Jag håller med om egentligen allt i posten jag svarar på. Vissa uppslag till personlig spekulation:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Andreas D
Det är så marknaden utvecklas, om det är positivt eller negativt för användaren får framtiden utvisa. Jag tror däremot att ett mer flexibelt operativsystem är nödvändigt för att Windows inte ska självdö.
Ja, det är väl så Microsoft själva känner också. Åtminstone att de missar en stor möjlighet om de inte grenar ut sig.
Jag tror inte deras järngrepp på företagsmarknaden med Word/Excel/Visio/Outlook/... kommer släppas till varken Apple eller t ex Red Hat (främst inte bland småföretagare; karakteriserat av avsaknad av egen IT-avdelning) om inget extremt märkligt händer, men det är turbulens kring
hemdatorn just nu, och den ovissa rollen tablets kommer spela här.
Jag tror inte att hemdatorkakan kommer krympa i någon större grad (jag ser inte hur tablets skulle kunna
ersätta här, bara komplementera), men det är möjligt att den anses ha växt färdigt, och det finns pengar att tjäna att vara med på nya marknader som Google/Apple än så länge äger. Den stora risken i Microsofts ögon gissar jag på är att de känner att dessa aktörer kan komma att använda sitt övertag på dessa marknader för att börja inkräkta på Microsofts hemdatormarknad. Apple vill nog inte släppa sitt premiumsegment med risk för att bryta sitt varumärke, men Google har redan flörtat med sin Chromebook och ses nog allmänt som en möjlig framtida konkurrent.
Google är i sin tur ständigt hotade av Apples och Microsofts försök att skapa
walled gardens, vilket skulle kunna inkräkta på deras huvudintäkt och -produkt: annonser via sökmotor (Bing är ju en direkt konkurrent). Microsofts försök till appstore från Windows 8 kanske blir det som driver Google till att försöka öppna upp hemdatormarknaden på samma sätt som de gjort med webmail/webläsare/telefoner/etc. Kanske Microsoft leker lite med elden här.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Andreas D
Det har alltid varit kontroverser kring nya versioner av Windows, särskilt vid större förändringar som Win3x -> Win95, Win9x -> Win2K/XP och XP -> Vista. Svårt att bedöma när det stormat som mest. Jag skulle gissa på att övergångarna till Windows XP och Vista är bra kandidater.
Ja, det är nästan att jag glömt livet när XP kom och många krampaktigt höll kvar i 98 och hyllade det som det ultimata operativsystemet på samma sätt som W7 hörs göras av vissa idag (inte minst på detta forum). XP övertygade mig personligen från första stund (men jag hade gått via 2000 på hemdatorn, så det var en ganska lugn övergång) och blev också hyllat med tiden.
XP->Vista var ju dock en övergång som föregicks av samma klagan, men den lade sig inte med tiden utan föredragen uppgraderingsväg blev snarare XP->W7, både på hem- och företagsmarknaden. Som du säger så är det svårt att säga om W7->W8 är typ 1- (98->XP) eller typ 2-stormande (XP->Vista). Personligen tror jag det lutar åt typ 2, inte minst då alternativen nu är mognare, men min kristallkula har inte sällan fel.