Zombie mod till Arma2

Permalänk

Zombie mod till Arma2

Det har släppts en zombie mod till Arma2 som heter Dayz, den verkar redan vara mer populär än själva Arma2.

Rätt schysst mod faktiskt, mer info finns i följande tråd: http://forums.bistudio.com/showthread.php?133560-DayZ-Zombie-...

Ladda ner Dayz: http://www.armafiles.info/dayz/
Officiell hemsida: www.dayzmod.com/

Modden är gratis och utvecklad av de som gör Arma serien.

Det finns flera servrar med upp till 150 spelare på, en central server håller reda på var man var senast och vilken utrustning man hade oavsett vilken server man är på. Riktig apokalyps känsla!

Visa signatur

[Intel i5 2500K][Corsair 1600 Mhz][EVGA GTX 780][Corsair TX750][WD Black 750GB][Intel 510 SSD 128GB][Lian Li PCV-1020A][ASUS PB278Q]

Permalänk
Medlem

Kollat ett par youtube videos på modden (http://www.youtube.com/watch?v=mOB7YGgREFg och http://www.youtube.com/watch?v=KRpPIyJDSEQ) och jag kan inte säga annat än att jag blir VÄLDIGT sugen på att lira

Vad behöver jag? Vilket ArmA ska jag köpa? Finns några olika såg jag.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Det där ser intressant ut! Har aldrig spelat nått av ArmA-spelen, och har aldrig spelat med någon från SweC, men en "realistisk" zombie-mod har jag alltid velat lira, så om det är några härifrån som tänker spela, så är jag gärna med

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Letade runt på prisjakt ett bra tag innan jag kom på att spelet kanske fanns på Steam, och det gjorde det Blir nog till att köpa det senare tror jag. "ARMA II: Combined Operations"

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Nooo, du ska inte sprida vetskapen om moddet fö faen! Nu blir servarna ännu mer fulla än vad de redan är XD

Permalänk

^ Dat.

Riktigt skön mod. Skiljer sig avsevärt från alla andra zombie-mods.

Permalänk
Medlem

Det här ser ju väldigt intressant ut:)

Synd att man inte köpte Arma när dom reade ut det på Steam förra gången

EDIT: verkar riktigt lovande i.o.m att det är i Alpha stadiet

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Köpte Arma enbart för denna modden, någon som är sugen med att skapa en grupp som man kan vandra runt med?
Kan tillägga att jag är komplett noob med Arma, vet dock att det inte är det mest logiska spelet som finns

Verkar som om mycket mord händer nu när nya "oseriösa" spelare hittat det och börjar spela, och de är snälla i någon stund till de har din tillit, sen blir det backstab. (vet att detta är en del av spelet, men vill ha en lugn början så man kan lära sig)
Vill ju gå med folk man verkligen kan lita på!

Permalänk
Medlem

Intressant. Kan någon plita ner väldigt kortfattat hur man spelar? Tar en runda lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Intressant. Kan någon plita ner väldigt kortfattat hur man spelar? Tar en runda lång tid?

Som jag har förstått det så är det som en MMORPG, fast du har en och samma karaktär på alla servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Intressant. Kan någon plita ner väldigt kortfattat hur man spelar? Tar en runda lång tid?

En runda tar så lång tid du vill att den skall ta. Är helt open world på den karta som Arma har. Och den är stor som satan.
Du spawnar på en random plats nära kusten, och ser din position under en kort tid på en karta. Sen när kartan försvinner så är du helt ensam, till du hittar kompisar eller fiender. (eller zombies)

Du måste hitta mat och vatten för att överleva. För att ha en lite större chans att överleva mot andra spelare (alla har inte rent mjöl i påsen) och zombies så får du hitta ett bättre vapen än det du har. Ammo är väldigt sällsynt, vilket tvingar dig att använda det enbart i nödfall.

Zombies attraheras mot ljud och ljus, så skjuter du en zombie så är chansen stor att flera hör det och blir intresserade. Springer du så är chansen stor att zombies börjar jaga dig om du är tillräckligt nära. Och dom är snabbare än dig, så inte lätt att komma undan.

Spelet är även i realtid, så är det natt där servern är så är det natt i spelet. Och natten är rejält mörk. Nightvison är riktigt sällsynt med.

Permalänk

Verkar ju riktigt trevligt detta! Får testas ikväll!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

En runda tar så lång tid du vill att den skall ta. Är helt open world på den karta som Arma har. Och den är stor som satan.
Du spawnar på en random plats nära kusten, och ser din position under en kort tid på en karta. Sen när kartan försvinner så är du helt ensam, till du hittar kompisar eller fiender. (eller zombies)

Du måste hitta mat och vatten för att överleva. För att ha en lite större chans att överleva mot andra spelare (alla har inte rent mjöl i påsen) och zombies så får du hitta ett bättre vapen än det du har. Ammo är väldigt sällsynt, vilket tvingar dig att använda det enbart i nödfall.

Zombies attraheras mot ljud och ljus, så skjuter du en zombie så är chansen stor att flera hör det och blir intresserade. Springer du så är chansen stor att zombies börjar jaga dig om du är tillräckligt nära. Och dom är snabbare än dig, så inte lätt att komma undan.

Spelet är även i realtid, så är det natt där servern är så är det natt i spelet. Och natten är rejält mörk. Nightvison är riktigt sällsynt med.

Hmm, så jag som i princip bara kan spela under kvällstid tvingas till konstant mörker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Hmm, så jag som i princip bara kan spela under kvällstid tvingas till konstant mörker?

Inte nödvändigtvis. Ligger servern i en tidszon där det är dag, så är det dag i spelet. Och de följer även hur solen ligger i förhållande till servern, så ligger servern i Kiruna så är det midnattsol under sommaren

Är så jag har fattat det som iallafall. Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem

Detta måste provas ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen. Alltid velat ha ett zombiespel som är open world och där man måste hitta mat osv.

Edit: Kunde inte hålla mig borta, köpte ArmA2: CO på Steam!

Permalänk
Medlem

Wow, detta lät spännande som fan. Tror ni Arma2 hade funkat på en laptop med i7 2630QM (2.0gh, 2,7ghz quad med turbo), 6gb ram, 6850M 1gb gddr5?
Vill inte maxxa, bara spela utan att de blir powerpoint av de hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av timQ:

Wow, detta lät spännande som fan. Tror ni Arma2 hade funkat på en laptop med i7 2630QM (2.0gh, 2,7ghz quad med turbo), 6gb ram, 6850M 1gb gddr5?
Vill inte maxxa, bara spela utan att de blir powerpoint av de hela

Det bör gå. Finns testverisioner att tanka ner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Finns det en bra guide för install?

Nvm jag fick till det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Finns det en bra guide för install?

Undrar samma, finns massor för steam, men ingen för retail....

Permalänk
Skrivet av Celcius:

Undrar samma, finns massor för steam, men ingen för retail....

Ladda ned filerna från hemsidan och packa upp dem i en mapp.
placera alla filerna i dir:

D:\Program Files (x86)\Bohemia Interactive\ArmA 2\Expansion\Addons

Du kommer nog se om du kollar i Addonsmappen att filerna hör hemma där, det var så jag listade ut det. Sen är det bara att aktivera "Dayz" i spelet och starta om. Gå in på server och skriv "Dayz" i filter så får du fram lite servrar. Alla verkar fulla dock

Permalänk

Sen är det lite som project reality - BF2, man får sitta och uppdatera servern tills någon droppar ut och vara snabb som en orm verkar det som.

Permalänk
Medlem

Installerade och spelade en timme.
Det var faktiskt riktigt kul, dock var jag som ett frågetecken när man inte kunde se vad folk hette som man mötte.
Hittade ett crossbow och några bolts som jag lekte med. Stackars fåret jag dödade :(.

Mörkt som satan var det också xD

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk

Fan.. "Waiting for server respons" på varenda j***a server... Kan fan inte tro det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väljer en server, kommer in i multiplayer setup där jag ser alla spelarna som är inne på servern. När jag sen trycker på "OK" börjar den ladda banan och en text "Receiving data" kommer up, när den stapeln laddat fullt ut hamnar jag tillbaka till server selection? Nån annan som har så eller möjligtvis vet vad problemet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Ladda ned filerna från hemsidan och packa upp dem i en mapp.
placera alla filerna i dir:

D:\Program Files (x86)\Bohemia Interactive\ArmA 2\Expansion\Addons

Du kommer nog se om du kollar i Addonsmappen att filerna hör hemma där, det var så jag listade ut det. Sen är det bara att aktivera "Dayz" i spelet och starta om. Gå in på server och skriv "Dayz" i filter så får du fram lite servrar. Alla verkar fulla dock

Hmmm, jag har inte Arma 2 mappen, utan den går direkt in till själva spelet efter Bohemia, borde ju dock inte göra något.
Lade in det så som du sade, sen funkade det inte mer :/

Installerade om och använde Six Updater och laddade ner via det, nu funkar det att starta spelet utan problem och att aktivera modden.
Fast när jag testar att joina server så står det "unable to connect to server"

Edit: Spelar ingen roll om det är fullt eller om det är plats för 5st, står samma varje gång, måste vara något annat.
Edit2: Hittade problemet, jag hade fel version på spelet, krävs 1.6, jag hade 1.59. Tydligen så gick det utan problem att köra Day Z i singleplayer med den versionen

Permalänk
Skrivet av Celcius:

Hmmm, jag har inte Arma 2 mappen, utan den går direkt in till själva spelet efter Bohemia, borde ju dock inte göra något.
Lade in det så som du sade, sen funkade det inte mer :/

Installerade om och använde Six Updater och laddade ner via det, nu funkar det att starta spelet utan problem och att aktivera modden.
Fast när jag testar att joina server så står det "unable to connect to server"

Edit: Spelar ingen roll om det är fullt eller om det är plats för 5st, står samma varje gång, måste vara något annat.

Hm jag bara chansade mig fram och detta funkade för mig. Spelade ett tag, har typ koll på knapparna nu. Dock känns det som alla skjuter på en. Och man vill inte skjuta tillbaka för då blir man en "bandit"

Permalänk

Lirade en nyligen i ungefär en timme. Var grymt mörkt nu såhär sent! Riktigt fin känsla i det här spelet alltså, det går verkligen att leva sig in i det! Var på helspänn hela tiden! Tog det väldigt försiktigt och hittade till slut fram till en liten by. Där lyckades jag hitta flares, en älgstudsare med skott, mat och vatten. Hade det skitbra med andra ord! xD Detta gjorde att kände mig aningen säker så rensade stället totalt på zombies, och slängde sedan ut en av flarsen, i hopp om att någon skulle se den och teama upp med mig.

Det dröjde inte länge innan det kom en vilsen kille med pistol. Funderade ett slag på att döda han, men gav han en chans. Så vi drog vidare mot några hus en bit bort. På vägen skjuter han första bästa zombie och 15 till uppmärksammar händelsen. Jag springer utav bara f*n. Fast efter att ha sprungit 10 min med zombies i hälarna vänder jag mig om och skjuter slut på mitt magasin för att kort därpå bli slaktad. (Troligen sista gången jag teamar upp med nån random!)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem

Vilka spel är det man behöver för zombiemoden?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Äckligt bra mod.

Irrade runt i östra Chernarus ett bra tag innan jag fick tag på en klocka och ett fint gevär. Tyvärr blev jag kort därefter omringad av zombies och var tvungen att skjuta upp all ammunition jag samlat på mig.

Hann spela i runt tre timmar innan mitt äventyr fick ett snöpligt slut. I akut brist på vatten blev jag lite väl oförsiktig och fick se mig ihjälskjuten av två med(?)spelare.

Atmosfären och spänningen går att likna vid S.T.A.L.K.E.R.-serien vilket inte vill säga lite.

GOTY (MOTY?) på det här kanske?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz