Citat:
Ursprungligen inskrivet av
strejf
Menar du när man har installerat ett program så kan man gå till startskärmen och starta därifrån? Det krävs inga hjälpprogram för att gå runt det. Öppna utforskaren, starta programmet och pinna det till aktivitetsfältet eller lägg en genväg på skrivbordet.
Nu tror jag att vi missuppfattar varandra. Jag pratar om desktop, du kontrar hela tiden med Metro... vi verkar prata om olika saker.
Det låter som att du inte känner till att man kan stänga av live tiles i startskärmen. Högerklicka på ikonen och välj "stäng av levande panel" så slipper du "blinkande ikoner som försöker ta uppmärskamheten".
Jag påstår att söken i Windows 8 är mycket bättre än den i Windows 7 eftersom att man kan söka i allt, vilket inte går i Windows 7. Din och andras åsikt kan förstås skilja och det är helt okej.
Du påstår att det krävs längre musförflyttningar i Windows 8 desktop i jämförelse med Windows 7 desktop. Kan du ge exempel?
Ja det finns massor av saker som är snabbare i Windows 8. Jag har redan skrivit om några av dessa i min andra tråd "Saker som är bättre i Windows 8 än i Windows 7!".
Det funkar inte att fästa program i aktivitetsfältet när man ska köra flera instanser av samma program, det fungerar inte heller särskilt bra att ha vissa ikoner/genvägar på skrivbordet och start är borta så då tvingas man ut i metro, jag har svårt att förstå hur du undviker att behöva använda metro utan att använda hjälpprogram. jag lyckas inte undgå metro hur jag än försöker när jag använder win 8 i originalutförande, men visst, det skulle gå att samla genvägar till alla sina program manuellt och lägga i en mapp som man pinnar till aktivitetsfältet, men att göra en egen "startmapp/meny" känns väldigt ormständigt och som ett rejält steg bakåt eftersom det tidigare har fungerat bra.
Jo jag vet att man kan stänga av blinket, men jag skulle helst till 100% vilja undvika all kontakt med metro, aldrig någonsin se ett spår av det, inte ens på inloggskärmen.
Söken har ett stort feltänk, man söker normalt först allmänt på allt och väljer sedan kategori för att filtrera sökresultaten om det ska flyta, men i 8an så ska man filtrera först och söka sen, det är så dumt att man häpnar, ungefär som om google hade börjat med att kräva att man ska veta vad man ska klicka på innan man kan söka.
Eftersom startmenyn saknas och multimonitor stödet är så dåligt så blir det ofta väldigt långa musförflyttningar när metro hoppar upp och man ska försöka leta reda på nått i det gyttret, startmenyn var kompakt och man visste även var den fanns och man kunde fortfarande se det man jobbade med, metro är otroligt dåligt i jämförelse med den.
Du mal på om att det är snabbare, ja på att boota upp det håller jag med på, man tjänar faktiskt flera sekunder så i sak har du rätt i det, men det är det enda, när man ska använda 8an så är det i bästa fall exakt lika snabbt som 7an, men ofta tar det längre tid att nå det man vill .