Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Tjodd
Hehe, blir lite lustigt när du klipper bort saker i citatet som egentligen förändrar hela frågeställningen.
Varken i Walking Dead, Zombiefilmer eller andra katastrofrullar dominerar "shoot on sight" och total mordlystenhet så vet inte riktigt hur du ser att detta blir mer realistiskt. Realistiskt förresten?
Jag har inga problem med att spelarna gör spelet, snarare tvärtom. Vad jag menar är att man snarare borde försöka förstärka påverkan av allt man gör i världen. Att det inte bara skall löna sig att skjuta ihjäl alla man ser för det är så det fungerar nu, eller?
Någon form av karmasystem som påverkar hunger och annat kanske?
vet inte riktigt vad som klipptes som ändrade nått. det jag lämnade var vad jag uppfattade essensen av stycket, du gillade inte TV-tolkningen? men ok, jag låter bli att klippa nu då iaf..
nu har vi ju som väl är ännu inte råkat ut för en riktig zombiekatastrof ännu, (närmast i Sverige är väll norrmännens årliga invasion av Strömstad)

och nu ska jag inte säga att du har absolut fel i vad som iof är lite av en tolkningsfråga. men jag får en känsla av du inte kommit längre än del 30 av
WD om du inte redan börjar se annat, faktum är att redan vid runt nr 15 har den första blodtörstiga ickezombien dykt upp som inte ens var intresserad av plunder utan är helt enkelt bara jävlig. visserligen föregås även plunder här ofta av "ge oss alla era grejer nu!", (mest för att spara kulor och riskminimera) men det är ju mer en teknikalitet då man är ganska körd utan grejorna och svaret "ehh.. nej." genast ändå leder till samma sak. samma sak i "Dawn" jag nämnde som det andra exemplet, "fint köpcentrum ni har här, släpp in oss så vi kan proviantera!" ... "nej, ni är ju lömska banditer som åker hoj, den går vi inte på.." *pang pang pang* vem som egentligen startade konflikten och vad som egentligen hade hänt om de var mer eller mindre misstänksamma, och haft fel eller rätt i att vara det vet man ju aldrig ens efteråt det hela gått åt helvete. även i andra filmer har tom det organiserade ofta spårat ur och blivit ett lika stort problem som vad det försökte lösa,
*spoilers* i "28 dagar" så har vi bunkerskadade brittiska fallskärmsjägare som vill loota kvinnorna för att "starta om", alla som inte accepterar deras självutnämnda ledares ark ja.. och sedan i uppföljaren ("28 veckor") så har de sällan redan från början stabila jänkarna flugit in och räddat dagen, tills det går lite åt pipan och det beordras en "free fire" för att "begränsa skadan", här är det fler potentiella zombier än de redan övertygade som får en kula i skallen. (mellanösterntaktiken kanske som parodieras)
jo det vore kanske roligare men jag ser inte riktigt hur det skulle gå till utan att samtidigt förstöra spelet på andra vis istället. en lösning vore tex att inte släppa in döda igen på ett par veckor, döden är mer påtaglig. fast då skulle såna som jag nämner i förra stycket om WD antagligen bara cirkulera olika servrar och köra sitt random killspree så istället, och de som ändå råkar på en sån och bestraffas lär ju tröttna ganska fort och göra spelet mer öde då med. ett slags "rep"-system skulle också vara orealistiskt, hur skulle det spridas, och vem skulle göra nått åt saken annat än grupper som redan nu kan välja att göra det? det som enklast skulle minska våldsanvändningen vore om zombierna var många fler och reagerade på vapenväsen kraftigare som i tex just WD, alltså försök plocka nån stackare på stort avstånd (väldigt högljudda vapen alltså) och belönas raskt med några hundratal ruttnande fans som ganska oundvikligen konsumerar dig om du var i naturen eller tålmodigt väntar nedanför i veckor om du satt i ett fågelbo. här sätter nog spelmotorn P dock, så där har du en poäng om den biten som ett problem att göra det "realistiskt".
som att man blir hungrigare av att döda? de flesta jag hört brukar säga att de blir hårda i magen av det, vilket iof också kan vara jobbigt och riskökande ute i skogen.