Tänkte hoppa in i tråden och fråga om råd. Ska precis teckna mobilt bredband, 4G obegränsad är det enda alternativet för mig. Medveten om begränsningen vid 100GB, men det tar ju iaf inte tvärstopp så det kanske jag kan leva med. Hört att det inte är så många som blivit begränsade ändå.
Nu är ju problemet att det står mellan 2 stora leverantörer. Telenor erbjuder "
Bredband Stor" för 349 i månaden. Fördelar är att man får en router värd 2000 på köpet, samt de första 3 månaderna + frakt och teckningsavgiften gratis. Slutkostnaden hamnar alltså på 7329 för 24 månader. (Drar man däremot av routerkostnaden på 2319 så slutar det på 5010, värt att tänka på)
Bredbandsbolaget har en
kampanj just nu där man tecknar 3G 32 men får 4G 80, för 249 i månaden. Man får exakt samma hastigheter och villkor som för 4G 80, men man betalar för 3G 32. Det skulle bli 249 i månaden + frakt och startavgift. Detta paket skulle sluta på 6322 kronor på 24 månader, man får inte heller någon router över huvud taget så det behövs köpas till, räknar man med kostnaden för routern som Telenor ger med på köpet skulle det alltså hamna på totalt 8641 jämfört med Telenors 7329.
Dessa 2 ingår i samma koncern och kör på samma nät. Man får alltså exakt samma hastigheter och täckning oavsett vem man kör med, det är de olika övriga tillbehören som intresserar mig. Man får en router med Telenor, men det kostar mer i månaden och man får dras med deras värdelösa kundtjänst. Bredbandsbolaget ger inte någon router med, så kostnaden kan överstiga telenors med routerköp, men de har i regel bättre kundtjänst , dessutom kostar det mindre i månaden så det "känns" billigare, trots att man får skaffa sin egen router. Största fördelen med Telenor är väl att man bara kan köpa det och sen behöver man inte tänka mer på det. Men det är även fördelen med Bredbandsbolaget, jag kommer få större valfrihet vad gäller router, och eventuellt ett billigare totalpris beroende på vilken router jag kör på.
Finns det någon som sitter på lite erfarenhet eller information angående det här så skulle jag uppskatta det otroligt mycket (: Tack på förhand!