Verktyg Visningsval
2012-03-17, 15:48   #151

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av exodeus Visa inlägg
Ett OS som körs helt ifran RAM är bra mycket bättre för batteritiden än ett som maste halla en HDD spinnande...

EDIT: och antalet RAM moduler paverkar energi förbrukningen, det är sant, men storleken pa minnena gör det inte. och om ett OS använder 10% av en minnesticka eller 90% gör ingen skillnad.
Du tänker inte tillräckligt långt. Fler minnesstickor skaffar man om man behöver mer minne. Mer minne behöver du om Windows (plus annat) använder för mycket minne. Skaffar du mer minnestickor så påverkar det energiförbrukningen.

Därför är det viktigt för energiförbrukningen med mera att Windows använder så lite minne som möjligt. Detta står, återigen, i länken.

Senast redigerad av strejf 2012-03-17 klockan 15:54.
strejf är inte uppkopplad
2012-03-17, 16:01   #152

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Du tänker inte tillräckligt långt. Fler minnesstickor skaffar man om man behöver mer minne. Mer minne behöver du om Windows (plus annat) använder för mycket minne. Skaffar du mer minnestickor så påverkar det energiförbrukningen.

Därför är det viktigt för energiförbrukningen med mera att Windows använder så lite minne som möjligt. Detta står, återigen, i länken.
Men det gör ingen skillnad whatsoever om man nu kör på en slaptop med 4 gb ram jämf med en som endast har 2 gb ram om båda endast har plats för dimm right vad gäller energiförbrukningen?

d.v.s det gör minimal skillnad där det är viktigast?

Senast redigerad av Pewtah 2012-03-17 klockan 16:09.
Pewtah är inte uppkopplad Folding
2012-03-17, 16:12   #153

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pewtah Visa inlägg
Men det gör ingen skillnad whatsoever om man nu kör på en slaptop med 4 gb ram jämf med en som endast har 2 gb ram om båda endast har plats för dimm right?

d.v.s det gör minimal skillnad där det är viktigast?
Ju mer RAM du har desto mer energi förbrukas, så jo det gör skillnad där det som mest behövs. Det gäller även om det bara är en minnesmodul. Kopierat från artikeln:

"Something that might not be obvious is that minimizing memory usage on low-power platforms can prolong battery life. Huh? In any PC, RAM is constantly consuming power. If an OS uses a lot of memory, it can force device manufacturers to include more physical RAM. The more RAM you have on board, the more power it uses, the less battery life you get. Having additional RAM on a tablet device can, in some instances, shave days off the amount of time the tablet can sit on your coffee table looking off but staying fresh and up to date."
2012-03-17, 16:14   #154

arraman

Medlem

arramans avatar

Registrerad: mar 2012

Vet inte varför Metro får så mycket skit för.

Enkel överblick, över många appar. Kommer snabbt åt det man vill, tar inte mycket minne, integrerar bra över olika appar.

Plus att man inte är låst att använda Metro, det gamla gränssnittet finns kvar, det är bara undan gömt.

Men jag tror att i den fulla release versionen kommer du att kunna aktivera den om du vill köra den rent av.

Annars kommer det alltid finnas någon som hittar en väg att öppna den.

Sen en liten annan sak. Metro är anpassnings bart väldigt mycket.
arraman är inte uppkopplad
2012-03-17, 16:56   #155

gurragrund

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ziggy_ Visa inlägg
alla företag som har trådlösa datorer och liknande snackar bara skit när de nämner "Bättre Batteri tid" morssan köppte en hyffsad ny bärbar för ca 9000 tror batteri tiden dem lovade var ca 9 -12 timmar. denna datorn låter som en dammsugare och dör efter 10 minuter utan batteri sladden inkopplad. datorn var köpt typ 2 månader innan onoff gick i konka i skellefteå. så där rykte försäkringen. samma problem är med bärbara datorerna man tidigare fått lånat i skolan.
Jag tror faktist att mediamarkt tog på sig skulden för att onoff gick i konkurss och att försäkringen gäller där istället
gurragrund är inte uppkopplad
2012-03-17, 17:15   #156

Johan1980

Medlem

Johan1980s avatar

Plats: Svedala

Registrerad: sep 2007

Metro asså... lol
Johan1980 är inte uppkopplad
2012-03-17, 17:23   #157

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Johan1980 Visa inlägg
Metro asså... lol
Tack för ditt insiktsfulla och djuplodande bidrag till debatten Johan!
2012-03-17, 17:27   #158

