Permalänk
Medlem

Fler linor till 1 anslutning

För det första så ber jag hemskt mycket om ursäkt för om denna fråga redan finns, tyckte det var svårt att sätta en titel på den och därför även söka efter den.

Anyway...

Man får ju 5 publika ip adresser från sin ISp (oftast). Så min fråga är simpel, finns den någon hub liknande variant som kan ta 5 st WAN linor? För att sen ge ut det på 1 dator/router? Igenom 1 port helt enkelt.

För de som undrar varför så är anledningen till att jag har haft en 100/10 lina de senaste 12 åren, typ nått sånt, och nu har jag flyttat till en mindre lägenhet där de bara finns ADSL, och denna 24/1 lina, som ger mig 12/1 håller på o döda mig långsamt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Man får ju 5 publika ip adresser från sin ISp (oftast). Så min fråga är simpel, finns den någon hub liknande variant som kan ta 5 st WAN linor? För att sen ge ut det på 1 dator/router? Igenom 1 port helt enkelt.

Via DSL - nej. Irrelevant hur många IP-addr du har. 1 eller 5 ger ingen skillnad på din totala hastighet.

Permalänk
Medlem

Exakt... Det är ut från din lägenhet som hastigheten begränsats.

Permalänk
Medlem

hmm jasså? bitter människa =/
så de är bara med fiber man får 5 st anslutningar? =/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Nej, du kan få 5 anslutningar, men du kan inte tanka i 24MBit/s med varenda enskild anslutning. Antag att det fördelas jämt så blir det c:a 5MBit/s per anslutning, för TOTALA hastigheten 24MBit/s...
För fiber gäller samma sak. Jag har 100MBit, och 2 inkopplade devicer. 1 trådlös router, och sen min stationära PC. Tankar jag på PCn får jag lägre hastigheter på trådlösa... Inte lätt att lura systemet bara så där...

Permalänk
Medlem

OM du känner att du har ekonomin för det så kan du ju alltid dra in flera telejack till din lägenhet, och på så vis teckna ytterligare DSL abonnemang, dessa kan du sedan koppla samman med en Multi-WAN router (ex http://www.webbbutiker.com/webbbutiker/pchallen/product_info.... ) vilken kommer att lastbalasera din trafik över 1-4st anslutningar. Det går tyvärr inte att få ut högre hastighet på en enskild fil, men säg torrent där du har flera anslutningar så kommer den teoretiska hastigheten att bli säg 3x25mbit = 75mbit. Ett billigare alternativ kan ju vara att bygga en serverburk själv med PFsense som rutrar flera anslutningar.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s84491876&cols=947,2305...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misspenguin:

Nej, du kan få 5 anslutningar, men du kan inte tanka i 24MBit/s med varenda enskild anslutning. Antag att det fördelas jämt så blir det c:a 5MBit/s per anslutning, för TOTALA hastigheten 24MBit/s...
För fiber gäller samma sak. Jag har 100MBit, och 2 inkopplade devicer. 1 trådlös router, och sen min stationära PC. Tankar jag på PCn får jag lägre hastigheter på trådlösa... Inte lätt att lura systemet bara så där...

Ursäkta men du har fel, jag pratar inte om interna ip adresser, pratar om externa, när ja hade fiber så hade jag 5 st 100/10 linor, för att jag använder en switch ist för en router, en switch har ingen DHCP-utdelare och skickar därför bara igenom publika ip adresser (utan config eller modd).

Detta kan du även göra på adsl, trodde jag, genom att använda ett vanligt adsl modem (ej modem/router), och sen köra en switch efter modemet, då ett vanligt modem inte heller har någon DHCP-utdelare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Ursäkta men du har fel, jag pratar inte om interna ip adresser, pratar om externa, när ja hade fiber så hade jag 5 st 100/10 linor, för att jag använder en switch ist för en router, en switch har ingen DHCP-utdelare och skickar därför bara igenom publika ip adresser (utan config eller modd).

Detta kan du även göra på adsl, trodde jag, genom att använda ett vanligt adsl modem (ej modem/router), och sen köra en switch efter modemet, då ett vanligt modem inte heller har någon DHCP-utdelare.

Spelar ingen roll om du har ett eller 50 st externa ip nr, du delar på 100/10 på alla 50st iaf.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Ursäkta men du har fel, jag pratar inte om interna ip adresser, pratar om externa, när ja hade fiber så hade jag 5 st 100/10 linor, för att jag använder en switch ist för en router, en switch har ingen DHCP-utdelare och skickar därför bara igenom publika ip adresser (utan config eller modd).

Detta kan du även göra på adsl, trodde jag, genom att använda ett vanligt adsl modem (ej modem/router), och sen köra en switch efter modemet, då ett vanligt modem inte heller har någon DHCP-utdelare.

Nej, du hade inte "5 st 100/10 linor"

Du hade 1 100/10 lina, men flera ip adresser, dvs alla datorer begränsas av den bandbredden du får av din operatör (i ditt fall 100/10), även om det på fiber oftast blir ca. 100/10-15 Mbit/s

Antar att du hade BBB (Bredbandsbolaget) då det bara i stort sätt är dem dem ger ut 5 ip adresser på en anslutning mot nätet. Vanligast är 1 ip address (oavsett om det är Fiber eller ADSL).

Så har du BBB på ADSL bredbandet så kan du troligtvis få fler ip adresser, men du får inte bättre hastighet för det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

För det första så ber jag hemskt mycket om ursäkt för om denna fråga redan finns, tyckte det var svårt att sätta en titel på den och därför även söka efter den.

Anyway...

Man får ju 5 publika ip adresser från sin ISp (oftast). Så min fråga är simpel, finns den någon hub liknande variant som kan ta 5 st WAN linor? För att sen ge ut det på 1 dator/router? Igenom 1 port helt enkelt.

För de som undrar varför så är anledningen till att jag har haft en 100/10 lina de senaste 12 åren, typ nått sånt, och nu har jag flyttat till en mindre lägenhet där de bara finns ADSL, och denna 24/1 lina, som ger mig 12/1 håller på o döda mig långsamt.

Det finns ett standard protokoll för TDM trafik som kallas Multilink Point-to-Point Protocol eller MLPPP.
Det handlar om att skapa en bundle av multipla point to point noder.

Du får ta och googla lite kring MLPPP och DSL, vet att det finns folk som satt flera DSL linor till en för att få ut en gemensam hastighet. Läste även en artikel om en snubbe som snodde folks WiFi och skapade en 250 Mbit/s lina med hjälp av detta. Tvivlar dock på att du har 5 WAN linor, utan 1 WAN och 5 LAN mot närmaste switch.

Visa signatur

Wow. PIII och Voodoo. Back to old days

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, du hade inte "5 st 100/10 linor"

Du hade 1 100/10 lina, men flera ip adresser, dvs alla datorer begränsas av den bandbredden du får av din operatör (i ditt fall 100/10), även om det på fiber oftast blir ca. 100/10-15 Mbit/s

Antar att du hade BBB (Bredbandsbolaget) då det bara i stort sätt är dem dem ger ut 5 ip adresser på en anslutning mot nätet. Vanligast är 1 ip address (oavsett om det är Fiber eller ADSL).

Så har du BBB på ADSL bredbandet så kan du troligtvis få fler ip adresser, men du får inte bättre hastighet för det.

Det går visst att plocka ut 500/50 med BBB fiber.
<3 lunet som ger ut 10IPs på 100/100, gratis Gbit

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det går visst att plocka ut 500/50 med BBB fiber.
<3 lunet som ger ut 10IPs på 100/100, gratis Gbit

Jaså? Gav då bara 100/50 (lastballansering) för mig med pfsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, du hade inte "5 st 100/10 linor"

Du hade 1 100/10 lina, men flera ip adresser, dvs alla datorer begränsas av den bandbredden du får av din operatör (i ditt fall 100/10), även om det på fiber oftast blir ca. 100/10-15 Mbit/s

Antar att du hade BBB (Bredbandsbolaget) då det bara i stort sätt är dem dem ger ut 5 ip adresser på en anslutning mot nätet. Vanligast är 1 ip address (oavsett om det är Fiber eller ADSL).

Så har du BBB på ADSL bredbandet så kan du troligtvis få fler ip adresser, men du får inte bättre hastighet för det.

Har jobbat på Tele2s bredbands support, men det var ett tag sen, men jag är 100% säker på att de via fiber där också får 5 publika ip adresser, kommer dock inte ihåg säkert hur det var med adsl.

Tyvärr så har jag ingen möjlighet nu då jag flyttat, men ska se om jag kan få tag på print screen lr video lr liknande o visa dig 2 st 100/10 linor från samma abbonemang. Det går, jag hade det innan. Om du delar på hastigheten så är det vanligen ett bulk avtal där du bor som gör att du och vanligtvis 3 andra lägenheter delar på denna hastighet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Har jobbat på Tele2s bredbands support, men det var ett tag sen, men jag är 100% säker på att de via fiber där också får 5 publika ip adresser, kommer dock inte ihåg säkert hur det var med adsl.

Tyvärr så har jag ingen möjlighet nu då jag flyttat, men ska se om jag kan få tag på print screen lr video lr liknande o visa dig 2 st 100/10 linor från samma abbonemang. Det går, jag hade det innan. Om du delar på hastigheten så är det vanligen ett bulk avtal där du bor som gör att du och vanligtvis 3 andra lägenheter delar på denna hastighet.

Haha men asså nu får du sluta vara så naiv.
IP-addresser * 5 =! 5 * uppkopplings-hastighet.

Du får fiber via en COM/WAN port, sätter dit en switch, du har fem enheter som får publika ip-addresser, men alla delar på samma COM/WAN port, alltså om du belastar alla enheter i samma nivå så får dom max ut 20/4mbit vardera.(Hoppas du förstår.)

Visst du kanske hade två eller fler anslutningar till ditt tidigare boende men det är inte särkilt ofta man löser det på de sättet för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Haha men asså nu får du sluta vara så naiv.
IP-addresser * 5 =! 5 * uppkopplings-hastighet.

Du får fiber via en COM/WAN port, sätter dit en switch, du har fem enheter som får publika ip-addresser, men alla delar på samma COM/WAN port, alltså om du belastar alla enheter i samma nivå så får dom max ut 20/4mbit vardera.(Hoppas du förstår.)

Visst du kanske hade två eller fler anslutningar till ditt tidigare boende men det är inte särkilt ofta man löser det på de sättet för privatpersoner.

Du får tro vad du vill, men jag hade 4 datorer, körde tptest precis samtidigt på alla o fick ut typ 96/12 på alla, har även tankat i 12,5mb/s på fler än 1 dator samtidigt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Du får tro vad du vill, men jag hade 4 datorer, körde tptest precis samtidigt på alla o fick ut typ 96/12 på alla, har även tankat i 12,5mb/s på fler än 1 dator samtidigt.

Jo visst får jag tro vad jag vill, men överbevisa mig.

Förklara gärna tekniken bakom din tidigare uppkoppling, du har ju ändå varit bredbands tekniker på tele2 så det borde ju inte vara något större problem.

Om du nu fick ut 96/12 på alla samtidigt = 384/48, som du skulle fått ut på en maskin.
Om så fallet ej var, så hade varje maskin en separat lina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Jo visst får jag tro vad jag vill, men överbevisa mig.

Förklara gärna tekniken bakom din tidigare uppkoppling, du har ju ändå varit bredbands tekniker på tele2 så det borde ju inte vara något större problem.

Om du nu fick ut 96/12 på alla samtidigt = 384/48, som du skulle fått ut på en maskin.
Om så fallet ej var, så hade varje maskin en separat lina?

Sa aldrig att jag varit bredbands tekniker på tele2, sa att jag varit bredbands support, grymt stor skillnad.
Kan tyvärr inte förklara hur det går till, men det är så jag lärde mig att de fungerade iaf.
Pratade även med vår second line support när jag jobbade där, o de bekräftade att de fungerade på många ställen, men kommer som sagt inte ihåg om de även fungerade på adsl.

Om vi lanar i en lokal som ligger i det området ska jag ta en bild från datorerna så får du se.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Sa aldrig att jag varit bredbands tekniker på tele2, sa att jag varit bredbands support, grymt stor skillnad.
Kan tyvärr inte förklara hur det går till, men det är så jag lärde mig att de fungerade iaf.
Pratade även med vår second line support när jag jobbade där, o de bekräftade att de fungerade på många ställen, men kommer som sagt inte ihåg om de även fungerade på adsl.

Om vi lanar i en lokal som ligger i det området ska jag ta en bild från datorerna så får du se.

Skrivet av Sushifrukt:

Har jobbat på Tele2s bredbands support

Även om du säger att du var firstline support så är det en tekniker, kanske bra för dig att veta.......

Många ställen, t.ex. företag som är ute efter redundans kanske.
Inte privatpersoner då det är mycket enklare att höja hastigheten på COM/WAN porten än att dra in en till.
Jag personligen skulle aldrig vilja ha två linor på 100/10, hellre en lina med högre hastigheter.

Permalänk
Medlem

Försvarar TS oftast är wan porten 1 gbit kompatibel så den bör inte flaskhalsa... Har även läst andra som gjort detta med fiber/stadsnät och fått ut mycket mera utav sin lina på det viset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av modstar:

Försvarar TS oftast är wan porten 1 gbit kompatibel så den bör inte flaskhalsa... Har även läst andra som gjort detta med fiber/stadsnät och fått ut mycket mera utav sin lina på det viset.

Hur menar du nu? Bara för att den är kompatibel med gigabit så får han inte ut 100/10 på 4st datorer?(Om han nu betalade för 100/10x2)
Kan ju ha varit att han betalade för 1gbit men att switchen/routern begränsade hastigheterna på uttagen.

Permalänk
Medlem

Det finns både rätt och fel i tråden.
Men kortfattat så brukar man få det man betalar för.
Ibland mer, ibland mindre.

Tele2 precis om BBB får bandbredden från Telia(Skanova).
Oavsett om du har en eller 50 IP adresser allokerade ut till din port eller portar så begränsas fortfarande bandbredden till porten.
Precis som att köra en korsad kabel från dator > dator.

I vissa fall så missas det och ingen gräns blir satt, då kan du i princip plocka ut 1Gbit/s i båda riktningarna.

Jag har inte sätt någon switch hos någon BRF där varje enskild port ut till kunden (beoende) är på 10GBit/s.
Detta skulle kosta enorma summor i utrustning.

Att få ut 150-200Mbit/s på en 100Mbit/s betald port/anslutning från t.ex BBB är fullt möjligt, men inte särskilt realistiskt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Min erfarenhet av bredband är att det är inte fibern som begränsar vad du får utan den utrustning (med mjukvara) som sitter i vardera änden som begränsar. I mitt fall så kan jag få upp till fem IP adresser från BBB men då de satt en fiberkonverter som endast kan ge 100/100 full duplex så kommer jag aldrig nå högre oavsett hur många datorer jag har inkopplat. Vad som sitter i andra änden vet jag inte då det är BBB som har tillgång till
Jag skulle enligt deras hemsida kunna få 1Gb anslutning men jag är inte riktigt säker på att det är värt 800kr/mån då min nuvarande anslutning betalas som en gruppanslutning via avgiften till bostadsrättsföreningen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Det är så mycket skitsnack av ovetande i denna tråden. Nej, ingen kommer få ut mer än 100/10 ur ett sådant abonnemang bara för att man utnyttjar mer än en publik IP-adress. Porten som sitter mot WAN:et på switchen kommer garanterat visa 100 Mbit.

Enligt samma princip så skulle man ju i så fall få ut mer än 100 Mbit mot en enskild dator med 100 Mbit nätverkskort, så länge flera datorer läser/skriver mot den samtidigt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Hur menar du nu? Bara för att den är kompatibel med gigabit så får han inte ut 100/10 på 4st datorer?(Om han nu betalade för 100/10x2)
Kan ju ha varit att han betalade för 1gbit men att switchen/routern begränsade hastigheterna på uttagen.

Det finns en twist på detta, som bl.a fungerar med BBB, i alla fall gällande upstream:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

BBB kör?(körde?) hur som helst på en trafikbegränsning som filtrerar på ipadress/macadress (osäker på hur detta fungerar i praktiken då jag aldrig meckat med sån carrier-grade utrustning).

Hur som helst:
1. Porten i switchen står på 100/100 då en port mig veteligen inte går att ställa rent fysiskt i switchen på 100/10.
2. För att begränsa 10 Mbit upstream så sätter dom en låsning per mac och/eller IP
3. Ansluter du nu (som beskrivs i Swec-tråden jag länkade) 5 st nätverkskort eller pumpar 5 ipn på samma (vet ej om det fungerar i praktiken) så får du alltså mha lastbalansering 5x10 Mbit upstream.

Jag kan tänka mig att det då kan ha fungerat på samma sätt downstream, om porten är ställd på gigabit men av nån anledning begränsas till 100Mbit per ip/mac.

Edit: Och konstigare saker har faktiskt hänt, har en polare som redan för några år sen hade 1000/1000 på sitt BBB då dom glömt låsa ner utrustningen i hans källare.

Permalänk

På sitt sätt intressant diskussion, men glöm inte att trådskaparen har ADSL. Orsaken till att leverantören inte säljer högre hastighet än 24/1 till honom är att kablarna mellan telestationen och honom inte klarar mer. De klarar inte ens det (antagligen beroende på avstånd), eftersom han mäter upp 12/1 och inte 24/1.

Det finns *ingenting* som kan lösa det problemet, mer än att skaffa flera ADSL-anslutningar och "parallellkoppla" dem. Vilket antagligen inte går eftersom det bara finns ett ledningspar från anslutningspunkten i huset till hans lägenhet.

Sorry, jag vet att det suger...

Permalänk
Medlem

Till TS:
För fiber kan det i vissa fall (beroende på operatörens implementering) fungera och i dessa fall oftast för uppladdning, inget eller marginellt för nerladdning. Tänk 100/10 kan bli exempel från 100/30 till 100/100. Som sagt helt beroende på operatören.
För DSL är jag osäker, men har man flera linor kan det gå, som andra har nämnt i tråden.

Till *vissa* Swecare och off topic:
Tröttsammt att *vissa* få hackar på TS med kunskap som inte stämmer. Det ser patetiskt ut när ni (absolut INTE alla) skriver så bestämt och till viss del negativt och påhoppande när ni har fullständigt fel! Har ni haft en skit dag eller?
Skulle en trådskapare nu ha fel kan ni för guds skull formulera er lite bättre... trevligare!

Men de e skönt att se ett par Swecare som svarar bra.
Tänk på att medlemmar på Sweclockers är Swekare, utalas Swe-Care Ta hand om varandra istället.

Permalänk

jag håller med Peter. tror knappats att ADSL-linan kan ge 12/1 på flera datorer samtidigt.

När jag och brorsan körde varsin exitern IP på vår BBB-lina var det inga som helst problem att att maxa bandbredden på båda burkarna samtidigt. Samtidigt som trådlösa anheter delade på en tredje IP.
Så det sitter säkert nån slags hastighetsbegränsning implementerad per IP-adress.

Skillnaden i möjlig hastighet på fiber och adsl är dock ganska stor...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Det finns en twist på detta, som bl.a fungerar med BBB, i alla fall gällande upstream:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

BBB kör?(körde?) hur som helst på en trafikbegränsning som filtrerar på ipadress/macadress (osäker på hur detta fungerar i praktiken då jag aldrig meckat med sån carrier-grade utrustning).

Hur som helst:
1. Porten i switchen står på 100/100 då en port mig veteligen inte går att ställa rent fysiskt i switchen på 100/10.
2. För att begränsa 10 Mbit upstream så sätter dom en låsning per mac och/eller IP
3. Ansluter du nu (som beskrivs i Swec-tråden jag länkade) 5 st nätverkskort eller pumpar 5 ipn på samma (vet ej om det fungerar i praktiken) så får du alltså mha lastbalansering 5x10 Mbit upstream.

Jag kan tänka mig att det då kan ha fungerat på samma sätt downstream, om porten är ställd på gigabit men av nån anledning begränsas till 100Mbit per ip/mac.

Tack att någon kom med lite innehåll för deras argument! :=)
Och om det nu är som du säger är det ju helt sjukt att det skulle vara begränsat per MAC, då för att nyttja detta så WAN->switch->pfsense->dator?
Nej det är helt rätt, på dom nyare brukar det endast vara gbit i lokala och begränsningar i WAN porten.

Ska faktiskt testa det inom snar framtid, låter intressant och så får jag överbevisa mig själv!

Citat:

Edit: Och konstigare saker har faktiskt hänt, har en polare som redan för några år sen hade 1000/1000 på sitt BBB då dom glömt låsa ner utrustningen i hans källare.

Det är väll inte så konstigt egentligen, quick'n'dirty jobb som inte utförs korrekt!

Permalänk
Medlem

Jag kan också säga att så var fallet beroende på vad det satt för switchar i källaren, det här gäller Bredbandsbolagets grejer alltså. Det gick att få ut hastigheten gånger 5 beroende på vart man bodde och då vilken hårdvara och mjukvara det var. Det är fakta så oavsett vad någon annan tror sig veta så är det fel.

Det fungerade inte överallt och idag är det annan hårdvara också på de flesta ställen då det hålls på med utbyten för fullt.

MEN, det har fungerat även om jag inte har koll på om det fungerar idag så kvarstår faktum.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag kan också säga att så var fallet beroende på vad det satt för switchar i källaren, det här gäller Bredbandsbolagets grejer alltså. Det gick att få ut hastigheten gånger 5 beroende på vart man bodde och då vilken hårdvara och mjukvara det var. Det är fakta så oavsett vad någon annan tror sig veta så är det fel.

Det fungerade inte överallt och idag är det annan hårdvara också på de flesta ställen då det hålls på med utbyten för fullt.

MEN, det har fungerat även om jag inte har koll på om det fungerar idag så kvarstår faktum.

Det kan ju förklara lite, bodde tidigare i "lilla alby" som vi kallade det i Eskilstuna, lär inte vara ett högprioriterat ställe att byta utrustning till.

Men har iaf fått svar på min fråga, så jag är nöjd

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.