Citat:
Ursprungligen inskrivet av
mangemongen
Seriöööööst. Kan alla som gnäller och vill ha D2's skillsystem KNIPA IGEN? Det nya är faaaaaan så mycket bättre. Inse att ni bara är sentimentala efter att ha spelat d2 i så.många år.
Nej. Om man gillar RPG mer än action/adventure så är det ofta för att en stor skillnad är att man kan forma sin gubbe "hur man vill". Jag klagar lika mycket på andra spelserier som man älskar och som också infört enklare system. T.ex har jag spelat Elder Scrolls sedan Arena (1994) och det fanns en anledning till att det spelet fick så stor respekt. Jag är lika besviken på Skyrim som jag är på D3 på grund av detta. Jag tycker inte det är viktigt att spela Skyrim längre, och jag har inte ens kört igenom det. Jag tappar sugen lixom. Det var mycket viktigare för mig i Fallout, och en av anledningarna var att man satt lääääge och funderade på vilka skills man skulle lägga sina points på och vilka grundegenskaper man skulle öka, och inte minst vilka perks man skulle välja. Personligen är detta en STOR del av spelet.
Om vi säger att dom tog bort att man levlar också då, vad tycker du om det? Detta är den andra stora skillnaden (imho) mellan ett adventure och ett RPG, dvs att om man har svårt att klara en boss så kan man gå ut och slåss lite mer och bli starkare och sedan kanske man kan klara av den, till skillnad från Zelda där du inte kan bli starkare utan måste helt enkelt bara nöta bossen gång på gång.
Så att man levlar är viktigt för ett RGP, att man får välja vart man lägger points är en del av att levla tycker jag. I Dragon Age2 har dom också fördummat det, men där kan man välja att fördela pointsen eller helt enkelt bara trycka "do it for me" så är det *poff* klart.
Vill tillägga att jag inte läst på något mer om hur detta kan förändras i det kompletta spelet utan svarar endast mangemongen just nu om varför det är godkänt att ta upp en sådan sak efter betan imho.