Permalänk
Medlem

Dela upp mobilt bredband i hemmet

Goddagens, jag har nu en fråga angående hur jag ska lösa ett kommande problem med min uppkoppling.

I Juni så flyttar jag till en hyresrätt i Stockholm utan internetåtkomst, så jag kommer alltså behöva använda mobilt bredband via USB-sticka. Jag har därför lite frågor för att göra upplevelsen bättre och se till så jag lägger pengar på rätt utrustning från början.

Först och främst, vilka har bäst erbjudande för mobilt bredband? Pålitlighet är viktigare än hastighet, lägenheten är belägen i Bromma i Stockholm så täckning bör inte vara några problem för varken 3G eller 4G. Jag skulle helst inte vilja ha någon datamängsbegränsning, lite surt att komma upp i 30gb och sen dras med snigelfart resten av månaden, och om detta är ett måste med mobilt så har jag helst ett så högt tak som möjligt. Jag skulle helt enkelt vilja streama, tanka, surfa eller spela så obegränsat som möjligt.

Sen är nästa problem, man får ju 1 st USB-sticka, men jag har 2 datorer, ett ps3, en laptop, en iphone och ett psp vita. Alltså 3 som behöver trådat internet och 3som behöver trådlöst. Jag har sett routers från t.ex Dovado som kan ta emot anslutning via USB, är detta mitt enda alternativ? Koppla in usbmodemet i routern och sedan köra trådat från routern till mina 2 datorer och ps3t? Kommer detta vara en stabil och hållbar lösning, hastighet- och pingmässigt? Kommer en mobil uppkoppling ens palla att ha 6 enheter kopplade till sig?

Ursäktar om det blir lite många frågor, men inflyttningen närmar sig med stormsteg så jag är ganska så benägen att komma fram till en lösning (: Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En trådlös router?. Smartast är nog 4G i fall du ska vara uppkopplad till många enheter samtidigt det kommer vara sega hastigheter i fall du har alla uppkopplade samtidigt.

Permalänk

telenor har inte begränsad utan där har man fri surf i samma hastighet hur mycket du än surfar, låg på ca 70ms i wow på 3g så använder du 4g så borde det funka bättre.

det finns routers att använda men kan inte säga hur bra dom funkar då jag inte testat 1 själv.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Telenor är det du skall ha.

Om du enbart tänkt använda det i hemmet kan du ta en titt på deras hemma lösning. Ingår router i abonnemanget.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/portabla-hemmalo...

Annars är nog lösningen en usb sticka och sedan valfri router som kan hantera sim kortet. Telenor har tagit bort sitt erbjudande. Innan hade dem 4g för samma pris som deras snabbaste 3g. Det abonnemanget kör jag med. Kostar 280kr/mån med en pappersfaktura. Vilket är smart eftersom vissa delar av Sverige har ännu ej 4g. Värt att veta är att Telenor och BBB ingår inom samma företags grupp samt att dem bygger 4g nät tillsammans med Tele2 = net4mobility.

Abonnemangen med enbart 1 usb sticka
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/index.html?choos...

Telia är inte värt att titta på om du vill ha en stor mängd data utrymme. Eftersom deras pris är skyhögt.

Permalänk
Medlem

Dovodo mini kör jag min 32mb 3g sticka till, betydligt mer stabilt än att dela ut från en dator.

Fick den på köpet när jag tog 32mbit 3g hos telenor.
Både stickan och routern stödjer dessutom 4g för framtida uppgradering.

Obegränsad trafik, så den tuggar på fint i maxfart efter 50gb nerladdat per månad.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tur man trillade in i denna tråd då satt precis och funderade på 4g. Satt och kollade på bredbandsbolaget men telenor verkar ju bättre på alla sätt hittills, billigare pris, ingår router plus att det är helt fri surf. Inte kollat om de stryper hastigheten vilket bredbandsbolaget gör men det var ju efter 100 gb eller nåt. Finns det några nackdelar med telenor eller är det bara fördelar mot bbb? Telia och tele2 är ju uteslutna då de har helt kassa erbjudande både pris och mängdmässigt.

Permalänk
Medlem

Om du har en trådlös router liggandes så kan du brygga anslutningar.. Alltså du sätter usb-stickan i en dator som du ville ha trådat internet till. Sedan sätter du usb-stickan i den datorn så att den får internet. Sedan kopplar du in routern till datorn via nätverksporten (viktigt att du sätter sladden i den port som vanligtvis ger internet till routern!). Sedan går du in under nätverksinställningar och "bryggar" ditt usb-nätverk med din utgång för trådata internet. Då får du internet till routern som i sin tur delar ut det till allt annat
Nackdelen är att den datorn alltid måste vara på för att det ska fungera (annars har den ju ingen uppkoppling ed usb-stickan). Dock helt okej lösning om har en dator som iaf brukar stå och tugga dygnet runt

Btw så är det telenor du ska ha. Dom kallar det för obegränsat men det är det inte riktigt.. Tror det var så att om man drog ner 80-100Gb data i månaden så hade de rätt att begränsa din hastighet. Dock begränsar dem den bara om du tex laddar ner något i hög hastighet vid en tidpunkt då många vill ha tillgång till internet (tex efter jobbet kl: 17-21). Men begränsningen varar tills dess att det inte är så många som surfar längre (kl 22-23). Sedan får man full fart igen. Detta är inget som folk råkat ut för än (1 person i sverige på 4g) men det är för att det inte är så många som använder 4g än. När fler köper det så kommer dem att bli hårdare på dessa regler bara för att kunna hålla den utlovade hastigheten till alla kunder

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen! Efter att ha läst igenom era inlägg så ringde jag helt enkelt Telenor och snackade lite med en tjej där angående täckning, priser, och allt relaterat. Till slut fick jag fram ett upplägg som lät bra för mig, 80mbit/s över 4G nätverket, obegränsad datamängd, och då ingick även en router med 4 portar för trådade enheter samt trådlös funktion, det kommer gå på 349 i månaden (Men dom första tre är helt gratis, dom bjöd även på startavgift och frakt á 250+50, det här var erbjudandet som buddaz länkade). Detta tycker jag är helt rimligt, då det är det bästa tillgängliga som jag förstått det. Skulle jag betala för 100/10 i väggen skulle det kosta ca 300 ändå, och nu har jag ju som sagt möjligheten att ta med modemet om jag skulle önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Tur man trillade in i denna tråd då satt precis och funderade på 4g. Satt och kollade på bredbandsbolaget men telenor verkar ju bättre på alla sätt hittills, billigare pris, ingår router plus att det är helt fri surf. Inte kollat om de stryper hastigheten vilket bredbandsbolaget gör men det var ju efter 100 gb eller nåt. Finns det några nackdelar med telenor eller är det bara fördelar mot bbb? Telia och tele2 är ju uteslutna då de har helt kassa erbjudande både pris och mängdmässigt.

BBB och Telenor använder i princip samma nät. Det är samma ägare grupp.

https://www.bredbandsbolaget.se/omoss/ombredbandsbolaget/inde...
"Företaget grundades 1998 och sedan juli 2005 är Bredbandsbolaget ett helägt dotterbolag till norska Telenor ASA. Telenor Sverige har idag 2100 anställda"

http://www.telenor.se/privat/om-telenor/index.html
"I Telenorkoncernen i Sverige ingår också Bredbandsbolaget och Glocalnet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

BBB och Telenor använder i princip samma nät. Det är samma ägare grupp.

https://www.bredbandsbolaget.se/omoss/ombredbandsbolaget/inde...
"Företaget grundades 1998 och sedan juli 2005 är Bredbandsbolaget ett helägt dotterbolag till norska Telenor ASA. Telenor Sverige har idag 2100 anställda"

http://www.telenor.se/privat/om-telenor/index.html
"I Telenorkoncernen i Sverige ingår också Bredbandsbolaget och Glocalnet."

Dotterbolag betyder definitivt inte att de har samma erbjudanden och support m.m.

_______________

Tack för denhär tråden, har precis flyttat in till min syster i stockholm och behöver snabbare än hennes långsamma 3G från telia som stryps efter 10gb(?).
Om jag vill ha till youtube, League of legends (max ping ~120!) och fåtal torrent. Vilket ska jag då välja? Ger 3G tillräckligt låg ping eller måste man ha 4G.
Precis utanför centrala stockholm i betonghus.

Behöver också ett mobilabonemang, borde jag ta de från samma?
EDIT: Glömde tillägga att kontantkort antagligen är bäst eftersom jag inte ringer så värst mkt så de
kanske inte är så stor skillnad vilket företag jag väljer och då blir de lättare med allt på samma?

MvH
Humper

Permalänk
Medlem

Vet ej hur det ligger till med 4g eftersom jag inte kan få det än. Däremot kan jag säga att med Telenor kan jag surfa nästintill hur mycket jag vill. Nackdelen med 3g nätet är att den ibland får spader och vill gå över på sämre 3g nät eftersom 3g nätet består av olika frekvenser. Vilket än så länge beror på att det blir allt fler som går över på mobila lösningar. Nätet håller på att byggas ut i full fart. Erbjudanden som BBB har och som Telenor har haft har än så länge varit lika. När jag har tittat på dem. Dem går i samma nät det är bara att jämföra på respektive hemsida så ser du att nätet är identiskt. Däremot supporten är så klart annorlunda. Bara för att dem är annorlunda på den punkten innebär det inte per automatik att det är bättre. Alla kundtjänster är som att prata med en vägg.
BBB, Telenor och Tele2 använder samma 4g nät eftersom Tele2 och Telenor bildar net4mobility och att BBB ingår i Telenor.
http://www.net4mobility.com/

Kör Telia som kontantkort på vanliga mobilen och jag är väldigt less på Telia. Rena skurkarna när det gäller pris. Det är bara det att jag vill inte byta mobil förrän Mozilla:s B2G OS finns ute på marknaden. Då blir det lätt ett byte till någon annan som inte blåser än på priset.

Offtopic
http://telenor.mynewsdesk.com/pressrelease/view/telenor-foers...

Permalänk
Medlem

Men går de att få 3G/4G utan bindningstid? Känns lite väl med 24mån. Tar väl helst runt 6mån max.

Permalänk
Medlem

Kontantkort lösning är det som nog gäller. Hastigheten för en sådan lösning är rätt låg. För att få tillgång till 4g så krävs det nog att man binder sig under en längre tid.

Enbart som exempel:
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/mobiltbredband-k...

Permalänk
Medlem

Man kan köpa obundet abonnemang men då blir det till att betala för 3g/4g modemet/routern.
att tänka på då är alla abonnemang har 3 månaders uppsägningstid. så vet man att man ska flytta/stänga av det så gör det i god tid.

Permalänk
Medlem

Tele2 verkar ha utan bindningstid. Men räcker 80gb och är de bara download eller upload också?
Tittar på en del streams, youtube, skype m.m. speciellt då jag är ledig.

Permalänk
Medlem

Skall ta en titt på det.

http://www.tele2.se/kundservice/mobilt-bredband.html
Finns en flik som redovisar en fingervisning över hur mycket som förbrukas för vad. Allt varierar beroende på vilka sidor du använder. Under förra månaden tror jag förbrukade runt 30GB och då surfar jag minst 5 timmar om dagen och lite spotify som spelas i online och offline mode.

På Tele2 kostar modemet 1200kr som du måste betala omgående om du vill ha obundet plus månadskostnaden som ligger på 400kr.

Permalänk

Jag kör Telenor - Dovado 4GR. Funkar hur bra som helst med 2datorer och en mobiltelefon. Går säkert bra med flera datorer om man vill.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Skall ta en titt på det.

http://www.tele2.se/kundservice/mobilt-bredband.html
Finns en flik som redovisar en fingervisning över hur mycket som förbrukas för vad. Allt varierar beroende på vilka sidor du använder. Under förra månaden tror jag förbrukade runt 30GB och då surfar jag minst 5 timmar om dagen och lite spotify som spelas i online och offline mode.

På Tele2 kostar modemet 1200kr som du måste betala omgående om du vill ha obundet plus månadskostnaden som ligger på 400kr.

400sek är ju vad alla tycks ta och 1200sek för modemet är inte så farligt. Men dedär med 80GB känns fortfarande lite glest.
Ska ju köpa en ny dator också och då ska jag ju ta ner en del spel m.m., t.ex BF3 där försvinner ju redan över 10gb
men utöver första månaden så borde de förhoppningsvis räcka.

Permalänk
Medlem

Det kommer räcka. Även fast du kommer upp i den mängd som operatören har satt så kan du ändå fortsätta surfa. Skillnaden är att operatören kan få för sig att strypa din hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det kommer räcka. Även fast du kommer upp i den mängd som operatören har satt så kan du ändå fortsätta surfa. Skillnaden är att operatören kan få för sig att strypa din hastighet.

Aa 200kb/s, men ligger man fortfarande på 4G då för då är de inte så stort problem