Verktyg Visningsval
2011-05-10, 13:10   #1

hirsch

Medlem

hirschs avatar

Plats: 0:0:0:0:0:0:7f00:1

Registrerad: feb 2009

Koaxial vs. ADSL/VDSL2 och leverantör!

Jag sitter idag med Telia ADSL 24/3 och bor ca. 200m ifrån "stationen". Hastigheten jag får ut är 22/2.6 på ett ungefär. Enligt Telia (http://www.telia.se/privat/kundservi...natarbete.page) kommer mitt område snart få tillgång till VDSL2 - det vill säga - en lina på 60/20. Till saken hör den att jag idag fick hem ett brev och en massa erbjudanden ifrån GothNet där dom informerar om att deras koaxialnät här i området har uppgraderats och att vi snart kommer få tillgång till 50/10. Faktum är att jag aldrig någonsin har använt Koaxial och att jag därför inte har någon som helst aning om huruvida det är bra eller dåligt. Jag både spelar och tankar så ju högre hastighet och lägre ping, desto bättre är det! Det är ju ganska så välkänt att leverantörerna erbjuder en "upp till" hastighet och inte en faktiskt hastighet. Är chansen större att jag får ut mer via Koaxial eller vice versa?

Så jag söker alltså era åsikter angående Koaxial vs. VDSL2 och vill ha lite inputs på just hastighet/kapacitet/ping/tillförlitlighet etc. (relevant information). Och ifall jag nu ska välja Koaxial, vilken leverantör ska jag välja? Bahnhof, Bredband2, AllTele eller BitCom? Priset är ganska ointressant då det bara skiljer ett par kronor så det som intresserar är det bästa möjliga bredband som finns att tillgå. Kan dom dessutom erbjuda statisk IP-adress är det ett stort plus i kanten!
hirsch är inte uppkopplad Överklockning
2011-05-11, 10:20   #2

TRiSSiESS

Medlem

Plats: Halmstad

Registrerad: feb 2010

Jag skulle väntat på VDSL2. ComHem är värdelöst till spel och kommer vara det så tror inte ett dugg på att din leverantör ska vara bättre. Telia idag har ju bästa pingen genom ADSL2+ och hastigheter beror ju oftast på ledning och avstånd, har du kollat hur långt du har till din station? Om inte så kan du ringa Telias kundtjänst och fråga.

Mitt val, vänta på VDSL2.
TRiSSiESS är inte uppkopplad
2011-05-11, 10:28   #3

P-NILZ

Medlem

P-NILZs avatar

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TRiSSiESS Visa inlägg
Jag skulle väntat på VDSL2. ComHem är värdelöst till spel och kommer vara det så tror inte ett dugg på att din leverantör ska vara bättre. Telia idag har ju bästa pingen genom ADSL2+ och hastigheter beror ju oftast på ledning och avstånd, har du kollat hur långt du har till din station? Om inte så kan du ringa Telias kundtjänst och fråga.

Var såg du att det stog comhem?

Förövrigt säger jag satsa på koax, du slipper begränsingarna som DSL har. Med koax har du oftast en fiber in i huset och ett koaxnät i resterande huset, du är då nästan alltid garanterad full hastighet, medans VDSL2 t.ex. inte på något sätt kan garantera maxhastighet, inte ens vid ett avstånd på under 800m till telestationen.

Senast redigerad av P-NILZ 2011-05-11 klockan 10:33.
P-NILZ är inte uppkopplad Folding
2011-05-11, 10:45   #4

SkalmanBC

Medlem

Plats: Arvika

Registrerad: jun 2008

Eftersom du spelar och ping är av betydelse så skulle jag inte rekommendera GothNet, kan inte tänka mig att de kommer i närheten av telias peering mot andra nät.
SkalmanBC är inte uppkopplad
2011-05-11, 12:23   #5

hirsch

Medlem

hirschs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TRiSSiESS Visa inlägg

Som det står i mitt första inlägg så har jag ungefär 200m, så förutsättningarna för VDSL2 lär vara mycket goda. Problemet är att jag inte vet ifall jag kommer kunna få VDSL2 med 100% säkerhet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av P-NILZ Visa inlägg
Var såg du att det stog comhem?

Förövrigt säger jag satsa på koax, du slipper begränsingarna som DSL har. Med koax har du oftast en fiber in i huset och ett koaxnät i resterande huset, du är då nästan alltid garanterad full hastighet, medans VDSL2 t.ex. inte på något sätt kan garantera maxhastighet, inte ens vid ett avstånd på under 800m till telestationen.
Du har så rätt så, vi har fiber hela vägen fram till huset och resten utav området har det också enligt "FiberFixarna" som har utfört en heldel uppdrag här i området.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SkalmanBC Visa inlägg
Eftersom du spelar och ping är av betydelse så skulle jag inte rekommendera GothNet, kan inte tänka mig att de kommer i närheten av telias peering mot andra nät.
Jag har inget emot Telia och jag hade egentligen inte funderat på Koax ifall någon bara hade kunnat bekräfta att jag kommer få VDSL2. Men det verkar inte finns någon 100% information att tillgå, inte ens ifrån Telia själva. Men jag pratade med en kille hos Telia igår som lovade att försöka forska lite i detta och sedan återkomma.

Så dilemmat är snarare: Byta till Koax och ta del utav en lina på 50/10 första Juni eller vänta och KANSKE få ta del utav VDSL2 och en lina på 60/20.

Väntar jag "för länge" kommer jag dessutom missa Bahnhofs avtal om halvpriset de fyra första månaderna, för Koax...

Kan inte förstå varför det ska vara så krångligt, hade inte min BRF bara kunnat dra in fiber?
2011-05-11, 12:43   #6

SkalmanBC

Medlem

Plats: Arvika

Registrerad: jun 2008

Får väl hoppas att det finns andra användare av GothNet och deras leverantörer som kan ge dig lite fingervisning om hur deras nät fungerar och efter det bedömma vilket du vill "vänta" på annars om nu inte telia kunde ge någon leveransgaranti.
SkalmanBC är inte uppkopplad
2011-05-11, 20:36   #7

persson_orka

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: aug 2004

Telia kommer att bygga ut för VDSL2 på alla stationer(som har bredband idag) innan årsskiftet. detta är bestämt.
Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB
persson_orka är inte uppkopplad
2011-05-11, 20:51   #8

hirsch

Medlem

hirschs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av persson_orka Visa inlägg
Telia kommer att bygga ut för VDSL2 på alla stationer(som har bredband idag) innan årsskiftet. detta är bestämt.
Okej, detta är ingen information som har framgått ifrån telias support/sälja/uppsägnings-avdelning eller officiellt via deras hemsida, så vitt jag har kunnat se/hitta?

EDIT:
http://www.techsweden.org/forum/view...9ad09a#p272493

Citat:
Totalt handlar det om 800 000 bredbandsanslutningar som alla ska uppgraderas och hela denna utbyggnad ska vara klar år 2013.
2011-05-11, 21:34   #9

persson_orka

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hirsch Visa inlägg
Okej, detta är ingen information som har framgått ifrån telias support/sälja/uppsägnings-avdelning eller officiellt via deras hemsida, så vitt jag har kunnat se/hitta?

EDIT:
http://www.techsweden.org/forum/view...9ad09a#p272493
Jag jobbar med detta, och i där jag jobbar håller dom på för fullt med att byta utrustning på stationerna för VDSL. Det är dock inte bestämt när kunderna skall kunna Beställa VDSL, den enda operatör som jag vet har VDSL är bredbandsbolaget (på vissa stationer) och vissa lokala bolag där kunderna kan beställa VDSL
Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB
2011-05-11, 21:50   #10

weavex

Medlem

weavexs avatar

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hirsch Visa inlägg
http://nyheter.telia.se/10099/telia-...bare-bredband/
2011-05-11, 23:10   #11

hirsch

Medlem

hirschs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av persson_orka Visa inlägg
Jag jobbar med detta, och i där jag jobbar håller dom på för fullt med att byta utrustning på stationerna för VDSL. Det är dock inte bestämt när kunderna skall kunna Beställa VDSL, den enda operatör som jag vet har VDSL är bredbandsbolaget (på vissa stationer) och vissa lokala bolag där kunderna kan beställa VDSL
Ja men det framgår inte att dom ska byta på alla stationer, men det som framgår är att VDSL2 kommer att bli tillgängligt för ~500k svenskar innan år 2013 är slut. Så hur detta kan ha framkommit igenom ditt jobb har jag ingen som helst aning om. Låter åtminstone ganska så konstigt i mina öron att Telia skulle ljuga om en sådan sak i ett pressmeddelande!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av weavex Visa inlägg
Citat:

Det var ju främst det jag syftade på, eller var kan du läsa att ALLA som idag har ADSL ifrån Telia kommer få tillgång till VDSL2 innan år 2011 är slut?
2011-05-12, 15:08   #12

persson_orka

Medlem

Det var ju främst det jag syftade på, eller var kan du läsa att ALLA som idag har ADSL ifrån Telia kommer få tillgång till VDSL2 innan år 2011 är slut?[/QUOTE]

nej alla kommer inte få tillgång till VDSL2, det jag sa var att alla stationer kommer få detta. sen beror det på hur långt man bor ifrån stationen om man kan få VDSL eller inte. tror gränsen är satt till 800m, bor man längre än 800m från stationen så får man bara 24mbit
2011-06-15, 23:18   #13

hirsch

Medlem

hirschs avatar

Det slutade med att jag valde Koax ifrån Bahnhof, med rätt resultat vill jag lova! Tveksamt ifall Telia hade kunnat matchat detta med VDSL2, får ju nästan ut 100% av den utlovade hastigheten nu!

2011-06-16, 00:30   #14

varget

Medlem

vargets avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2002

Skoj att du är nöjd. Dock ser jag att du också har en ping på 10ms. Hoppas du överlever med den. Det är det enda jag kan tänka mig skulle bli bättre på adsl2

Skickades från m.sweclockers.com
varget är inte uppkopplad
2011-06-16, 08:54   #15

hirsch

Medlem

hirschs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av varget Visa inlägg
Skoj att du är nöjd. Dock ser jag att du också har en ping på 10ms. Hoppas du överlever med den. Det är det enda jag kan tänka mig skulle bli bättre på adsl2

Du har rätt, pingtiden emot BKs server här i Göteborg låg på runt 5ms förut. Men eftersom jag pingar bättre till Pionen/Bahnhofs hallar spelar det ingen större roll då mer eller mindre alla spelservrar som jag spelar på står där!
2011-06-16, 09:08   #16

willaim

Medlem

willaims avatar

Plats: skellefteå

Registrerad: aug 2009

shit, 9ms ping :S själv hade man som bäst 17ms ping med fibernätet i skellefteå (till sthlm's server) Och pingade ca 100 till alla HoN servrar i europa.

AMD Phenom II X4 940 | GTX 260 | Asus M4N72-E | Corsair 2x2GB XMS2 800Mhz
Jag har en OK speldator... OK!
willaim är inte uppkopplad
2011-06-16, 10:47   #17

hirsch

Medlem

hirschs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av willaim Visa inlägg
shit, 9ms ping :S själv hade man som bäst 17ms ping med fibernätet i skellefteå (till sthlm's server) Och pingade ca 100 till alla HoN servrar i europa.
Det låter riktigt illa

(Göteborg till Pionen - Stockholm)
Svar från 80.67.9.9: byte=32 tid=16ms TTL=59
Svar från 80.67.9.9: byte=32 tid=17ms TTL=59
Svar från 80.67.9.9: byte=32 tid=18ms TTL=59
Svar från 80.67.9.9: byte=32 tid=15ms TTL=59

--

Kan någon rekommendera en bra router med bra prestanda och som är stabil/driftsäker? Har scannat igenom prisjakt men jag hittar alltid något eller ett par omdömen som får mig att komma på andra tankar.

Hittills har jag varit inställd på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 - men som sagt, det finns folk som har haft problem med den också...
2011-06-16, 14:36   #18

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av varget Visa inlägg

På vilket sätt är en ping på 10ms dåligt? Jag har Telia ADSL och är glad om jag får under 50 -.-
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2011-06-16, 21:11   #19

varget

Medlem

vargets avatar

Oh... så illa?

Jag sa inte att 10ms var dåligt men jag upplever att docis3 ger runt 10ms per default. Detta är dock högst empirist och jag kan ha fel.

När jag hade vdsl så hade jag under 2ms till sunet. När jag gick över till combort så vart det 20ms. varav 10ms är första hoppet och 10ms är en tur via malmö.

Kanske borde undersöka om det är mitt combort som är kasst eller om fler upplever detta, inte orkar bry mig. Bandbredden är iaf vad de lovar.
2011-06-16, 21:29   #20

hirsch

Medlem

hirschs avatar

Inga kommentarer angående router?
2011-06-16, 21:33   #21

varget

Medlem

vargets avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5 Visa inlägg
Själv har jag bredband ifrån Tele2, via kabel-tv... koaxial.

Skillnaden jämfört med andra tekniker är ju inte så speciellt stor såklart när det bara är inom hyreshuset här som det är koaxialkabel... fram hit är det fiberkabel.

ADSL som använder telefonledningen är ju såklart sämre... och VDSL är väl snarlik ADSL?
Jag håller inte med. Docis, xdsl och rena ethernet tjänster är extremet olika på just access delen. Men troligen så är det ju ethernet/sdh resten av nätet som "allt annat". Om en teknik ger en viss grundlatency så märks det ju av resten av vägen. På ethernet är den extremet låg och det är mest avståndet som påverkar upplever jag.
Sök jobb