Permalänk

Optimering?

Kommer den fulla utgåvan vara mer optimerad jämfört med betan? Fick viss framdrop även på lägsta inställningar på min macbook pro. Kan jag räkna med att det flyter något bättre med fulla spelet?

Permalänk
Medlem

dom kommer fortsätta och optimera spelet sålänge folk fortsätter köpa det och spela det.. de kommer säkert göra en del förändringar innan release

Permalänk
Medlem

Det kommer även komma flera patcher efter release.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Det kommer även komma flera patcher efter release.

men kommer inte de främst vara gameplay-mässigt? Jag tänkte mer på hur min dator kör spelet.

Permalänk
Medlem

Det är säkert serverlag du upplevt. Det har inget med klienten att göra. Det blir så när servern är högt belastad.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det är säkert serverlag du upplevt. Det har inget med klienten att göra. Det blir så när servern är högt belastad.

Men dessa framedrops upplever jag när det är massa grafik på skärmen, typ när man 4 spellcasters som köttar 30 monsters... det borde väl inte vara serverlag, eller?

Permalänk
Medlem

Nej då är det nog grafikchippet som är för svagt på din macbook. Är inte direkt värstning grejjer i macbooks. De är inga speldatorer.

Permalänk
Medlem

Är det en MacBook Pro 13" du har? Eller har du 15"? Årsmodell? Om det är 13" är det förståligt att det laggar väldigt mycket. De senaste 15" bör kunna köra det relativt laggfritt om man drar ned inställningarna lite.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Om du tänker på Beta klienten så är det laggig och buggig och detta har Blizzard själv sagt, och även sagt att när spelets släpps så är det en mycket mer optimerad klient än beta klienten!

Så gissar du kommer uppleva bra mycket mindre frame drops osv i retail! Sedan som folk säger så kommer dom optimera spelet med patcher osv osv!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Skrivet av Smerof:

Om du tänker på Beta klienten så är det laggig och buggig och detta har Blizzard själv sagt, och även sagt att när spelets släpps så är det en mycket mer optimerad klient än beta klienten!

Så gissar du kommer uppleva bra mycket mindre frame drops osv i retail! Sedan som folk säger så kommer dom optimera spelet med patcher osv osv!

Okej, men löste problemet genom att köpa en gaming laptop för 10,5k istället hehe.

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på en Macbook 13" med Geforce 9400m. Vid lir av den öppna betan körde jag med så pass neddragna inställningar att jag knappt såg vad som stod i chatten - utan att bli kvitt lagget. Hoppas som någon skrev på "optimeringar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr.leffe:

Själv sitter man på en Macbook 13" med Geforce 9400m. Vid lir av den öppna betan körde jag med så pass neddragna inställningar att jag knappt såg vad som stod i chatten - utan att bli kvitt lagget. Hoppas som någon skrev på "optimeringar".

Tror nog din lösning är "uppgradering" faktiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja, spelet optimeras inte förens release. Dvs källkoden optimeras vid kompilering. Så du kan förmodligen förvänta dig en markant prestandaökning när spelet släpps.

Läste en blue-post om detta här om dagen. Hittar den inte just nu dock.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Blizzard sa för länge sedan att betan INTE är optimerad, och fps drops får man räkna med vad för hårdvara du än sitter på.
Detta skulle fixas till release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Ja, spelet optimeras inte förens release. Dvs källkoden optimeras vid kompilering. Så du kan förmodligen förvänta dig en markant prestandaökning när spelet släpps.

Läste en blue-post om detta här om dagen. Hittar den inte just nu dock.

Det tror inte jag. Betan är stort sett den senaste versionen. Möjligtvis de har en uppdatering kvar sen vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Blizzard sa för länge sedan att betan INTE är optimerad, och fps drops får man räkna med vad för hårdvara du än sitter på.
Detta skulle fixas till release.

Konstigt, jag fick inga FPS drops alls i betan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Macbook PRO-bably not gonna cut it^^

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Konstigt, jag fick inga FPS drops alls i betan.

Bear in mind that the beta has its own FPS issues simply because it's a beta; Diablo III won't be optimized until release. My custom-built gaming system can't play the beta smoothly either, but it will be fine on release. Blizzard betas are genuine betas, unlike the glorified demos that some companies refer to as a "beta".

Source
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/4427566486?page=1#15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bear in mind that the beta has its own FPS issues simply because it's a beta; Diablo III won't be optimized until release. My custom-built gaming system can't play the beta smoothly either, but it will be fine on release. Blizzard betas are genuine betas, unlike the glorified demos that some companies refer to as a "beta".

Source
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/4427566486?page=1#15

Och var står det att man får räkna med FPS drops oavsett hårdvara? Den där säger ju bara att den inte är fullt optimerad och kommer vara bättre vid release.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

men kommer inte de främst vara gameplay-mässigt? Jag tänkte mer på hur min dator kör spelet.

det är inte helt säkert, har du aldrig varit med om att det har kommit patcher för bugfixes osv. i de flesta multiplayerspel som finns?

Permalänk
Skrivet av Kagamex:

det är inte helt säkert, har du aldrig varit med om att det har kommit patcher för bugfixes osv. i de flesta multiplayerspel som finns?

Jo sant... dock som jag skrev tidigare så har jag köpt en gaming laptop nu så den 15e maj blir det max settings:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bear in mind that the beta has its own FPS issues simply because it's a beta; Diablo III won't be optimized until release. My custom-built gaming system can't play the beta smoothly either, but it will be fine on release. Blizzard betas are genuine betas, unlike the glorified demos that some companies refer to as a "beta".

Source
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/4427566486?page=1#15

Ja men nu är det release om 2 veckor. Känns väldig dumt att köra ngn stor stresstest på gammal kod. Det säger ju ingenting om hur det kommer fungera vid release då. Att lägga tid på att testa kod som ens är ett par dagar gammal är ganska meningslöst. Jag jobbar med testning så jag vet hur det fungerar.
Den betan alla fick köra nu förra helgen var nog så ny kod som de hade. Det var sista chansen att pressa systemet innan release.

Nu är det dock svårt att säga ngt om prestandan i spelet då serversidan varit högt belastad under hela betan. Så kommer det inte vara när spelet släpps.

Permalänk
Medlem

Tvivlar det var ny kod på open beta, då jag märkte 0 skillnad mellan den och closed beta jag spelat sen start.
Absolut ingen ändring på min fps, tror inte ens jag tankade ner någon ny version mellan dom 2.

Dumt, ja det tycker jag också men antagligen har dom en final patch som dom lägger på innan release som testats internt.
Och antagligen har den mindre "bugg" relaterade saker och mer tweaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och var står det att man får räkna med FPS drops oavsett hårdvara? Den där säger ju bara att den inte är fullt optimerad och kommer vara bättre vid release.

jaja, my bad mr petnoga.
Det är efter en hel dels raporter på closed beta forumet, har du haft closed beta så gå in och läs själv.
En jävla massa med bra mycket bättre dator än din i sign har märkt stora fps drops så ja.

Permalänk
Medlem

FPS drops under betan har nog mer med servern att göra än klienten. Allting strys av servern i det här spelet.

Permalänk
Medlem

Sista dagen idag, som betan existerar..

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja men nu är det release om 2 veckor. Känns väldig dumt att köra ngn stor stresstest på gammal kod. Det säger ju ingenting om hur det kommer fungera vid release då. Att lägga tid på att testa kod som ens är ett par dagar gammal är ganska meningslöst. Jag jobbar med testning så jag vet hur det fungerar.
Den betan alla fick köra nu förra helgen var nog så ny kod som de hade. Det var sista chansen att pressa systemet innan release.

Det var ingen skillnad på den lokala klienten vid Open Betan. Skillnaden låg då på server-sidan, och då förmodligen bara i loginservern, de släppte helt enkelt in alla med battle.net ID.

De har sagt att de ska optimera spelet vid release. Jag antar att det innebär att de kompilerar de lokala runtime-filerna med speciella optimerings flaggor och tar bort onödig debuging och beta kod. Dessa optimerade filer är förmodligen redan klara eftersom de finns på CDn och i den digitala kopian av spelet, eller så laddas de ner i en 0-day patch på releasedagen.

Skrivet av ozo64:

Nu är det dock svårt att säga ngt om prestandan i spelet då serversidan varit högt belastad under hela betan. Så kommer det inte vara när spelet släpps.

Det var mest under Open Beta som servrarna var väldigt högt belastade. Eftersom det var just det som de skulle testa under den delen av betan. Det kommer nog vara så att serverna kommer vara extremt högt belastade vid release. Förhoppningsvis ska servrarna klara av belastningen bra då.

Skrivet av ozo64:

FPS drops under betan har nog mer med servern att göra än klienten. Allting strys av servern i det här spelet.

Grafikmotorn ligger inte på servern.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Nej självklart inte men allting styrs serverside. Hur och var monster befinner sig och rör sig. Om servern laggar så laggar allt annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej självklart inte men allting styrs serverside. Hur och var monster befinner sig och rör sig. Om servern laggar så laggar allt annat också.

Lagg och FPS drops är inte samma sak.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad du vill kalla det. Spelet är extremt beroende av serverns prestanda. Har du ngn gång spelat ett mmo där servern inte hänger med så vet du vad jag menar (SWTOR *host*). Det är precis samma problem folk haft i betan

När det gäller FPS har iaf jag haft noll problem med mitt mediokra 6870 i 1920x1080 med allt på max så om det "laggat" för folk så har de antingen dåliga drivrutiner eller så är det serverbelastningen som varit hög alt de har kass internetleverantör och hög latency.

Vi får väl se när det släpps. Är övertygad om att det kommer rulla på fint redan första dagen.