Guide: Hur man bryggar Thomson TG78x (Telia)

Permalänk
Medlem

Guide: Hur man bryggar Thomson TG78x (Telia)

Telia kan brygga din Thomson Gateway om den har mjukvara 8.C.H.2. Ring in eller chatta med Telia så uppdaterar och bryggar dem det.

Hej! (Denna metod är utdaterad och fungerar endast om man har 8.8.B.6, 8.8.B.9, 8.8.B.A!)
Denna är till för er som vill använda er egna router istället för router-funktionaliteten i Thomson (som är URUSEL). Denna metod gör att den blir som ett simpelt modem i Port 1. Nedan följer hänvisningar till hur du gör detta möjligt. Denna guide är till för er som har Telia (ISP) och har Smart (ironi) samt att ni har ADSL - ETHoA!
Det är ju många som blivit ilskt förbannad över denna så nu så slutar vi härmed dennes era som router. Låt andra routrar skina!
Tackar!

Denna post kommer att redigeras med tiden.

.:LÖSNING:.
1. Dra ut alla dina kablar från Thomson Gateway:en, förutom strömkabeln såklart.
2. Reseta Thomson Gateway:en i ca 7 sekunder och ett rött ljus kommer att synas och den rebootar.
3. Anslut PC ethernet kabeln till Port 2 på Thomson Gateway:en (http://i.imgur.com/A3LzW.jpg) och logga in via http://192.168.1.254 med

Username: Aqi47sEL
Password: 2UMT9lfy
Fungerar ej med: 8.C.H.2!

Dold text

4. Anslut nu alla dina kablar till din Thomson Gateway igen. PSTN, DSL, Phone etc. Lyser alla lampor så fortsätt till nästa steg och kolla så att Telia har lagt till sina användare. Du måste vara inloggad som Aqi47sEL!
5. Gå till Toolbox->User Management och lägg till dig själv en Super User. Du måste vara inloggad som Aqi47sEL för att kunna lägga till, så efter du har lagt till dig själv som Super User så byt till din egna Super User. Filen har uppdaterats så du har en egen Super User som inte går bort.
6. Nu skall du ladda ned user.ini filen. http://192.168.1.254/backup.lp?be=0&l0=1&l1=1&tid=BACKUP_REST...
7. Efter att du har laddat ned user.ini filen skall du redigera följande:

Lägg till
[ servmgr.ini ]
ipadd name=TELNET ip=192.168.1.[1-100]

ifadd name=TELNET group=lan
ifadd name=TELNET group=wan

Och även om du vill avaktivera Thomson från att uppdatera mjukvaran så ändra följande så att det står 'disabled'.

Redigera från enabled till disabled
[ cwmp.ini ]
config state=disabled

[ servmgr.ini ]
modify name=CWMP-C state=disabled
modify name=CWMP-S state=disabled

Man kan även ta bort Telia från att ansluta via telnet samt att ta bort deras användare etc.
Om du vill Ta Bort Telia från att ansluta via Telnet till din Thomson och Ta Bort deras användare så skall du göra följande:
Ta Bort
[ mlpuser.ini ]
add name=Administrator ...
add name=UserAgent ...
add name=TSUser ...
add name=Telia ...

[ servmgr.ini ]
ipadd name=TELNET ip=131.116.22.248
ipadd name=TELNET ip=131.116.21.[96-127]

Spara!

Dold text

8. Ladda nu upp filen till din Thomson Gateway.
Nu är Telnet aktiverad och möjligtvis är CWMP avaktiverad och Telia kan inte spionera (logga in) på din Thomson Gateway.
9. Anslut din PC ethernet kabel till Port 2 på Thomson Gateway om den redan inte är det.
10. Windows Vista/7 användare har Telnet avaktiverad som default. Den aktiverar man om man går till Control Panel -> Programs -> Turn Windows features on or off och scrolla ner till Telnet Client och kryssa i den rutan och OK.
Öppna CMD och skriv telnet 192.168.1.254 och skriv in din Super User info. När du är inne skall du klistra in följande:

:dhcp client ifdetach intf=Internet
:ip ifdetach intf Internet
:eth ifdetach intf eth_internet
:eth bridge config vlan=enabled filter=none
:eth vlan add name=internet_br vid=10
:eth bridge vlan ifadd intf=OBC name=internet_br
:eth ifconfig intf=eth_internet dest=bridge vlan=internet_br
:eth ifattach intf=eth_internet
:eth bridge ifadd intf=eth_br
:eth bridge ifconfig intf=eth_br dest=atm_internet
:eth bridge ifattach intf=eth_br
:eth bridge vlan ifadd intf=eth_br name=internet_br
:eth bridge vlan ifdelete intf=eth_br name=default
:eth bridge vlan ifadd intf=ethport1 name=internet_br
:eth bridge vlan ifdelete intf=ethport1 name=default
:ip ifattach intf Internet
:dhcp client ifattach intf=Internet
:saveall

Dold text

11. Anslut nu din egen router till din Thomson Gateway (http://i.imgur.com/uJ9eg.jpg) på Port 1. Thomson Gateway Port 1 till din egen routers WAN/Internet Port. Din dator till din egna routers LAN portar. Du måste ställa in DNS servrarna på din router. Telia har några olika: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FQ8vjh1s.... Port 1 på Thomson Gateway har nu blivit bryggad. De andra portar 2,3,4 är helt opåverkade.

12. Restarta Thomson Gateway:en om du vill!

13. Profit!

Permalänk
Medlem

Låter ju riktigt bra om de nu funkar, ett antal matchar i CS denna natt gick åt skogen pga denna j*vla router/gatewat whatever it's called. Vad gör man om de inte funkar har man ingen interntanslutning över huvud taget då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Låter ju riktigt bra om de nu funkar, ett antal matchar i CS denna natt gick åt skogen pga denna j*vla router/gatewat whatever it's called. Vad gör man om de inte funkar har man ingen interntanslutning över huvud taget då?

Det kommer med 99% att fungera om du har ADSL. Gör det inte det är det bara att dra en reset, och allt är tillbaka till det normala.

Permalänk
Medlem

Okej låter sjukt bra! Har du nån rekomendation på en bra router? runt 500-1000:-

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet fungerar detta endast med en viss firmware, tror det är version 8.8.B.6

EDIT: Jag lyckades skapa superuser till mig själv med ovanstående instruktioner, med firmare 8.8.B.9

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Okej låter sjukt bra! Har du nån rekomendation på en bra router? runt 500-1000:-

Jag har D-Link DIR-655. Fungerar utan problem!

Skrivet av Nordulv:

Såvitt jag vet fungerar detta endast med en viss firmware, tror det är version 8.8.B.6

Japp, fram till 8.8.B.A iaf...

Permalänk
Medlem

Programvaruversion:

8.8.B.A

Det bör alltså funka om jag har detta firmware?

Permalänk

Hej!
Jag har nu utfört allting.
Men uppfattade inte riktigt de olika stegen,

Till exempel inne i ini filen så förstod jag inte.
Skall man lägga till de första du skrev i en ny rad under "den rubriken"?
Skall man ta bort ALLT som du marketat med tjock text?

Dessutom på steg 10, för de andra.
Om det finns folk som får problem med att skriva telnet i cmd, och får fram att det inte är ett windows kommand så gör ni följande.

Gå in i kontroll panelen.
Sedan program.
Sedan under program och funktioner hittar ni "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner".
Där i listan skall ni gå ner, och hitta följande:
Telnet-klient samt Telnet-server.
Det var dom jag kryssade i, och körde sedan om telnet 192.168.1.254 och det fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Hej!
Jag har nu utfört allting.
Men uppfattade inte riktigt de olika stegen,

Till exempel inne i ini filen så förstod jag inte.
Skall man lägga till de första du skrev i en ny rad under "den rubriken"?
Skall man ta bort ALLT som du marketat med tjock text?

Lägg till
[ servmgr.ini ]
ipadd name=TELNET ip=192.168.1.[1-100]

ifadd name=TELNET group=lan
ifadd name=TELNET group=wan

Redigera från enabled till disabled
[ cwmp.ini ]
config state=disabled

[ servmgr.ini ]
modify name=CWMP-C state=disabled
modify name=CWMP-S state=disabled

Ta Bort
[ mlpuser.ini ]
add name=Administrator ...
add name=UserAgent ...
add name=TSUser ...
add name=Telia ...

[ servmgr.ini ]
ipadd name=TELNET ip=131.116.22.248
ipadd name=TELNET ip=131.116.21.[96-127]

Sen steg 4 och 5 skall betyda plats (som jag nu har redigerat) så, ja, det är lite luddigt.
Man skall ansluta kablarna och så väntar man tills alla lampor lyser (för de tjänster som man betalar för) och så skall man fortfarande vara inloggad som Aqi47sEL och sen går man till User Management och så kollar man om Telias användare finns där, gör det det så lägger man till sig själv som Super User annars så kommer sin egna Super User att gå bort. När man har lagt till sig själv som Super User så går till nästa steg 6.

Permalänk

Okej okej.
Men en sak som jag märkte var att telefonen inte fungerade.

Vi kör på telia smart idag, och jag har väldans problem med att spela spel tillexempel world of warcraft, fastnar i loading screen osv.

Det borde väl lösas genom att köra på denna lösningen?
Sedan har jag en annan fråga,
Fungerar wi-fi från modemet eller måste jag koppla in mitt netgear modem som har wifi?
För att den ända som använder kabel är jag, resten i hemmet använder sig utav trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Okej okej.
Men en sak som jag märkte var att telefonen inte fungerade.

Vi kör på telia smart idag, och jag har väldans problem med att spela spel tillexempel world of warcraft, fastnar i loading screen osv.

Det borde väl lösas genom att köra på denna lösningen?
Sedan har jag en annan fråga,
Fungerar wi-fi från modemet eller måste jag koppla in mitt netgear modem som har wifi?
För att den ända som använder kabel är jag, resten i hemmet använder sig utav trådlöst.

Telefonen kommer att fungera, det tar bara 3-20 minuter för att det skall aktiveras. Men ser man att addressbok och telefoni och VoIP står att den är Ansluten och aktiverad så kommer det fungera. Man får bara vänta lite.
Denna metod kommer att lösa det.
Använd wi-fi från din egna router annars kan det bli komplikationer så stäng av wi-fi på Thomson.

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Telefonen kommer att fungera, det tar bara 3-20 minuter för att det skall aktiveras. Men ser man att addressbok och telefoni och VoIP står att den är Ansluten och aktiverad så kommer det fungera. Man får bara vänta lite.
Denna metod kommer att lösa det.
Använd wi-fi från din egna router annars kan det bli komplikationer så stäng av wi-fi på Thomson.

Aight, tack så mycket!
Skall testa snart igen då!

Permalänk
Medlem

någon som vet om detta funkar med tv och ip tele ?

efter att ha läst lite noggrannare så ser jag att port 2,3,4,5 osv blir opåverkade så betyder det att jag kan använda dom ? som vanligt eller funkar dom inte som dom ska ? hade tänkt koppla tv:n där fär jag vill ha routern på mitt rum och inte i kök:et

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

någon som vet om detta funkar med tv och ip tele ?

efter att ha läst lite noggrannare så ser jag att port 2,3,4,5 osv blir opåverkade så betyder det att jag kan använda dom ? som vanligt eller funkar dom inte som dom ska ? hade tänkt koppla tv:n där fär jag vill ha routern på mitt rum och inte i kök:et

Port 2,3,4,5 fungerar som vanligt (modem+router och alla andra inställningar som det alltid har varit). Du kan använda dessa till TV osv...
Det är ju bara Port 1 som blir bryggad så du kan använda din egna router. Port 1 gör ju så att Thomson endast blir ett modem där, enkelt förklarat.
Frid och fröjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alec1337:

Port 2,3,4,5 fungerar som vanligt (modem+router och alla andra inställningar som det alltid har varit). Du kan använda dessa till TV osv...
Det är ju bara Port 1 som blir bryggad så du kan använda din egna router. Port 1 gör ju så att Thomson endast blir ett modem där, enkelt förklarat.
Frid och fröjd!

aha men då ska jag bara hitta en router i veckan som jag ska använda i stället, några tips på en bra ?

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem

Nu har ju försökt mig på detta och det vill inte fungera av nån anledning, Det jag funderar på när ska man stoppa in TP-Kabeln i WAN porten på Thomson gateway:n? Är de samtidigt som du kopplar in PSTN, DSL, Phone etc eller ska jag göra de efter allt är klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Nu har ju försökt mig på detta och det vill inte fungera av nån anledning, Det jag funderar på när ska man stoppa in TP-Kabeln i WAN porten på Thomson gateway:n? Är de samtidigt som du kopplar in PSTN, DSL, Phone etc eller ska jag göra de efter allt är klart?

WAN porten (1 Gbps)? Den röda? Det är ju bara Port 1 som blir bryggad, de med 100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Jo de är ju klart men så jag har uppfattat de så går väll internet signalerna från Thomson gatewayen till min Router från LAN Port 1 i Thomson gatewayn till WAN porten i min router. Men signalerna måste ju komma till Thomson gatewayn först vilket jag antar att dom kommer till WAN ( den röda ) porten i Thomson gatewayn. Då till min fråga när under processen ska man koppla in TB-Kablen till WAN porten ( den röda ) i Thomson gatewayn. Alltså kabeln från vägen till WAN porten i Thomson gatewayn.

Ber om ursäkt av min okunskap är bara en irreterad CS spelare som får random DCs från alla servrar vilket jag stör mig något enormt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jo de är ju klart men så jag har uppfattat de så går väll internet signalerna från Thomson gatewayen till min Router från LAN Port 1 i Thomson gatewayn till WAN porten i min router. Men signalerna måste ju komma till Thomson gatewayn först vilket jag antar att dom kommer till WAN ( den röda ) porten i Thomson gatewayn. Då till min fråga när under processen ska man koppla in TB-Kablen till WAN porten ( den röda ) i Thomson gatewayn. Alltså kabeln från vägen till WAN porten i Thomson gatewayn.

Ber om ursäkt av min okunskap är bara en irreterad CS spelare som får random DCs från alla servrar vilket jag stör mig något enormt på.

DSL, PSTN, Phone skall ju också vara inkopplade. Internet kommer genom DSL-sladden.
Man skall koppla det såhär:
När man BRYGGAR: http://i.imgur.com/A3LzW.jpg
När man har BRYGGAT: http://i.imgur.com/uJ9eg.jpg

Permalänk
Medlem

Aha att jag inte tänkte på de vad dum jag känner mig Undra varför i helvete de inte funkar då "/ Står bara att min dator inte kan hitta någon DNS server om jag minns rätt..

Syrran börjar tröttna på att hon inte har något internet så får försöker fixa de imorgon.. Så kan jag lägga upp bilder steg för steg hur jag gör så kanske du kan lista ut vart felet ligger

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Aha att jag inte tänkte på de vad dum jag känner mig Undra varför i helvete de inte funkar då "/ Står bara att min dator inte kan hitta någon DNS server om jag minns rätt..

Syrran börjar tröttna på att hon inte har något internet så får försöker fixa de imorgon.. Så kan jag lägga upp bilder steg för steg hur jag gör så kanske du kan lista ut vart felet ligger

DNS servrarna måste man ställa in själv i routern. Telia har några olika.
http://www.telia.se/foretag/kundservice/support/bredband/prol...

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket

Permalänk
Medlem

Hej

Kanon beskrivning, tack.

Men nu har jag stött på problem, jag har gjort följande:

* Reset
* Login som super user
* connect adsl
* create user
* Download config.

Funkar bra, jag kan nu ändra config och lägga till vad jag vill ex telnet, ladda upp config och telnet funkar.

Problemet är att om jag nu startar om modemet så loggas jag aldrig in på internet igen (jag har inte tv + telefon) under internet står det frånkopplad och det ändras aldrig, själva adsl kopplar upp , men sen är det stopp.

Om jag bara bootar om efter att jag skapat min super user funkar det fint , men om jag laddar ner config och sedan laddar upp den igen så funkar det inte (inte ens om filen är helt orörd, dvs ingen bride, telnet eller saker borttagna ut config).

Jag har FW 8.8.B.6 , kör med firefox och notepad++, laddar ner filen genom att gå till save config i gui och spara user.ini

Det är som om den tappar bort vissa inställningar eller att inloggningen inte godkänns, det står inget i loggen.

Någon som har samma problem , eller funkar det för er om ni gör samma sak?

Permalänk
Medlem

jag har fått problem på 10 jag kan inte koppla upp mig mot telnet

får: det gick inte att ansluta till värddatorn, på port 23: anslutningen misslyckades

edit: fixat det genom att kolla på ini filer lite noggrannare

edit: har nu fått allt att funka utom routern det tycks inte få internet :/ (är en netgear N300) fixat råka ta sönder den där pinen eller vad det är på slutet som gör så att sladden sitter ordentligt

nu till min sista edit: allt funkar nu tv tele och jag kör en netgear n300

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Tänkte testa mig på det här med eftersom jag också har problem med disconnects från spel...

Men läste längre upp att man vart tvungen att ha en viss firmware 8.8.B.A typ. Den jag har just nu är 8.8.B.9. Så till frågan.. kommer detta inte att fungera med den firmware jag har?

Visa signatur

i9 9900K @4.9GHz | Gigabyte Z390 Aorus Elite | 16GB 3200cl14 | Asus GTX 1080 Ti ROG Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av affew:

Hejsan!

Tänkte testa mig på det här med eftersom jag också har problem med disconnects från spel...

Men läste längre upp att man vart tvungen att ha en viss firmware 8.8.B.A typ. Den jag har just nu är 8.8.B.9. Så till frågan.. kommer detta inte att fungera med den firmware jag har?

8.8.B.6 -> 8.8.B.9 -> 8.8.B.A | Jag tror det var så här uppdateringarna skedde i den ordningen.
Med dessa skall det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alec1337:

8.8.B.6 -> 8.8.B.9 -> 8.8.B.A | Jag tror det var så här uppdateringarna skedde i den ordningen.
Med dessa skall det fungera.

Okej, Tack för svaret!

Ska prova imorgon, får se om jag lyckas Så fruktansvärt trött på den där routern nu..

Visa signatur

i9 9900K @4.9GHz | Gigabyte Z390 Aorus Elite | 16GB 3200cl14 | Asus GTX 1080 Ti ROG Strix

Permalänk
Medlem

Grymt, detta ska testas!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tjo!

Nu har jag fått allting att funka! Använder nu en Dlink dir-855!

Tack så mycket för guiden!

Har bara en fråga, hur inaktiverar man Wifi på Thomson routern?

Visa signatur

i9 9900K @4.9GHz | Gigabyte Z390 Aorus Elite | 16GB 3200cl14 | Asus GTX 1080 Ti ROG Strix

Permalänk
Medlem

Bra guide.

Har dock problem, nämligen att mitt nät halvtfungerar hemsidor laddar extremt långsamt eller bara fastnar på att ladda en hemsida wow kommer till succes på inloggningen sen fastnar den. Kommer dock in på teamspeak samt att steam startar i online mode men det inte kommer åt store men den syncar inte tror jag. Har en netgear wnr3500l

Sedan så vägrar telefonen att ringa, den upptagen åt båda hållen, alltså kan varken ringa ut eller hem pga av upptagen signal.

Skickades från m.sweclockers.com