hjälp/förtydligande för 5 IP adresser/routrar och annat skoj BBB

Permalänk

hjälp/förtydligande för 5 IP adresser/routrar och annat skoj BBB

Så ja, behöver lite hjälp såhär på kvällskvisten... Sitter med BBB 8-12mbit/s och tog mig 5min att komma till den här sidan för att allting går så oerhört segt och det känns som jag blivit utfrusen ur hela nätverket och jag undrar varför? Den enda skillnaden från vanligt är att vi har några extra gäster som kopplat upp sig men vi har fortfarande inte mer än 7 igång samtidigt och det mesta är endast facebook surf så jag undrar helt enkelt varför min dator tycks ta alla skit Föröskte lista ut om det kan ha att göra med att BBB endast ger 5IP addresser på något vis, men det ska väl en router fixa?

Så här ser vägen ut:

Vägg ---->Modem(Xavi 7558 eller nåt sånt från BBB)-->Router(DHCP)--->Dator, och flertalet mobila enheter
......................................................................................\
.....................................................................................Router 2(fungerar som AP, alltså utan DHCP)---->Dator(mig)

Så hoppas innerligt att någon kan förklara! pözz!

Permalänk
Medlem

Om du har router så får du bara en adress från Bredbandsbolaget, sedan ger routern i sin tur interna adresser. Ditt problem har nog inte med detta att göra.
Går det lika segt om du kopplar ur de andra, vad händer om du byter port för din nätverkskabel med en annan person?

Permalänk
Medlem

BBB's så kallade router är alla skräp

Men iaf så skulle jag om jag vore dig brygga Xavi och använda din egna router (som jag antar det är) i "normalt" läge med dhcp osv, alltså inte bara som AP, och låta den hantera all trafik, istället för Xavi.

Genom att brygga den skickas ett externt IP till din egna router, och sedan sköter den resten, ger för dom flesta mycket bättre resultat.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara ett svar:

Vad är det du försöker framföra?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av db_sweet:

BBB's så kallade router är alla skräp

Men iaf så skulle jag om jag vore dig brygga Xavi och använda din egna router (som jag antar det är) i "normalt" läge med dhcp osv, alltså inte bara som AP, och låta den hantera all trafik, istället för Xavi.

Genom att brygga den skickas ett externt IP till din egna router, och sedan sköter den resten, ger för dom flesta mycket bättre resultat.

1. Xavi är ingen router som jag förstår det, och jag försökte visa det men hursom så använder jag redan en egen router med dhcp efter den och Xavi är "avslagen". Sedan går den routern ut för datorer på övervåningen och sedan ner till en andra router(AP) på nedervåningen där jag sitter..

Skrivet av CCWarlock:

Jag har bara ett svar:

Vad är det du försöker framföra?

Det där är inget svar, det är en fråga.
Och som svar på det: Så undrar jag helt enkelt vad som kan vara felet till allmänt segt internet/inget internet alls stundvis

Permalänk
Medlem

Ip konflikt? Dålig länk någon stans? Nat på nat (router på router)? Testa att köra enbart g-läge på accesspunkten om den är inställd på abgn tex. Ingen som tankar i smyg? Du hade gäster, någon som råkat få virus i sin burk?
Kommer inte på mer

Edit: har du router 2 som repeater? Kan vara så att den störs av någon ut av gästenheterna och då går allt som är anslutet till den segt, eller är den trådad?

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Ringde BBB idag och det verkar som felet ligger hos dem. Har ganska rejäla störningar/paketförluster som tydligen kommer och går i olika mängd som gör att vi inte kan få kontakt. Har varit ovanligt teknisk idag och skruvat i telefonjack. Känner mig som en riktigt karl men återstår att se vad deras tekniker hittar på då ärendet skulle gå vidare.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det fungerar för de andra användarna, för om det är fel hos BBB så borde ju alla få samma problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Skrivet av s____87:

Är du säker på att det fungerar för de andra användarna, för om det är fel hos BBB så borde ju alla få samma problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, om bara du har problemet så är det knappast telejacken som är problemet.

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem i helgen med BBB, dock med bredbandsuttaget. Hörde på supporten att BBB har haft större driftstörningar i hela stockholm.