Är det värt att köpa DayZ standalone?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa DayZ standalone?

Som titeln lyder, vill gärna ha en motivation varför/varför inte.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte värt det. DayZ SA släpar fortfarande kvar i någon slags fördröjd alpha med massiva problem som gör spelet ospelbart, och trots löften om release från hösten 2012 så är det senaste releasedatumet nu framme i 2016. Personligen betvivlar jag att de kommer få ut ett spel innan intresset för DayZ är dött och begravet, eller som en annan skribent formulerade det: "DayZ is dead, and Standalone is its tombstone."

Permalänk
Permalänk
Medlem

om man spelade DayZ när det fortf va en mod till ARMA2 och är sugen att spela igen, hur gör man då?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nej.

Projektet är i limbo skulle jag säga. Många löften har brutits och man lovar på nytt och på nytt igen. Priset svajar och det kommer förmodligen se en sale i Steam Winter Sale trots att de lovat att inte sänka priset.

Köp vid release OM spelet någonsin når dit.

Skrivet av Marticus:

om man spelade DayZ när det fortf va en mod till ARMA2 och är sugen att spela igen, hur gör man då?

Kan rekommendera Arma 3. Finns ett flertal välutvecklade moddar till Arma 3, bland annat Epoch och Breaking Point som påminner om DayZ. Kolla lite videos på youtube så kan du se.

Har över 500 timmar på Arma 3 och kan verkligen varmt rekommendera det om du har ett gäng vänner att lira mer eller har lätt att hitta sällskap in game. Ensam kan det vara tuffare men är man en "lone wolf" och gillar att själv ha ihjäl människor så go ahead!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nej.

Projektet är i limbo skulle jag säga. Många löften har brutits och man lovar på nytt och på nytt igen. Priset svajar och det kommer förmodligen se en sale i Steam Winter Sale trots att de lovat att inte sänka priset.

Köp vid release OM spelet någonsin når dit.

Kan rekommendera Arma 3. Finns ett flertal välutvecklade moddar till Arma 3, bland annat Epoch och Breaking Point som påminner om DayZ. Kolla lite videos på youtube så kan du se.

Har över 500 timmar på Arma 3 och kan verkligen varmt rekommendera det om du har ett gäng vänner att lira mer eller har lätt att hitta sällskap in game. Ensam kan det vara tuffare men är man en "lone wolf" och gillar att själv ha ihjäl människor så go ahead!

Ahh okej, låter intressant! Men dayz/arma2 e alltså bara o lägga ner eller?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ahh okej, låter intressant! Men dayz/arma2 e alltså bara o lägga ner eller?

Nej, det tycker jag väll inte. Rätt gott om Epoch servrar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Köp det inte. Det är otroligt trasigt, massa buggar och är många år ifrån att bli färdigt om de utvecklar det i den här takten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd

ja, för att det är roligt, visst det är bara alpha ännu, och buggigt, men fortfarande roligt.

Jag och en kompis hittade en lastbil, v3s heter den tror jag, skit skoj att fara runt och cruisa i den, tanka den då och då.

Massor med vapen, kläder, knivar, yxor osv.

och du kan fiska, göra upp en brasa och äta upp din fiende eller kompis

Permalänk

Inte värt att köpa spelet som det är just nu. Verkar vara viktigare att det finns mer kläder och böcker i spelet än att det ska vara spelbart.

Om du har Arma 2 så testa Overpoch moden. Jag tycker den är bäst av dom alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ahh okej, låter intressant! Men dayz/arma2 e alltså bara o lägga ner eller?

Modden lever i mycket högre grad än Standalone, där går det åtminstone att spela DayZ.

Snackar vi om att uppleva vanilla så finns det åtminstone en riktigt bra och laggfri svensk server, DayZ Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Modden lever i mycket högre grad än Standalone, där går det åtminstone att spela DayZ.

Snackar vi om att uppleva vanilla så finns det åtminstone en riktigt bra och laggfri svensk server, DayZ Europa.

kalas, tack för tipset

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Köp det inte.. Jag såg fram emot det efter att ha spelat moddet i nästan två år. Jag har mindre än 6 timmar speltid på skiten..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
SpelClockers

Nej.
Standalone kommer inte komma i närheten av dayz modden.
Många tvivlar på att det kommer bli ett komplett spel.
nej behåll pengarna och spela epoch/dayzero istället.

Permalänk

Har själv över 500 timmar på standalone och har spelat från release men nu på senare tiden har det alltid slutat med att man rage quittat när man blivit dödad av en hacker... Just nu finns det inte mycket att göra i spelet förutom att hitta bra gear och sedan antingen döda eller hjälpa folk med sämre gear och tyvärr har spelet sett ut så sedan releasen. Vänta och se hur spelet är om några månader, just nu skulle jag inte säga att det är värt att köpa det.

Permalänk
Medlem

Nej. När det blir klart 2037 eller när det nu kan bli så kanske det ändras, men aldrig i dagsläget.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det kan vara värt det, det är väldigt många som glömmer allt som är extremt mycket bättre med standalone.

Skrivet av Sveklockarn:

trots löften om release från hösten 2012 så är det senaste releasedatumet nu framme i 2016.

Det spelet som skule släppas under namnet DayZ 2012 är inte det spelet som dom arbetar på just nu.
Det som skulle släppas då var ungefär moden med en lite större uppdatering som en egen .exe

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren , tror jag inte köper det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det spelet som skule släppas under namnet DayZ 2012 är inte det spelet som dom arbetar på just nu.
Det som skulle släppas då var ungefär moden med en lite större uppdatering som en egen .exe

Om du hade följt med på officiella DayZ-forumet och läst Rockets poster så hade du insett att det här är helt fel.

Däremot har de rebootat utvecklingen av SA ett flertal gånger, det kanske är det du åsyftar?

Permalänk
Medlem

Shit vad de slarvat bort dayz. Spelade det en hel del som arma 2 mod. Med stand alone hoppades man på att de skulle fixa all skit och begränsningar som var i arma 2 motorn.
Men det verkar bli en evig beta lite som modden alltid kändes med alla buggar lr begränsningar i arma 2 motorn.
Iofs de fick väl ngn miljon extra sålda arma 2 så de kanske ändå är nöjda men de satt på en guldgruva som de slarva bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Bohemia har ju fått in ett par tre hundra miljoner, samtidigt som de i princip bara har levererat ett teknikdemo.

Early Access förstör spelbranschen tyvärr. En spelutvecklare som redan fått betalt på en massiv hype har inga som helst incitament för att göra klart spelet. DayZ SA är bara ännu ett i raden av exempel på att det förhåller sig så.

Permalänk
Medlem

Det är nog bättre att vänta. Men jag spelar det nästan varje kväll och har väldigt roligt. Men jag håller med om att man nog inte ska släppa spel på Early access. Det är för buggigt och massor av problem som folk irriterar sig på och så får spelet ett oförtjänt dåligt rykte pga detta och ens polare vill inte spela pga buggarna.
Sen är det som med alla onlinespel, hackare förstör en massa.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Cashgrab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Cashgrab.

Nej, det är det knappast.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av killawife:

Nej, det är det knappast.

Det började som ett seriöst projekt med stort potential, men dem har blivit trötta och ser det meningslöst att arbeta med en utav spelhistoriens värsta motor någonsin; Real Virtuality 3. Dem lägger in småsaker i spelet och glömmer att fixa det dem redan har lagt it, en sorts social bedövning? Dem har även från en tidigare intervju för 2 veckor sedan sagt att dem skall höja priset (som redan är högt) eftersom dem måste ha det för att fortsätta sitt arbete, trotts att vara en sådan liten grupp så har deras bästsäljare inte kunnat tillfredsställa dem med en oerhört mängd utav pengar. Vanliga moddare till ovanliga spel gör ett bättre arbete, snabbare och helt gratis. Så antingen är skaparna fruktansvärda på sitt jobb, eller så har dem bara get upp och insett att oavsett vad dem än gör så kommer folk att köpa deras produkt tack vare median.

Vi har även sett andra spelskapare som såg sin möjlighet att skapa andra överlevnadsspel efter DayZ/Standalone trenden föddes fram.
Precis som WarZ, och se hur det gick till. Det här "spelet" kommer att dö ut innan deras deadline som har blivit förlängt om och om igen. Det enda sättet dem kan fixa deras titel är att riva ned hela grunden och starta från en ny motor. ArmA spelare som har varit veteraner i 9 år har försökt att fixa problemen, hur skall DayZ kunna fixa något sådan, som inte ens visar någon form utav passion för sitt arbete?

Om jag skall vara ärlig så skulle jag gjort det själv. Om folk inte ens vet vad Early Access är så får dem väl skylla sig själva. Det finns inga garantier.

Kalla det jag gör för ranting eller dryghet, jag talar med all ärlighet jag kan utan ånger.

Permalänk
Medlem

Nej. Det är fortfarande alldeles för buggigt och det verkar inte direkt gå framåt med stormsteg.

Permalänk
Medlem

Det tycker jag klart det är.
Ett av de bästa zombie-spelen just nu, visst buggigt och så är det.
Men det flyter på riktigt bra, och inga direkta game-breakers längre.

Inte sett en hacker på ett par månader nu. Spelet fungerar riktigt bra, men ja, det är mer PVP FFA än zombie-spel just nu.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Arma 2 modden är bättre än så länge. Personligen så tror jag inte att det finns någon som helst chans att de gör klart spelet. Huvudutvecklaren hoppade ju till och med av...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Sa blev/är ett fiasko ! Spela modden från arma2 eller arma3 breaking Point !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det kan vara värt det om du har några vänner som spelar det. Har du inte det, låt bli. Beror på vad dina vänner spelar. Är väl själv inte så förtjust i SA (köpte det lite smått onykter i helgen när en vän satt och gamade det). Ångrar väl inte köpet i sig då jag kan spela mer varierande spel med mina vänner. Hade jag skaffat det om inga av mina vänner hade spelat de? Aldrig i livet

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!