Verktyg Visningsval
2012-03-23, 04:29   #271

Nilssab

Medlem

Plats: Tokyo

Registrerad: mar 2010

Metro har så sjukt mkt brister att det blir en deal breaker för hela OSet. Det får finnas hur mkt förbättringar som helst, finns det inga smidiga och smärtfria lösningar på Metro så kommer minst 66% som läser den här tråden blåvägra win 8. Och det är inte konstigt.

Därför tror jag alla är ute efter att någon bemöter det problemet, vi läser ju den här tråden för att se om det verkligen finns ett sätt att få win 8 användbart(eller för att trolla).
Strejf, vad jag förstått så använder du metro på din win 8 desktop va? isf, varför tycker du att det funkar bra? känner du inte att det som de flesta anser är ett rent designfel är något problem?
Har du prövat andra lösningar i win8, med start meny osv.?
Eftersom jag antar att ditt syfte var att visa att det finns fördelar med win 8 som är värda böket med Metro, så skulle du nog lyckas med just det om du visade hur du använder win8, och hur enkelt det är att brottas med Metro, om det nu är det.

Eller någon annan som fått win 8 hanterbart?
Nilssab är inte uppkopplad
2012-03-23, 05:45   #272

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Plats: Karlshamn

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pewtah Visa inlägg
Denna mening fick mig att tänka efter riktigt mycket, jag tror fan faktiskt Win 8 till Desktop är på tok för tidig för sin tid.

När och om det traditionella tagentbordet försvinner och vi alla skriver och navigerar på glaspaneler el. dylikt då skulle något Metro liknande vara mer intressant, då i framtiden då det kanske är en surfplatta i varje hem.

Jag behöver inte metro på min desktop, den hjälper inte mig att nå mina favorit program/appar snabbare. Såg en töntig "heatmap" på en msdn blog sida, liksom wtf.
http://blogs.msdn.com/cfs-file.ashx/...0_7B085C98.png
http://blogs.msdn.com/cfs-file.ashx/...0_737CED2B.png
Då är de gröna man når "snabbast" antagligen i jämf med de röda..
Spännande heatmaps. Visst det tar väl längre tid att föra musen bort vad spelar det för roll när menyn i windows 7 inte rör sig bort dit utan enbart håller sig i en kolumn.
En av sakerna jag gillade emot gammla xp faktiskt, att menyn uppförde sig som ett mappträd.
Sen behöver man ju inte klicka på start när man har en windowstangent heller för den delen vilket förflyttar det gröna området och gör det större.
Sen skall vi inte tala om windows>calc>enter eller var man nu vill starta.
Snabbare än båda.

0.0! var skriver man in vad man vill starta i windows 8!?!?! kan inte påminna mig om att jag sett något körfält. Någon som kan visa mig till ett?
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3, Köpta filmer= 640+ och stiger stadigt
RainesX är inte uppkopplad
2012-03-23, 06:26   #273

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

RainesX: När du befinner dig i Metrostartskärmen börjar du skriva för att söka bara. Det vill säga en knapptryckning mindre än Windows 7.
2012-03-23, 06:29   #274

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Enity Visa inlägg
Varför skulle man nå fälten längst ner snabbast?
Det beror ju på var man har musen, det kan lika gärna vara fältet högst upp man når snabbast.
Eller räknar du med att man trycker på startikonen istället för att trycka på den fysiska knappen på tangentbordet?
En hint är muspekaren på bilderna. För att få fram startskärmen/startmenyn med musen klickar du längst nere till vänster.

Du kan läsa mer ingående här:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2...rt-screen.aspx
strejf är uppkopplad nu
2012-03-23, 06:48   #275

meastro

Medlem

meastros avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: jan 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Kopplingen till MS tjänster är dålig för privatlivet säger du? Jag gissar att du menar den personliga integriteten? Samtidigt lägger folk upp miljontals privata bilder till Facebook som Facebook kan sälja vidare i annonser om de vill för att de äger bilderna.

Måste fråga så att jag har förstått saken rätt. Bara för att folk använder Facebook och laddar upp bilder på deras tjänst frivilligt så är det ett hot mot integriteten ?

Men för människor som inte använder facebook då? Där föll precis hela ditt arguement. Peace //Meastro
i5-3570K @ 4.0GHZ - 8GB Corsair Vengance LP 1600mhz - Define R4 Artic White - Be Quiet! Silent Wings x2 120mm fans.| Be Quiet! 630W.| Cooler Master Hyper 412S| LG IPS 23" | Qpad MK-50 | Razer Deathadder 3500DPI | SSD 120GB Intel 330 | 1TB Western Digital Caviar Blue | Asus P8Z77-V LX | Geforce Evga 660TI 2GB |
meastro är inte uppkopplad
2012-03-23, 06:51   #276

SteveK

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Citat:
RainesX: När du befinner dig i Metrostartskärmen börjar du skriva för att söka bara. Det vill säga en knapptryckning mindre än Windows 7.
Du måste fortfarande ta dig till metro start skärmen, precis som du måste ta dig till start menyn i Win7, så hur är det färre tryck?
Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL
SteveK är inte uppkopplad
2012-03-23, 06:51   #277

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Och jag får upp metroskärmen genom att göra vad? dra musen mot något av dom fyra hörnen? Eller fungerar windowsknappen på tbordet fortfarande.
Trycker heldre på tbordet än behöver flytta musen, går snabbare då.

