Dubbla skärmar den ena vill inte alls.

Permalänk

Dubbla skärmar den ena vill inte alls.

Tjena.
Jag har ett problem som säkert de flesta här tycker e enkelt.
Jag fick en extra skärm, så jag pluggade in den i datorn och startade den.
Bios osv kom i den gamla skärmen men så fort man kommer till inloggningen blir den svart.
Jag skriver in lösenordet och då tänds den igen men man ser bara skrivbordet.
Den andra är svart hela tiden.
Drar jag då ut dvi kabeln ur nya skärmen så startar gamla upp precis som vanligt.
Den nya skärmen är modernare och bättre så upplösningen tror jag inte e nåt problem.
Sätter jag i monitorsladden när datorn är igång så går den över i det läget att den bara visar skrivbordet, inga ikoner eller något alls. Inte ens musen syns .
Grafikkortet är ett GTX580 med dubbla dvi utgångar.
Den nya skärmen kör jag dvi -dvi men gamla har bara vga så där blir det dvi-vga.
När den nya är inkopplad så går det inte att trycka på knapparna på skärmen, de är typ inte aktiverade eller nåt då.
Den är även inställd på att ha dvi som ingång.
Vad har jag glömt???

Permalänk
Medlem

Högerklicka på skrivbordet, klicka på skärmupplösning kolla om båda skärmarna syns där. Den ena skärmen är antagligen grå klicka på den är en flik med "fler bildskärmar" välj utvidga dessa bildskärmar.

Permalänk
Medlem

Ibland är vissa av ingårna på grafikkortet sammankopplade. Kan vara en vga och en dvi eller dvi o hdmi. Vilka ingångar har grafikkortet och vad använder den gamla skärmen?

Försår inte exakt hur skärmarna uppför sig hos dig men ser du din skrivbordsbakgrund på båda skärmarna fungerar det. Du behöver bara ställa in vilken skärm som är höger och vänster. Den ena är alltid svart innan man loggat in i Windows 7

Permalänk

felet är att jag inte kan ha nya skärmen inkopplad alls för då försvinner allt från gamla skärmen utom skrivbordsbakgrunden.
Så jag kan inte se den inkopplad eller så i kontrollpanelen.
Så fort den kopplas in så syns inget....
Va fasen e det för fel?
Är det grafikkortet som inte skickar ut signal till den nya alls???

Permalänk

Hittade felet nu.
En helt ny dvi-dvi kabel var trasig.
Vanligt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Hittade felet nu.
En helt ny dvi-dvi kabel var trasig.
Vanligt fel?

Hör av dig senare om nya kabeln löste problemet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Japp den nya kabeln hjälpte.