Sidan 1 av 3 1 23

Verktyg Visningsval
2012-07-08, 07:59   #1

Krakus

Medlem

Registrerad: jul 2012

Vara anonym på forum.

Då jag är ganska kass på datorer, ställer jag frågan istället för att leta.

Går det att vara anonym på olika forum?
Jag är inte intresserat i att ladda filmer eller annat trams. Vill bara vara anony´m.
Om det går.
Vad är det som behövs?
Vi har 3 datorer hemma och två mobiler som används till surf. Dessa är anslutna till en burk. Trådlös Router?
Vad behöver man göra för att skapa denna anonimitet frå 2 datorer och en mobil? Eller för rubbet.
?
Krakus är inte uppkopplad
2012-07-08, 08:05   #2

screamin-daemon

Medlem

screamin-daemons avatar

Plats: Växjö

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Krakus Visa inlägg
Då jag är ganska kass på datorer, ställer jag frågan istället för att leta.

Går det att vara anonym på olika forum?
Jag är inte intresserat i att ladda filmer eller annat trams. Vill bara vara anony´m.
Om det går.
Vad är det som behövs?
Vi har 3 datorer hemma och två mobiler som används till surf. Dessa är anslutna till en burk. Trådlös Router?
Vad behöver man göra för att skapa denna anonimitet frå 2 datorer och en mobil? Eller för rubbet.
?
Surfa via VPN typ hidemyass eller likn. Finns säkert bättre men jag är inte så jätteinsatt.
http://www.hidemyass.com/
Dator: Cooler master ATCS 840, I7 3960X, MSI X79, 16GB 1833MHz, Asus GTX690, Samsung 830 128GB, Crucial m4 64GB, Corsair AX850. Laptop: Asus G73. Datorljud: M-audio BX5D2, Asus Xonar DX, Aune X1 headamp/dac, Hifiman HE-400, AKG K701. Sennheiser HD650, Superlux 668B, Reslur Bose QC15. Varning för Clickok
screamin-daemon är inte uppkopplad
2012-07-08, 08:56   #3

Krakus

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Worse Visa inlägg
De flesta forum är du ju ganska anonym på om du bara registrerar dig med falska uppgifter, om du du ska syssla med olagliga aktiviteter så kan nog en VPN vara att föredra, eller surfa på något Bibliotek/Köpcentrums WiFi.
Det handlar inte om olagligheter. Grejen är, att jag har en idiot kompis. Som hittar mig och sen skrattar åt mina inlägg
Sen släpper han det till min sambo. Jag råkade berätta lite om mina problem
Han sa att jag kommer aldrig vara anonym för honom. Han är nog kär i min sambo. Och är hennes vän...
2012-07-08, 08:59   #4

lorgix

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Det handlar inte om olagligheter. Grejen är, att jag har en idiot kompis. Som hittar mig och sen skrattar åt mina inlägg
Han sa att jag kommer aldrig vara anonym för honom. Han är nog kär i min sambo. Och är hennes vän...
Vilken kompis...

VPN låter som en bra idé.
lorgix är inte uppkopplad
2012-07-08, 09:08   #5

Divil

Medlem

Divils avatar

Plats: Småland

Registrerad: jun 2007

Försäkra dig även om att din "kompis" inte har installerat en "keylogger" på din dator.
Divil är inte uppkopplad
2012-07-08, 09:24   #6

Bjebbosten

Medlem

Plats: i mitt rum

Registrerad: maj 2008

Citat:
Hur hittar han dig ?

Jag menar det enda han kan gå på är väl ditt riktiga namn eller hacka din dator ?
Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607
Bjebbosten är inte uppkopplad
2012-07-08, 09:39   #7

silicon111

Avstängd

Plats: karlskoga

Registrerad: dec 2008

Låter inte som en kompis, utan snarare en fiende. Kan du inte be han dra åt helv..? och sen göra slut med bruden ifall hon ska fortfarande ska va vänn med han? Låt henne välja mellan dig eller han. Simple!
silicon111 är inte uppkopplad
2012-07-08, 09:52   #8

DunderKlumpen

Medlem

DunderKlumpens avatar

Plats: 81.201.220.164

Registrerad: jun 2009

Citat:
Om du inte registrerar dig med ditt riktiga namn så finns det antagligen inget sätt för honom att hitta dig, annat än att han gjort något med din dator (läs: Keylogger eller liknande).

Om du nu inte skriver personliga saker som är väldigt utmärkande för just dig.

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

DunderKlumpen är uppkopplad nu
2012-07-08, 09:54   #9

Trendy

Medlem

Registrerad: maj 2012

Hur hade du tänkt att en VPN tunnel ska hjälpa dig här? Det är ju inte så att han tar din ip adress och kollar loggarna vad du skrivit. Är det inte bara så att han vet vad du heter på forumet och kollar dina inlägg?
Trendy är inte uppkopplad
2012-07-08, 09:56   #10

Epsilonfive

Medlem

Plats: Malmö

Citat:
Jag hade inte skaffat en VPN, då det endast hjälper om han är moderator eller högre(på de flesta forumen) och vet din IP-adress. VPN = Virual Private Network, så du får en ny IP-adress.

Jag hade först skaffat ett bra antivirus / formaterat om datorn. Sedan hade jag hittat ett nytt forum och registrerat mig där under ett annat nick.
Använd den Här hemsidan om du vill vara helt anonym.

EDIT: Sedan så hade jag skaffat ett ordentligt lösenord på din dator, det kan ju vara så att han går in på hemsidan via din dator och ser vad du heter.
Jag hade krypterat hårddisken med truecrypt och ställt in automatisk utloggning
"Control Panel\System and Security\Power Options\Edit Plan Settings" Ställ in "Put computer to sleep" på 10 minuter eller liknande.
Ställ sedan också in
"Control Panel\Hardware and Sound\Power Options\System Settings"

NOTE: Detta är om du vill vara 100 % säker, jag vet inte vad din säkerhet betyder för dig, men här är lite tips iaf.

Lycka till!
Epsilonfive.
Epsilonfive är inte uppkopplad
2012-07-08, 10:05   #11

guermantes

Medlem

guermantess avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2010

om du verkligen vill vara säker på att han inte fipplar med din dator även efter att du rensat den, så kan du från och med nu endast besöka forum och posta inlägg efter att ha bootat en Linux Ubuntu LiveCD. Den är alltid garanterat fri från blickar och det enda du behöver göra är att komma ihåg dina lösenord. Kan tyckas lite omständligt men om du inte skriver flera inlägg om dan är det kanske inga problem.
-Innan du ska skriva ett inlägg, stäng av datorn, sätt i en USBsticka, starta datorn från USB stickan.
-Gå till webbsajten. Skriv dina inlägg under nytt alias som din kompis inte känner till.
-Starta om datorn och fortsätt som vanligt i Windows eller vad du använder.
-Läsa forumen kan du göra från ditt vanliga Windows eller Mac.
PC: Fractal Design R3 ~ Seasonic X650 ~ Sabertooth X58 ~ i7 950 (@stock speed) w/ Megahalems ~ 18GB DDR3 1600MHz ~ Radeon HD 7750 passivt ~ 120GB Intel X25 G2; 256GB Samsung 830; ett gäng 2TB WD Caviar Green ~ Windows 7 Ultimate 64-bit
Musik: lossless via toslink / Cambridge 650C > DacMagic > Cambridge 550A > Beyerdynamic DT880 (250ohm)
guermantes är inte uppkopplad
2012-07-08, 10:10   #12

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Bra förslag från Epsilonfive.
Om han är ett sådant nolife och idiot så kanske du borde snacka med honom. Antagligen har du ett virus.
Förresten ska man ALLTID ha ett lösenord till sin dator, och låt ingen få veta det heller (förutom den du delar den med om du nu gör det).
Det är skitlätt att gå in i någon annans dator från sin egen och göra lite vadsomhelst om datorn inte är lösenords skyddad.
Jag brukar göra det (fast med mina egna datorer) för att skicka filer mellan dem och sådant.
Waowt är inte uppkopplad
2012-07-08, 10:36   #13

Heggis

Medlem

Plats: Skellefteå

Registrerad: mar 2008

Citat:
Han är nog kär i min sambo. Och är hennes vän...
Inget att oroa dig för då!

OT: VPN och ett Anti-virus program så är det klart (Y)
2012-07-08, 10:38   #14

azz0n^

Medlem

azz0n^s avatar

Plats: Garang

Registrerad: dec 2011

Som alla andra säger så är han inte direkt en kompis eller vad man ska kalla det. Om han har satt in en keylogger i din dator, så skulle du kunna polisanmäla honom mot integritetskränkning, eller i alla fall hota honom med att polisanmäla, om han fortsätter och inte slutar. Hade jag varit du så hade jag gjort som TrueCrypt killen Epsilonfive skrev ovanför. En formatering av Windows hade inte skadat och sluta ta emot filer från din kompis om han skickar något till dig.
azz0n^ är uppkopplad nu
2012-07-08, 10:44   #15

Dax

Medlem

Daxs avatar

Plats: Uppland

Registrerad: jul 2003

Så länge han inte installerat något på din dator etc så kommer ingen vpn eller sånt hjälpa dig utan fimpa polaren och låt han inte sitta vid din dator och använd ett anv som inte kan kopplas till dig samt ha generella info typ bara förnamn i uppg om anv etc
Dax är inte uppkopplad
2012-07-08, 11:23   #16

Krakus

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Divil Visa inlägg
Försäkra dig även om att din "kompis" inte har installerat en "keylogger" på din dator.
Vad är det?
Hur?

Har ingen lösenord. Ju. NU!

Jag kom överens med grannen att använda hans trådlösa. Tror tom vi ska använda samma nick. Och visst har kompisen tillgång till min dator
Det med lösenord tänkte jag inte på... Hon kan ha egen ju! Och resten vara GÄST!
Tackar!

Senast redigerad av Krakus 2012-07-08 klockan 11:35.
2012-07-08, 11:34   #17

SoVeryIndie

Medlem

SoVeryIndies avatar

Citat:
Vad är det?
Hur?
En keylogger registrerar alla tangenttryckningar. Med andra ord kan din "kompis" se dina lösenord och vad du håller på med i övrigt.

Citat:
Då är det verkligen dags att skaffa det.
SoVeryIndie är inte uppkopplad
2012-07-08, 11:36   #18

Krakus

Medlem

Hur kollar man den där keylogger ?
2012-07-08, 11:44   #19

Höbalen

Medlem

Höbalens avatar

Registrerad: jun 2011

Kan ju vara så simpelt att när din kompis haft tillgång till din dator så har han kollat historiken i din webbläsare bara.

Har du konfronterat han och frågat vaf*n han håller på med?
Processor: AMD Phenom II x4 3.2 Ghz..Chassi: Fractal design ARC
Grafikkort: Radeon HD 6870 DirectCU....Nätaggregat: XFX Pro 650w
Höbalen är inte uppkopplad
2012-07-08, 11:48   #20

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Citat:
Vad är det?
Hur?

Jag kom överens med grannen att använda hans trådlösa. Tror tom vi ska använda samma nick. Och visst har kompisen tillgång till min dator
Det med lösenord tänkte jag inte på... Hon kan ha egen ju! Och resten vara GÄST!
Tackar!
Alla har skrivit om detta..

Använd ett vettigt Antivirus och sök genom datorn..
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-07-08, 12:08   #21

Whitewiz

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: jul 2007

Lyssna på det Höbalen säger istället.

Är väldigt liten risk att din "vän" är kunnig nog att istallera keyloggers och virus osv.

Din dator har inget lösenord och din "vän" har tillgång till den. Och du rensar säkert inte din historik i webbläsaren heller. Då krävs det inget snille för att ta reda på vilka sidor du varit på.

Lär dig att surfa med "privat surfning" på den webbläsare du använder och rensa surf-historiken eller skaffa lösenord på datorn så ingen kommer åt den så enkelt som de gör nu.
Whitewiz är inte uppkopplad
2012-07-08, 12:27   #22

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Alla har skrivit om detta..

Använd ett vettigt Antivirus och sök genom datorn..
Antiviruprogram hittar inte ofta keyloggers, de är väldigt svåra att märka.
Marcusk är inte uppkopplad
2012-07-08, 14:28   #23

silicon111

Avstängd

Jag fattar inte, vilken sörja. Delar du och "kompisen" med tjejen också? För delar man datorn (IMO lika kännsligt som att dela brud) så varför inte?

Om inte. ja då får väll inte din "kompis" använda dina datorer helt klart. Installera om dom, sätt lösenord och kryptera HDD. konfrontera honom och ev be han sticka åt fanders. Polisanmäl honom om han har installerat trojaner på datorn. Ja, det är så jag skulle gort.
2012-07-08, 17:45   #24

Esseboy

Medlem

Esseboys avatar

Plats: Finland

Registrerad: jul 2009

Alltså ta det från början...Bord du och din sambo med din "kompis"?
Använder ni samma dator?
Är "kompisen" avundsjuk på dej?
2012-07-08, 17:52   #25

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Plats: Chernobyl

Registrerad: mar 2009

Citat:
Vilket as. Hade slagit in tänderna på honom, om han inte gav sig.
Demonoidz är inte uppkopplad
2012-07-08, 18:01   #26

Dayz-Nooben

Medlem

Måste bara passa på att fråga alla som säger att han ska fixa ett anti virus, ni vet inte vad FUD står va?

Ont : Är kompisen bra på datorer? alltså vet han mycket, annars är det säkert nån gratis keylogger(lokal) tex refog keyloggern, testa klicka ctrl+shift+alt+r eller nått sånt, kommer inte ihåg riktigt, annars kolla processerna i datorn, men om han är bra på datorer så kan det bli lite svårare :/
Dayz-Nooben är inte uppkopplad
2012-07-08, 18:13   #27

Krakus

Medlem

Han besöker oss ibland. Kanske för ofta... Han jobbar med att ta fram olika systemlösningar i C++ tror jag. En jävel på programmering. Det var han som tyckte vi skulle prova med Linux Ubuntu. Som jag fattat klarar han att gå in i andras daorer. En gång visade han mig vårat rum via min kamera som jag har i burken.
Numera sitter tejp över linsen.
Polisanmäla en kompis? Nee. Kommer rensa allt.
2012-07-08, 18:14   #28

SimonMattila

Medlem

SimonMattilas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Worse Visa inlägg
De flesta forum är du ju ganska anonym på om du bara registrerar dig med falska uppgifter, om du du ska syssla med olagliga aktiviteter så kan nog en VPN vara att föredra, eller surfa på något Bibliotek/Köpcentrums WiFi.
Jag är så ICKE anonym man kan vara xD
I alla mina år har jag registrerat mig med För och Efternamn..
I ALLT ^^

OnTopic: Sätt lösenord på burken och låt den aldrig vara på när du går, han kan bara använda då, gör CTRL+L eller var det vara för att låsa snabbt.
Hittar du en keylogger som skulle vara ifrån han så polisanmäl han, keyloggers är jätte allvarligt,
med det kan man se ALLA lösenord och ALLA användarnamn. tex bank kontot och så, skulle ni bli ovänner o han har alla uppgifter sparade kan han bara sno alla pengar tex.

Senast redigerad av SimonMattila 2012-07-08 klockan 18:22.
2012-07-08, 18:25   #29

silicon111

Avstängd

Citat:
Han besöker oss ibland. Kanske för ofta... Han jobbar med att ta fram olika systemlösningar i C++ tror jag. En jävel på programmering. Det var han som tyckte vi skulle prova med Linux Ubuntu. Som jag fattat klarar han att gå in i andras daorer. En gång visade han mig vårat rum via min kamera som jag har i burken.
Numera sitter tejp över linsen.
Polisanmäla en kompis? Nee. Kommer rensa allt.
Skojjaru? Ja du har en konstig relation med dina kompisar. "En gång visade han mig vårat rum via min kamera som jag har i burken.
Numera sitter tejp över linsen" Förlåt, men jag tycker inte synd om dig längre. Varför inte ta bort tejpen och låta han kolla på?
2012-07-08, 18:25   #30

Xermalk

Medlem

Plats: Helsingborg

Registrerad: aug 2010

-> Linux <- låter du någon annan använda din linux burk utan lösenord är du körd.
Formatera om och byt Alla lösenord.

Är han så pass datorvan sitter han antagligen med alla lösenord o liknande som ni använt på datorn.

1. Fullkomlig formatering.
2. Truecrypt på hela hårdisken alternativt någon linuxlösning
3. ge fan i att låta han använda er dator, alternativt kör 2 olika truecrypt volymer/operativ en för gäster/sambo och en för dig. alt kör 3 men se till att ha en helt separat för dig med lösen som Enbart du känner till.
4. Av/Brandvägg ett måste.
5. Polisanmäl, olagligt att användar någons kamera utan tillåtelse.

Senast redigerad av Xermalk 2012-07-08 klockan 18:31.
Xermalk är inte uppkopplad
Sök jobb