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av arraman Visa inlägg
Plus att man inte är låst att använda Metro, det gamla gränssnittet finns kvar, det är bara undan gömt.
Jag håller inte med om att desktopen är gömd. Den ligger ju på startskärmen:

http://www.sweclockers.com/image/red...nal&k=c7e37479
2012-03-17, 18:07   #159

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Citat:
Ju mer RAM du har desto mer energi förbrukas, så jo det gör skillnad där det som mest behövs. Det gäller även om det bara är en minnesmodul. Kopierat från artikeln:

"Something that might not be obvious is that minimizing memory usage on low-power platforms can prolong battery life. Huh? In any PC, RAM is constantly consuming power. If an OS uses a lot of memory, it can force device manufacturers to include more physical RAM. The more RAM you have on board, the more power it uses, the less battery life you get. Having additional RAM on a tablet device can, in some instances, shave days off the amount of time the tablet can sit on your coffee table looking off but staying fresh and up to date."
>< Va?

En ram sticka som är på 1 gb drar lika mycket som en som är på 4! (om båda är speccade på ex. 1.5v!)

I meningen
"If an OS uses a lot of memory, it can force device manufacturers to include more physical RAM."
Så måste de mena fysiskt som i flera stickor, inte större storlek på de inviduella stickorna?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av arraman Visa inlägg
Vet inte varför Metro får så mycket skit för.

Enkel överblick, över många appar. Kommer snabbt åt det man vill, tar inte mycket minne, integrerar bra över olika appar.

Men jag tror att i den fulla release versionen kommer du att kunna aktivera den om du vill köra den rent av.

Annars kommer det alltid finnas någon som hittar en väg att öppna den.

Sen en liten annan sak. Metro är anpassnings bart väldigt mycket.
Metro får nog ta mycket skit eftersom den tränger sig in i desktopen på fel sätt imo.
Du kan inte kolla på den och säga att den är gjord för att hanteras med mus och tagentbord, inte heller med touchpad på ett enkelt sätt.

Om man får ta bort metro så är ju 75% av windows 8 borta, då är det ju nästan exakt samma sak som windows 7! Fast meh, det kanske är rätt väg att gå eftersom Mac OS är så (imo ofc)..
2012-03-17, 19:51   #160

strejf

Medlem

strejfs avatar

Pewtah: Ja du har säkert rätt om det där med RAM. Det var nog jag som tolkade fel. Men det är fortfarande många bärbara som har mer än en slot för minnesmoduler.

"Du kan inte kolla på den och säga att den är gjord för att hanteras med mus och tagentbord, inte heller med touchpad på ett enkelt sätt."

Det är vad Microsoft säger i alla fall

Senast redigerad av strejf 2012-03-17 klockan 19:57.
2012-03-17, 22:51   #161

eXale

Medlem

eXales avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2011

Citat:
16. Samma systemkrav men lägre resurskrav än Windows 7!
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2...endations.aspx
Någonting som jag märkte nyss,

Om jag inte missminner, så var siffrorna för både dwm och Zune högre under W7. Specielt GPU användningen brukade sitta på några procent. Minns dock inte att csrss använde GPU, så det är nytt.

Behöver fler system (och extra program) för att testa - men just Zune var något jag alltid irriterat mig lite på hur mycket GPU det tycks använda. Av någon anledning raporteras dock mycket mindre siffror i W8.
(Systemet i fråga är ej formaterat, utan en upgraderings installation)

Någon annan som har erfarenhet, eler kan göra jämförelser för att bekräfta/neka?
eXale är inte uppkopplad
2012-03-18, 01:11   #162

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Pewtah: Ja du har säkert rätt om det där med RAM. Det var nog jag som tolkade fel. Men det är fortfarande många bärbara som har mer än en slot för minnesmoduler.

"Du kan inte kolla på den och säga att den är gjord för att hanteras med mus och tagentbord, inte heller med touchpad på ett enkelt sätt."

Men Microsoft demonstrerade ju också "förbättringen" att man inte längre behövde trycka CTRL + ALT + DEL för att logga in för det är så mycket enklare att trycka Enter...

Skickades från m.sweclockers.com
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-03-18, 03:03   #163

jika

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: nov 2005

Startar man en tråd och använder formen X är överlägset bättre än Y så får man också vara beredd på att ta en hel del kritik gällande sitt påstående.

Som jag ser det, när jag skummat igenom tråden kan man sammanfatta dina inlägg och argument enligt följande:

Citat:
[Lista med 20 punkter varav många förbättringar inte har det minsta med vanliga konsumenter att göra, förÄNDRINGAR som har mer med personlig smak att göra än funktionsförbättringar, UPPFATTNINGAR (dvs inga konkreta bevis på förbättring) av upplevd snabbhet, enkelhet och tillgänglighet]
Absolut är många av sakerna du nämner fördelaktiga för vissa användare. Med det sagt finner JAG den uppdaterade kopieringsfunktionen som den enda vettiga förbättringen. Uppfattning av användargränssnitt är personligt och att byta ut detta ser jag endast som en förändring snarare än en förbättring. Det kanske mest komiska i din första post är när du länkar till en forumpost här på swec som källa till att spelprestandan är bättre i win8. Jag säger inte att det inte är så, men med den sortens argumentation börjar det osa troll.

Citat:
[Tänk på all total tid som sparas av snabbare boottid!!!!!!!]
Seriöst? Jag ger blanka fan i om grannens dator startar snabbare. Visst kan det knappast klassas som en nackdel för win8 men eftersom jag så sällan stänger av mina datorer så detta argument är för mig totalt void!

Citat:
[99% hit och dit]
Verkar vara en ganska allmän siffra inom windowsanvändande, dont you say? Jag ställer mig starkt skeptisk till att 99% av alla sålda datorsystem levereras med förinstallerat windows. Gällande det du kallar webINSTALLATION så sitter du och cyklar i det blå skåpet eftersom det helt enkelt handlar om en vanlig UPPDATERINGSfunktion. Jag har kört win7 legit sedan release och har alltid laddat ner en iso-fil från msdnaa. Om detta inte varit en möjlighet för personer utanför akademins kretsar vet jag inte men i vilket fall som helst har det ju knappast med win8 att göra utan att de helt enkelt släpper på en [befintlig] funktion för allmänheten på deras webbplats. Ganska void här med med andra ord.

Citat:
[Fy fan vad jag äger den här tråden ]
Självinsikt much?

Slutligen vill jag belysa faktumet att jag ser fram emot att testa win8 på en vettig tablet. Där tror jag det kan göra sig bra! Det är också viktigt att poängtera att du inte frågade vilket som var bäst av win8 och win7 och utan försöker påtala varför win8 är bättre än win7.
På detta, baserat på dina argument, svarar jag enkelt:
jika är inte uppkopplad
2012-03-18, 04:12   #164

arraman

Medlem

arramans avatar

Sitter nu med 6 datorer och en hel del olika system på dom alla från xp till Linux system.

Alla med olika sätt att styra systemen. Men jag får faktiskt säga att jag kan inte klaga på windows 8 metro system.

inte ens med touchpad eller mus och tangentbord.

Når saker jag vill åt snabbare än jag i windows 7. Det enda system som faktiskt är snabbare för mig är gnome 3 i linux.
Men jag kan nog få metro att bli snabbare med lite plock här och där.
arraman är inte uppkopplad
2012-03-18, 09:15   #165

strejf

Medlem

strejfs avatar

En kul grej med Metro är att några har klagat på att det är fult. Nu kan jag inte hitta källan, men jag är säker på att jag har läst någonstans att Microsoft har sagt att den slutgiltiga versionen kommer se mycket snyggare ut. Jag tror också att Microsoft medvetet har gjort betan av Windows 8 lite fulare (fisk-loggan), för att folk inte ska vilja stanna kvar med beta-versionen så länge när den slutgiltiga versionen av Windows 8 släpps.
2012-03-18, 11:14   #166

strejf

Medlem

strejfs avatar

Många verkar glömma bort att det här bara är en beta-version också. De kommer släppa en release candidate-version (Business Preview?) och senare i höst den slutgiltiga versionen. Det finns fortfarande utrymme för förbättringar på alla fronter och nya funktioner som vi inte sett ännu.

Jika: Du verkar ha flera datorer, har du testat Windows 8?
2012-03-18, 17:31   #167

jika

Medlem

Citat:
Inte på någon av mina datorer (känner inget större behov av att emigrera redan då min nuvarande setup fungerar som jag vill) men absolut tillräckligt för att skapa mig en uppfattning... Skulle väl vara aningen trolligt annars?
jika är inte uppkopplad
2012-03-18, 20:07   #168

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jika Visa inlägg
Inte på någon av mina datorer (känner inget större behov av att emigrera redan då min nuvarande setup fungerar som jag vill) men absolut tillräckligt för att skapa mig en uppfattning... Skulle väl vara aningen trolligt annars?
Jag tror säkert att man kan skaffa sig en uppfattning efter 5 minuter med Windows 8 (jag säger inte att du bara suttit 5 minuter). Men jag är tveksam till om det behöver vara samma uppfattning som man har efter en månad med Windows 8 som sin primära dator. Jag är själv inte helt klar med vad jag tycker om allt nytt som Windows 8 för med sig, speciellt då Windows 8 inte är klart ännu.

Senast redigerad av strejf 2012-03-18 klockan 20:31.
2012-03-18, 20:10   #169

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5 Visa inlägg
Efter att ha provat Windows 8 under bara några dagar så verkar det som sagt lovande. Bortsett från Metro, som givetvis är avsett för pekskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com
Det är vad strejf säger iallafall.. (utan källa men wtf, vem behöver det right?
Speciellt när det är många som glömmer att det är "bara en beta" och har utrymme för förbättringar, vilket jag absolut hoppas på.
Men även om det endast är en beta så är det väldigt bra att upplysa de problem som finns även där, som motarbetar potentiella köp av den nya varan.

Citat:

Citat:
Många verkar glömma bort att det här bara är en beta-version också. De kommer släppa en release candidate-version (Business Preview?) och senare i höst den slutgiltiga versionen. Det finns fortfarande utrymme för förbättringar på alla fronter och nya funktioner som vi inte sett ännu.

2012-03-18, 20:44   #170

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pewtah Visa inlägg
Det är vad strejf säger iallafall.. (utan källa men wtf, vem behöver det right?
Källa:
"Windows 8 has been designed, to run across a variety of PCs. From tablets, to laptops, to desktops"
http://www.youtube.com/watch?v=jGbaAQyz8Q0
2012-03-18, 21:07   #171

jika

Medlem

Citat:
Jag tror säkert att man kan skaffa sig en uppfattning efter 5 minuter med Windows 8 (jag säger inte att du bara suttit 5 minuter). Men jag är tveksam till om det behöver vara samma uppfattning som man har efter en månad med Windows 8 som sin primära dator. Jag är själv inte helt klar med vad jag tycker om allt nytt som Windows 8 för med sig, speciellt då Windows 8 inte är klart ännu.
Nej, jag har suttit en del med win8 men fortfarande bara "testat" det.. inte riktigt arbetat i det. Jag säger inte att det är omöjligt att den slutgiltiga versionen kommer bli bättre, speciellt med lite inarbetning men det är just detta som jag reagerade på när jag testade: Fördelarna jämfört med win7 var inte tillräckligt stora för att investera min tid i att emigrera. Jag är fortfarande nyfiken på vad win8 kommer göra för tabletvärlden och efter ett tag med en win8-tablet kanske övergången skulle bli mindre tidskrävande och då är det bara den ekonomiska ansträngningen som måste jämföras med fördelarna.
Se det lite som att provköra en ny bil... Du har redan en som fungerar som du vill och de få uppgraderingar som nästa årsmodell erbjuder måste vara mer värdefulla än prisskillnaden till den nya samt eventuella nackdelar hos denna jämfört med föregångaren (såsom att dina befintliga stolar är skönt insuttna osv ). -> Jag gillar min gamla bil

Givetvis kommer jag köpa win8 när det är dags att köpa nya licenser men jag ser ingen som helst anledning att byta ut något som fungerar redan fungerar bra!
Edit: Efter en månad med win8 på sin primära dator har man ju, vare sig man vill eller ej, vant sig... Den ske så småningom men inte förrän det verkligen behövs om det inte är så att den slutgiltiga versionen har förbättrats (ur min synvinkel).

Senast redigerad av liquidius 2012-03-20 klockan 15:08.
jika är inte uppkopplad
2012-03-18, 21:26   #172

strejf

Medlem

strejfs avatar

jika: Jag tror att du slår huvudet på spiken precis med ditt inlägg. Jag tror dessutom att många VILL att Windows 8 ska vara dåligt just för att de inte vill känna att de måste lägga ut pengar på ett nytt operativsystem. Eller för att de är rädda för att försöka lära sig något nytt.

Senast redigerad av strejf 2012-03-18 klockan 21:37.
2012-03-18, 22:11   #173

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Källa:
"Windows 8 has been designed, to run across a variety of PCs. From tablets, to laptops, to desktops"
Jo, säger Microsoft själva. Det finns i princip två alternativ, antingen så de på allvar inte skillnaden mellan touch, tangentbord, möss, 10" och 24". Eller så gör de vad de kan för att få Windows 8 att låta bättre.

I de klipp som jag har hört så har de varit väldigt försiktiga med direkta jämförelser mellan klassiska UIt och Metro. Sen så finns det ju facepalm exempel där det känns tydligt att de bara försöker att få Metro att låta bättre, t. ex. där de påstog förbättringen med att bara trycka Enter istället för Ctrl + Alt + Delete. Det finns två feta problem med det påståendet.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-03-18, 22:49   #174

jika

Medlem

Citat:
jika: Jag tror att du slår huvudet på spiken precis med ditt inlägg. Jag tror dessutom att många VILL att Windows 8 ska vara dåligt just för att de inte vill känna att de måste lägga ut pengar på ett nytt operativsystem. Eller för att de är rädda för att försöka lära sig något nytt.
Jag skulle snarare säga att det är tvärtom.. Människor var så nöjda med win7 och har därmed väldigt höga förväntningar på win8.. När dessa inte uppfylls så blir folk griniga/missnöjda... simple as that.

Det är som sagt fortfarande en beta men av det jag upplevt och de "argument" som du presenterar i listan så räcker dessa inte till för att uppväga det som krävs av mig (tid, pengar, omvänjning etc) för att BYTA. När win8 kommer ut till försäljning får man väl utvärdera igen men jag misstänker att många argument kvarstår. Behöver jag fler licenser, efter win8 släppts, så kommer jag givetvis köpa win8 men inte en sekund innan jag verkligen behöver.

Det är ju trevligt för dig om du upplever win8 som en jätteförbättring jämfört med win7.. Omröstningen säger dock att du tillhör en minoritet och det är ju något du måste inse att du även kanske kommer förbli.
jika är inte uppkopplad
2012-03-19, 06:58   #175

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot Visa inlägg
Jo, säger Microsoft själva....
Ja exakt, det var det jag skrev om du tittar lite längre upp.
2012-03-19, 07:08   #176

SimonMattila

Medlem

SimonMattilas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2011

Jag gillar allt med Windows 8.. Däremot så gillar jag INTE den nya "Metro" stilen. No thanks
2012-03-19, 07:18   #177

Cooling23

Medlem

Cooling23s avatar

Plats: Olofström

Registrerad: feb 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SimonMattila Visa inlägg
Jag gillar allt med Windows 8.. Däremot så gillar jag INTE den nya "Metro" stilen. No thanks
Då gillar du ju inte allt
Cooling23 är inte uppkopplad
2012-03-19, 07:32   #178

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Citat:
Källa:
Den designen de talar om måste vara att de har lagt in "Desktop knappen" direkt i metro!
2012-03-19, 07:33   #179

Hymer

Medlem

Plats: Lidköping

Registrerad: jun 2007

Hur är spel prestandan mot win7?
|Asus Sabertooth 990FX R2.0| AMD 8350 @ 5.0| Mushkin Blackline 16gb 2133mhz| Gigabyte 7970 Windforce| Vertex 3 120gb & Vector 256gb| Antec High Current gamer 900W| Xigmatek elysium| Asus Xonar Essence ST| Sennheiser HD598| Func MS-3| Qpad Mk85| Hazro HZ27WC|
Hymer är uppkopplad nu
2012-03-19, 07:36   #180

Cooling23

Medlem

Cooling23s avatar

Plats: Olofström

Registrerad: feb 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hymer Visa inlägg
Hur är spel prestandan mot win7?
15-20% prestandaökning i Windows 8 så det är ganska skillnad.
Cooling23 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb