Verktyg Visningsval
2012-08-02, 19:51   #211

johnh3

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: jun 2010

Jag vet inte om man bara kan skylla på Ballmer. Jag läste nånstans att Bill Gates nobbade en prototyp av pekplatta för några år sedan för att det "inte såg ut som Windows."
Troligen nån platta med en föregångare till Metro gränssnittet.

Hade den kommit ut så kanske iPad hade fått en allvarlig konkurrent redan från första början och Microsoft hade inte varit sist på det området.
Nu kanske de aldrig kommer ikapp.
johnh3 är inte uppkopplad
2012-08-02, 23:16   #212

Perb

Medlem

Perbs avatar

Plats: Falun

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av johnh3 Visa inlägg
Jag vet inte om man bara kan skylla på Ballmer. Jag läste nånstans att Bill Gates nobbade en prototyp av pekplatta för några år sedan för att det "inte såg ut som Windows."

Hade den kommit ut så kanske iPad hade fått en allvarlig konkurrent redan från första början och Microsoft hade inte varit sist på det området.
Läs artikeln jag länkade till på förra sidan, den finns med där och var en e-boksläsare. Sant att Gates också gjorde dumheter men det har blivit värre sedan han slutade. Återigen, läs artikeln. Deras sätt att belöna/bestraffa medarbetare är så vansinnigt att man inte tror det är sant.
Perb är inte uppkopplad
2012-08-02, 23:27   #213

Valiumballong

Medlem

Valiumballongs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2010

Citat:

Ballmer har varit med i Microsoft-toppen sedan begynnelsen. Han och Gates har förmodligen bollat hundratusentals olika idéer mellan sig innan viktiga beslut har tagits. Gates är fortfarande styrelseordförande. Metro är garanterat inte något som Bill Gates har stått helt utanför.

Det är mycket som har hänt i datorvärlden sedan Bill Gates klev ner 2008. Mobiltelefoner är en kraftigt växande marknad. Tablets är på uppsving. Stationära datorer förändras och bärbara fortsätter att växa. Ska man fortsätta vara marknadsledare måste man ligga i framkant. Det går inte att lansera samma sak om och om igen när marknaden förändras. Metro är en sådan sak som Microsoft satsar på - man tror att touch är framtiden.
Någon granne ringer Alle mitt i natten och mumlar något på bruten invandriska och slutsatsen är att det kan vara en våldtäkt på gång så man måste göra kaos av han för att hjälpa honom med läxorna vilka vi inte har någon del av. - Alakai

Ignoreralistan: Huzzbutt
Valiumballong är inte uppkopplad
2012-08-03, 14:16   #214

Henrik6504

Medlem

Registrerad: jul 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Valiumballong Visa inlägg
Ballmer har varit med i Microsoft-toppen sedan begynnelsen. Han och Gates har förmodligen bollat hundratusentals olika idéer mellan sig innan viktiga beslut har tagits. Gates är fortfarande styrelseordförande. Metro är garanterat inte något som Bill Gates har stått helt utanför.

Det är mycket som har hänt i datorvärlden sedan Bill Gates klev ner 2008. Mobiltelefoner är en kraftigt växande marknad. Tablets är på uppsving. Stationära datorer förändras och bärbara fortsätter att växa. Ska man fortsätta vara marknadsledare måste man ligga i framkant. Det går inte att lansera samma sak om och om igen när marknaden förändras. Metro är en sådan sak som Microsoft satsar på - man tror att touch är framtiden.
Jag har en Windows Phone. Där är Metro gränssnittet perfekt. Så på så vis har Microsoft gjort rätt.
De kommer att hänga med på smartphones och plattor med Windows 8 helt klart.
Henrik6504 är inte uppkopplad
2012-08-03, 21:52   #215

Buio

Medlem

Buios avatar

Registrerad: jun 2003

Installerade precis en uppdatering till Microsoft Keyboard som fanns på Windows Update. Visade sig vara en Metro-app av deras styrprogramvara. Såg fördjävlig ut, cirka hälften av programytan i fönstret är oanvänd vit och de viktiga funktionerna finns i en scrollista som är alldeles för lång. När man maximerar fönstret på en 1920x1200 skärm så får fortfarande in färre rader än den tidigare versionen fick in i ett pyttelitet fönster. Här ska det scrollas till förbannelse, scrolla är bra, använda skärmyta effektivt är dåligt.

Metro-skit (forumskalad):

Tidigare version (1:1)
Buio är uppkopplad nu
2012-08-03, 22:24   #216

Bekric

Medlem

Bekrics avatar

Plats: Kungsör

Registrerad: jun 2011

Inga mera Daemon Tools ? Äntligen!
Kommer bli mkt skönare än windows 7 när man slösurfar på laptopen , och det för ju ingen prestandaförlust i spel . Så varför inte uppgradera ?
RAM : Corsair Vengeance 1x4 GB GPU : Gigabyte AMD Radeon HD6870 DATORLÅDA : CoolerMaster Elite 430 PSU : Chieftec Nitro Series BPS-650C CPU KYLARE : Corsair H40 SSD : Kingston V+200 HDD : Hitachi 7200k
Bekric är inte uppkopplad
2012-08-04, 13:21   #217

Perb

Medlem

Perbs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bekric Visa inlägg
Inga mera Daemon Tools ? Äntligen!
Kommer bli mkt skönare än windows 7 när man slösurfar på laptopen , och det för ju ingen prestandaförlust i spel . Så varför inte uppgradera ?
Det finns massor med förbättringar under skalet på Win8. Sen förstörde de gränssnittet med Metro.
Trivs man inte med gränssnittet så spelar det ingen roll hur bra resten är.
Perb är inte uppkopplad
2012-08-04, 16:24   #218

s_jimmie

Medlem

s_jimmies avatar

Plats: hbg

Registrerad: feb 2007

Metro är über fail
2012-08-04, 18:06   #219

Dahle86

Medlem

Plats: Högsby

Registrerad: jul 2009

Provade att köra in "classic shell" och helt plötsligt blev Win8 perfekt (detta är vad ni skulle gjort från början MS).
Har kvar min startmeny (nått och nått den i W7 är bättre) men kan fortfarande ta mig in i metro om jag skulle vilja.
Frågan är fattar MS att man vill ha tillbaka startmenyn om man uppgraderar till W8 och installerar classic shell eller tror de att man är nöjd med metromenyn?
Skippar hellre W8 helt än att de ska tro att ta bort startmenyn är ok.
Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus M4N72-E > Nexus Caterpillar > AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz > Corsair 4GB 1066MHz > Scythe Mugen 2 rev B (trifan P&P) > ASUS GTX 560ti > 2TB WDG > 640GB WDB > 40GB Intel X25-V
Dahle86 är inte uppkopplad
2012-08-04, 18:29   #220

s_jimmie

Medlem

s_jimmies avatar

Plats: hbg

Win 8 kommer faila hårdare än Zune. #lulz
2012-08-04, 19:26   #221

Perb

Medlem

Perbs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dahle86 Visa inlägg
Provade att köra in "classic shell" och helt plötsligt blev Win8 perfekt (detta är vad ni skulle gjort från början MS).
Är det RTM du kör? Jag läste nånstans att MS tänkte spärra möjligheten att återskapa startmenyn i Win8 RTM...

Rykte: http://www.theverge.com/2012/5/31/30...y-code-removal

Går det att få tillbaka startmenyn (och viktigare, att slippa Metro) så vore det ju en höjdare. Trots att man kanske får MS att tro att man gillar det.
Perb är inte uppkopplad
2012-08-04, 19:34   #222

Perb

Medlem

Perbs avatar

Och så lite lördagskvällshumor (man måste slå på textningen själv, CC-knappen): Hitler finds out the Start menu will be removed from Windows 8
Tyckte den var klockren!
Perb är inte uppkopplad
2012-08-04, 20:26   #223

Dahle86

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Perb Visa inlägg
Är det RTM du kör? Jag läste nånstans att MS tänkte spärra möjligheten att återskapa startmenyn i Win8 RTM...

Rykte: http://www.theverge.com/2012/5/31/30...y-code-removal

Går det att få tillbaka startmenyn (och viktigare, att slippa Metro) så vore det ju en höjdare. Trots att man kanske får MS att tro att man gillar det.
Nej, jag kör W8CP men får hoppas för allas skull att MS misslyckats med att blocka tredjepartsprogram. Idiotiskt att blockera program som löser problem de själv ställt till med men MS är ju inte kända för att vara smarta.

Kan någon som kör RTM bekräfta om det fortfarande funkar?
Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus M4N72-E > Nexus Caterpillar > AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz > Corsair 4GB 1066MHz > Scythe Mugen 2 rev B (trifan P&P) > ASUS GTX 560ti > 2TB WDG > 640GB WDB > 40GB Intel X25-V
2012-08-04, 20:51   #224

Dahle86

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dahle86 Visa inlägg
Nej, jag kör W8CP men får hoppas för allas skull att MS misslyckats med att blocka tredjepartsprogram. Idiotiskt att blockera program som löser problem de själv ställt till med men MS är ju inte kända för att vara smarta.

Kan någon som kör RTM bekräfta om det fortfarande funkar?
Citerar mig själv har fått svar att det funkar.

http://www.sweclockers.com/forum/52-...l#post12546700
2012-08-04, 21:36   #225

eXale

Medlem

eXales avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Perb Visa inlägg
"Code Removal" betyder att de tar bort den gammla nu icke-använda kod.
Betyder inte att de blokerar program, bara att program som förlitar sig på att Start Meny koden fortfarande finns kvar inte kan köra.

De som använder en egen implementation fungerar utan problem.

Folk gillar ju på att gnälla att MS lämnar massa Legacy kod i operativsystemet...
eXale är inte uppkopplad
2012-08-04, 22:48   #226

Buio

Medlem

Buios avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eXale Visa inlägg
Folk gillar ju på att gnälla att MS lämnar massa Legacy kod i operativsystemet...
Jo, men det är lite skillnad på saker som folk faktiskt vill ha kvar, eller sånt som de inte märker av i bakgrunden. Att Microsoft tagit bort gamla startmenyn är förstås för att de vill lära oss att gilla Metro. Klart avsteg från deras tidigare försiktiga uppgraderingar där de t.ex. lämnade möjligheten att välja pre-Win XP startmeny för de som inte gillade nya startmenyn.
Buio är uppkopplad nu
2012-08-04, 23:29   #227

Jeddan

Medlem

Jeddans avatar

Plats: Skåne & Stockholm

Registrerad: jul 2007

Ett problem jag känner med att kombinera Metro ui med det vanliga skrivbordet är att det helt enkelt känns som man har två skrivbord. Blir lite schizokänsla. Ska man starta spelet från metro eller ska man gå in i desktop för att sedan starta det?
2012-08-04, 23:39   #228

SuperSverker

Medlem

SuperSverkers avatar

Plats: Ulricehamn

Registrerad: jan 2010

Citat:

Nu var det ju faktiskt så att Microsoft hade en färdig platta redan 2001 Typ här

Dock så, såklart floppade den totalt. Vet att det kom flera efter. Att Apple var först med tablets är lögn, däremot var det dem som tog det till den breda massan och visade att istället för att kolla porr på en liten telefon, så kan du nu göra det på hela 9 tum!

Om Apple fortsätter som dem gör nu, med endast mindre ändringar så kommer dem förlorar stort närmaste åren..dem behöver något radikalt för att inte förlora mot billigare plattor (Läs, Nexus 7). Såklart är iPad och Nexus inget att jämföra, men det är i budgetsementet som pengarna finns.
/Silverstone Precision PS07 / ASUS M5A88-M Evo / AMD "Vishera" FX8320 @ 4,81GHz, 3,9GHz/4,6GHz Vardags / AMD Radeon HD6950 @ 1536 shaders, 900MHz / 1320 MHz / 8 Gb DDR3 1600 MHz / XFX Core 550W 80+Bronze / Corsair Force 60 1st Gen
SuperSverker är inte uppkopplad
2012-08-05, 09:59   #229

eXale

Medlem

eXales avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Buio Visa inlägg
men det är lite skillnad på saker som folk faktiskt vill ha kvar, eller sånt som de inte märker av i bakgrunden.
Fel, på båda.
eXale är inte uppkopplad
2012-08-05, 11:32   #230

Buio

Medlem

Buios avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eXale Visa inlägg
Fel, på båda.
Hur menar du? Att folk gnäller på båda, eller menar du att jag har helt fel? Det senare är enligt din åsikt i så fall.

Oavsett så suger Metro på desktop (fast nu ska de inte kalla det Metro längre).
Buio är uppkopplad nu
2012-08-05, 12:44   #231

eXale

Medlem

eXales avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Buio Visa inlägg
Hur menar du? Att folk gnäller på båda, eller menar du att jag har helt fel?
Folk gnäller på saker som finns kvar i operativsystemet som anses vara 'gammalt', men som många användare vill ha (självklart inte just de användare som gnäller). Både saker som användaren direkt 'ser', och inte 'ser'.
eXale är inte uppkopplad
2012-08-05, 22:20   #232

shelter

Medlem

shelters avatar

Plats: ::1

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Skrotis Visa inlägg
Testa att sitta och vifta med armarna och låtsas att din vanliga skärm är en touchskärm, slå på tidtagaruret och återkom med besked om hur lång tid det tog innan du var helt slut i armen/armarna.

Musen kommer nog att hänga med ett tag till.
Precis, det kanske ser häftigt ut i Sci-fi filmer när de viftar och far med armarna, men det är där det.
Det kanske funkar om man har skärmen liggande, men det har man ju inte.
2012-08-05, 22:31   #233

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wyver Visa inlägg
De flesta verkar vara fast klistrade vid att navigera med mus... men frågan är hur länga är det tills vi har pekskärmar även på desktop marknaden.... att navigera med musen kommer att bli mer och mer ovanligt.... Se bara på t.ex. intels direktiv för ultrabooks 2013. Är pekskärmar dit vi är påväg, kinect liknande teknik eller går vi mot en teknik där en kamera ser vad vi fokuserar på?

Intel lovar ett 40-tal Windows 8 ultrabooks med pekskärm
http://www.nordichardware.se/nyheter...pekskaerm.html
(Hämtad 24.06.2012)

Iom. att man kan utveckla "appar" som funkar på windows 8. windows phone 8 och windows RT (ARM versionen), så kommer det att bli naturligt före Svenne Svensson att äga en windows 8 och en windows phone 8, med en smidig integration mellan dem, både i program utbud och i uppbyggnad.
Själv ser jag att pekskärmar är självklart på portabla enheter där man redan håller i bildskärmen i näven.
Men för stationära och semi-bärbara datorer ser jag att pekskärmen bara blir onödig, då musen ligger på ett bekvämt avstånd så att armen hålls i en naturlig ställning medans bildskärmen står en bit ifrån en.

Vem kan navigera enbart med en peskärm med en traditionell arbetsmiljö där skärmen står framför en utanför "bekvämt armavstånd". Skulle själv bli rätt trött i armarna att ha dem utsträckta framför mig hela tiden.
2012-08-05, 22:38   #234

orig_rejser

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SysGhost Visa inlägg
Vem kan navigera enbart med en peskärm med en traditionell arbetsmiljö där skärmen står framför en utanför "bekvämt armavstånd". Skulle själv bli rätt trött i armarna att ha dem utsträckta framför mig hela tiden.
Det förutsätter ju att den traditionella arbetsmiljön fortsätter vara aktuell.
Något jag personligen inte tror på. Traditionella arbetsstationer är utagerade.
Dockning mot tangentbord är det som gäller med någon form av tablett. T.ex. med windows 8 och office 2013.

Så finns det kvar lite mossiga stationära för utvecklare eventuellt.
2012-08-05, 22:48   #235

Black Zero

Medlem

Registrerad: nov 2011

Efter att ha blivit manipulerad att älska Windows 8 för ett tag sedan har jag helt ändrat uppfattning sedan jag vaknade upp. Windows 7/Vista är enkelt och allt fungerar. Det jag gör med datorn är:

1. Starta
2. Spela lite Emulatorer/PC-spel
3. Stänga av

Vad Windows 8 skulle tillföra i sammanhanget är för mig obegripligt.
Är det något att se fram emot så är det i så fall Windows 7 SP2.

Att jag bara kunde låta mig manipuleras så lätt, usch aldrig mer Windows 8.

Sverker du kan öppna din röda tunna för jag behöver dunka något i den.
Black Zero är inte uppkopplad
2012-08-06, 00:29   #236

Robin2

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2006

Håller med Black Zero, och många andra.

Windows 7 är det bäst säljande OSet i historien. Och varför då? Jo, för att det tog BORT allt onödigt från Vista och gav oss det snabba basic som Windows alltid varit och som vi alla vill ha. Du vet precis vad du behöver göra för att nå de program du behöver för att jobba etc när du startar datorn. Så vad hittar de på för att fullständigt förstöra det?

Enter Windows 8!

Windows 8, eller Obstacle som jag kallar det, är så långt ifrån Windows man kan komma. Det är det största möjliga felsteget som Microsoft någonsin skulle kunna göra. Det är en ersättning av det underbara, tomma skrivbordet med Start-knappen som vann världens hjärtan där man bestämma allt själv med en står blå jävla reklam skärm som visar glorified gadgets vid namn Apps som tar din koncentration från det du egentligen startade datorn för för att bombardera dig med all jävla information som internet har att erbjuda och som är det första du ser. Varje gång du startar datorn! Istället för att starta ett tomt skrivbord med all världens möjligheter så startas ALLT på en gång redan från början. Perfekt för oss med åtta hjärnor och sex armar!

Och skulle du vara så dum att du går in i fällan att faktiskt KLICKA på något utav dessa monster så startas de upp i ett helt nytt fönster som täcker hela jäkla skärmen! Och vill du gå tillbaka så får du allt ta och högerklicka, hitta en ful liten knapp som är på olika ställen i varje mini-obstacle så du kan komma tillbaka till huvudvärken igen! MASSVIS utav tid har redan sparats! Och har du en pekskärm kanske? Ja då får du anstränga armen extra mycket för vartenda onödigt klick! Perfekt för oss som gillar tennis arm!

Du hade kanske tänkt att skriva en artikel idag, eller spela lite Skyrim efter en lång dag? Nej, det hade du verkligen inte tänkt! För Metro säger att du ska kolla 15 nya mail, gå igenom all världens finanser och aktieinformation, läsa 100 nyheter var från 30 olika nyhetstidningar, kolla nya Dropbox filer, och planera en RESA innan dess! Inte fan ska du jobba idag, mannen! Nej nej nej. Att VÄLJA vad du vill använda din dator till är bara till för de med EN hjärna! För nu när du startar din dator som en gång var en produktiv maskin med ratt att styra hjulen så ska vi planera en resa till MALDIVERNA! WHohooo!! Vem fan behöver Skyrim när vi kan vandra leden till Mordor på Nya Zeeland för 20k istället!? Win-Win-Win!

Tror de på fullaste allvar att allt detta nonsens skall SPARA tid!? Obstacle kommer att SLÖSA massvis utav tid genom att ge oss hela jäkla internet på vårt skrivbord! Och det enda sättet att komma bort från det är att gå in i det riktiga skrivbordet där du inte kan göra ett skit eftersom de tagit bort knappen som ger oss tillgång till det som en gång var Windows!

Och vad händer om (när) du tar bort allt detta fullständigt överdrivna nonsens? Jo, då har du ett stort, tomt skrivboard kvar (yay!) fast UTAN en Start knapp (suck) ! Ja jag säger då det.

Jag hoppas verkligen att de släpper prestandaoptimeringarna för Direct X plattformen till Windows 7. Jag hade gärna betalat 200 spänn för dessa grymma optimeringar till ett RIKTIGT Windows OS.

Satan vad jag hoppas att Microsoft lagt ner biljoner på utvecklingen utav detta värdelösa experiment och att det säljer sämre än Vista så att de ansvariga för en jäkel till spark! Det här är så otroligt orespektabelt mot världens största fan-base som blivit vana vid Windows i flera decennier. Nu är det på tiden att all denna perfektion som gjort Microsoft till ett av de största företagen i modern tid ska ersättas med bloatware ännu en gång. Jag skäms verkligen över att jag trodde att de hade lärt sig från Vista.

Senast redigerad av Robin2 2012-08-06 klockan 00:57.
Robin2 är inte uppkopplad
2012-08-06, 06:04   #237

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Robin2 Visa inlägg
Du hade kanske tänkt att skriva en artikel idag, eller spela lite Skyrim efter en lång dag? Nej, det hade du verkligen inte tänkt! För Metro säger att du ska kolla 15 nya mail, gå igenom all världens finanser och aktieinformation, läsa 100 nyheter var från 30 olika nyhetstidningar, kolla nya Dropbox filer, och planera en RESA innan dess! Inte fan ska du jobba idag, mannen! Nej nej nej. Att VÄLJA vad du vill använda din dator till är bara till för de med EN hjärna! För nu när du startar din dator som en gång var en produktiv maskin med ratt att styra hjulen så ska vi planera en resa till MALDIVERNA! WHohooo!! Vem fan behöver Skyrim när vi kan vandra leden till Mordor på Nya Zeeland för 20k istället!? Win-Win-Win!
Hehehehe, helt rätt Det är väl precis det som är problemet med standard Metro, en massa plåtter som jag inte vill ha. Skrivbordet har omvandlats till en massa rutor som ser ut som blinkade reklam (och är det i vissa fall). Liknar Win95 på det sättet, den versionen hade också reklam på desktop. Tror de att jag ska betala pengar för det så har de misstagit sig. Jag misstänker dock att det kommer komma Win8 versioner som är tänkta för OEM, och då i princip utan metro-gränssnittet (eller iaf enkelt att stänga av). Eller dylikt.

Som vanligt kommer jag inte uppgradera någon dator jag använder till senaste win sådär hastigt. Det är inte bråttom på något sätt, precis som vanligt så kan det gå både ett och två år innan jag funderar på att uppgradera. Då vet jag om det är värt det.
Pholostan är inte uppkopplad
2012-08-06, 06:25   #238

bengt-re

Medlem

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orig_rejser Visa inlägg
Det förutsätter ju att den traditionella arbetsmiljön fortsätter vara aktuell.
Något jag personligen inte tror på. Traditionella arbetsstationer är utagerade.
Dockning mot tangentbord är det som gäller med någon form av tablett. T.ex. med windows 8 och office 2013.

Så finns det kvar lite mossiga stationära för utvecklare eventuellt.
Otroligt naivt - det finns en massa människor som jobbar med affärssystem, CAD och tusan vet vad som är traditionella desktop tillämpningar - platta och touch för att göra cad? Nej - skulle inte tro det. Lite jobbigt btw med bra stöd för touch i multiskärmlayouter också....
bengt-re är inte uppkopplad Folding
2012-08-06, 07:29   #239

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bengt-re Visa inlägg
Otroligt naivt - det finns en massa människor som jobbar med affärssystem, CAD och tusan vet vad som är traditionella desktop tillämpningar - platta och touch för att göra cad? Nej - skulle inte tro det. Lite jobbigt btw med bra stöd för touch i multiskärmlayouter också....
Stort medhåll. Gott om dag-till-dag-grovjobb som 17 heller går smidigt göra på en jämrans touch-platta, oavsett hur bra tgb-docka man har. Det har försökts tidigare med laptops. Det gick sådär. Goddag yxsskaft lixom. Är väl snart 20 år sedan någon utropade den traditionella arbetsstationens död, laptops skulle minsann ersätta allt. Såg man ju hur det gick. Det finns ett rätt stort värde i att folk inte springer iväg med datorerna ut ur huset, tappar bort dem etc. Har folk här hört talas om affärs-kritiska system?

Traditionell desktop skulle jag säga är Office och DP. Viss bildbehandling går nog in där under med. Sen har du affärssystem etc. Ett av de vanligaste affärssystemen folk kör är löneprogram. Har man inget produktionssystem så har man ändå ett löneprogram, det har alla företag som har några anställda. Släng till löneansvarig en platta att göra alla löner på, det tycker säker han är party. De som skriver, attesterar etc fakturor osv vill säkert också ha en platta att peta på, det är ju inte så att man kan behöva skriva flera sidor text ibland, behöver en stor skärm så man får plats på bilder av inscannade fakturor sida vid sida osv. Nejje, här är framtiden när man bara kladdar lite på sin touch-skärm och allt är glass. Suck. Bara en sån sak som att administrera ett kassa-system, helt omöjligt utan tangentbord och mus och en större skärm. Admin-gränssnitten där ser ut som de rymt ifrån DOS-tiden. Ändå kostar de hundratusentals kronor eller mer.

Sen har vi som sagt de som jobbar med CAD och mer avancerad bildbehandling. Skulle inte tro det som sagt.
Pholostan är inte uppkopplad
2012-08-06, 11:36   #240

Henrik6504

Medlem

Registrerad: jul 2012

På min arbetsplats har vi SAP i våra Windows 7 datorer:
http://www.sap.com/sweden/campaign/2...15030993485,,0

Även IBM:
http://www-01.ibm.com/software/lotus/products/notes/

Vi har nyss lämnat XP. Jag tror väldigt få företag kommer att implementera Windows 8:
http://www.windowsitpro.com/article/...inesses-143238

Företagen har ju varit Microsofts bas och kassako. Så nog riskerar de mycket med Windows 8.
Ballmer har inte lika mycket pengar att röra sig med längre:

With the competitors showing that kind of success—and winning so many accolades—Ballmer’s confidently proclaimed errors have been hugely embarrassing for Microsoft’s technical specialists, fueling muttered complaints that their C.E.O., a man with little technological background, was undermining them within the techie community.

“Steve has a knack for putting his foot in his mouth and being made to look incredibly foolish, and that just always grated on people at Microsoft,” said a former program manager who left the company last year to work at Google. “When he makes these predictions that are so horribly wrong, and you know it at the time, it is hard to forgive that, because it means he is hopelessly out of touch with reality or not listening to the tech staff around him.”

Ballmer’s key business philosophy for Microsoft was so antiquated as to be irrelevant. The Microsoft C.E.O. used to proclaim that it would not be first to be cool, but would be first to profit—in other words, it would be the first to make money by selling its own version of new technologies. But that depended on one fact: Microsoft could buy its way into the lead, because it always had so much more cash on hand than any of its competitors.

No more. The advantage that Ballmer relied on for so long is now nonexistent. Google has almost the same amount of cash on its books as Microsoft—$50 billion to Microsoft’s $58 billion. Apple, on the other hand, started the year with about $100 billion. Using superior financial muscle to take over a market won’t work for Microsoft or Ballmer anymore.
Henrik6504 är inte uppkopplad
Sök jobb