Permalänk

Felsökningstips nätverkskabel

Hej! jag är ny på forumet, har försökt söka runt lite för att hitta tips, men inte hittat ngt relevant.

Jag har ett litet problem med att mitt bredbandsuttag (stadsnät) är placerat i hallen, där jag inte har något eluttag, så jag är tvungen att ha en förlängningssladd från vardagsrummet, löst liggande i hallen, inte så praktiskt, då man snubblar hela tiden...

Jag insåg dock att jag hade en gammal nätverkskabel på 10 meter. Jag testade den genom att plugga in den i ena änden i bredbandsuttaget och andra i datorn, det funkade finfint, datorn anslöt till internet. Så jag monterade upp kabeln med kabelklämmor, för att dra den till en plats i lägenheten närmare ett eluttag. När jag var klar och kopplat in allt så kunde routern inte ansluta till internet.
Jag testade då att igen, även efter montering, ansluta datorn direkt via kabeln till internet, och detta funkade.

Jag tycker detta är mkt märkligt att samma kabel funkar i datorn men inte i routern!

Så tänkte kolla om någon har tips på vart felet kan sitta ? (och kanske har förslag på åtgärd, som helst inte innefattar köpa ny kabel då jag är pank)

Lite relevanta fakta:

- Kabeln har några år på nacken, jag vet att jag i en tidigare lägenhet använde kabeln och min operatör fick sänka hastigheten från 100 mbits till 10 mbits för kabeln inte klarade mer.

- Kopplingen i ena änden är lite trasig, den fjädrande "plastflisan" som fixerar kontakten saknas, men detta till trotts fungerar ju kabeln när jag kopplar in den direkt i datorn...

- Routern är en netgear wnr 2200

- datorn är en macbook från 2008

----

Den enda teori jag själv har är att datorns nätverks-ingång helt enkelt är mer tillåtande konstruerad än routerns, att den saknade plastflisan gör att alla kontaktytor inte får kontakt när jag kopplar in den i routern (men att datorn helt enkelt är bättre på den punkten), jag har dock försökt sitta och hålla i kontakten när den är i routern, men även då funkar det inte. Men kan problemet vara så enkelt? Och är det ens stora skillnader i nätverkingångar?

Någon som har tips/idé?

Permalänk
Medlem

Låter som att routern inte får någon IP för att din dator har tagit addressen. Har du testat att vänta upp till en timma mellan att du kopplar in datorn och routern?

Edit: Fick sänka från 100 till 10 pga kabeln? Släng ut kabeln isf för då måsten den vara riktigt kass.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på att ispn har ett macadresslås, endera väntar du med kabeln oansluten i minst en timme (kanske längre, över natten? ) för att sedan ansluta routern utan att koppla in datorn, då uppdateras maclåset och går mot routern i stället för datorn, och sedan kopplar du in datorn i routern på normalt sätt eller så klonar du datorns macadress i routern.

Mac har inget med apple att göra i det här fallet utan det är en nätverksteknisk funktion, det betyder för Media Access Control

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad du har fått tag på för kabel som bara klarar 10mbit, det låter lite märkligt tycker jag då jag aldrig hört talas om en nätverkskabel som bara skulle stödja 10mbit, 100/1000mbit har vart använts som standard i bra många år nu.

Om jag vore du skulle jag till och börja med prova det dom ovan mig nämnt som förmodligen löser dina problem.

Kan till och med vara så snäll att om du har vägarna förbi Stockholm så kan du jag klämma en kabel åt dig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror nog på att ispn har ett macadresslås, endera väntar du med kabeln oansluten i minst en timme (kanske längre, över natten? ) för att sedan ansluta routern utan att koppla in datorn, då uppdateras maclåset och går mot routern i stället för datorn, och sedan kopplar du in datorn i routern på normalt sätt eller så klonar du datorns macadress i routern.

Mac har inget med apple att göra i det här fallet utan det är en nätverksteknisk funktion, det betyder för Media Access Control

Detta är väldigt random beroende på vilken bostadsrättsförening du har och va de har valt för avtal med ISPn, inget standard hos en ISP, utan något området väljer.
Vilket är lite intressant, för ringde BBB support om en sån grej där ja bodde förrut, en polare bodde i samma område och när han tog datorn till mig fick han ingen IP, så ringde deras support o frågade om de hade någon maclåsning i området, men det trodde han inte, har för övrigt själv jobbat på Tele2s bredbandssupport och det är inget man går igenom grundligt, man får söka i systemen va som gäller i området, de kan då gå snabbare om du vet vad området heter. typ BRF Hemgården lr ngt sånt. Anyway, tillbaka till historien, efter ett tag så lyckades han iaf se att datorn i fråga fick en IP på en annan port, han låste upp macen och min polare fick en IP, sen fick han göra samma sak när han skulle hem.
Oftast är det dock så att macen är låste 20min - några timmar.
Men däremot så vet jag att ett stadsnät i Malmö, där man väljer Tele2 (kommer inte ihåg vilket), så måste man ringa o låsa upp macen, kan vara så på ditt ställe med händig-tjej.
MAC är typ som ett personnummer på din dator eller router eller dyl.
Oh just ja! Det var en sak till, i mitt gamla område så var mac låsningen på 5 datorer. Så även om du nu testar koppla in en ny dator, som du använt förrut, så kan den fungera med.
Det ja tror vi alla försöker säga är, ring din support, för är det mac-låst, kan du inget göra själv.(Om det inte är en viss tid då, men de kan du ju få fram av supporten med hur länge det är).
Det är även rätt ovanligt med mac låsningar och om de finns så är de endast i BULK avtal som din bostadsrättsförening har.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Maclåsnnigen är en switchfunktion, beroende på vem som äger accesswitchen så kan det vara nån annan än nätleverantören som konfat den, en del bostadsrättsföreningar har ju ett eget nät i huset och köper bara en anslutning med en viss kapacitet för att sedan distribuera själva.
Vi får vänta på att TS ger nån respons, det var iallafall bara en ide på nått som kunde orsaka problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tack för svaren!, jag skall försöka igen imorgon tänkte jag.

Såklart förstår jag att det rimligtvis enklaste sättet är att köpa en ny kabel, men jag tänkte undvika detta och försöka lösa det med grejerna jag har hemma. (och kabeln är riktigt gammal, jag fick den av farsan som köpte den när fiberlina installerades för första gången i päronens lägenhet)

Jag är inte säker på om jag helt fattar vad detta med MAC adress innebär, jag skall läsa på lite, och försöka igen imorgon. Men tänkte vara tydlig på en punkt som jag inte vet om jag var tydlig på innan:
Jag har alltså två nätverkskablar dels en som är den här 10-metarn som har är gammal. Och dels en vanlig kort halvmeterkabel som följde med routern.
Och nu surfar jag genom att den korta kabeln är koplad från uttaget till routern, och jag surfar trådlöst. Problemet är ju dock att jag måste ha en förlägningskabel för elförsäjrningen till routern, och min el-kabel är inte tillräckligt lång så den ligger på golvet och är irriterande. Jag skulle förståss också kunna lösa mitt problem genom att fixa en längre förlägningssladd för elförsörjningen och montera den med kabelklämmor. Men dels vill jag gärna lösa problemet med de grejer jag har hemma, och dels så tycker jag att det här felet verkar så ologiskt att jag vill fixa det helt enkelt, jag blir liksom inte klok på varför det inte funkar.

Min fråga är alltså, det här potentiella problemet med MAC-adress är det verkligen troligt, med tanke på att routern får internetacess med en annan kabel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av händig-tjej:

tack för svaren!, jag skall försöka igen imorgon tänkte jag.

Såklart förstår jag att det rimligtvis enklaste sättet är att köpa en ny kabel, men jag tänkte undvika detta och försöka lösa det med grejerna jag har hemma. (och kabeln är riktigt gammal, jag fick den av farsan som köpte den när fiberlina installerades för första gången i päronens lägenhet)

Jag är inte säker på om jag helt fattar vad detta med MAC adress innebär, jag skall läsa på lite, och försöka igen imorgon. Men tänkte vara tydlig på en punkt som jag inte vet om jag var tydlig på innan:
Jag har alltså två nätverkskablar dels en som är den här 10-metarn som har är gammal. Och dels en vanlig kort halvmeterkabel som följde med routern.
Och nu surfar jag genom att den korta kabeln är koplad från uttaget till routern, och jag surfar trådlöst. Problemet är ju dock att jag måste ha en förlägningskabel för elförsäjrningen till routern, och min el-kabel är inte tillräckligt lång så den ligger på golvet och är irriterande. Jag skulle förståss också kunna lösa mitt problem genom att fixa en längre förlägningssladd för elförsörjningen och montera den med kabelklämmor. Men dels vill jag gärna lösa problemet med de grejer jag har hemma, och dels så tycker jag att det här felet verkar så ologiskt att jag vill fixa det helt enkelt, jag blir liksom inte klok på varför det inte funkar.

Min fråga är alltså, det här potentiella problemet med MAC-adress är det verkligen troligt, med tanke på att routern får internetacess med en annan kabel?

Funkar det med en kort kabel så har du troligen skadat den längre kabeln när du fäste den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funkar det med en kort kabel så har du troligen skadat den längre kabeln när du fäste den.

Men förstod jag det rätt fungerar den i macbooken fortfarande. Så routern och kabeln är inte kompisar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Men förstod jag det rätt fungerar den i macbooken fortfarande. Så routern och kabeln är inte kompisar

Det kan kanske skilja lite i kontakten så den glappar, eller så kan det faktiskt också vara så att det är en korsad kabel och datorn hanterar det men inte wanporten på routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Men förstod jag det rätt fungerar den i macbooken fortfarande. Så routern och kabeln är inte kompisar

Det är rätt uppfattat, 10 meterskabeln funkar även efter montering i datorn, men inte i routern...

Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske skilja lite i kontakten så den glappar, eller så kan det faktiskt också vara så att det är en korsad kabel och datorn hanterar det men inte wanporten på routern.

Vad innebär korsad kabel? kan man ta reda på om den är det?

Permalänk
Rekordmedlem

Korsad kabel är att ledarna är anslutna på ett annat sätt, man har en sån kabel tex för att koppla mellan dator och en spelkonsol direkt utan switch emellan, har man möjlighet att mäta på kabeln med en nätverkskabeltestare så syns det direkt hur det är kopplat, men jag förmodar att du inte har ett sånt instrument eftersom du skriver här
Om du har tur kan det gå att se i kontakten hur ledarna är placerade, (deras olika färger) ibland inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable

Det brukar finnas en mätfunktion i nätverkskortet som ger sån här info också, men jag är för dålig på mac för att veta hur det är där, jag kopplade min kabel rakt i modemet och körde mitt mätprogram, då blir svaret så här för mig, jag är ansluten och mitt modem är ca 6m bort vilket stämmer rätt bra, för jag har en skarvdosa på vägen, kablaget är ungefär 4m + 1m

Drar jag isär kabeln till modemet blir det så här, som du ser så får man ett besked att kabeln tar "slut" (open) ca 4 meter bort från nätverkskortet och det stämmer bra det också i det läget, hade det varit skador på kabeln eller nått par som varit skadat eller felkopplat så hade det visat det.

Det kanske finns nått liknande program för mac, men som sagt jag kan det för dåligt när det kommer till de mer avancerade sakerna om macnätverkskort, men gör ett försök och se om du kan se hur färgerna är placerade i kontakten, det finns annars små skarvstycken som skiftar mellan rak eller korsad kabel om det är det som är felet.
tex http://www.clasohlson.com/se/Skarvkontakt/Pr321342000 de är inte jättedyra så du kan chansa utan att ruinera dig
Du har inte gjort några väldigt skarpa böjar på kabeln ? eller nån synlig skada när du klamrat fast den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om kablarna är kopplade på samma sätt i båda ändarna är de raka kablar annars är de korsade eller felkopplade. Man ser i vilken ordning kardelerna ligger utan att ta sönder kabeln eftersom kontakten ofta är genomskinligt.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om kablarna är kopplade på samma sätt i båda ändarna är de raka kablar annars är de korsade eller felkopplade. Man ser i vilken ordning kardelerna ligger utan att ta sönder kabeln eftersom kontakten ofta är genomskinligt.

Den ser lika ut i båda ändor, så då är den alltså inte korsad?

edit: alltså med lika menar jag att de små kablarna inuti är kopplade i samma ordning i båda ändar.

----

Nej, jag får nog ge upp och köpa en ny kabel, känns mest irriterande för det borde funka. Det är helt ologiskt att samma kabel ger internetacess till datorn men inte i routerns WAN port, alla förutsättningar är lika liksom. Men får väl köpa en ny kabel helt enkelt tyvärr....

är fortfarande intresserad om någon har någon idé dock, vill om inte annat ta reda på varför det inte funkar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan som sagt vara dålig kontakt om det är lite olika mått på kontakterna, eller kanske smuts i kontakten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan som sagt vara dålig kontakt om det är lite olika mått på kontakterna, eller kanske smuts i kontakten

Men är inte måtten standard?

Permalänk
Rekordmedlem

Jo de ska vara det, men det kan bli slitet och smutsigt, kontaktstiften kan böjas och liknande saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jo, låter rimligt, nästan den enda förklaringen som är rimlig, tänkte själv att det kanske var så enkelt som att det var glapp i ngt stift. Men det är ju fortfarande märkligt om det är så att datorn klarar det men inte routern

Permalänk

funtar på att klippa kabeln och bara köpa en sån här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

men det är kanske ett h-vete att pilla in varje liten kabel i rätt kanal? någon testat denna produkt?

Permalänk
Medlem

Eller sluta snåla och köpa en kabel bara. Vad kostar det, 100:- top?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av händig-tjej:

funtar på att klippa kabeln och bara köpa en sån här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

men det är kanske ett h-vete att pilla in varje liten kabel i rätt kanal? någon testat denna produkt?

Om kabeländen är lättåtkomlig är det nog inte så jobbigt, är den "kort" kan det vara bökigt, men har du kollat efter fysiska skador på kabeln, nätverkskorten kan vara olika känsliga för det?

Skrivet av Sir. Haxalot:

Eller sluta snåla och köpa en kabel bara. Vad kostar det, 100:- top?

Kabeln sitter fast, annars hade det varit enklast att byta direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.