Glad att höra att dom har kvar körfältet i alla fall ^^
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3, Köpta filmer= 640+ och stiger stadigt
2012-03-23, 07:10   #278

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RainesX Visa inlägg
Och jag får upp metroskärmen genom att göra vad? dra musen mot något av dom fyra hörnen? Eller fungerar windowsknappen på tbordet fortfarande.
Trycker heldre på tbordet än behöver flytta musen, går snabbare då.

Glad att höra att dom har kvar körfältet i alla fall ^^
Du kan få fram Metroskärmen på en massa olika sätt, bland annat de du nämnde. Du får ladda hem det och testa
Det är dessutom så att Metroskärmen är det första du ser när du startar datorn.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-23, 07:13   #279

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Du kan få fram Metroskärmen på en massa olika sätt, bland annat de du nämnde. Du får ladda hem det och testa
Det är dessutom så att Metroskärmen är det första du ser när du startar datorn.
Jo har funderat på att köra in det i en virtuel maskin men tycker det ser så sablars fult ut XD
Men visst en virtuel skadar ju inget så kanske tar och testar ikväll om jag får tid.
Häller jag i mig lite whisky så kanske det ser bättre ut med metro ^^;
(någon som testat metro med sprit i kroppen? ser det bättre ut?)
2012-03-23, 07:19   #280

strejf

Medlem

strejfs avatar

RainesX: Jag kan glädja dig med att Microsoft har sagt att den färdiga versionen av Metro kommer bli grymt snygg. På vilket sätt vet jag inte, men vi kan ju hoppas att det stämmer

Microsoft rekommenderar inte att man kör Windows 8 i en virtuell maskin, det finns flera anledningar till det som jag inte orkar ta upp igen.
2012-03-23, 07:25   #281

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
RainesX: Jag kan glädja dig med att Microsoft har sagt att den färdiga versionen av Metro kommer bli grymt snygg. På vilket sätt vet jag inte, men vi kan ju hoppas att det stämmer

Microsoft rekommenderar inte att man kör Windows 8 i en virtuell maskin, det finns flera anledningar till det som jag inte orkar ta upp igen.
Då får jag önska dom lycka till med det då även om jag tvivlar på att konceptet i sig kan bli snyggt.

Virtuell maskin är vad jag kommer testa då jag kunna bli av med det snabbt som döden om jag skulle önska det.
Är 99% säker på att jag kommer hoppa över windows 8 som jag gjorde med vista och millenium etc etc
2012-03-23, 07:43   #282

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Är 99% säker på att jag kommer hoppa över windows 8 som jag gjorde med vista och millenium etc etc
Vad tycker du om min lista på förbättringar då? Hittar du något du gillar?
strejf är uppkopplad nu
2012-03-23, 07:50   #283

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Kan du utveckla det där? Menar du alltså att man kan börja söka i Windows 8 med 0 knapptryckningar? Hur fungerar det egentligen? Telepati? Vi räknar självklart med att varje vettig person inte utgick ifrån att stirra blint på skrivbordet respektive Metro start. Om det är från login som vi räknar så kanske jag bör upplysa dig om att det tar en extra knapptryckning att logga in i Windows 8 eftersom att de tyckte att man behövde en tablet style lockscreen.

Citat:

Varför skulle det inte rekommenderas att köras i virtuell maskin? Är du säker på att inte orkar ta upp inte är synonymt med att inte ha en aning om varför det är så?
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-03-23, 07:54   #284

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Vad tycker du om min lista på förbättringar då? Hittar du något du gillar?
Går gärna inte in på det då jag redan skrivit mina åsikter tidigare i tråden :\

Säger bara att jag inte håller med om det mesta XD
2012-03-23, 07:56   #285

strejf

Medlem

strejfs avatar

"Menar du alltså att man kan börja söka i Windows 8 med 0 knapptryckningar?" Ja om man befinner sig i startskärmen.

"Varför skulle det inte rekommenderas att köras i virtuell maskin?" Fråga Microsoft, det är dom som har sagt det. Det står på deras blogg, läs där, även varför.

