Nätverksproblem med skrivare inblandat

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem med skrivare inblandat

Hej! Har ett nätverk bestående av 4 st datorer med dynamiskt ip, och en skrivare som har fast ip.

Har problemet att ibland får datorerna samma ip som skrivaren och det går inte att skriva ut saker som följd.

Vi stänger av skrivaren på kvällen och det är väl därför detta problemet inträffar.

Finns det något man kan göra förutom att ställa allt till fast?

Upplever att nätverket i regel blir "slöare" när jag kör på fast på datorerna, så vill helst inte göra detta.

Tänker att man kanske kan "reservera" en adress i routern eller liknande? Har aldrig gjort detta innan.

Tacksam för all hjälp jag kan få! Tele2 support gav mig ingen.

Ip-adresserna ligger på 192.168.0.6x nånstans oftast. Vet inte varför? Skrivaren har .68

MVH
Thom

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

har du ställt in den fasta adressen i skrivaren eller i routern konfig?
du måste göra det i routerns konfig om du inte startar skrivaren först. brukar finnas under "ac adress hantering" eller "Lan"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Ställ DHCP-scopen i routern att sluta innan .68

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Hej! Har ett nätverk bestående av 4 st datorer med dynamiskt ip, och en skrivare som har fast ip.

Har problemet att ibland får datorerna samma ip som skrivaren och det går inte att skriva ut saker som följd.

Du kan antingen exkludera skrivarens IP ur rangen eller byta adress eller minska DHCP-scopet så skrivaren hamnar utanför scopet

Ett krångligare sätt är att reservera DHCP-adresser till övriga PC.

Tycker dock det låter märkligt att fast IP skulle göra nätet segare.

Permalänk
Medlem

Oj tack! Snabba svar

Måste ta mig en titt om detta är möjligt att göra i den routern jag har.

Att det går segare förstår jag inte heller, men när jag byter över till fast tycker jag att det blir längre fördröjning när jag letar runt på andra datorer.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.