Verktyg Visningsval
2012-06-22, 19:44   #1

M4rsian

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: maj 2012

Hur får jag bättre ping??

Problemet som jag har stött på är att min stationära dator som har ett dlink dwa 547 och en mimo antenn får mycket högre ping (runt 300 ms) än min laptop (som alltid får 5 ms).
Hur kan skillnaden vara så stor?
Routern som används är telias skräprouter tg789vn. Men kan det göra skillnad??? Det är ju samma router till båda.. :/
M4rsian är inte uppkopplad
2012-06-22, 20:16   #2

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2007

Börja med att kolla upp pingtiderna till själva routern.

Bra att veta: trådlösa nätverk har i regel högre pingtider, i synnerhet om den trådlösa accesspunkten ligger i samma kanal som grannarnas accesspunkter, då dem måste lämna bandbredd och tid åt varandra.
Vissa datorers nätverkskort är mycket känsligare för omkringliggande störningar än vad andra är, därav kan ett kanalbyte hjälpa.
Har datorn som får sämre resultat Blåtand aktiverat? i så fall prova att stänga av böåtanden, då blåtand ligger i samma frekvensområde som WLAN (~2.5 GHz)

Prova att byta kanal i accesspunkten och se om det bättrar på svarstiderna.

Och självfallet: trådlöst nätverk varierar i svarstid och bandbredd rätt rejält beroende på dina datorers positioner.
2012-06-22, 22:28   #3

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av M4rsian
(Citat från PM)
Hej, jag vet inte vad du menar med kanal och hittar det heller inte... Är det frekvensen du menar?? :/
Tack för hjälpen, du verkar kunna det här
Trådlöst nätverk/wifi/wlan har flera frekvensområden, och dem kallas för kanaler (Engelska: Channels)
Du ställer in vilken kanal din router/accesspunkt använder sig av via dess konfigurationsprogram konfigurationssida, som i regel kan komma åt från routerns/accesspunktens egna IP-adress, se din manual för detaljer om detta.
Sök jobb