Verktyg Visningsval
2012-03-30, 08:58   #571

Wolfclaw

Medlem

Wolfclaws avatar

Plats: Mälardalen

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RainesX Visa inlägg
Jo men saken var ju den nu att slippa behöva använda tredjepartprogram för att modifiera installationsmediet.
Precis. Var inte ett av TS listade fördelar att nu var det fler integrerade program i W8 (som t ex MSE) just för att slippa lägga tid på att ladda ner och installera tredjepartsprogram?
Wolfclaw är inte uppkopplad
2012-03-30, 09:03   #572

Gauz

Medlem

Gauzs avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jul 2009

Kommer metro att installeras som en tjänst? Isf borde den gå att avinstallera eller finns det andra "fulhack" för att skippa hela metro delen och komma direkt in till skrivbordsmiljön? Isf som gamer vill man ju inte att det ligger onödiga tjänster i bakgrunden. Är intresserad av win8 och kommer troligtvis att skaffa det om man kan skippa eller göra metro mindre betydligt och dra så lite prestanda som möjligt eller ingen alls.
2012-03-30, 09:15   #573

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Plats: Karlshamn

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw Visa inlägg
Precis. Var inte ett av TS listade fördelar att nu var det fler integrerade program i W8 (som t ex MSE) just för att slippa lägga tid på att ladda ner och installera tredjepartsprogram?
Jo så förstod jag det som.
Men som alltid i den tråden har vi säkert fel i det också XD
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3, Köpta filmer= 640+ och stiger stadigt
RainesX är uppkopplad nu
2012-03-30, 09:39   #574

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Jo men saken var ju den nu att slippa behöva använda tredjepartprogram för att modifiera installationsmediet.
Du behöver inte använda tredjepartsprogram för detta. Microsoft erbjuder gratis verktyg som fungerar utmärkt.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-30, 09:46   #575

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Du behöver inte använda tredjepartsprogram för detta. Microsoft erbjuder gratis verktyg som fungerar utmärkt.
Blir samma sak som att ladda ner nLite.
Du måste fortfarande ladda ner något och börja modifiera installationen.
Ett steg som vi tyckte man kunde slippa.

Sen som nämndes för ett par inlägg sedan så tryckte du på att det var en fördel att MSE var färdiginstallerat. Så du borde ju anse att även detta då skulle vara en fördel.
För inte kan du väl förespråka att du skall behöva ladda ner något som lika gärna kan vara med från början nu, eller hur.
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3, Köpta filmer= 640+ och stiger stadigt
RainesX är uppkopplad nu
2012-03-30, 09:48   #576

Wolfclaw

Medlem

Wolfclaws avatar

Citat:
Men du behöver ändå modifiera installationsmediat, med ett verktyg som inte följer med distributionen som standard. Vad är det för fel med att ha funktionen integrerad i W8 och kunna välja detta under installationen? Är inte det effektivare och smidigare än att behöva göra om ett installationsmedia?
2012-03-30, 09:49   #577

Hcz

Medlem

Hczs avatar

Plats: Piteå

Registrerad: mar 2012

Alla Windows har en kass installation som installerar ett vist pack från start efter Windows 95. Där kunde du gå in och bocka för allt du ville ha eller inte ha. Då kunde man skita i att ta in Paint m.m. m.m

När ska MS lära sig att det var guld att ha det så?!?!?
Hcz är inte uppkopplad Folding
2012-03-30, 09:59   #578

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Så det handlar bara om att kunna se till att det inte installeras under installationen? Det går också, men man måste modifiera installationsmediet först.

Spännande att alla här verkar vilja ha saker som redan finns.
Jag tycker inte att det där var särskilt genomtänkt att säga från din position, förutsatt att du fortfarande har en vilja att bevisa Windows 8 överlägset med dina punkter. För väldigt många av dina punkter finns ju faktiskt redan i Windows 7, och tidigare. Storage Spaces? Jag har haft en liknande lösning för mina lagringsdiskar i flera år. Windows Store? Steam. Montering av ISO, VHD? Third party fungerar ungefär likadant som W8 lösningen. o.s.v.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gauz Visa inlägg
Kommer metro att installeras som en tjänst? Isf borde den gå att avinstallera eller finns det andra "fulhack" för att skippa hela metro delen och komma direkt in till skrivbordsmiljön? Isf som gamer vill man ju inte att det ligger onödiga tjänster i bakgrunden. Är intresserad av win8 och kommer troligtvis att skaffa det om man kan skippa eller göra metro mindre betydligt och dra så lite prestanda som möjligt eller ingen alls.
Metro "bor" i explorer.exe, så du blir inte av med det särskilt lätt. Faktiskt så märkte jag å andra sidan inga prestandaförluster när jag testade W8 på min main dator, och jag fick absolut inte någon påstådd 20% magisk prestandaökning. Kanske för att jag redan satt med de senaste drivrutinerna i W7.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-03-30, 10:14   #579

Blazter

Medlem

Blazters avatar

Plats: Landvetter

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XpreS Visa inlägg
Jag vill ha ett OS som är optimerat för PC.

Jag vill inte ha ett OS som är portat likt ett spel från konsol till PC.

Jag behöver inte Windows 8 för att Windows 7 funkar alldeles förträffligt och utmärkt.

Varför ska jag byta upp mig om jag är nöjd med det jag har?

Varför denna inbitna frenetiska ilska att vilja banka in Windows 8 i huvudet på oss som är skeptiska eller anti? Det är sektbeteende över det hela och fruktansvärt fanatiskt.

Man ser på rubriken, hur TS svarar samt folks reaktioner på hans svar att den här tråden har skapats av en fanboy. Låt alla fanboys sitta här inne och skriva om hur uppspelta dom är över detta tingest kallat Windows 8.
Att mata sina motargument till ett fanboy går inte, det har märkts på samtliga inlägg.

Så, låt fanboysen ta över nu istället, denna tråd ger inte utrymme för övriga människors tyckande och tänkande.
Var du möjligtvis en av de som satt kvar med Windows XP in i det sista?
Gigabyte P35-DS4, Intel Q6600 G0 @ 3.4GHz, Thermalright Silver Arrow, 4x2GB Corsair Dominator PC8500, Corsair Force 3 Series 120GB + 2TB HDD, GeForce GTX 660 1089/6536MHz 2GB, X-Fi Titanium HD, Be-Quiet Straight Power 680W, Fractal Design R4
Blazter är inte uppkopplad
2012-03-30, 10:26   #580

XpreS

Medlem

XpreSs avatar

Plats: Borås

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blazter Visa inlägg
Var du möjligtvis en av de som satt kvar med Windows XP in i det sista?
Tillför detta denna tråden någonting? Nej.
Nej. Är svaret på din fråga.

Däremot så satt jag med Vista i ett par år tills jag skaffade Windows 7. Det var som en skänk från ovan. Jämför jag då framåt, Windows 7 gentemot Windows 8 så ser jag inte 8 som någon skänk från ovan (för en desktop) då 7 presterar och fungerar såpass bra utefter mina behov. Varför skulle jag lägga mer pengar på ett OS som inte är optimerat efter mina behov? Alltså PC.

För tablets är Windows 8 säkert jättebra, jag ifrågasätter inte det heller då jag inte använder sådana.
2012-03-30, 10:37   #581

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot Visa inlägg
Storage Spaces? Jag har haft en liknande lösning för mina lagringsdiskar i flera år. Windows Store? Steam.
Berätta gärna mer hur den fungerar, det finns idag inget annat system som Storage Spaces vad jag känner till i alla fall. WHS har ett liknande. Berätta också hur du laddar hem program på Steam.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-30, 10:45   #582

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Berätta gärna mer hur den fungerar, det finns idag inget annat system som Storage Spaces vad jag känner till i alla fall. WHS har ett liknande. Berätta också hur du laddar hem program på Steam.
Dropbox, Box, ADrive, IDrive bara för att nämna några.
Själv har jag Dropbox och Box. På box har jag 50gb gratis. (NVM fick för mig du pratade om deras onlinedrive) my bad ;P
intressant läsning från ett företag som säljer ZFS system (http://nexentastor.org/)
http://www.theregister.co.uk/2012/01...torage_spaces/

Steam är för spel och det är väl ändå det man köper oftast. Eller?
Sen om jag köper ett program brukar jag köpa det från den som tillverkar det och få en nyckel i min mail.

Att ha en MS store som skall loggas in på och som skall pinga microsofts servrar ytterligare känns bara löjligt, men visst säger inte att ingen har användning av det. Bara min personliga åsikt.

Senast redigerad av RainesX 2012-03-30 klockan 11:01.
RainesX är uppkopplad nu
2012-03-30, 11:48   #583

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Dropbox, Box, ADrive, IDrive bara för att nämna några.
Själv har jag Dropbox och Box. På box har jag 50gb gratis. (NVM fick för mig du pratade om deras onlinedrive) my bad ;P
intressant läsning från ett företag som säljer ZFS system (http://nexentastor.org/)
http://www.theregister.co.uk/2012/01...torage_spaces/
Nu blandar du ihop saker och ting. Storage Spaces och Dropbox har ingenting med varandra att göra.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-30, 11:52   #584

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Nu blandar du ihop saker och ting. Storage Spaces och Dropbox har ingenting med varandra att göra.
Läste du vad jag skrev?
Skrev faktisk att jag blanda ihop och trodde du mena microsofts onlinelagring.
Sen skrev jag och länka till ZFS som du faktiskt pratade om.
Läs om och läs hela inlägget.

Eller lider du av selektiv syn?
RainesX är uppkopplad nu
2012-03-30, 12:02   #585

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Citat:
Berätta gärna mer hur den fungerar, det finns idag inget annat system som Storage Spaces vad jag känner till i alla fall. WHS har ett liknande.
Jag kör med Windows inbyggda funktioner för dynamiska diskar. Visst, det är inte lika fancy som i Windows 8 men jag känner inte att behovet för saker som thin provisioning är särskilt stort på min hempc. Jag har haft en 60GB med RAID-1 och VSS till dokument och resten av mina 3x1.5TB som en fet spanned disk för allt "oviktigt" där redundans inte är så viktigt.
2012-03-30, 12:21   #586

daevilb

Medlem

Plats: SOLNA

Jag kan bara säga från den erfarenhet jag har själv men jag är ruskigt positiv till windows 8, från början tyckte jag det va lite knepig att använda på min laptop eftersom startmenyn kändes konstig, kan säga att den upplevelsen ändrades extremt efter några dagar användande, att sedan köra det på min stationära dator med två skärmar är en dröm!

jag ser nog mig själv i framtiden använda en Windows Phone + en platta och en laptop med detta OS
2012-03-30, 12:26   #587

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av daevilb Visa inlägg
Jag kan bara säga från den erfarenhet jag har själv men jag är ruskigt positiv till windows 8, från början tyckte jag det va lite knepig att använda på min laptop eftersom startmenyn kändes konstig, kan säga att den upplevelsen ändrades extremt efter några dagar användande, att sedan köra det på min stationära dator med två skärmar är en dröm!

jag ser nog mig själv i framtiden använda en Windows Phone + en platta och en laptop med detta OS
Nice
Dock undrar jag hur du fick till det med flera skärmar.
Sitter med eyefinity och jag fick upp dom punkterna som du skall sväva med musen över i hörnen på min vänstra skärm bara vilket gjorde att det var knepigt som tusan.
RainesX är uppkopplad nu
2012-03-30, 12:37   #588

Wolfclaw

Medlem

Wolfclaws avatar

Jag undrar varför TS är så selektiv i vilka inlägg han svarar på. Det har kommit ett antal bra och konstruktiva frågeställningar, men istället väljer han att gå på småaktiga inlägg med minst lika småaktiga påhopp. Jag är fortfarande nyfiken på ett svar från TS vad gäller min fråga i inlägg #579.
2012-03-30, 12:57   #589

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av daevilb Visa inlägg

Du använder alltså Metro UIt aktivt? Eller sitter du som de flesta och undviker att ta upp det och lever i desktop? Om du använder Metro aktivt, hur känner du om Multitasking? Hur ofta vill du kunna se två program samtidigt i vanliga fall? Hur stora är dina skärmar?
2012-03-30, 13:05   #590

serenity64

Medlem

Plats: Göteborg

Har provat Windows 8 på ett antal test datorer (tillmestadels laptops från 2008 och framåt) samt ett par olika plattor bla dell latitude ST. Är ju verkligen inget OS man vill ha på en vanlig workstation (användarna skulle bli tokiga). Peka och klicka funkar helt enkelt inte bra på det sättet. Däremot var det lite häftigt på latitude ST tablet:en men prestandan vill jag inte ens prata om. Helt oanvändbart.

Mer tänker jag inte skriva i denna tråd eftersom jag har "fel" åsikt
serenity64 är inte uppkopplad
2012-03-30, 13:08   #591

KTL

Medlem

KTLs avatar

Registrerad: jul 2005

Obvious troll thread is obvious...

Gott folk låt han hållas. Win8 är inte ens färdigt och mata på här förändrar inte det faktumet. Det andra är att metros vara eller icke vara på desktopsidan troligen kommer förändras eftersom kritiken inte enbart finns på Sweclockers utan på mängder av sidor på nätet. Och det har också kommit fram till Microsoft som säkerligen fortsätter sin interna diskussion om vad som ska förändras.

Så ta ett chill pill och ut i vårsolen med er. I höst/vinter ser vi vad som händer.
2012-03-30, 13:15   #592

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Men du behöver ändå modifiera installationsmediat, med ett verktyg som inte följer med distributionen som standard. Vad är det för fel med att ha funktionen integrerad i W8 och kunna välja detta under installationen? Är inte det effektivare och smidigare än att behöva göra om ett installationsmedia?
Du kanske tycker att det är en bra funktion. Jag också. Men det betyder inte att det hör hemma i ett OS som miljoner olika människor kommer installera. Vi som är lite mer tekniska kan använda de verktyg som Microsoft erbjuder.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-30, 13:19   #593

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Du kanske tycker att det är en bra funktion. Jag också. Men det betyder inte att det hör hemma i ett OS som miljoner olika människor kommer installera. Vi som är lite mer tekniska kan använda de verktyg som Microsoft erbjuder.
Så du bortser från smidigheten som du anspelar på är så viktig.
Sen i och med att det är miljoner människor som använder det så är det just den anledningen som gör att denna funktion hör hemma i ett OS.
Alla har olika önskomål och bör få rätten att bestämma vad som skall installeras som stock eller inte.
RainesX är uppkopplad nu
2012-03-30, 14:05   #594

daevilb

Medlem

Plats: SOLNA

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot Visa inlägg
Du använder alltså Metro UIt aktivt? Eller sitter du som de flesta och undviker att ta upp det och lever i desktop? Om du använder Metro aktivt, hur känner du om Multitasking? Hur ofta vill du kunna se två program samtidigt i vanliga fall? Hur stora är dina skärmar?
jag kör 2st 24" 1920x1080 skärmar, min högra skärm är clean desktop medans den vänstra är metro, jag gillar inte att ha en massa skit på metro ui så den är också riktigt ren från onödiga saker, men samtidigt har jag aktier väder mail + kalender tiles och lite sånt mumbo jumbo, det enda jag skulle vilja kunna styra lite mer är över storlek och beteende på tiles men det är något som kommer vid release är jag ganska övertygad om

http://www.youtube.com/watch?v=MNYi78XH_kQ
2012-03-30, 14:24   #595

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Jag undrar varför TS är så selektiv i vilka inlägg han svarar på. Det har kommit ett antal bra och konstruktiva frågeställningar, men istället väljer han att gå på småaktiga inlägg med minst lika småaktiga påhopp. Jag är fortfarande nyfiken på ett svar från TS vad gäller min fråga i inlägg #579.
Därför att det är 4-5 personer som skriver frågor hela tiden och jag hinner tyvärr inte svara på allt.

Ber om ursäkt om jag har betett mig illa, jag ska försöka bättra mig.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-30, 14:34   #596

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Så du bortser från smidigheten som du anspelar på är så viktig.
Sen i och med att det är miljoner människor som använder det så är det just den anledningen som gör att denna funktion hör hemma i ett OS.
Alla har olika önskomål och bör få rätten att bestämma vad som skall installeras som stock eller inte.
Det jag vet är att Microsoft har jobbat hårt för att få installationsförfarandet så enkelt som möjligt. Fler valmöjligheter gör det krångligare för de allra flesta användare. Det gör också att det blir svårare att supporta användare för att man vet inte vad som har installerats eller inte.

Du kan läsa mer:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2...xperience.aspx

Senast redigerad av strejf 2012-03-30 klockan 14:41.
strejf är uppkopplad nu
2012-03-30, 19:57   #597

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Citat:
Det jag vet är att Microsoft har jobbat hårt för att få installationsförfarandet så enkelt som möjligt. Fler valmöjligheter gör det krångligare för de allra flesta användare. Det gör också att det blir svårare att supporta användare för att man vet inte vad som har installerats eller inte.

Du kan läsa mer:
Hur mycket krångligare hade det vart att ha standard och avdanced emot att inte ha det där.
Dom flesta installationer av program har det ju och det fixar folk.
RainesX är uppkopplad nu
2012-03-30, 20:27   #598

MX510.

Medlem

MX510.s avatar

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av terrax Visa inlägg
Och till dig strejf:

för mig känns d som att du är Microsofts motsvarighet till en enormt jobbig försäljare som vill sälja en produkt till en person som egentligen inte vill ha din produkt. Inget av det du säger är något som skulle få mig att köpa Windows 8 för alla pengar i världen. Du argumenterar med saker som inte är relevanta för en normal användare utan för folk som är antingen 1. Administratörer eller 2. Tekniker.

En normal användare ska alltså använda operativet till sina dagliga behov och det ska operativet kunna tillgodose utan omständigheter. Just nu är det inte så, alls, inte utan omständigheter tack vare Metro UI.
Upplever exakt samma sak. Jag är intresserad av win8 men absolut inte när
1) jag blir påtvingad metro (win8 kan vara hur bra som helst men det bryr jag mig inte om när jag blir påtvingad metro)
2) "enormt jobbig försäljare som vill sälja en produkt till en person som egentligen inte vill ha din produkt".

skriver detta så tråden kanske få lite behagligare stämning...
strejf, tagga ner och låt andra få ha "fel". win8 är kanske super men vid så hård metod du kör med så kommer få vilja lyssna ens, ännu mindre engagera sig.

Senast redigerad av MX510. 2012-03-30 klockan 20:37.
2012-03-30, 21:08   #599

XpreS

Medlem

XpreSs avatar

Registrerad: dec 2010

Citat:

Du kan läsa mer:
Fler valmöjligheter gör det inte krångligare.

Till att börja med så ska det finnas två valmöjligheter, Express Installation och Custom Installation (Eller advanced, kalla det vad du vill). För den som vill ha det mindre krångligt och inte bryr sig vad någon kränger på honom/henne väljer då givetvis Express.
För den som vill ha valmöjligheter och mer ''krångel'' att inte få vissa skitprogram installerade (IE eller WMP t.ex.) eller för den delen Metro, väljer man Custom/Advanced för att bocka ur det man inte vill ha.

Du ser detta som krångligare då alltså? Det är patetiskt. Detta är att ta det bästa från två världar.

Hur kan support vara svårare? Kom igen, varenda litet error kan skickas till MS inom bråkdelen av en sekund, varför skulle inte själva förloppet av installationen och vad som har installerats kunna skickas per automatik i en .txt-fil som tar upp 1kb?
2012-03-30, 21:27   #600

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XpreS Visa inlägg
Fler valmöjligheter gör det inte krångligare.

Till att börja med så ska det finnas två valmöjligheter, Express Installation och Custom Installation (Eller advanced, kalla det vad du vill). För den som vill ha det mindre krångligt och inte bryr sig vad någon kränger på honom/henne väljer då givetvis Express.
För den som vill ha valmöjligheter och mer ''krångel'' att inte få vissa skitprogram installerade (IE eller WMP t.ex.) eller för den delen Metro, väljer man Custom/Advanced för att bocka ur det man inte vill ha.

Du ser detta som krångligare då alltså? Det är patetiskt. Detta är att ta det bästa från två världar.

Hur kan support vara svårare? Kom igen, varenda litet error kan skickas till MS inom bråkdelen av en sekund, varför skulle inte själva förloppet av installationen och vad som har installerats kunna skickas per automatik i en .txt-fil som tar upp 1kb?
Håller med de som är "rädda" vågar inte installera om själv och skulle de hamna där väljer de inte den "dörren" som det står only advanced users på u6an den som heter recommended.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb