Sidan 2 av 3 1 2 3

Verktyg Visningsval
2012-07-30, 12:35   #31

johnh3

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: jun 2010

Du kan få nåt som på ytan ser ut som det klassiska skrivbordet på Windows 8:
http://www.youtube.com/watch?v=jMJfc_sy4NI

Skrolla fram till 13.42 minuter in i videon så ser man att funktioner är borta.
johnh3 är inte uppkopplad
2012-07-30, 12:38   #32

FribBe

Medlem

FribBes avatar

Plats: Galactica

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av johnh3 Visa inlägg
Du kan få nåt som på ytan ser ut som det klassiska skrivbordet på Windows 8:
http://www.youtube.com/watch?v=jMJfc_sy4NI

Skrolla fram till 13.42 minuter in i videon så ser man att funktioner är borta.
Fyfan, hela Startknappen är borta. Nej, inget Win 8 för mig.

So say we all!
FribBe är uppkopplad nu
2012-07-30, 12:47   #33

fermia

Medlem

fermias avatar

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tvelander Visa inlägg
Släng metro åt h*lvete och lägg tillbaka start knappen så blir windows 8 skit bra FÖR PC, kanske för tablet w8 phone är det skit bra MEN INTE FÖR PC!!!!!!!!!!.....
Hur ofta använder du start menyn egentligen?? Jag gör det bara då jag ska stänga av datorn..Fattar inte varför alla hakar upp sig på att startmenyn är borta??..
fermia är inte uppkopplad
2012-07-30, 12:50   #34

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Som nämndes, kommentarstråden till artikeln på Sweclockers har behandlat Sweclockers forums läsares syn på detta i (för tillfället) 340 kommentarer redan.

För ett större forum där det är lättare att få översikt då väl underbyggda kommentarer modereras och blir synliga, och "skräp" döljs, se Slashdots kommentarstråd av Newells uttalande.

En bitsk kommentar som inte skräder orden angående Windows 8 i allmänhet där lyder (varning för språket :-), "MSFT" är Microsofts beteckning på NASDAQ):

Spoiler:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av hairyfeet
And it is THAT, that right there, that I don't get. Are you telling me MSFT hasn't run a single focus group? hell I've had over 400 folks that has gone through my shop try it, everyone from teens to little old ladies and down to a person they HATE METRO on a bog standard non touch desktop.

And lets not kid ourselves, the economy is a corpse and both AMD and Intel are reporting sales slumps as it is so do you honestly believe that adding a HIGHER price now by adding touchscreens is gonna do anything but torpedo the figures of anyone stupid enough to try? Hell has nobody in fucking Redmond ever been into a Walmart? Or a Best Buy? Have they ever bothered to ask anyone selling PCs retail WTF is going on? Walk into ANY B&M and what you see sure as fuck ain't "ultrabooks", oh they may have ONE which they'll tell you an't selling for shit, but what do you see? AMD as far as the eye can see, why? Because the "sweet spot" is between $350-$500 with the $400-$450 laptops being the biggest sellers and you just ain't gonna hit that price point with most of the Intel line and you sure as hell ain't gonna hit it by tacking on another $100-$150 a unit for touchscreens that nobody wants because poking your damned laptop or desktop all damned day is uncomfortable!

So that is what I don't understand. I mean surely to God they can see that freightrain of failure rolling down the track full speed ahead, can't they? Can't they see that the desktop and laptop form factor simply doesn't work with a touchscreen? Hell have they even looked at the sales numbers for non tablet touchscreens? I have, last figures I could find had just 4% of the X86 units being sold with touch and BTW that was counting industrial like POS and kiosks. if you remove those? Less than 2% of the world X86 market is being sold with touch.

And before anybody says it, yes i know they are getting the shit stomped out of them in cell phones, but how does torpedoing the only OS business you aren't getting stomped in make ANY sense at all? If they wanted to use a single codebase, with the Metro UI on the tablets and phones and a standard desktop on...well desktops and laptops? Okay, makes sense and saves money by cutting out reinventing the wheel. But what they are doing here is completely batshit, its just the opposite of the "Hey lets make phones teeny tiny desktops!" that they did for a decade with WinCE. Can they not read reviews in Redmond? Can they not see the memes on YouTube where people throw a relative on Win 8 just to watch them be lost and fumble around? How can you not see what a fucking disaster you have about to take a shit all over one of your few remaining profitable divisions MSFT?

Varför ogillar just Valve W8? Troligen relaterat till Microsofts historik och företagskultur. En annan kommentar från Slashdot säger vad jag och vad jag tror Valve tänker, som svar på ett meddelande som nämner att Windows 8 är en "app store", liksom Steam, och att detta är "döden" för Steam i förlängningen:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av mauriceh
This has been the typical "disaster" that has been suffered by EVERY company who have built a successful business model based on Windows:
If it is profitable, then sooner, rather than later M$ WILL steal your business.
Ask Lotus, Borland, Word Perfect, Netscape, Corel, and so on how it felt.
Det måste inte bli så, men Valve vill inte stå där om ett år och se sitt stora marknadsövertag utschasat av ett Microsoft som vill ha pengarna själva. Genom att etablera sig på andra marknader och försöka få Microsofts monopol i sig att minska så får Valve förstärkt position gentemot Microsoft; förhoppningsvis så pass mycket att Microsoft inte vågar säga "fr o m nu är bara vår egen programbank tillåten!".

Högst troligen så kommer Steam fortsätta att ha 95% av sina intäkter från Windowsplattformen ett långt tag framöver, men gör de sig 100% beroende av Microsoft så gamblar de alldeles för högt, enligt de tendenser som Microsoft uppvisat gällande att vilja skapa ett stängt ekosystem likt Apples.
phz114n är inte uppkopplad
2012-07-30, 12:50   #35

johnh3

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fermia Visa inlägg
Hur ofta använder du start menyn egentligen?? Jag gör det bara då jag ska stänga av datorn..Fattar inte varför alla hakar upp sig på att startmenyn är borta??..

Om man ser hela videon är det inte bara startknappen folk hakar upp sig på.
http://www.zdnet.com/blog/hardware/f...disaster/20706
johnh3 är inte uppkopplad
2012-07-30, 12:55   #36

FribBe

Medlem

FribBes avatar

Plats: Galactica

Registrerad: feb 2005

Citat:
Jag använder den nästan hela tiden.

So say we all!
FribBe är uppkopplad nu
2012-07-30, 12:57   #37

Chawan123

Medlem

Registrerad: sep 2009

Citat:
Du kanske gör det ja, personligen så startar jag alla mina program via startmenyn.
[ Chassi: Corsair Carbide 400R ] [ Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 ] [ CPU: Intel Core i7 2600k @ 4.5GHz ] [ RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB ] [ Grafikkort: XFX HD 6950 2GB 2x Crossfire ] [ Nätagg: OCZ ZT 750W ] [ Lagring: 2x Corsair Force 3 120GB Raid-0, Samsung Spinpoint 1TB ]
Chawan123 är inte uppkopplad
2012-07-30, 13:05   #38

Megacrash

Medlem

Plats: Nangijala

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av johnh3 Visa inlägg
Jag skulle tro att många ogillar Windows 8 för att det är så totalt annorlunda än föregångarna. Windows 95, 98, XP, Vista och Windows 7 har utvecklats men ändå har själva användarupplevelsen varit logisk på en dator med tangentbord och mus.

Denna korta video visar på ett bra sätt varför:
http://www.youtube.com/watch?v=qIMuJTrxuhQ

Efter att själv ha testat Windows 8 RP är det bara att konstatera att jag kommer att förbli Windows 7 trogen.
Jag ser det som ett system för smartphones och plattor främst.

Valve kommer att porta sina spel till Ubuntu i första hand:
http://blogs.valvesoftware.com/linux/
Tack för länken, uj vad krångligt det verkar vara att stänga program. Va lite komiskt att MS hade gömt inloggningsrutan bakom en bild man va tvungen att putta bort ur bild^^

Jag ska nog testa Ubunto någon gång, men är lite rädd för att få onödigt krångel med drivrutiner. I Windows 7 är allt så lätt och allt installeras nästan av sig själv
Megacrash är inte uppkopplad
2012-07-30, 13:09   #39

Jockew1989

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2011

Citat:
själv använder jag strömknappen till det, kan inte komma på senaste gången jag använde startmenyn till... ja något, förstår inte riktigt heller exakt vad folk blir så upprörda över. Men alla har ju rätt att tycka som dom vill förståss

Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken
Jockew1989 är inte uppkopplad Folding
2012-07-30, 13:11   #40

orig_rejser

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2009

Har svårt att tro att MS kommer tvinga in Adobe, deras egna affärsystems-divisioner osv i deras app-bank, så tror inte Valve har något att vara rädda för där.
Däremot tycker jag att många andra småprogram som man laddar ned skulle kännas som att det kommer från en säkrare källa för mig själv personligen. Sicket marknadsförings-ställe för småappar istället för att man ska rota runt på 100000 olika hemsidor med suspekt innehåll och lättklädda damer i reklamen på högersidan.
2012-07-30, 13:16   #41

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Citat:
Du hakar inte upp dig på det för du knappt använder den. Dem som "hakar upp sig" på det är alla som tar nytta av den.
Jag använder den för att söka, stänga av, starta dom flesta programmen (hatar att ha grejer på skrivbordet) osv.
I princip alla jag känner föredrar att ha en startknapp än att inte ha en.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chawan123 Visa inlägg
Du kanske gör det ja, personligen så startar jag alla mina program via startmenyn.
Samma, gillar inte att ha ett "skitigt" skrivbord

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SamZero Visa inlägg
Jag tycker Windows 8 verkar jävligt bra. Har massor av förbättringar enligt den här tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/133...r-windows-7-a/
Windows 8 har fördelar men mest (enligt mig) nackdelar.
Fördelen är att den kräver mindre av datorn, tar mindre plats och är snabbare.
Nackdelarna är Metro, ingen startknapp, krångligare att se vad för program som är i bakgrunden och att stänga av program i Metro.
När du startar datorn så är det en bakgrundsbild och klocka. Om nästa år när datorer i marknaden har Win8 och någon köper en som inte använt det tidigare blir det frustrerande när man inte kommer in på datorn för att man inte vet att man ska "dra upp bilden" för att komma till login.
Och operativsystemet är mera stängt, så dom går mot Apples håll. Inge bra.

Sen är jag en gamer så om Valve ogillar Win8 så betyder det att jag kanske inte ska ha det eftersom om Valve nu måste ge 30% till MS (vilket är det dummaste jag hört) så kommer det gå dåligt för dom och det är inte bra för en gamer om det går dåligt för spelföretagen, eller?
Jag kommer dock stanna kvar med Win7, finns fortfarande support för det tills 2020 tror jag. Men går Valve helt över till Linux Ubuntu och att det kommer massa spel dit så byter jag gärna. Helt gratis, perfekt!
Waowt är inte uppkopplad
2012-07-30, 13:33   #42

BosseBrutal

Medlem

Plats: Övertorneå

Registrerad: jan 2011

Gillar den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=v4boT...feature=relmfu
BosseBrutal är inte uppkopplad
2012-07-30, 13:39   #43

Dahle86

Medlem

Plats: Högsby

Registrerad: jul 2009

Citat:
Man behöver inte stänga av Metroprogram. Metroprogram pausas när de inte syns och använder inga resurser.

Jag tycker att det var bättre i Developer Preview av Windows 8. Då gick det bara att stänga av program via taskmanager. Nu kommer en massa människor stänga av metroprogram fast det inte behövs.
Det har aldrig slagit dig att man vill stänga av program för att det stör och man får tabba som en idiot för att komma till rätt program och inte pågrund av att tjärna prestanda ?
Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus M4N72-E > Nexus Caterpillar > AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz > Corsair 4GB 1066MHz > Scythe Mugen 2 rev B (trifan P&P) > ASUS GTX 560ti > 2TB WDG > 640GB WDB > 40GB Intel X25-V
Dahle86 är inte uppkopplad
2012-07-30, 13:43   #44

Jockew1989

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dahle86 Visa inlägg
Det har aldrig slagit dig att man vill stänga av program för att det stör och man får tabba som en idiot för att komma till rätt program och inte pågrund av att tjärna prestanda ?
Och du menar att du inte kan stänga programen då eller?

2012-07-30, 13:44   #45

sork01

Medlem

Registrerad: jul 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Waowt Visa inlägg
Sen är jag en gamer så om Valve ogillar Win8 så betyder det att jag kanske inte ska ha det eftersom om Valve nu måste ge 30% till MS (vilket är det dummaste jag hört) så kommer det gå dåligt för dom och det är inte bra för en gamer om det går dåligt för spelföretagen, eller?
Jag kommer dock stanna kvar med Win7, finns fortfarande support för det tills 2020 tror jag. Men går Valve helt över till Linux Ubuntu och att det kommer massa spel dit så byter jag gärna. Helt gratis, perfekt!
Valve kommer inte behöva ge 30% till MS. Varför skulle dom behöva göra det?
Man behöver inte använda gränssnittet metro. Det är utvecklat för tablets med touch. Sitter man på en dator är det självklart att man använder den vanliga desktopen
sork01 är inte uppkopplad
2012-07-30, 13:46   #46

