Citat:
Ursprungligen inskrivet av
mrqaffe
Det beror nog på att ispn har ett macadresslås, endera väntar du med kabeln oansluten i minst en timme (kanske längre, över natten? ) för att sedan ansluta routern utan att koppla in datorn, då uppdateras maclåset och går mot routern i stället för datorn, och sedan kopplar du in datorn i routern på normalt sätt eller så klonar du datorns macadress i routern.
Mac har inget med apple att göra i det här fallet utan det är en nätverksteknisk funktion, det betyder för Media Access Control
Detta är väldigt random beroende på vilken bostadsrättsförening du har och va de har valt för avtal med ISPn, inget standard hos en ISP, utan något området väljer.
Vilket är lite intressant, för ringde BBB support om en sån grej där ja bodde förrut, en polare bodde i samma område och när han tog datorn till mig fick han ingen IP, så ringde deras support o frågade om de hade någon maclåsning i området, men det trodde han inte, har för övrigt själv jobbat på Tele2s bredbandssupport och det är inget man går igenom grundligt, man får söka i systemen va som gäller i området, de kan då gå snabbare om du vet vad området heter. typ BRF Hemgården lr ngt sånt. Anyway, tillbaka till historien, efter ett tag så lyckades han iaf se att datorn i fråga fick en IP på en annan port, han låste upp macen och min polare fick en IP, sen fick han göra samma sak när han skulle hem.
Oftast är det dock så att macen är låste 20min - några timmar.
Men däremot så vet jag att ett stadsnät i Malmö, där man väljer Tele2 (kommer inte ihåg vilket), så måste man ringa o låsa upp macen, kan vara så på ditt ställe med händig-tjej.
MAC är typ som ett personnummer på din dator eller router eller dyl.
Oh just ja! Det var en sak till, i mitt gamla område så var mac låsningen på 5 datorer. Så även om du nu testar koppla in en ny dator, som du använt förrut, så kan den fungera med.
Det ja tror vi alla försöker säga är, ring din support, för är det mac-låst, kan du inget göra själv.(Om det inte är en viss tid då, men de kan du ju få fram av supporten med hur länge det är).
Det är även rätt ovanligt med mac låsningar och om de finns så är de endast i BULK avtal som din bostadsrättsförening har.