Verktyg Visningsval
2012-08-01, 10:59   #181

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kuumaa Visa inlägg
Eftersom Windows 8 har mycket bättre prestanda och startar/stänger av MYCKET snabbare så kommer jag att använda det.
Starta/stänga OS är nåt jag nästan aldrig gör, så det argumentet känns inte så relevant. Min laptop tex är alltid i antingen sleep eller hibernate när jag inte använder den. De stationära är nästan alltid på osv. Men om prestandan allmänt annars är bättre så är jag intresserad. Dåligt med data på det ännu dock, men man får väl lugna sig tills det finns ute skarpt
Ser ogärna en Vista-grej, där var prestandan ofta sämre än XP (även om det blev lite bättre efter några buggfixar).

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kuumaa Visa inlägg
Metro är också en stor fördel för dom som fortfarande använder tangentbordet. Ni som testat vet att metro är mycket bättre med tangentbord än pekskärm.
Har hört en del om det, jag tycker det är asbra att man äntligen åtm lägger lite fokus på tangentbords-genvägar. Det har ju fungerat i Win sen 95, men inte direkt fokus. Jag använder nästan bara tangentbordet, eller vill iaf göra det. I många av de linux-desktopar jag använt under åren har stödet för sådant varit ganska bra, vore kul om win kunde komma dit också. Dock ska jag väl tillägga att jag inte är sådär väldans glad i senaste iterationerna av gnome, unity et al. Senaste gnome jag använder är tvåan tex.
Pholostan är inte uppkopplad
2012-08-01, 11:04   #182

johnh3

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zenjin Visa inlägg
Det känns som att väldigt mycket utav reaktionerna angående metro kommer sig utav någon typ utav rädsla för nya utseenden.

För i min mening så är den enda markanta gränssnittskillnaden mellan Windows 7 och 8 enbart ytlig. Då metro meny fungerar på samma sätt som en något förbättrad startmeny (notifieringar från kalender etc)

Och personligen så tror jag att Windows 8 kan lyckas med att locka "vanliga" svensson användare som då knappt behöver lämna metro. Medans det kan bli problem med framförallt yngre spelare som kanske inte ser någon direkt vinning med de förbättringar som gjorts (hyper-v, versionshantering enkel sync av inställningar mellan flera enheter etc) utan mer stör sig på att startmenyn inte ser likadan ut som förut.

På företagssidan tror jag det hänger på om stora plattformar portas till metro gränssnittet. Vilket jag tror skulle vara bra för många företag (Slipper störande moment och utnyttjar mer utav skärmen).

Och om de hade löst det så att man kan köra flera metroprogram en 2 samtidigt över flera skärmar så tror iallafall jag att det hade varit användbart vid mer avancerat användande (programmering man tjänar ju iallafall in aktivitetsfältet och får mer utrymme för koden)

Så för att sammanfatta så tror jag att Windows 8 kan lyckas bra bland vanliga användare som om Microsoft spelar korten rätt inte har någon anledning att använda "desktop" annat en i undantagsfall medans det kan bli svårt att sälja det till "spelare" som inte vill släppa det vanliga utseendet och inte får ut något av de nya funktionerna.

Och företagsförsäljningen tror jag hänger på hur Microsoft lyckas övertala företag att släppa metro versioner utav sina plattformar
Jag tycker fördelen med Windows 7 är att den har funkat både för "Svensson" och den avancerade användaren. Jag ser ingen fördel med Windows 8 på desktop/laptop.

De flesta företag har kört XP så länge som möjligt, hoppat över Vista och håller först nu på att införa Windows 7, eller har nyligen gjort det.

Så är det antagligen på många ställen både i Sverige och globalt. Att tro att företagen eller kommuner m.m. skulle byta till Windows 8 så här kort tid efteråt ser jag som helt orealistiskt, det lär bli först Windows 9 eller nån "molnlösning" i framtiden:
http://www.idg.se/2.1085/1.229699/st...-for-windows-7

Även Gartner verkar döma ut Windows 8 på desktop:
http://www.zdnet.com/gartner-windows...ad-7000001389/

För mig känns Windows 8 som en panikåtgärd för att inte Microsoft ska helt hamna efter på smartphones och plattor. Där har jag full förståelse för Metro gränssnittet och hela uppbyggnaden av operativsystemet. Jag förstår dock inte varför de vill ha det på desktop också.

Det borde vara tekniskt möjligt för Microsoft att ha det klassiska gränssnittet "out of the box" på vanliga datorer även om Windows 8 vore installerade på dessa. Om det inte kommer att gå är det väl att MS har så bråttom att få ut Windows 8 så fort som möjligt och inte hade tid med det.

Eller så är det så enkelt att de inte bryr sig och hoppas på det bästa i alla fall.

Senast redigerad av johnh3 2012-08-01 klockan 11:14.
johnh3 är inte uppkopplad
2012-08-01, 11:17   #183

zenjin

Medlem

zenjins avatar

Plats: Umeå

Registrerad: sep 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av johnh3 Visa inlägg
Jag tycker fördelen med Windows 7 är att den har funkat både för "Svensson" och den avancerade användaren. Jag ser direkt ingen fördel med Windows 8 på desktop/laptop. Att man dessutom skulle få ut Windows 8 till företagen ser jag nästan som direkt omöjligt. Hos oss använder vi fortfarande XP men håller på att gå över till Windows 7 så de flesta men inte alla XP burkar är borta nu. Vi hoppade över Vista helt.

Så är det antagligen på många ställen både i Sverige och globalt. Att tro att företagen eller kommuner m.m. skulle byta till Windows 8 så här kort tid efteråt ser jag som helt orealistiskt:
http://www.idg.se/2.1085/1.229699/st...-for-windows-7
http://www.zdnet.com/gartner-windows...ad-7000001389/

För mig känns Windows 8 som en panikåtgärd för att inte Microsoft ska helt hamna efter på smartphones och plattor. Där har jag full förståelse för Metro gränssnittet och hela uppbyggnaden av operativsystemet. Jag förstår dock inte varför de vill ha det på desktop också.

Det borde vara tekniskt möjligt för Microsoft att ha det klassiska gränssnittet "out of the box" på vanliga datorer även om Windows 8 vore installerade på dessa. Om det inte kommer att gå är det väl att MS har så bråttom att få ut Windows 8 så fort som möjligt och inte hade tid med det.
Som sagt så tror jag att det ända sättet som Windows 8 skulle fungera för företag är om de programmen som företagen använder (Kan inte komma på något namn på dem på rak arm men tänker tillexempel system för autouppringning och kundhantering som finns hos telefonförsäljare och liknande)

Och fördelar för mer avancerade användare tycker nog jag att det finns speciellt om man löser det så att man kan använda fler en två program i metro läge över flera skärmar. som några exempel på saker som jag tror kan bli bra/användbara
  • Versionshantering
  • Inbyggd software RAID
  • drar mindre resurser då det är optimerat för svagare enheter
  • direkt montering utav iso etc utan externa program
  • Bra sätt att låta program ta så stor yta som möjligt

Tyvärr så är det nog så att om de inte fixar små saker som att man inte kan köra obegränsat antal program samtidigt och att de inte en verkar släppa sina nya program med meterogränsnitt tänker här på office 2013 och visual studio 2012 Där bägge programmen tjänar på att kunna fokusera interfacet ytterligare på koden/texten och skulle iallafall i min mening vara väldigt användbart (om det går att köra flera program på flera skärmar under tiden)
2012-08-01, 11:57   #184

Stisse

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2003

Som säkert många andra har sagt. Windows 8 med en kryssruta i kontrollpanelen med alternativet att gå tillbaka till standard start meny istället för metro så hade windows 8 varit helt ok. Förstår inte varför MS är så dumma att de inte lägger in en funktion för detta.. helt obegripligt..

Ser egentligen inga nackdelar med win 8 förutom Metro. Så en kryssruta där man får välja metro eller inte vore perfekt.
Stisse är inte uppkopplad
2012-08-01, 12:15   #185

Nikken

Medlem

Plats: Skåne

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
Vad har de för val, de är för senila för att lära sig något nytt, och det enda valet de har är att ha kvar Win7, men hur enkelt är det att tvingas köpa en Win8 dator, sedan installera Win7 på den?
Enligt följande artikel ser det ut att bli jobbigt:

http://www.zdnet.com/blog/open-sourc...ows-8-pcs/9589
2012-08-01, 12:24   #186

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nikken Visa inlägg
Enligt följande artikel ser det ut att bli jobbigt:

http://www.zdnet.com/blog/open-sourc...ows-8-pcs/9589
Det där gällde väl bara ARM-baserade enheter som säljs som Windows 8 certifierade?
Vilket i sin tur alltså medför att jag aldrig kommer att köpa en sådan.
2012-08-01, 12:29   #187

Nikken

Medlem

Plats: Skåne

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ronnylov Visa inlägg
Det där gällde väl bara ARM-baserade enheter som säljs som Windows 8 certifierade?
Vilket i sin tur alltså medför att jag aldrig kommer att köpa en sådan.
Vet inte du. Jag har läst hela artikeln men såg inget gällande endast ARM-baserade maskiner.
2012-08-01, 12:45   #188

Andreas D

Andreas Dimestam
Chefredaktör

Andreas Ds avatar

Plats: 127.0.0.1 / ::1

Registrerad: apr 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phz114n Visa inlägg
Svarar du TS? Det var mest personliga upplevelser som beskrevs, så det är inte mycket att "inte hålla med om", men visst finns det diskussionsunderlag. Då gällde det stora underliggande tekniska förändringar, men Win95 var designat för att lösa samma problem som Win3.1 (PC->PC). W8 är designat för att lösa ett annat problem än W7 (PC->{PC, tablet})- det är en annan typ av övergång. Det är nästan mer likt övergången från DOS till Windows, med skillnaden att den övergången kom av ett sug för GUI:er från marknaden efter att Mac OS slagit, medans denna övergång kommer från styrelserummen snarare än ett användarbehov.
Här syftade jag på den övergripande förändringen av att Windows blev ett "riktigt" operativsystem och inte bara en fönsterhanterare i MS-DOS, även om gränserna inte är glasklara och att Win95 tekniskt sett fortfarande byggde på det sistnämnda. Poängen är att paradigmskiftet i Windows 8 är stort och betydelsefullt för framtiden.

Citat:
För Microsoft så är det gynnsamt att komma in på andra marknader än just hem-PC, så att de väljer denna väg är inte konstigt. Jag vet inte exakt hur du definierar "PC-industrin" här, men datorindustrin i stort kommer ju öka iom dessa nya försäljningsmöjligheter, även om just Microsoft inte skulle vara med. De har redan sett smartphones och tablets springa dem förbi - men med näbbar och klor (och pengar (och Nokia)) försöker de hålla sig kvar, om än i motvind än så länge. Får se hur Surface artar sig (de största argumenten för misslyckande verkar föras på företagshistoriska snarare än produktmässiga grunder).

Skulle Microsoft inte vara en del av utvecklingen så kommer andra aktörer att fylla dess plats (cf. Google/Apple på tablets/smartphones). Om detta är positivt eller negativt är en egen diskussion, och beror på om man anser att Microsoft är en positiv eller negativ närvaro i branschen, men branschen kommer inte stanna bara för att Microsoft inte är med.
För mig är PC-industrin synonymt med Wintel och allt däromkring, dvs. ett helt ekosystem med Windows i centrum. Jag förutsätter att Windows-användare har ett intresse i att operativsystemet lever vidare och utvecklas. Däremot är det givetvis som du säger, att något annat skulle ta dess plats.

Citat:
Ja, så är det. Men måste en gräsklippare även kunna trimma häcken? Är det positivt för användaren? Måste just Microsofts desktop-OS även vara just det som gäller på tablets? Microsoft anser detta gynnsamt för att kunna utnyttja sin dominerande position på desktopmarknaden för att bända sig in i andra marknader, men för branschen i stort så måste det inte vara positivt. Bara för att det är förståeligt att Microsoft väljer att göra så här, så måste det inte vara positivt.
Det är så marknaden utvecklas, om det är positivt eller negativt för användaren får framtiden utvisa. Jag tror däremot att ett mer flexibelt operativsystem är nödvändigt för att Windows inte ska självdö.

Citat:
Därom tvista de lärde (och övriga). Detta är Microsofts intention, men det tunga betyget de får är att deras implementation anses undermålig. Istf att skapa en lösning som fungerar lika bra på tablets som desktops så är kritiken att de har skapat en lösning som fokuserat för mycket på tablets, vilket skadat användbarheten på desktop. Det är på dessa grunder kritik mot gränssnittet i sig framförs; inte för att det skulle vara ett dumt affärsbeslut eller ologiskt steg för Microsoft.
Vad jag ser handlar den mesta om att gränssnittet Metro även appliceras i traditionella skrivbordssammanhang. Det är givetvis en svår balansgång Microsoft försöker sig på här, men samtidigt känns det som att många av kritikerna ägnar sig åt navelskåderi. Självklart finns det befogad kritik, men jag anser att proportionerna gått förlorade och att betydelsen av Metro för en vanlig skrivbordsanvändare överdrivits. Den som vill kan trots allt använda gränssnittet som den vanliga startmenyn.

Citat:
Traditionalister ogillar förändringar, men hävdar du att det varit samma magnitud av negativ respons vid tidigare MS-OS-övergångar? Det har inte jag upplevt, från 3.1 och framåt (Ubuntus Unity-övergång är sett till dess användarantal nog i proportion dock). Anledningarna till detta kan vara många, ovilja mot förändringar är säkerligen en av delarna, men det måste inte vara allt.
Det har alltid varit kontroverser kring nya versioner av Windows, särskilt vid större förändringar som Win3x -> Win95, Win9x -> Win2K/XP och XP -> Vista. Svårt att bedöma när det stormat som mest. Jag skulle gissa på att övergångarna till Windows XP och Vista är bra kandidater.
2012-08-01, 12:58   #189

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nikken Visa inlägg
Vet inte du. Jag har läst hela artikeln men såg inget gällande endast ARM-baserade maskiner.
Det finns andra nyare artiklar. Jag var lite otydlig där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Secure_boot
Citat:
Tillverkare av hårdvara som väljer optionen "Microsoft Certification" kommer att avkrävas implementation av UEFI. Microsoft kommer också att kräva att tillverkare av datorer tillhandahåller möjligheten att deaktivera "secure boot" möjligheten på x86 hårdvara, men de får inte erbjuda någon sådan möjlighet på ARM hårdvara. Inget mandat görs angående installationen av tredjeparts certifikat som skulle göra det möjligt att använda alternativ mjukvara.
Detta betyder att om man köper en dator med "Microsoft Certification" som kör Windows 8 på "x86 hårdvara" så kräver Microsoft att man ska kunna stänga av "secure boot" och när man stängt av detta så kan man installera andra operativsystem som man vill. Vad värre är att om man köper ARM hårdvara med "Microsoft Certification" så kan man endast köra det förinstallerade operativsystemet och inget annat om inte tillverkaren handahåller tredjeparts-certifikat till andra operativsystem med stöd för "secure boot" om jag fattat saken rätt. Jag vet inte riktigt hur man ska tolka den där sista meningen "Inget mandat görs angående installationen av tredjeparts certifikat"? Betyder det att det är fritt fram att använda tredjeparts-certifikat? Så tolkar jag det men jag kanske fattat fel. Men om tillverkaren inte tillhandahåller tredjeparts-certifikat så lär det väl bli omöjligt om inte någon hacker släpper modifierade firmwares eller något sådant (vilket inte är helt otänkbart heller).

Men å andra sidan har man alltid valmöjligheten att låta bli att köpa sådan låst hårdvara. Ingen kan tvinga någon att köpa något man inte vill ha. Om folk efterfrågar annat så kommer det att finnas alternativ.

Hmm, kollade referencerna till wikipedia artikeln och hittade detta:
http://www.pcworld.com/businesscente...continues.html
Citat:
For non-ARM devices, Microsoft's Certification Requirements define a "custom" Secure Boot mode that seems to allow for the installation of Linux. “On non-ARM systems, the platform MUST implement the ability for a physically present user to select between two Secure Boot modes in firmware setup: 'Custom' and 'Standard',” the Microsoft document specifies. “Custom Mode allows for more flexibility.”

Specifically, Custom Mode will let users modify the contents of the Secure Boot signature databases and the platform key (PK) that verifies kernels during system start-up, thus potentially opening the door to alternative operating systems such as Linux.
Så teoretiskt ska det kunna öppna upp det något. Men hur smidigt blir det att fixa detta varje gång kärnan uppdateras? Och detta gällde non-ARM systems. Så det kanske ändå är mer begränsat än vad det först verkade? ARM är fortfarande låst?

Senast redigerad av ronnylov 2012-08-01 klockan 13:17.
2012-08-01, 13:25   #190

Henrik6504

Medlem

Registrerad: jul 2012

Att det har varit kontroverser kring äldre versioner av Windows är sant. Men vid övergången XP till Vista som ett exempel var ju ändå hur man använde musen och tangentbordet i grunden lika. Vista hade ett modernare gränssnitt och ett annat säkerhetstänk.

Den kunde stoppa om man skulle installera en skrivare med att tro att drivrutinerna var nåt misstänkt virus eller nåt vilket kunde vara frustrerande.

Men generellt sett lärde man sig Vista fort. Windows 8 och Metro ser jag som nåt totalt annorlunda.
Nästan så man skulle sluta kalla det Windows.

Det är väl där den stora kontroversen ligger. Ska man börja lära sig en massa tangentbordskombinationer istället för att använda sin mus som man är vad med m.m..

Jag tror en power user kommer runt det där snabbt. Men den vanliga "Svensson" som har kört sitt XP, Vista länge och ska byta upp sig lär reagera.

Senast redigerad av Henrik6504 2012-08-01 klockan 13:32.
Henrik6504 är inte uppkopplad
2012-08-01, 13:30   #191

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Jag håller med om egentligen allt i posten jag svarar på. Vissa uppslag till personlig spekulation:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Andreas D Visa inlägg
Det är så marknaden utvecklas, om det är positivt eller negativt för användaren får framtiden utvisa. Jag tror däremot att ett mer flexibelt operativsystem är nödvändigt för att Windows inte ska självdö.
Ja, det är väl så Microsoft själva känner också. Åtminstone att de missar en stor möjlighet om de inte grenar ut sig.

Jag tror inte deras järngrepp på företagsmarknaden med Word/Excel/Visio/Outlook/... kommer släppas till varken Apple eller t ex Red Hat (främst inte bland småföretagare; karakteriserat av avsaknad av egen IT-avdelning) om inget extremt märkligt händer, men det är turbulens kring hemdatorn just nu, och den ovissa rollen tablets kommer spela här.

Jag tror inte att hemdatorkakan kommer krympa i någon större grad (jag ser inte hur tablets skulle kunna ersätta här, bara komplementera), men det är möjligt att den anses ha växt färdigt, och det finns pengar att tjäna att vara med på nya marknader som Google/Apple än så länge äger. Den stora risken i Microsofts ögon gissar jag på är att de känner att dessa aktörer kan komma att använda sitt övertag på dessa marknader för att börja inkräkta på Microsofts hemdatormarknad. Apple vill nog inte släppa sitt premiumsegment med risk för att bryta sitt varumärke, men Google har redan flörtat med sin Chromebook och ses nog allmänt som en möjlig framtida konkurrent.

Google är i sin tur ständigt hotade av Apples och Microsofts försök att skapa walled gardens, vilket skulle kunna inkräkta på deras huvudintäkt och -produkt: annonser via sökmotor (Bing är ju en direkt konkurrent). Microsofts försök till appstore från Windows 8 kanske blir det som driver Google till att försöka öppna upp hemdatormarknaden på samma sätt som de gjort med webmail/webläsare/telefoner/etc. Kanske Microsoft leker lite med elden här.

Citat:
Det har alltid varit kontroverser kring nya versioner av Windows, särskilt vid större förändringar som Win3x -> Win95, Win9x -> Win2K/XP och XP -> Vista. Svårt att bedöma när det stormat som mest. Jag skulle gissa på att övergångarna till Windows XP och Vista är bra kandidater.
Ja, det är nästan att jag glömt livet när XP kom och många krampaktigt höll kvar i 98 och hyllade det som det ultimata operativsystemet på samma sätt som W7 hörs göras av vissa idag (inte minst på detta forum). XP övertygade mig personligen från första stund (men jag hade gått via 2000 på hemdatorn, så det var en ganska lugn övergång) och blev också hyllat med tiden.

XP->Vista var ju dock en övergång som föregicks av samma klagan, men den lade sig inte med tiden utan föredragen uppgraderingsväg blev snarare XP->W7, både på hem- och företagsmarknaden. Som du säger så är det svårt att säga om W7->W8 är typ 1- (98->XP) eller typ 2-stormande (XP->Vista). Personligen tror jag det lutar åt typ 2, inte minst då alternativen nu är mognare, men min kristallkula har inte sällan fel.
phz114n är inte uppkopplad
2012-08-01, 13:42   #192

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Nu hittade jag en fräschare ZDNet-artikel angående secure boot och Linux:
http://www.zdnet.com/blog/open-sourc...d-fedora/11187

Tydligen så har fedora köpt sig en "windows 8 - nyckel" så att man kan installera fedora med secure boot. En engångskostnad på $99 för fedora så att de får en signerad bootloader som funkar med secure boot.
2012-08-01, 14:17   #193

drbreakdown

Medlem

Plats: Söderhamn

Registrerad: apr 2009

Den vanliga användaren

Det som är lite knas är ju att om Win8 kommer bli för inlåst och för krångligt att använda så kommer det naturliga vara för många "vanliga" hemma användare som inte har kunskap om att bygga egna system att då gå över till en Mac.

Och jag är absolut ingen fanboy åt något håll. Har en Win pc en MacBook Pro och kör Ubuntu och Mandriva.

Men man får inte glömma att vi här på SweClockers tillhör en minoritet. Majoriteten vill ha en maskin som fungerar som man kan läsa sina mail, Aftonbladet osv.

Skillnaden är väll att om Win miljön kommer bli för ny och så pass förändrad så spelar det inte någon roll om man går över till en Mac.

Färdigbyggda Win system för den vanliga hemma användaren tror jag om drygt 5 år kommer vara en minoritet om inte MS skärper sig!

Skickades från m.sweclockers.com
drbreakdown är inte uppkopplad
2012-08-01, 15:49   #194

eXale

Medlem

eXales avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av drbreakdown Visa inlägg
Det som är lite knas är ju att om Win8 kommer bli för inlåst och för krångligt att använda så kommer det naturliga vara för många "vanliga" hemma användare som inte har kunskap om att bygga egna system att då gå över till en Mac.
Osannolikt, i och med att detta normalt innebär en kostnads ökning för datorn, man måste byta samtliga av sina program, och ändå lära sig ett nytt gränssnitt.

Och just en av sakerna W8 gör är att det kraftigt föränklar 'fresh' steget av operativsystemets installation, det vill säga det som ställer till det för de flesta. Metro är ju självklart ett hinder, men ett halvt dussin bort tagna hinder mot ett (one-time-only) hinder kan för många fungera.

Därefter finns det ju en del frågetäcken vad Apple tänker göra med Gatekeeper i framtida OSX versioner, för att inte nämna att den 'vanliga' personen sällan brytt sig om inlåsningar.
eXale är inte uppkopplad
2012-08-01, 15:57   #195

sQuille

Medlem

Registrerad: jun 2004

Hade nog hellre sett ett Windows 7 utan den sketna aero-designen. För Win 8 ser 10000 gånger bättre ut rent utseendemässigt än Windows 7, gillar när saker är simpelt.

Microsoft borde släppt ett Windows Portable 8 och ett Windows 8 enligt min mening. Känns totalt värdelöst med ett gränssnitt som är gjort för en surfplatta på en stationär dator.
2012-08-01, 15:59   #196

orig_rejser

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av drbreakdown Visa inlägg
Färdigbyggda Win system för den vanliga hemma användaren tror jag om drygt 5 år kommer vara en minoritet om inte MS skärper sig!Skickades från m.sweclockers.com
Tror den "vanliga hemmaanvändaren" som vi tänker idag är en minoritet om 5 år. Ser man generell användning idag i hemmen, bortanför sweclockers-användare är det väldigt få som behöver något mer än en surfplatta, när windows 8 plattorna kommer, som t.ex. Surface med office rt försvinner de sista anledningarna att ha en laptop eller stationär för gemene man.
2012-08-01, 17:32   #197

Löfvhet

Medlem

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sQuille Visa inlägg
Hade nog hellre sett ett Windows 7 utan den sketna aero-designen. För Win 8 ser 10000 gånger bättre ut rent utseendemässigt än Windows 7, gillar när saker är simpelt.

Microsoft borde släppt ett Windows Portable 8 och ett Windows 8 enligt min mening. Känns totalt värdelöst med ett gränssnitt som är gjort för en surfplatta på en stationär dator.
Instämmer, har inget behov av att ha facebook chat i full-screen mode på en 22-tums monitor, snart 27-tums modell. Kan förstå det på en ultrabook eller tablet, men inte på en stationär!
Löfvhet är inte uppkopplad
2012-08-02, 02:06   #198

Hagis2k

Medlem

Hagis2ks avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: sep 2007

Testat det i 20min nu och jag saknar startmenyn och jag ogillar metro med...
2012-08-02, 07:59   #199

NaturMackan

Medlem

Registrerad: maj 2002

Att startknappen är borta går väl kanske att komma över, men värre blir det med gränssnittet Metro. Tog just en titt på nya Outlook.com emailen och fick Metro rakt upp i ansiktet. Loggade ut fort som attans.
NaturMackan är inte uppkopplad
2012-08-02, 08:11   #200

Dahle86

Medlem

Plats: Högsby

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av NaturMackan Visa inlägg
Att startknappen är borta går väl kanske att komma över, men värre blir det med gränssnittet Metro. Tog just en titt på nya Outlook.com emailen och fick Metro rakt upp i ansiktet. Loggade ut fort som attans.
Precis själva knappen är inte intressant utan det är startmenyn man vill ha tillbaka. Det gör inget om man använder hörnet som i win8 men jag vill få fram startmenyn och inte metro.
Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus M4N72-E > Nexus Caterpillar > AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz > Corsair 4GB 1066MHz > Scythe Mugen 2 rev B (trifan P&P) > ASUS GTX 560ti > 2TB WDG > 640GB WDB > 40GB Intel X25-V
Dahle86 är inte uppkopplad
2012-08-02, 08:34   #201

MyZk0

Medlem

MyZk0s avatar

Registrerad: okt 2010

Finns det någon mening att som gamer skaffa Win 8?
MyZk0 är inte uppkopplad Folding
2012-08-02, 09:01   #202

Dahle86

Medlem

Plats: Högsby

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MyZk0 Visa inlägg
I dagsläget, nej. Dvs om du redan har Vista eller W7. Det kommer troligtvis dröja ett par år innan man måste ha W8 för att kunna spela de senaste spelen på max och då kommer W9 redan vara ute.
Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus M4N72-E > Nexus Caterpillar > AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz > Corsair 4GB 1066MHz > Scythe Mugen 2 rev B (trifan P&P) > ASUS GTX 560ti > 2TB WDG > 640GB WDB > 40GB Intel X25-V
Dahle86 är inte uppkopplad
2012-08-02, 09:36   #203

Sifear

Medlem

Sifears avatar

Registrerad: apr 2009

Citat:
Vad jag ser handlar den mesta om att gränssnittet Metro även appliceras i traditionella skrivbordssammanhang. Det är givetvis en svår balansgång Microsoft försöker sig på här, men samtidigt känns det som att många av kritikerna ägnar sig åt navelskåderi. Självklart finns det befogad kritik, men jag anser att proportionerna gått förlorade och att betydelsen av Metro för en vanlig skrivbordsanvändare överdrivits. Den som vill kan trots allt använda gränssnittet som den vanliga startmenyn.
Du har helt klart en poäng där. Samma sak med gamlingar som klagar över småsaker som i deras värld är en jättestor grej. T.ex att det är gräs i grus gången. Jag antar att de flest skulle säga som jag "Det gör väl inte så mycket?". Svaret man få är "ja men det ska inte vara gräs i grus gången, det ser ovårdat ut." Anledningen till att många äldre håller på så här är att det inte har så mycket annat att lägga sin tid på. Inget jobb och har helt enkelt för lite att göra om dagen. För mig är startmenyn lika så Metro ingen big deal. Använder startmenyn VÄLDIGT sällan.

Sen att Linux skulle bli det alla "flyr" till har jag väldigt svårt att tro. Möjligen Mac.
Lian Li PC-V351 Chassi// Intel Core i7 2600K @ 3.4 ghz// ASUS GTX680// Corsair Vengeance 1600Mhz 16gb// Asus Maxiumus IV Gene-Z // Corsair TX 650W 80+ // Intel 320 80GB SSD // WD Black 1TB HDD // Dell U2711 27tum // Windows 8 Professional X64
Sifear är uppkopplad nu
2012-08-02, 09:51   #204

dunis90

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: mar 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MyZk0 Visa inlägg
Är väl i så fall om DX11.1 förblir exklusivt för Win8 eller ej
dunis90 är inte uppkopplad
2012-08-02, 12:28   #205

SweAccount

Medlem

Tycker inte ni att det har gått sämre för Microsoft sedan Steve Ballmer blev VD över Microsoft?

Känns som det skett många floppar sedan han blev VD. Någon mer som märkt det?
SweAccount är inte uppkopplad
2012-08-02, 12:43   #206

Goldfinger

Medlem

Goldfingers avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: jan 2002

Windows 8 släpps inte för att konsumenten behöver det. Utan för att Microsoft vill ha mer pengar.
Thats it!
Goldfinger är inte uppkopplad
2012-08-02, 12:57   #207

Lafa

Medlem

Lafas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2004

HÄR ÄR EN SOM DIGGAR WINDOWS 8 EFTER ATT JUST HA INSTALLERAT DET PÅ DATORN.

+1 till att jag inte behövde installera nya drivrutiner till min kondensatormikrofon och externa ljudkort, utan det verkade fungera direkt! Dessutom är bilden av webbkameran över hela datorskärmen vilket jag diggar.
(HTPC, AsRock 100HT-BD) Intel® Core™ i3 2.4 GHZ * 4GB DDR3 1066MHz * Intel® HD Graphics * BD * THX TruStudio PRO™ ||| 27" PHILIPS 273ELH ||| Win 8 64-bits Utvärderingsversion ||| Mobilt bredband 4G från 3
Lafa är inte uppkopplad
2012-08-02, 14:03   #208

nikce

Medlem

nikces avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: okt 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Goldfinger Visa inlägg
Windows 8 släpps inte för att konsumenten behöver det. Utan för att Microsoft vill ha mer pengar.
Thats it!
Va, företag som vill ha pengar?
2012-08-02, 14:19   #209

Perb

Medlem

Perbs avatar

Plats: Falun

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SweAccount Visa inlägg
Tycker inte ni att det har gått sämre för Microsoft sedan Steve Ballmer blev VD över Microsoft?

Känns som det skett många floppar sedan han blev VD. Någon mer som märkt det?
Länkade för några sidor sedan till en artikel om just detta. Lär här: http://www.vanityfair.com/business/2...-steve-ballmer
Perb är inte uppkopplad
2012-08-02, 15:47   #210

SweAccount

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Perb Visa inlägg
Länkade för några sidor sedan till en artikel om just detta. Lär här: http://www.vanityfair.com/business/2...-steve-ballmer
Riktigt bra artikel. Tack!
SweAccount är inte uppkopplad
Sök jobb