sork01

Medlem

Registrerad: jul 2012

Citat:
Det de är rädda för är inte konkurrens utan att M$ när som helst kan ta bort desktop och tvinga alla att använda metro. För att steam/valve ska överleva på windows måste de bli en metro app vilket gör att M$ kommer kräva 30 % av intäkterna från alla försäljningar. Samtidigt som M$ får möjlighet att sälja precis samma spel fast för 30 % mindre i den egna storen.
Varför skulle man inte då säkra sin överlevnad genom att vända sig till linux samtidigt som man sätter press på M$ på att inte döda desktop.
Det kommer aldrig att hända. MS vet att de skulle skjuta sig själva i foten då. Ingen skulle längre använda windows. Hela deras användarbas skulle försvinna iochmed att programmen skulle försvinna. MS skulle inte kunna muta varje utvecklare att göra det till en app istället.

Ingen skulle installera windows på en dator om det innebar att man var tvungen att "jailbreaka eller roota" datorn för att kunna köra osignad kod.
sork01 är inte uppkopplad
2012-07-30, 13:50   #47

Dahle86

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jockew1989 Visa inlägg
Och du menar att du inte kan stänga programen då eller?
Visst går det.
Man drar musen till hörnet uppe till vänster.
Vänter på att en lista med stora fina bilder droppas ner.
Höger klickar på bilden man vill stänga och väljer close.

Värt att tänka på är att man inte kan stänga programet man är i.
Så jag kan inte surfa i metro (gud förbjude att man gör det) och sen gå upp till höger vänta på menyn och höger klicka på IE för den finns inte jag måste byta app sen gå upp till höger och vänta på menyn höger klicka på IE sen close.
Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus M4N72-E > Nexus Caterpillar > AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz > Corsair 4GB 1066MHz > Scythe Mugen 2 rev B (trifan P&P) > ASUS GTX 560ti > 2TB WDG > 640GB WDB > 40GB Intel X25-V
2012-07-30, 13:52   #48

Dahle86

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sork01 Visa inlägg
Det kommer aldrig att hända. MS vet att de skulle skjuta sig själva i foten då. Ingen skulle längre använda windows. Hela deras användarbas skulle försvinna iochmed att programmen skulle försvinna. MS skulle inte kunna muta varje utvecklare att göra det till en app istället.

Ingen skulle installera windows på en dator om det innebar att man var tvungen att "jailbreaka eller roota" datorn för att kunna köra osignad kod.
Är du säker? Jag tror Metro är första steget just mot att ta bort skivbordet och tvinga in alla i Windows Store. Men den som lever får se.
2012-07-30, 13:59   #49

Jockew1989

Medlem

Citat:
Visst går det.
Man drar musen till hörnet uppe till vänster.
Vänter på att en lista med stora fina bilder droppas ner.
Höger klickar på bilden man vill stänga och väljer close.

Värt att tänka på är att man inte kan stänga programet man är i.
Så jag kan inte surfa i metro (gud förbjude att man gör det) och sen gå upp till höger vänta på menyn och höger klicka på IE för den finns inte jag måste byta app sen gå upp till höger och vänta på menyn höger klicka på IE sen close.
va?! de måste jag testa. Själv använder jag Alt+F4 som jag gjort i alla windowsverisioner, hade ingen aning om att man kunde göra det från hörnet med men det verkar ju omständigt.

Tror du använder en felaktig verision av w8, jag kan stänga programet jag är i. Använder du IE för att surfa alltså, intressant... Är det första som åker till tippen när jag installerar windows.

2012-07-30, 14:01   #50

Nivity

Medlem

Nivitys avatar

Registrerad: sep 2010

Citat:
Jag tycker Windows 8 verkar jävligt bra. Har massor av förbättringar enligt den här tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/133...r-windows-7-a/
Är du någon form av Windows salesman?
Du är nyreggad idag och postar enbart i windows 8 trådar
2012-07-30, 14:02   #51

Dahle86

Medlem

Citat:
va?! de måste jag testa. Själv använder jag Alt+F4 som jag gjort i alla windowsverisioner, hade ingen aning om att man kunde göra det från hörnet med men det verkar ju omständigt.

Tror du använder en felaktig verision av w8, jag kan stänga programet jag är i. Använder du IE för att surfa alltså, intressant... Är det första som åker till tippen när jag installerar windows.
Får kolla ingen men sist jag kolla var inte programet jag var i med i listan (vi pratar appar givetvis om det inte var underförstått när det gäller metro).

Jag använder inte IE det var ett exempel eftersom det är den enda webbläsaren i metro.
2012-07-30, 14:08   #52

Jockew1989

Medlem

Citat:
Får kolla ingen men sist jag kolla var inte programet jag var i med i listan (vi pratar appar givetvis om det inte var underförstått när det gäller metro).

Jag använder inte IE det var ett exempel eftersom det är den enda webbläsaren i metro.
Jag vet inte riktigt vilken lista du refererar till men det snabbaste tillvägagångssättet att stänga ett program (eller app kalla det vad du vill) har alltid varit att trycka Alt+F4.

Har du T.ex ett program öppet och trycker Alt+F4 så dör det programet, svårare än så är det inte, fungerade exakt likadant i w8 CP som w8 RP

2012-07-30, 14:10   #53

Orici

Medlem

Oricis avatar

Plats: Origin

Registrerad: aug 2003

Det är kanske bara PR för sitt företag?

Origin namn: TheOrici
Orici är inte uppkopplad
2012-07-30, 14:14   #54

Dahle86

Medlem

Citat:
Jag vet inte riktigt vilken lista du refererar till men det snabbaste tillvägagångssättet att stänga ett program (eller app kalla det vad du vill) har alltid varit att trycka Alt+F4.

Har du T.ex ett program öppet och trycker Alt+F4 så dör det programet, svårare än så är det inte, fungerade exakt likadant i w8 CP som w8 RP
Jag pratar fortfarande om listan uppe till vänster.
2012-07-30, 14:16   #55

Jockew1989

Medlem

Citat:
Jag pratar fortfarande om listan uppe till vänster.
Aldrig sett, aldrig använt.

Men efter vad du beskriver verkar den ju inte vara så bra så förstår inte varför du använder den över huvud taget

2012-07-30, 14:21   #56

Dahle86

Medlem

Citat:
Aldrig sett, aldrig använt.

Men efter vad du beskriver verkar den ju inte vara så bra så förstår inte varför du använder den över huvud taget
Det gör jag inte eftersom jag inte använder W8 mer än på htpcn det känns inte lönt att installera om när jag bara använder XBMC och FF på den.
2012-07-30, 14:23   #57

Oneone

Medlem

Oneones avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: feb 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hagge Visa inlägg
Hhahahahahah Checka denna! http://www.youtube.com/watch?feature...LxzRz-sGA&NR=1 - Den var lyckad, kunde inte sluta garva
den va ju inte riggad eller? sjukt tråkig.
http://www.sweclockers.com/forum/133...t-komma-igang/
Oneone är uppkopplad nu
2012-07-30, 14:27   #58

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sork01 Visa inlägg
Valve kommer inte behöva ge 30% till MS. Varför skulle dom behöva göra det?
Man behöver inte använda gränssnittet metro. Det är utvecklat för tablets med touch. Sitter man på en dator är det självklart att man använder den vanliga desktopen
Vet inte men hörde det från MÅÅÅNGA.
I alla fall så nej behöver inte använda Metro. Men var är min startknapp? Varför gör dom det så svårt? Varför göra mera stängt OS?
Om du nu vill ha Win8 så är det ju för att du inte bryr dig om det är stängt, utan startknapp eller har Metro.
Och nu vill dom ju att man ska köpa en ny dator med Win7, sen registrera det på deras hemsida för att sedan få Win8 för 130 spänn. Ha!
Waowt är inte uppkopplad
2012-07-30, 14:29   #59

Jockew1989

Medlem

Citat:
Det gör jag inte eftersom jag inte använder W8 mer än på htpcn det känns inte lönt att installera om när jag bara använder XBMC och FF på den.
Då så, då var väl problemet löst, använder du inte funktionen så borde det väl inte vara något problem för din del?

Eller tycker du inte om att den existerar just?

2012-07-30, 14:32   #60

Dahle86

Medlem

Citat:
Då så, då var väl problemet löst, använder du inte funktionen så borde det väl inte vara något problem för din del?

Eller tycker du inte om att den existerar just?
Jag tycker inte om att jag inte kan se vilka program som är öppna utan att flytta musen till hörnet.

Och vad har detta med ursprungs frågan att göra?
Sök jobb