GPU vill inte jobba i fullt ut i DayZ

Permalänk
Medlem

GPU vill inte jobba i fullt ut i DayZ

Hej

Köpte DayZ för några dagar sedan och tycker det är sket kul. Dock har jag ett problem med min fps och grafikkortets användning. Grafikkortet vägrar jobba fullt ut om jag inte kör absolut högsta inställningar och kör med 20-30 fps, Om jag använder lägre inställningar jobbar grafikkortet endast 30-55% och har då som max 50-55 fps vilket enligt mig är ospelbart.

Detta har jag testat:
- Ändrat "GPU_MaxFramesAhead" samt "GPU_DetectedFramesAhead" till 1.
- V-sync av.
- Sänkt upplösningen.
- Ominstallerat spelet.
- Installerat spelet på en ssd.
- Samt googlat i förhoppningar om en lösning.

Någon här på SweC som vet hur jag kan få grafikkortet att jobba fullt ut även på lägre inställningar för att få minst 60 fps. Dator i sign.

Tack på förhand!

EDIT: Som några skrevi tråden är det mycket möjligt att problemet ligger i att spelet är dåligt optimerat så det är nog bara att vänta tills den "riktiga" versionen kommer ut av spelet!

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Medlem

Någon av processorkärnorna som jobbar i 100%? Tror inte direkt en 2500k skulle flaska men jag spelar inte dayz så frågar ifall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser belastningen ut på din cpu?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nä, spelet är tungt CPU-beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nä, spelet är tungt CPU-beroende.

Skrivet av giplet:

Hur ser belastningen ut på din cpu?

Skrivet av LPG:

Någon av processorkärnorna som jobbar i 100%? Tror inte direkt en 2500k skulle flaska men jag spelar inte dayz så frågar ifall.

Tack för snabba svar men dock tror jag inte problemet ligger där, cpu:n jobbar ca 50-60% vart jag än är på mappen!

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk

Jag har fått för mig att DayZ är väääääldigt dåligt optimerat, så man får dåligt fps även om man har 100st titans och 10st 4960x processorer.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HDkenna:

Tack för snabba svar men dock tror jag inte problemet ligger där, cpu:n jobbar ca 50-60% vart jag än är på mappen!

Du måste kolla belastningen på de enskilda kärnorna. Ligger alla fyra kärnor på 50%? Det kan mycket väl vara så att spelet inte trådar ordentligt och maxar en eller två kärnor utan att kunna använda de kvarvarande två.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av HDkenna:

Tack för snabba svar men dock tror jag inte problemet ligger där, cpu:n jobbar ca 50-60% vart jag än är på mappen!

Går inte att få DayZ att ligga på 60+ hela tiden, Spelmotorn är riktigt dåligt optimerad, Speler körs i princip på en processorkärna och din GPU samt CPU användning kommer alltid att åka berg och dalbana.

Enda lösningen är att utvecklarna fortsätter att optimera spelet.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av H4nsson:

Går inte att få DayZ att ligga på 60+ hela tiden, Spelmotorn är riktigt dåligt optimerad, Speler körs i princip på en processorkärna och din GPU samt CPU användning kommer alltid att åka berg och dalbana.

Enda lösningen är att utvecklarna fortsätter att optimera spelet.

Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att spelet är Alpha. Det är med andra ord inte färdigt alls.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDkenna:

Hej

Köpte DayZ för några dagar sedan och tycker det är sket kul. Dock har jag ett problem med min fps och grafikkortets användning. Grafikkortet vägrar jobba fullt ut om jag inte kör absolut högsta inställningar och kör med 20-30 fps, Om jag använder lägre inställningar jobbar grafikkortet endast 30-55% och har då som max 50-55 fps vilket enligt mig är ospelbart.

Detta har jag testat:
- Ändrat "GPU_MaxFramesAhead" samt "GPU_DetectedFramesAhead" till 1.
- V-sync av.
- Sänkt upplösningen.
- Ominstallerat spelet.
- Installerat spelet på en ssd.
- Samt googlat i förhoppningar om en lösning.

Någon här på SweC som vet hur jag kan få grafikkortet att jobba fullt ut även på lägre inställningar för att få minst 60 fps. Dator i sign.

Tack på förhand!

Testat med launchparametrarna -CpuCount=4 ? Arma har oftast svårt att använda flera kärnor..

Edit: antar att du menar DayZ standalone så commandet kanske inte fungerar

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att spelet är Alpha. Det är med andra ord inte färdigt alls.

Kommer nog aldrig bli mycket mer ordning på detta område. En dålig spelmotor i grunden förändras knappast på det sättet för att spelet går från alpha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kommer nog aldrig bli mycket mer ordning på detta område. En dålig spelmotor i grunden förändras knappast på det sättet för att spelet går från alpha.

prestandan har redan förbättrats med runt 10-15 fps för mig så nog blir det bättre och bättre:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Är mest imponerad över att du ser skillnad på 5 fps..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HDkenna:

Hej

Köpte DayZ för några dagar sedan och tycker det är sket kul. Dock har jag ett problem med min fps och grafikkortets användning. Grafikkortet vägrar jobba fullt ut om jag inte kör absolut högsta inställningar och kör med 20-30 fps, Om jag använder lägre inställningar jobbar grafikkortet endast 30-55% och har då som max 50-55 fps vilket enligt mig är ospelbart.

Detta har jag testat:
- Ändrat "GPU_MaxFramesAhead" samt "GPU_DetectedFramesAhead" till 1.
- V-sync av.
- Sänkt upplösningen.
- Ominstallerat spelet.
- Installerat spelet på en ssd.
- Samt googlat i förhoppningar om en lösning.

Någon här på SweC som vet hur jag kan få grafikkortet att jobba fullt ut även på lägre inställningar för att få minst 60 fps. Dator i sign.

Tack på förhand!

spelet är i beta, så varför?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna få över 60 fps i större städer, det är mycket svårt för tillfället. Tyvärr får du leva med de drops som blir tills spelet har blivit mer optimerat.
Du kan dock gå in i config-filerna och pilla runt med object details och dylikt, det kan ge en rätt rejäl boost. Sedan kan du också stänga av AA och sänka Objects så långt som går. Det är det som verkar ge mest fps. Titta på länken också, där finns en liten guide på vad man kan ändra i config-filerna.

http://www.dayztv.com/standalone/dayz-performance-guide-crash...

Permalänk

Jag talar av erfarenhet då jag spelat BI spel i flera år. Förvänta er inga mirakel och håll era förväntningar låga . Arma 2, Arma 3 är byggda på samma motor och de suger när det gäller prestanda och FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att spelet är Alpha. Det är med andra ord inte färdigt alls.

Skrivet av JSvanberg:

spelet är i beta, så varför?

Vad snackar ni om? Det är Arma 2 som varit ute i 5 år med lite godis bara. Det blir inte bättre.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

spelet är i beta, så varför?

Alpha

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Vad snackar ni om? Det är Arma 2 som varit ute i 5 år med lite godis bara. Det blir inte bättre.

Jo det blir bättre, DayZ:SA begränsar området som din dator måste processa m.m. de är flera ändringar som denna de kan och ska göra för att köra spelet mindre tungt.
De folk inte fattar är att de inte direkt kan jämföra Arma med t.ex. BF eller CoD och säga, men titta grafiken är så mycket bättre men de flyter ändå bättre men de är inte samma tanke bakom funktionaliteten.

Arma bygger på en simulator motor, den processar hela kartan vilket är en enorm yta och varför t.ex. prestandan sjunker så extremt när det är mycket lik, AI eller saker på kartan och varför det är så tungt för CPUn. Det är även en fråga om att begränsningar på bandbredd m.m. spelar in mer pga detta iom att mer information måste skickas mellan server och klienter och varför saker som de-sync m.m. förekommer.

Det finns en anledning till varför militären kör sina simulatorer med Bohemians VBS (från vilken Arma sedan utvecklas) istället för t.ex. CoD eller BF seriens motor, varför när de letat alternativ inte hittat något bättre och varför D.A.R.P.A. la ner sin egen utveckling m.m.

DayZ:SA kan bryta mot de saker som Arma behöver, de följer inte samma strikta funktionalitet och kan därmed göra motorn lättare. De rensar ut allt de inte behöver, minimerar nätverkskommunikationen och ytan varje klient måste processa. De kan till viss del köra lite mer fast and loose med sync mellan klienter och server, där med kan de även göra att server FPS går att hålla längre i relativitet till klientens vilket gör att ditt grafikkort kan jobba mer utan att hållas tbax av servern. Med det uppstår dock större problem med saker som t.ex. att olika klienter och servern ser världen olika och du kanske skjuter någon men den missar fast du ser träff, så som sker i många FPS så som BF, CoD och CS.
I CS kan man se effekten väldigt väl, därav är det ofta bekvämare att köra med högre tick på server och klient samt med mer bandbredds krav då mellanrummen mellan vad servern ser och vad alla olika klienter ser är mindre men det kräver mer av hårdvaran än standard tick och högre bandbredd.

Begränsningen ligger i att alla måste se typ samma sak på sina skärmar, annars blir det helt ohållbart att spela och du får folk som dödar dig innan du ens kan se dem för de råkar ha bättre lina och bättre dator än dig. (edit: Ja det förekommer iaf men målet är ju att det inte ska det, men alla i världen sitter inte på 100Mbit fiber m.m.)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood