Citat:
Ursprungligen inskrivet av
strejf
När jag läste ditt inlägg fick jag en uppfattning, men när jag läste artikeln fick jag en helt annan. Det handlar alltså inte om att det inte kommer gå att installera Firefox på Windows RT. Då hade jag blivit väldigt förvånad. Vad det handlar om är att man inte kommer kunna köra desktopappar i Windows RT, annat än Office och Mediaplayer/Internet Explorer. Vilket säger sig själv då det inte finns några program kompatibla med ARM-processorerna som Windows RT kör på.
Firefox kommer gå utmärkt att installera på Windows RT, som Metroapp.
Microsoft gör helt rätt här tycker jag, det är enda chansen att kunna konkurrera med iPad, främst med hållbar batteritid m.m.
Nej jag som tog fel där. Men om den nu kommer fungera i Metro varför ska man då inte få lov att använda den i klassiska läget? Kommer de göra likadant mot andra webbläsare? Kanske tom annan tredjeparts mjukvara? Har de nu väl börjat att stänga ute konkurrensen ännu mer lär de säkert se var gränsen går genom att stänga ute annan mjukvara. Känns som att ARM versionen av Windows 8 kommer bli en väldigt inlåst sådan. Det förväntar jag mig inte av Microsoft.
EDIT:
Nu kommer Google också. De håller med Mozilla.
“We share the concerns Mozilla has raised regarding the Windows 8 environment restricting user choice and innovation. We've always welcomed innovation in the browser space across all platforms and strongly believe that having great competitors makes us all work harder. In the end, consumers and developers benefit the most from robust competition.”
Tycker detta säger allt från Google.
Sista stycket är också intressant.
"Mozilla's initial complaint related to two issues: first, that "Microsoft has a browser that runs in Classic mode on Windows ARM," something that no other company will be able to do.
Second, it claims that Microsoft's Metro browser "has access to rich APIs that they are denying to third-party" browser vendors. Microsoft has yet to comment on either companies' complaints, but we've reached out to them and will be sure to update you when we hear back"
Så Microsofts Metro webbläsare besitter speciella API:s som de andra stängs ute från. Låter som riktigt missgynnande för övriga tredjepartare.
Ska bli intressant och se om Microsoft kommer kunna driva igenom detta.