Citat:
Ursprungligen inskrivet av
FX9
Obs: jag är lite osäker på om jag fick igång DHCP till enheterna på hans övervåning där routern i bryggat läge låg. Däremot fungerade det urmärkt om allt konfigurerades manuellt med IP-adresser. Jag kommer ihåg att jag manuellt ställde in IP på hans skrivar men jag är inte helt säker på att skrivaren klarade av att använda DHCP till att börja med

Det är nog snarare så att du har fått igång dhcp som gör att det inte fungerar

Det vanligaste felet är att man lyckas skapa 2 olika nät som inte pratar med varandra, hemmaroutrar är bra på mycket men just att agera router är de oftast ganska dåliga på.
Homeplug brukar funka bra om ändarna är ansluten till samma fas, men om de är på olika så kan det bli dåligt, men för att få ner nätet i källaren kan det vara bra speciellt om man inte måste ha wifi. Homeplug och en skrivarserver är kanske bästa vägen att gå här, eller så kanske det inte behövs en riktig skrivarserver utan bara nått så den går att nätverksansluta, de prylarna är billigare, tex en sån här
http://www.dustinhome.se/product/501..._Prisjakt_5591 som man pluggar in i nätverket bara, man kan leta nån begagnad hp jetdirect också om man vill ha det biligt och har tid att leta