Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2011-11-11, 18:52 | #1 |
EobMedlem Registrerad: nov 2011 |
Nätverkshjälp!
Hej Sweclockers!
Har just nu en uppkoppling från Tele2 som ligger på 8/1. Detta delas ut och tas emot i min dator via en trådlös router, då jag inte vill ha en sladd som löper genom halva huset. För cirka en månad sen började kommunen gräva ut statsnätet dit jag bor och jag blev erbjuden fiber. Detta har accepterats och håller på att installeras, förhoppningsvis är det inkopplat nästa vecka med lite tur ![]() Nu till min fråga! Jag vill helst inte köra via trådlöst eftersom jag vill få ut det jag betalar för (i detta fall 100/100). Men jag vill som sagt heller inte ha en sladd då den är ivägen mestadels. Jag har funderat på lite olika lösningar och har fastnat för en produkt som delar ut nätverket via elnätet. (http://www.kjell.com/?item=98554&pat...0000,230000000) Är det någon som har erfarenhet av denna lösning? Kanske använder den själv? För och nackdelar? Andra lösningar? Tips och råd uppskattas! MVH |
|
|
| 2011-11-12, 11:20 | #2 |
BaderMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jun 2003 |
Hur långt ska det gå? Jag tycker det är värt att lägga ner tid att dra nätverkskabel snyggt så vet man att det håller för framtiden också. Du kan dra 100 meter. Om du sätter ett uttag så får du tänka på hela kabel-längden, inte bara installationskabeln. Det blir inte så fult om man lägger lite tid på det.
Tyvärr kan jag inte ge dig information om apparaterna du länkade till, jag har aldrig provat så vet inte hur bra/dåligt de fungerar. Eftersom du inte skriver så mycket om dina behov så får du ta i beaktning att mitt råd är väldigt generellt. Dem där dosorna kanske räcker för det du vill få ut
|
|
|
| 2011-11-12, 12:51 | #3 |
thunderinternetMedlem Plats: Bibelbältet Registrerad: mar 2005 |
Skulle lagt Cat6 kabel alla tiders!
Var bor du förresten? Bor du i LGH eller Villa? Bor du i villa så kan man fotast göra det väldigt snyggt då man kan nyttja tex rören som telefonsnöret går i eller om man tar sig upp från tex källaren till vinden och sen sticker ner i kabel i rummen man vill ha det till. Bor man i Lgh så är de oftast svårare och då är kabelkanaler eller andra golvlister med en 'dold kabelkanal' ett tips. Kostar lite men är värt det! Jag Jobbar Som elektriker och man har sina trix och knåp för att få det snyggt och dolt. Jag tror det finns några bilder på hur jag har dragit en drös tp kablar i något av mina gallerier eller i någon Faq här djupt nere i forumet. De är ett par år på nacken men man kan få inspiration. Du kanske har någon Elektriker i släkten eller kompis som kan hjälpa dig för en rimlig slant? Några förstå sig påare hemmafixare ska du ej ha att göra med! Det är både Olagligt och livsfarligt att dra svagström tillsammans med 230V installation. Men med telesnöret är det fullt lagligt så länge du inte bor på tex en bensinstation eller annat område som går under 'explosions risk etc'
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes