Att öka min datorprestanda inför D3?

Permalänk
Medlem

Att öka min datorprestanda inför D3?

Hej!

Som titeln lyder hoppas jag kunna få lite hjälp angående att öka flytet när jag spelar Diablo 3.
Jag sitter på en bärbar dator, Acer 7750G.

* Intel Core i5-2410M, 2.3 GHz med turbo boost upp till 2.96 GHz
*AMD Radeon HD 6650M, 2GB VRAM
*6 GB DDR3 Minne 1066 MH
*500 GB HDD , 5400 rpm
*Windows 7 Home edition

Fullständig specifikation vinner ni här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=654268#extra, enda skillnaden är grafikkortet då den på länken innehåller AMD Radeon HD 7670M - 2 GB DDR3 VRAM.

Diablo 3 var mer prestanda krävande än vad jag trodde det skulle vara. Sett till hur bra dem har gjort wow och hur lite det krävdes för att spela det laggfritt, när spells, lava o dyligt var över hela skärmen. När jag spelar D3 räcker det jag väljer att ej spela single-player utan ist med en polare och direkt börjar det lagga när det händer lite på skärmen, vissa rum på betan låg jag på 3-5 fps... Prövade köra på lägsta grafiken men det gjorde ingen skillnad så fort det blev mycket slakt.

Så nu ställer jag min fråga till er hängivna Sweclockers och Diablo 3 fans, hur ökar jag prestandan på maskien?
Jag är väldigt nybörjare när det kommer till klockning, har aldrig riktigt "vågat" utan tyckt det ofta har räckt ändå. Klockning är dock inget jag har tänkt att göra, "turbo boost" funktionen prövade jag aldrig när jag spelade, men har en känsla av att det är grafikkortet som inte räcker till?

Det jag tänkt är-

Ska jag byta operativsystem? Till Windows Ultimate, någon som prövat? Eller vet om skillnaden blir märkbart större?

Hur kan jag "modda" om mitt nuvarande OS, win 7 HE?

Existerar några program som kan dra ner prestanda användningen på andra program? Vet att aktivitetshanterarn har en dylik funktion där man kan välja från låg-hög prestandanvändning, och den prövade jag ej heller under beta.

Har ni några tips på länkar jag kan klicka mig in på, eller har liknande frågor dykt upp på forumet?

Till sist undrar jag lite hur program som benchmark etc fungerar, och skulle vilja använda något för att mäta om det jag tillför till datorn nu, innan den 15e maj, ger någon effekt.

Vill gärna undvika att genom detta förstöra min dator på något sätt och sitta utan den 15e, då vänder sig farfar i graven när han hör mitt djupt sorgsna ylande...

Tack på förhand och är väldig tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Jimmy

Permalänk
Avstängd

Köpa en ny maskin är hur du skaffar mer prestanda

Visst kan du börja trixa och fixa med olika operativ system och en massa annat, men du kommer knappast märka någon skillnad.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Det ska inte lagga till 3-5 fps, har du verkligen kontrollerat att AMD grafikkortet aktiveras när du kör D3?

Det finns ju Intel grafik kort dvs 3000 kortet.

Diablo 3 beta är ju nytt för drivrutinen, kanske därför. Koll på det?

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmyBIC:

Sett till hur bra dem har gjort wow och hur lite det krävdes för att spela det laggfritt, när spells, lava o dyligt var över hela skärmen.

Wow är förmodligen det sämst kodade spelet jag någonsin spelat så jag vet inte vad du har fått ifrån att det krävs lite, vilket det inte gör.

OnT så säger jag att det är ditt grafikkort som segar ner för dig, din processor (om inte den bästa) så duger den alldelles utmärkt för D3
eventuellt att man skulle överklocka den lite för att få upp prestandan, finns enklare guider här på SweC hur man överklockar, det utan att behöva oroa sig att ens komponenter ska pajja.

Dock så vet jag inte vem som lurat i dig att byta operativsystem ska hjälpa vilket det inte kommer göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem

En fråga om är D3 multitrådat för att klara flera kärnor/trådar än 2?

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtah:

Wow är förmodligen det sämst kodade spelet jag någonsin spelat

Jag misstänker att du aldrig har spelat Heroes of Might and magic 4 då? Utvecklarna lyckades nämligen på något sätt att glömma av att frigöra ramminne som inte länge användes :P. Så det va oundvikligt att spelet kraschade efter någon timmes spelanade pga för lite minne. Vad jag vill minnas så dröjde det läänge förens det kom någon patch som fixade till det problemet. Hur inte uppdagades under betatestningen förstår jag än idag inte...

Permalänk

klarar du att köra wow ska d3 gå helt felfritt. det kräver mindre.

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Döm inte prestandan på betan. betanär inte fullständigt optimerad när det kommer till prestanda. Release-versionen kommer funka bättre, dessutom kommer det säkert komma drivrutiner som gör prestandan något bättre efter release.

Fast du borde få mer än några fps med ditt grafikkort. Är du säker på att du inte kör med det integrerade kortet?

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk

och för att klaragöra lite mer , dom olika windows 7 varianterna ger dig inte mer prestanda i maskinen..... utan det är bara vad du får med i extra och lul lul. dvs ultimate har alla extra verktyg och skrivbordseffekter m.m ja... prestandaskillnad = 0.
överklocka en lapptop är nog inget vidare altenativ heller. turbo läget som finns inbyggt kan hjälpa men mer ska inte behövas.

du behöver se över dina drivare till grafikkort osv samt att du MÅSTE kolla vilket grafikkort d3 spelas på. med största sannolikhet inbyggda dvs det som drar lite ström m.m.

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Det låter jädra konstigt faktiskt!

Jag har följande laptop och det flyter på high settings när vi är flera spelare;

- i5
- gtx 550
- 8gb ram
- 120gb SSD

Har du testat att helt enkelt ominstallera datorn?

Permalänk
Medlem

Som tidigare har nämnts så låter det som om det är CPU:ns innbygda grafikdel Intel HD Graphics 3000 som Diablo 3 drivs av. Vet att flera laptops skryter med flashiga grafikkort ifrån AMD/nVidia, men att de bara används när man koppla in en extern skärm på HDMI-portern, och inte laptopens egna skärm.

Testa att koppla in en extern skärm/TV och se om du får bättre fps då.

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Det låter jädra konstigt faktiskt!

Jag har följande laptop och det flyter på high settings när vi är flera spelare;

- i5
- gtx 550
- 8gb ram
- 120gb SSD

Har du testat att helt enkelt ominstallera datorn?

Varför skulle han göra en ominstallation?

Nä, ta reda på felet. Sannolikt kör du på den processorns inbyggda grafikdel istället för ditt separata kort. Du skulle kunna stänga av Aero när du kör krävande spel, kanske gör någon fps på prestandan. Jag har märkt att vissa spel automatiskt ändrar windows schema från aero till basic.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Krass:

Som tidigare har nämnts så låter det som om det är CPU:ns innbygda grafikdel Intel HD Graphics 3000 som Diablo 3 drivs av. Vet att flera laptops skryter med flashiga grafikkort ifrån AMD/nVidia, men att de bara används när man koppla in en extern skärm på HDMI-portern, och inte laptopens egna skärm.

Testa att koppla in en extern skärm/TV och se om du får bättre fps då.

Varför inte bara ställa in att grafikkortet skall användas istället?

Ladda ned typ Fraps eller någon annan programvara som visar fps i spel/applikationer. Så snokar du runt i inställningarna till ditt grafikkort. Testa att köra spel med olika inställningar, du kommer märka stor skillnad i fps beroende på vilken grafikkrets som är aktiv.

Kolla i kontrollpanelen under "energialternativ" också, kan vara att din dator är inställd på något strömsparläge så att grafikdelen inte aktiveras.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Varför inte bara ställa in att grafikkortet skall användas istället?

För att jag kommer ihåg att det var låst så att det inte gick att göra på en laptop som min bror hade. Kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det va. Enda sättet han kunde aktivera grafikkortert va genom en extern skärm.

Permalänk
Medlem

Ja har en laptop med i7 2630QM cpu och 6850M, upplever lite samma problem som dej.

Dock när ja lira Dota2, så kunde ja inte få det externa kortet att fungera, utan de bytte alltid till Intel-kortet, oavsett vad jag valde. Lösningen var att ladda ner en moddad drivrutin, och helt plötsligt kunde ja lira Dot2 på max med 60fps, istället för allt på low.
Hoppas de kommer nå liknande när D3 släpps.

Permalänk
Medlem

Vad spelade du på för inställningar då? Under betan testade jag med inbyggda grafikkortet i min I3 530 drog jag ner alla settings 800x600 low fx etc. Kunde jag få det spelbart, det såg helt horribelt ut, men det var spelbart.
Hade du laddat hela klienten? Jag hade hemska fps drops när jag inte hade laddat hem hela (med ett gtx 460)

Edit: bet inte riktigt vars jag ville komma med denna post...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För vill jag tacka för alla svar!
Har tyvärr varit lite akut upptagen och inte kunnat besvara alla, och kommer inte göra det nu heller som ni kanske förstår^^

Tyvärr var jag så upptagen med att spela D3 när det var "open-beta" och inte riktigt hann/orka meka med inställningar, haha. Fan man är ju så sugen på det spelet att jag tom bestämt mig för att bli nykterist 4 veckor innan så jag är friskare i kroppen när nötet börjar.

Blixtah - När wow kom ut satt jag på en P3 2.8 ghz och ett Geforce 3 Titanium 64 mb och Körde 40 manna Molten core raid laggfritt, hur det är nu vet jag ej för wow kan jag spela laggfritt med i princip högsta grafikinställningarna och 1920 x 1020.

Krass + övriga angående integrerade grafikortet - Kört med "21 vga inkopplad Benq, runt 1300 kronor. Om det integreade grafikkortet använts eller inte det vet jag ej, 3-5 fps kanske var att ta i, men under 10 iaf.

Albinfiskare - Ja dator är inställd på högsta prestanda!

Mazter - sant, det är ju fortfarande beta, men man blir ju lite smått orolig!

Angående drivrutinen har jag haft den senaste och även uppdaterat den för bla Battlefield 3 spel, och BF3 kan jag spela på nästan högsta grafiken och kan tänka mig att jag ligger runt 40-60 fps nästan hela tiden, vissa explosioner etc kan väl dra ner det över några sekunder men inget som jag stör mig av.

Men nu har jag fått lite grepp om det och förstått att min dator borde klara av D3 utan några större problem, iaf när man kör på lägsta inställningen, i värsta fall får jag väl ändra upplösningen något snäpp neråt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmyBIC:

För vill jag tacka för alla svar!
Har tyvärr varit lite akut upptagen och inte kunnat besvara alla, och kommer inte göra det nu heller som ni kanske förstår^^

Tyvärr var jag så upptagen med att spela D3 när det var "open-beta" och inte riktigt hann/orka meka med inställningar, haha. Fan man är ju så sugen på det spelet att jag tom bestämt mig för att bli nykterist 4 veckor innan så jag är friskare i kroppen när nötet börjar.

Blixtah - När wow kom ut satt jag på en P3 2.8 ghz och ett Geforce 3 Titanium 64 mb och Körde 40 manna Molten core raid laggfritt, hur det är nu vet jag ej för wow kan jag spela laggfritt med i princip högsta grafikinställningarna och 1920 x 1020.

Krass + övriga angående integrerade grafikortet - Kört med "21 vga inkopplad Benq, runt 1300 kronor. Om det integreade grafikkortet använts eller inte det vet jag ej, 3-5 fps kanske var att ta i, men under 10 iaf.

Albinfiskare - Ja dator är inställd på högsta prestanda!

Mazter - sant, det är ju fortfarande beta, men man blir ju lite smått orolig!

Angående drivrutinen har jag haft den senaste och även uppdaterat den för bla Battlefield 3 spel, och BF3 kan jag spela på nästan högsta grafiken och kan tänka mig att jag ligger runt 40-60 fps nästan hela tiden, vissa explosioner etc kan väl dra ner det över några sekunder men inget som jag stör mig av.

Men nu har jag fått lite grepp om det och förstått att min dator borde klara av D3 utan några större problem, iaf när man kör på lägsta inställningen, i värsta fall får jag väl ändra upplösningen något snäpp neråt...

Har det löst sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Krass:

Jag misstänker att du aldrig har spelat Heroes of Might and magic 4 då? Utvecklarna lyckades nämligen på något sätt att glömma av att frigöra ramminne som inte länge användes :P. Så det va oundvikligt att spelet kraschade efter någon timmes spelanade pga för lite minne. Vad jag vill minnas så dröjde det läänge förens det kom någon patch som fixade till det problemet. Hur inte uppdagades under betatestningen förstår jag än idag inte...

HAHA hade aldrig det problemet;) och jag har spelat alal HomaM spelen i serien från 1-6

Permalänk
Medlem

Sitter inte på någon laptop själv men min kompis har liknande problem med sin laptop i7a. Hur exakt kollar man vilken grafikkrets som körs när man lirar? Den borde väl flippa över på något vänster just när man startar spelet isåfall, och flippa tillbaka när man avslutar. Tabbar man sig ut när man spelar och kollar i kontrollpanelen någonstans? Eller behövs någon annan programvara, vilken?