Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
Säljes
Köpes
- Billig android telefonIdag
- ZotacIdag
- Söker 2st 23" SkärmarIgår
| 2012-11-25, 21:26 | #1951 |
snajkMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jun 2010 |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2012-11-25, 22:46 | #1952 |
anden12Medlem Plats: Stockholm Registrerad: jun 2005 |
Citat:
Citat:
Citat:
Modernt? Nej: http://www.authorsatlarge.com/wp-con...ndows8Pic5.jpg Citat:
Lite snabbt så: åtkomst till "stänga av datorn", sökfunktionen (vilket ensamt är tillräckligt för att sparka ut Win 8 med huvudet före), åtkomst till metro med musen i virtuella/fjärrskrivbord (är väl inte startskärmen per se, men still) och även i multiskärmssetup, den hemska blaffa som kommer upp när man trycker på nätverksikonen i aktivitetsfältet (brr, får kalla kårar varje gång jag försöker administrera nätverkskorten - har väl egentligen inte med startskärmen att göra, men tar upp den iaf..), sedan att startskärmen är fullskärm och det känns som man blir påhoppad varje gång man drar upp den är inte heller skoj.
| 2012-11-26, 00:07 | #1953 |
Evil PeterMedlem Plats: Västerås Registrerad: okt 2004 |
Citat:
Jag vet heller inte alls vad du pratar om när du påstår att lagen säger åt dig vad du ska tycka. Speciellt inte som jag skrev rakt ut att det är en smaksak (fast poängterade också att smaken baseras väldigt mycket på vana). Lagen beskriver hur lång tid det tar att nå olika saker i ett gränssnitt utifrån avstånd, målstorlek osv, men du verkar tyvärr mer inställd på att argumentera än att förstå. Den inställningen får jag fortsatt när jag läst diskussionen då du klagar på att det krävs ett extra moment för att stänga av datorn, men finner det irrelevant att Win 8 startar snabbare än Win 7, trots att uppstarten tjänar in mångdubbelt mer tid än det tar att stänga av datorn. En åsikt är personlig men sättet att driva diskussionen känns ologisk. Detta är inte ett försvar för hur man stänger av datorn i Win 8 utan mer en observation hur du behandlar saker som gynnar dig kontra argument som inte gynnar dig, samt att du verkar ha en förkärlek att använda mycket laddade uttryck som inte kan ha någon annan effekt än att irritera. Det visas än mer här: Citat:
Lekstuga känns som ett passande val av ord i sammanhanget, fast jag skulle välja ett annat mål för uttrycket. Senast redigerad av Evil Peter 2012-11-26 klockan 01:20. |
|
|
| 2012-11-26, 01:26 | #1954 |
LeVvEMedlem Plats: Värmland Registrerad: jan 2008 |
Jag gillar hur Windows 8 ser ut, visst en del gillar inte hur start skärmen ser ut men jag tycker den är helt ok, skulle bara vilja kunna ändra färger lite bättre.
Skrivbordet gillar jag också, tycker det lite mer fyrkantiga UIt är snyggare än Aero i Windows 7 och ribbon har jag inge att klaga över. Jag är glad över att uppgradera, Windows 7 krånglade lite hela tiden när man spelade och tabbade ut hela tiden och sa man hade slut på minne (Använde inte ens hälften GPU minne/RAM), speciellt när man spelade BF3 och detta har jag aldrig haft problem med i Widnows 8. Enda jag kan klaga på är att vissa företag är sega som fan att släppa sina drivrutiner... *cough*... Logitech. (LGS går inte installera utan att köra i kompabilitetsläge och sen funkar inte mikrofonen som den ska, blir fixat i LGS 8.40 men de sa att det skulle släppas tidigt efter Windows 8 release, tjena.) Sen orkade jag inte vänta på LGS 8.40 för att slippa SetPoint drivrutiner till musen så köpte en ny ![]() Det bästa med Windows 8 är dock support "out of the box" för min dator, på Windows 7 funkar varken Ethernet eller USB 3.0 utan drivrutiner. Nice eftersom jag installerar om Windows typ 1-2 gånger i månaden! Senast redigerad av LeVvE 2012-11-26 klockan 01:51.