Senast redigerad av strejf 2012-03-23 klockan 08:10.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-23, 08:11   #286

kattenp

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AxMi-24 Visa inlägg
Du får be din chef på MS att ringa sweclockers och köra lite betalt reklam i stället för att skicka sina anställda för att förklara för folk som använder desktops att de är dumma i huvudet när de tycker att touch interface inte fungerar med tangentbord och mus.
Jag vet att ni hoppas på att kunna köra apple och dra 30% från alla sålda appar (dra åt helvete med det föresten, jag har en dator och kör program appar kan ni stoppa där solen inte skiner) men det blir svårt om ni gör de flesta sura som fan.
Hahaha, WORD! Det heter program! Och det gör det var dom än körs! Om alla slutar säga "molnet" om saker som lagras på en (eller flera, spela roll) server nånstans också så sover jag bättre på nätterna...
kattenp är inte uppkopplad
2012-03-23, 08:26   #287

kattenp

Medlem

Registrerad: nov 2010

Shit vilket härj det blev i den här tråden! Spelar det så stor roll egentligen? Tänkte bara tacka TS för en bra sammanställning! Mycket låter grymt. Men utan msdn subscription skulle jag inte drömma om att uppdatera från win 7 på en desktop. Man får vara rätt jävla intresserad av nya operativsystem för att inte ha nåt roligare att lägga dom pengarna på eller?
kattenp är inte uppkopplad
2012-03-23, 08:35   #288

KplSteiner

Medlem

Registrerad: feb 2012

Citat:
Jag är lite intresserad av vad du menar med "etc etc", vilka OS mer än Vista och Me från MS har du hoppat över?
KplSteiner är inte uppkopplad
2012-03-23, 08:40   #289

strejf

Medlem

strejfs avatar

http://www.pcworld.com/article/25238...nce_tests.html
2012-03-23, 08:43   #290

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KplSteiner Visa inlägg
Jag är lite intresserad av vad du menar med "etc etc", vilka OS mer än Vista och Me från MS har du hoppat över?
Ville egentligen inte säge det men hoppade över windows NT gröten och gick på 95 sen hoppade jag NT4.0 och 2000 och hoppa direkt på xp och flacka lite mellan 32bit och 64bit (fanns inget att käna på 64 bit alls vad jag kunde se, bara buggigare drivers om några alls)
2012-03-23, 08:51   #291

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Oj vad longhorn kommer upp i minnet när jag ser dom staplarna.
Spännande skalor men visst snabbare.
Men Som sagt Longhorn kryper fram och påminner mig om hur det blev när det gick igenom en metamorfos och blev vista i slutet som till och med MS har sagt är deras mest ofullständiga OS vid släpp.

Kommer oavsett vad bli spännande att se hur 8an kommer tas emot och prestera vid släpp.

Ang windows 7 uppstart så skulle jag vilja veta hur dom lyckas få det att ta sån tid.
Med postning inräknad kan jag gå med på den tiden men inte annars. oavsett så är 8 snabbare där även om jag inte bryr mig så värst.
Mitt windows 7 går igång på ca 40sec med postning och det tycker jag duger gott för mig då jag bara startar burken en gång om dagen (slutat ha den igång dygnet runt sen jag flytta till hus )
2012-03-23, 09:26   #292

Enity

Medlem

Registrerad: jul 2002

Citat:
En hint är muspekaren på bilderna. För att få fram startskärmen/startmenyn med musen klickar du längst nere till vänster.

Du kan läsa mer ingående här:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2...rt-screen.aspx
Hint: man kan använda windowsknappen på tangentbordet, så förklara varför det då skulle vara lättast att komma åt det som är längst ner.
2012-03-23, 09:35   #293

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Enity Visa inlägg
Hint: man kan använda windowsknappen på tangentbordet, så förklara varför det då skulle vara lättast att komma åt det som är längst ner.
Hint: Det var inte det som artikeln som bilderna är tagna ifrån handlade om. Artikeln handlar om att du snabbare kommer åt dina favoritprogram med musen.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-23, 09:54   #294

SteveK

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KplSteiner Visa inlägg
Det är tråkigt med så många bakåtsträvare här. Vi borde välkomna nya lösningar! Det är möjligt att det finns buggar, men vänta nån månad så brukar det komma en uppdatering. Vänta ett halvår så kommer en SP. Vad är problemet?

Jag ser fram emot W8, jag gillar ny teknik. Jobbdatorn kommer nog vara W7 inom överskådlig framtid, eftersom den är viktigare att den fungerar.
Då tycker jag att vi från och med nu ska bygga bilar med ratten i taket, växelspaken bakom ryggstödet och gaspedalen vid passagerarsätet. Det är ju en ny lösning som vi borde välkomna!

Citat:
"Menar du alltså att man kan börja söka i Windows 8 med 0 knapptryckningar?" Ja om man befinner sig i startskärmen.
Åh wow! Man kan ju absolut inte göra samma sak om man redan är in Win7:s startmeny!

Citat:
Dom jämför ett Win7 system som de redan hade igång och i användning med ett nyinstallerat Win8, vilket också är uppenbart i resultaten. Det ska inte ta så där lång tid att starta Win7 om man inte har en massa skit installerat som slöar ner det.
Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL
SteveK är inte uppkopplad
2012-03-23, 09:58   #295

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:

"Varför skulle det inte rekommenderas att köras i virtuell maskin?" Fråga Microsoft, det är dom som har sagt det. Det står på deras blogg, läs där, även varför.
Du menar alltså att det är ett vanligt scenario att man sitter och njuter av den jättefina startskärmen, stirrar på sina tiles och helt plötsligt kommer på att man behöver att söka efter någonting? Jag tror att de flesta utom du är överens om att om man ska mäta någonting sånt här så ska man räkna med att man faktiskt är relativt produktiv, eller åtminstone gör någonting med datorn.

Ett till exempel på uppgift som blir extra dryg med Metro. Säg att du är i en metroapp, mail t. ex. och vill ta upp miniräknaren för att kontrollera någonting i mailet lite snabbt.

Metro: Gå till start -> Skriv calc -> Till desktop öppna miniräknaren -> Gör vad du ska -> Stäng calc -> Dra till övre vänstra hörnet och dra neråt för att få upp metrotaskswitcher -> Tillbaka till mail.

Desktop: Öppna startmenyn -> Skriv calc -> Gör vad du ska -> Stäng calc.

Att ta sig in i miniräknaren tar inte mycket längre tid (förutom att Metros animationer lägger på 2s på processen), men det är bökigt att ta sig tillbaka.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-03-23, 10:01   #296

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kattenp Visa inlägg
Shit vilket härj det blev i den här tråden! Spelar det så stor roll egentligen? Tänkte bara tacka TS för en bra sammanställning! Mycket låter grymt. Men utan msdn subscription skulle jag inte drömma om att uppdatera från win 7 på en desktop. Man får vara rätt jävla intresserad av nya operativsystem för att inte ha nåt roligare att lägga dom pengarna på eller?
Jag har aldrig köpt ett operativsystem separat förut, kanske gör jag det denna gång via webinstallationen.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-23, 10:04   #297

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Citat:
Den där artikeln var ju .. ja.

Det jag gillar mest är staplarna från pc mark 7 och de på worldbench 7.

Märks att de inte alls är inriktade på att verkligen visa att win 8 är myycket bättre.

Nej, efter helgen klonar jag nog min hdd på desktopen och sedan slänger in win 8 och testar lite spel/benches för att se om det verkligen är en skillnad på 10-20%.

Men först ska jag bara få bort den skiten från min netbook.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot Visa inlägg
Du menar alltså att det är ett vanligt scenario att man sitter och njuter av den jättefina startskärmen, stirrar på sina tiles och helt plötsligt kommer på att man behöver att söka efter någonting? Jag tror att de flesta utom du är överens om att om man ska mäta någonting sånt här så ska man räkna med att man faktiskt är relativt produktiv, eller åtminstone gör någonting med datorn.
Likadant som jag alltid sitter med start-menyn öppen!

Fast det kanske är nya "metro" att endast sitta i den och vara limiterad till att max ha 2(eller vad säger du strejf, de kanske har skrivit något om det på deras blogg) appar öppna? Multitasking ftw.
Pewtah är inte uppkopplad Folding
2012-03-23, 10:08   #298

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SteveK Visa inlägg
Dom jämför ett Win7 system som de redan hade igång och i användning med ett nyinstallerat Win8, vilket också är uppenbart i resultaten. Det ska inte ta så där lång tid att starta Win7 om man inte har en massa skit installerat som slöar ner det.
Menar du att Windows 8 INTE är mycket snabbare att starta än Windows 7? Du har fel.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-23, 10:10   #299

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Citat:
Menar du att Windows 8 INTE är mycket snabbare att starta än Windows 7? Du har fel.
Han sa aldrig så, han sa att windows 7 inte borde ta så lång tid att starta om det är en nyinstallation.
Du har fel!
Pewtah är inte uppkopplad Folding
2012-03-23, 10:14   #300

Tejprullen

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: jul 2010

Win8 fungerar ypperligt då man kör med tre skärmar, Metro längst till vänster, taskbar över samtliga skärmar utan 3'e part. Kört med det i två veckor nu och jag ser inga större bekymmer med någonting FÖRUTOM alla appar. Borde finnas något smidigt sätt att totalt neka alla fullscreenappar som bara är fruktansvärt begränsade , visserligen "stilrena" och enkla, men att öppna tex en PDF är totalt värdelöst jämfört med en vanlig reader.

Citera så hittar jag tillbaka!
Tejprullen är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb