Citat:
Ursprungligen inskrivet av
m0gg3
Via LAN portarna har jag 2 stationära, 1 xbox, 1 bluray men vill ha lite i reserv. Eller så skaffar man även en switch. Sen har jag på trådlösa 1 laptop, 1 surfplatta och 2 telefoner + främmandes telefoner/laptops/surfplattor då vid besök.
Någon farmor eller så är inte inblandad, de är jag och sambon bara. Vi sitter på Bahnhof 100/10.
Får gärna förklara lite mer ingående hur det funkar hårdvarumässigt med router på alternativ 2? Bygger jag ihop en egen blir det väl inget trådlös och bara 1 lan anslutning? Om man inte stoppar i ett till nätverkskort, då blir de 2. Hur funkar det? Vill gärna ha en bra grunduppsättning så jag slipper switch och separat router för att få fler LAN portar. Dock min tanke va ju att med alternativ 2 köra en separat router ändå, men enbart om det är stora fördelar med lite kraftigare server. Eller stora nackdelar med combo alternativ 1. Lite luddigt kanske men hoppas ni förstår.
Går att lösa saker på många sätt. Men jag tycker det är smidigast med en hypervisor. Alltså en grundstomme där du kan lägga in x antal virtuella os. Sen är det bara välja vad du vill köra. pfsense t.ex. för router och ubuntu som en server och kanske några andra test servrar. ex på hypervisors. hyper-v, esxi, xen
Sen tilldelar du hårdvara till dom olika OSen.
Dom kan dela på samma nätverskort men jag rekomenderar minst 3st. En för fjärrstyrning och en till inkommande och en för övrigt.
Så två av dom går till en switch i ditt nätverk.
Sen skaffar du en AP för det trådlösa.