| Corsair 650D | Intel Core i7 2600K @ 4.4GHz | 16GB G.Skill Ripjaws X @ Stock | EK-KIT L240 | Be Quiet! E9 680W 80+ Gold | | Asus P8P67 Deluxe B3 | 2x MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition @ Stock | Samsung 830 128GB SSD | Western Digital Caviar Black 1TB | | DATOR |
|
|
|
| 2012-11-26, 04:28 | #1955 |
kaputMedlem Plats: Stockholm Registrerad: apr 2012 |
Citat:
Huhu, måste haft bråttom eller nåt då. Tänkte väl ändå ta och installera om HTPC:n när jag lekt klart och bestämt mig för vilken programvara jag ska ha på den, så får göra det noggrannare den gången ![]() Det är den enda installationen av W8 jag har och kommer ha de närmaste åren i alla fall. Vad jag märkt av det hela, så tycker jag W7 lämpar sig mkt bättre som workstation-OS, det är egentligen bara på HTPC:n jag verkligen tycker Metro kan vara en jäkligt bra idé, så det är rätt osannolikt att jag kommer behöva syncfunktioner och dylikt. Är inte orolig för några hemligheter direkt, men man kan ställa sig frågan varför ett företag är intresserat av att samla in persondata och mailadresser. Jag tror ju inte det är för att du som kund ska vinna något på det i alla fall, företagen är inga välgörenhetsinrättningar. Det kanske är lite foliehattsmässigt att tro sådant om MS, men i förlängningen, vad händer den dag företaget säljer databasen med användarnas persondata och mailadresser till något annat företag med lägre etiska standarder? Jag är i alla fall inte överdrivet intresserad av att slösa bort min tid på att hantera en massa oönskad reklam hit och dit. Och hur långt är det till att MS börjar spamma en själva? Jag vill minnas att man fick frågan om huruvida man ville ha spam eller ej under installationen, men det skulle inte förvåna mig ett smack om man likförbannat avtalat bort rätten att slippa det i användarvillkoren man aldrig läser :>
| 2012-11-26, 07:38 | #1956 |
Citat:
|
|
|
| 2012-11-26, 08:08 | #1957 |
Citat:
Du måste ju logga in på datorn i alla fall, och du behöver ett konto hos MS för att kunna hantera alla dina inställningar, synka dem osv. likväl som ett konto till app-affären osv. Då har du valet att antingen ger du dem din e-postadress, skapar ett konto med deras tjänster (där du får en e-postadress om du vill) eller så skippar du hela molngrejen och skapar ett lokalt konto men då kan du inte använda några av tjänsterna som kräver inloggning. Många tänker på en e-postadress som en vanlig adress, att det är något man ska vara försiktig med att ge ut osv. men e-postadresser kostar inget så det är ganska smart att ha några olika av varierande grad av viktighet. Kanske en adress som bara personliga kontakter får, en för mer professionella kontakter, en för registreringar, en för registreringar du inte litar på samt en när du är i princip säker på att få spam. Använder du Gmail så behöver du inte ens ha separata adresser, allt efter ett +-tecken i en gmail-adress ignoreras och likaså punkter, så man kan ha exempelvis jag@gmail.com för privata saker, jag+signup@gmail.com för konton på hemsidor, jag+spam@gmail.com för spam, j.a.g@gmail.com för professionella kontakter och separera dem i olika inboxar. |
|
|
| 2012-11-26, 11:59 | #1958 |
Citat:
Citat:
Den förbättrade starttiden är helt klart ett argument för Windows 8 (och det är verkligen ingen brist på dessa), men det är inte ett rättfärdigande för att göra en så grundläggande funktion som att stänga av datorn svårare och längre bort. Citat:
Citat:
Citat:
| 2012-11-26, 12:33 | #1959 |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2012-11-26, 13:41 | #1960 |
Citat:
Citat:
Jag menar enbart på att stänga av/vila/omstart är en försämring gentemot hur den låg till i Windows 7, och ja, det är ingen stor grej. Citat:
Jag efterlyser forfarande fler argument till varför startskärmen (och då räknar jag in charms etcetera eftersom denna innehåller saker som försvann med startmenyn) är bättre än startmenyn! Citat:
| 2012-11-26, 13:45 | #1961 |
Citat:
Citat:
Som jag påpekade så har jag inte försvarat funktionen för att stänga av datorn i Windows 8, jag förespråkade bara ett argument vars logiska förlängning fungerar. Det hade ju varit lättare att stänga av med två klick än med tre, helt klart. De har ju lyckats gjort en massa andra saker snabbare så man kan ju tycka att de borde optimerat än mer saker. Dock är sökfunktionens redovisning av resultat det enda jag tycker är ett direkt problem vad gäller att behöva klicka. Citat:
Citat:
Sedan får man väl iofs inte så mycket olika färger om man är en sådan som inte använder appar. Det enda programmet jag har som har en avvikande färg på rutan är Chrome (och den är mörkgrå, så inte speciellt regnbågsmässig). Själva ikonerna, som ju dyker upp även på startmenyn, aktivitetsfältet osv, är däremot fulla av färg. De är också oregelbundna i förhållande till varandra så där kan väl barnslighet tänkas vara mer passande att nämna enligt mig. Citat:
|
|
|
| 2012-11-26, 15:41 | #1962 |
Citat:
) och som ändå inte fungerar om man har program uppe. Har du ett snabbare sätt (eller lika snabbt) i Windows 8 är jag open ears.Piltangenterna är dessutom inte alls så ineffektiva som du vill få det att låta för vissa uppgifter. Citat:
Dessutom kan man under "uppstarten" av Windows gå och hämta kaffe eller vad man nu väljer att dricka (jag sitter aldrig och tittar på uppstarten varför 2 sekunder hit eller dit inte spelar någon roll för just mig, och som ni också så fint påpekat så finns ett viloläge i båda operativen som i princip vaknas ur direkt), något man inte kan göra när man tappar bort sig i högermenyn. ![]() Citat:
Citat:
| 2012-11-26, 16:20 | #1963 |
Citat:
Visst kommer man åt vissa saker någorlunda snabbt med piltangenterna men inte snabbare än man gör det med musen, samt att ju längre från startpositionerna ens mål kommer desto mer omständigt blir det med pilarna. Jag känner att jag kan jobba påtagligt snabbare med antingen sök/kortkommandon eller med att använda musen. Då du, något skämtsamt, nämner att du tycker det tar tid att sträcka sig efter alt+F4 så borde du ju också tycka det tar tid att flytta högerhanden, från mus eller standardposition på tangentbordet, till piltangenterna. Citat:
Citat:
Med startmenyn var man ju tvungen att göra detsamma om man ville ha fasta positioner då de använda program den visade upp var sådär eftersom program kunde ändra plats och man inte ens var säker på om ett visst program skulle finnas där eller ej. Visst fanns det mappsystem (som också var den enda kategoriseringsmetoden) men det är inte lika överskådligt, samt att det kräver fler moment. Nu är jag inte en aktiv användare av varken startmeny eller -skärm, beroende på system, men för att starta program tycker jag nog skärmen faktiskt är snäppet bättre då jag själv får säga till mer om vad som ska synas. Den systemmeny som nu istället ligger i nedre vänstra hörnet (via högerklick) presenterar också verktygen bättre än startmenyn gjorde. Citat:
|
|
|
| 2012-11-26, 17:31 | #1964 |
Citat:
Citat:
Citat:
Startskärmen är bättre för att den ger snabbare åtkomst till fler program på ett mer överskådligt sätt. Charms är bättre för att det är en fast plats för vissa gränssnittselement som de flesta program använder, sen brister det förstås i och med att skrivbordsprogrammen inte har tillgång till det men det räknar jag med att de kommer att ordna. Citat:
Inte så mycket dagis över den kanske? Därmed inte sagt att detta är bra eller effektivt men det ser definitivt proffsigt ut. |
|
|
| 2012-11-26, 18:13 | #1965 |
Broken-arrowMedlem Plats: sweden Registrerad: dec 2008 |
Citat:
Okej alltså mer eller mindre noll anledning att uppgradera. För antingen är man på webben eller spel/word (eller andra program som är jobb eller fritids relaterade). Så egentligen vad behöver man Win 8 till? Kopiera sällan filer, inget behov av en 4+ Tb OS disk (som ändå skulle funka lika bra i win 7). Kan du säga en ända bra anledning själv? Förutom att det är nytt (på ytan, inte så mycket nytt under huven utom lite fixar). Appar?? nä tack program heter det för det första och andra vill jag inte köpa det för överpris (brukar köpa där det är hyfsat bra prisat).Men vist gillar du Win 8 kör på det då. Som jag skrev tidigare, gnäll inte på när dom portar os:et från mobiler (som dom gör för fullt på andra marknader).
Min nuvarande rigg: Fractal Design Define R3| Nätagg VX 550w | CPU i5 2500K |VENGEANCE LP 4 GB X2|Moderkort P67 Extreme4|Geforce 670 windforce|Dell ULTRASHARP 23'' Min gamla: Processor: AMD 6000+Ram: Corsair 2 GB X 2|Grafikkort: Radeon HD5770| Nätagg: XFX 450 Mitt bygge: Bygglogg Fri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr\\ |
|
| 2012-11-26, 18:54 | #1966 |
Citat:
Citat:
Citat:
EDIT: blev lite stressigt där när man skulle hinna med tunnelbanan.. ![]() Citat:
Senast redigerad av anden12 2012-11-26 klockan 22:42.
| 2012-11-26, 21:58 | #1967 |
belieberslayerMedlem Plats: Lilla Edet Registrerad: nov 2012 |
Citat:
|
|
|
| 2012-11-26, 22:43 | #1968 |
Citat:
|
|
|
| 2012-11-27, 01:03 | #1969 |
lolightMedlem Plats: Skogen Registrerad: nov 2001 |
Citat:
| 2012-11-27, 07:43 | #1970 |
Dahle86Medlem Plats: Högsby Registrerad: jul 2009 |
Citat:
Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus M4N72-E > Nexus Caterpillar > AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz > Corsair 4GB 1066MHz > Scythe Mugen 2 rev B (trifan P&P) > ASUS GTX 560ti > 2TB WDG > 640GB WDB > 40GB Intel X25-V |
|
|
| 2012-11-27, 09:03 | #1971 |
Citat:
Citat:
Jag använder båda sätten beroende på vad som känns smidigast för tillfället, i Metro har det dock blivit så att tangentbordet aldrig är smidigast utom vid sökning. I startmenyn fungerade piltangenterna alldeles finemang för mig Citat:
Citat:
Citat:
Att det skulle vara en bättre kategoriseringsmetod får stå för dig men anledningen till att jag frågar är ordet "enda" (som i något negativt) PS: du bör sluta skriva nu, du har 1337 inlägg.
| 2012-11-27, 09:58 | #1972 |
Citat:
Citat:
Citat:
Jag tänkte på följande citat förresten: Citat:
Å andra sidan så är det ganska precis så som startmenyn var organiserad också, skillnaden var att den första menyn dynamiskt ändrades till de program man använde mest, nu i åttan får du själv välja vilka program du vill ha i första menyn (något man i och för sig också kunde göra i sjuan) men utan någon begränsning i antal och uppdelade i kategorier om man vill. Andra delen av startmenyn, alltså Alla program, har ju sin motsvarighet i andra delen av startskärmen som således också heter Alla program och som automatiskt delas upp i kategorier men som man själv kan redigera eller ändra hur man vill, ungefär som mapparna i start (fast ett klick närmare!). EDIT: Man kan visst inte ändra och flytta apparna i alla program på W8, jag vet inte vad jag fick det ifrån förutom förstås att det vore ganska logiskt. Sorry Jag vet heller inte hur många program du använder ofta men att de skulle fylla taskbaren tror jag inte riktigt på, med små ikoner får du lätt plats med ett femtiotal program även på en relativt lågupplöst skärm. Kanske inte plats för riktigt alla program man någonsin använder men jag skulle tro att det räcker till den stora merparten. Citat:
Senast redigerad av snajk 2012-11-27 klockan 10:27. |
|
|
| 2012-11-27, 10:30 | #1973 |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2012-11-27, 11:23 | #1974 |
Citat:
Och återigen, ja, det finns vissa förbättringar för multiskärmsanvändare, men är det anledningen till att försämra andra grejer? Ge mig möjligheten att placera en "start"-knapp i vänstra hörnet (som når ut i kanten om det är viktigt för Fitt's law), eller ÅTMINSTONE möjligheten att klicka bredvid den aktivitet som ligger längst till vänster för att få upp Metro. (den fyller ingen funktion ändå) Då skulle man ha lite yta att träffa i virtuella/fjärrskrivbord. Och detsamma för högermenyn (vilken afiak inte går att få upp med hjälp av kortkommando). Då skulle jag bli någotsånär nöjd. När de ändå håller på kan de få ge mig möjligheten att pinna fönster till vänstersidan av högerskärmen genom att dra den till övre vänstra hörnet (gief!). Du får tycka vad du vill, men du skrev själv att du gått ifrån fri mus till att låsa fast musen. Ett val du sedan tidigare har haft men inte valt att använda (vilket, inte helt konstigt kanske, jag tolkar som att du föredrog en fri mus). Och är den tolkningen korrekt är det faktiskt konstigt att du säger att det inte skulle vara en (reell) försämring. Du får gärna förklara vad du tycker är bra med nätverks"charmen" (eller, om inte, vad du menar med att det är en smaksak). Den är ungefär 10gånger större än vad den var tidigare och ger åtkomst till färre inställningar/funktioner (speciellt på stationära datorer). Dessutom kan man inte ångra sig med ett högerklick (för att få upp menyn) om man gör misstaget att vänsterklicka på den, suck. Citat:
Citat:
De konstant använda programmen placerades i aktivitetsfältet. De "vanligt" använda programmen pinnades på startmenyn, och de sällan använda programmen gömdes under "alla program" och sedan doldes i någon undermapp. Fördelen med detta är att man fick översikt över de vanliga programmen medan de program som nästan aldrig används kunde gömmas undan. Överskådligheten som ni premierar tycker jag blir rörig vid _många_ program. Och det finns ju som sagt ingen annanstans att gömma undan program. Citat:
EDIT: Citat:
Citat:
Citat:
EDIT2: shit vad mycket text det börjar bli. Senast redigerad av anden12 2012-11-27 klockan 11:31.
| 2012-11-27, 12:40 | #1975 |
mrqaffeMedlem Plats: Salstad Registrerad: feb 2009 |
Citat:
Jag tycker fortfarande att det verkar som många av de som är win8 förespråkare inte har provat att använda det seriöst, upplevelsen med win 8 blir sämre ju "större" datorrigg och ju flera program man har installerat. Win 8 funkar bra på "småsystem" men faller ihop mer o mer ju mera prylar/program man har, multimonitorstödet är mycket sämre just tack vare hotcornersen och "undertiles i tiles" saknas så vitt jag vet så att sortera program på nått bra sätt går inte utan man tappar helt översikten, att pinna program i aktivitetsfältet går inte på nått smidigt sätt, speciellt inte om man kör flera instanser av samma program, sök kräver att man ska lära sig vad allt heter för att kunna söka, förut kunde man öppna rätt kategori och se och hitta det man letade, du måste man sitta o fundera på vad saker heter i stället. Jag upplever även liknande bök mellan att behöva växla mellan tangentbord och andra inmatningsdon, det är bökigt att behöva växla när man tidigare kunde komma åt saker oavsett vilken styrmetod man använde, visst var en del saker "knöligare" att nå med ena metoden, men man slapp växla grepp mellan inmatningsdonen och det är en större fördel i vissa lägen och det går lättare totalt sett.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon. |
|
|
| 2012-11-27, 12:42 | #1976 |
Citat:
|
|
|
| 2012-11-27, 13:04 | #1977 |
Citat:
Citat:
Som sagt använder jag inte startskärmen normalt sett men skulle jag göra det skulle jag använda musen, precis som det var med startmenyn. För mig var piltangenterna aldrig ett alternativ. De fungerar ju dock även på startskärmen och sorterar du rätt för det ändamålet är det inte säkert att det kräver fler tryck. Citat:
Och även om jag tycker det finns bättre sätt att arbeta för min smak än startmeny/skärm så är väl poängen med skärmen att få en meny som är ganska lättkonfigurerad inom sina gränser och erbjuder ett gränssnitt som man kommer åt rätt lätt med mus (eller via touch-skärm). Jag tycker nog att startskärmen överraskat mig lite i hur lätt den gått att använda när jag försökt testa den. Jag vet alltid var jag har alla genvägarna och de är lätta att träffa. Att skärmen är stor gör mig inget då jag ändå normalt sett måste flytta ut musen till mitten av skärmen för att röra den i arbetsytan av det nyöppnade programmet. Citat:
Citat:
|
|
|
| 2012-11-27, 13:09 | #1978 |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2012-11-27, 13:24 | #1979 |
Dahle86Medlem Plats: Högsby Registrerad: jul 2009 |
Citat:
Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus M4N72-E > Nexus Caterpillar > AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz > Corsair 4GB 1066MHz > Scythe Mugen 2 rev B (trifan P&P) > ASUS GTX 560ti > 2TB WDG > 640GB WDB > 40GB Intel X25-V |
|
|
| 2012-11-27, 13:26 | #1980 |
Citat:
Multimonitorstödet är förbättrat på flertalet sätt men visst fungerar det inte idealt med hot-corners förrän man ställt in placeringen av skärmarna korrekt (huvudskärmen lite längre ned än de sekundära), så gör det. Undertiles vet jag inte vad det är men det går utmärkt att sortera program i start i kolumner som man kan döpa och flytta runt som man vill. Alla sätt man kunde pinna program till taskbaren på i W7 fungerar fortfarande, högerklicka i start, högerklicka på programmet i taskbaren osv. Klickar du på "Alla program" så har du dina kategorier ungefär som de såg ut tidigare med skillnaden att de inte är i mappar. De har också utökat möjligheterna att göra saker oavsett vilket inmatningsverktyg man för tillfället sitter med genom exempelvis fler och mer omfattande tangentbordsgenvägar, mer möjligheter i powershell osv. Alltså är nästan all din kritik obefogad. Vem är det som inte har använt det seriöst nu? |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes