Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-07-09, 16:35 | #1 |
m0gg3Medlem Plats: Östersund Registrerad: jul 2006 |
Funderingar: Bygga server & router. Soekris? Bygga eget?
Hej.
Går i tankarna på att skaffa mig en ny router då den gamla inte riktigt orkar med längre. Samt att jag blivit nyfiken på en egen mediaserver. I början va jag mest inne på att bygga min egen NAS just för lagring, backup, streaming samt även viss server mjukvara. Men snubblade in lite på soekris och tänkte att jag kanske ska slå ihop server & router i ett. Dock vet jag inte vad som blir bäst? Har två alternativ som jag klurat på idag, finns kanske fler också, men dessa har varit på topp just nu: Alternativ #1 Soekris net6501-70 Board Only Tillägg: WiFi Antenn. 2x 3TB Western diskar i raid 1. 1x ssd 32 eller 60gb för system och servermjukvara. Bygger eget chassi för att få plats me diskar och WiFi antenn. Alternativt moddar ett miniITX chassi. OS: Ubuntu Server Användning: Router, backup av känsliga/viktiga filer, mediastreaming till enheter i hemmet. Eventuella servrar i framtiden. Vent? Minecraft? Webserver? Ingen aning, men jag tänker framåt. Vet aldrig vad man får för sig att slänga upp för servrar. Fördelar: Både router och server i ett. Nackdelar: Inga uppgraderingsmöjligheter vad det gäller hårddiskutrymme, om det nu behövs. 3TB bör räcka ett tag. Har även en Amazon S3 Bucket för de mest värdefullaste bilder, dokument, programmering osv osv. Alternativ #2 Bygga en egen NAS. Byggde ihop en på komplett för ca 4600. Kortfattat va de Fractal Design Array R2, Intel Atom D525, 4GB RAM, 1x60GB SSD, 1x3TB Western Digital (Blir två framöver, mest för att skala ner budgeten lite vid första inköpet). OS: Ubuntu Server Användning: Blir väl ingen router av detta då det inte finns något trådlöst eller några LAN portar. Men det blir en lite kraftfullare server med större plats för lagring framöver med tanke på ett riktigt moderkort osv. Mer plats för hårddiskar. Fördelar: Kraftigare? Nackdelar: Ingen router möjlighet? Läste någonstans när jag sökte att det va någon som inte tyckte att man skulle köra router och server i samma pga viss delay kan förekomma? Hur pass känsligt är det att köra det i samma? Är de dumt? Är inte jätte pedantisk men vill ju ha laggfri streaming osv åtminstonde. "Kraftigare?" = Lite kraftigare är ju alternativ 2, men gör de så stor skillnad? "Ingen router möjlighet?" = Finns de någon lösning på detta kanske? Hoppas ni kan dela med er av erfarenheter eller idéer på vad som skulle va bättre än de andra. Motivera gärna.. Är mest såld på alternativ 1 för tillfället. Men vill inte slopa alternativ 2 då den känns mer komplett som en server, så får man köpa en vanlig router sen. Budget ligger kring dessa två alternativ. Mvh Mogge |
|
|
| 2012-07-09, 17:03 | #2 |
TanisMedlem Plats: Västerås Registrerad: mar 2011 |
IMHO är det två saker som skulle locka med ett "combo-bygge":
1) Du sparar kanske litet ström 2) Det är coolt Funktionsmässigt hade jag kört separat router o server alla dagar i veckan... Om du kör combo så hade jag virtualiserat routern med fysiskt egna interface så det inte påverkar din access till NAS/server. |
|
|
| 2012-07-10, 07:02 | #3 |
Tack för ditt svar!
1) Ja det är ju alltid trevligt ![]() 2) Hehe ja, fast inte om det är så pass mindre optimalt att de bör undvikas ![]() Ska försöka hitta lite mer information om combolösningen och se vad det kan bli för "problem". Fortsätt gärna kom med idéer och tankar! Mvh Mogge |
|
|
| 2012-07-10, 08:34 | #4 |
hermaniiiMedlem Registrerad: aug 2004 |
Har ingen större koll på soekris varianten men varför skrev du inget pris på den lösningen?
Personligen skulle jag valt den andra combon för den är mer flexibel. Och ser väl inge nackdelar att köra router i den med men kör i alla fall inkommande på en egen nätport. Skulle skaffat en lite kraftfullare cpu. Skiljer sig inte mycket i driftskostnad, lite dyrare i inköp men man har mer möjligheter vad man kan använda den till. Sen vet jag inte om det är så nödvändigt med ssd till server. |
|
|
| 2012-07-10, 11:26 | #5 |
Missade priset på den! Men det ligger i ungefär samma klass. Soekriskortet kostar 3100:- så får man lägga till strömadapter på knappa hundringen och sen WiFi kortet på tror de va ca 300:-. Sen är det hårddiskar då. Landar kanske lite dyrare.
Som jag sa är jag mer inne på första lösningen. Men om inte; kraftigare CPU går nog att ordna om de skulle va så. Hur funkar det med att köra router på den då isf? Vill ha ett par lan portar och trådlöst, en switch av något slag kommer de bli då idag använder jag 5 eller om de är 6 lan portar. SSD vet jag inte heller om det är nödvändigt, men de är ju otroligt snabbt och för framtida serverlösningar kanske en fördel? Vet iaf att minecraft server drar stor nytta av SSD. Även om jag inte tror jag kommer hosta nån minecraft server idag eller nån gång mer framöver, så ser jag på alla möjligheter bara för att vara förberedd. Senast redigerad av m0gg3 2012-07-10 klockan 12:29. |
|
|
| 2012-07-10, 11:35 | #6 |
bosh1Medlem Plats: Vega/Handen Registrerad: maj 2006 |
Om du har många burkar i ditt nätverk som vill ut så får du inte glömma att tänka på att ha rejält med bandbredd på insidan, om du ska ladda upp/ner saker till den samtidigt som farmor vill snacka på skype genom den.
Med IPtables kan du ju också sätta regler för routing i Ubuntu. Om du skaffar nätverkskort för det dvs.
| 2012-07-10, 12:21 | #7 |
Via LAN portarna har jag 2 stationära, 1 xbox, 1 bluray men vill ha lite i reserv. Eller så skaffar man även en switch. Sen har jag på trådlösa 1 laptop, 1 surfplatta och 2 telefoner + främmandes telefoner/laptops/surfplattor då vid besök.
Någon farmor eller så är inte inblandad, de är jag och sambon bara. Vi sitter på Bahnhof 100/10. Får gärna förklara lite mer ingående hur det funkar hårdvarumässigt med router på alternativ 2? Bygger jag ihop en egen blir det väl inget trådlös och bara 1 lan anslutning? Om man inte stoppar i ett till nätverkskort, då blir de 2. Hur funkar det? Vill gärna ha en bra grunduppsättning så jag slipper switch och separat router för att få fler LAN portar. Dock min tanke va ju att med alternativ 2 köra en separat router ändå, men enbart om det är stora fördelar med lite kraftigare server. Eller stora nackdelar med combo alternativ 1. Lite luddigt kanske men hoppas ni förstår. |
|
|
| 2012-07-10, 13:12 | #8 |
hermaniiiMedlem Registrerad: aug 2004 |
Citat:
Sen tilldelar du hårdvara till dom olika OSen. Dom kan dela på samma nätverskort men jag rekomenderar minst 3st. En för fjärrstyrning och en till inkommande och en för övrigt. Så två av dom går till en switch i ditt nätverk. Sen skaffar du en AP för det trådlösa. |
|
|
| 2012-07-10, 13:27 | #9 |
soppmanMedlem Plats: stockholm Registrerad: jul 2007 |
köra två olika system för detta är givetvis bara slöseri med pengar.. att routa 100/100 skulle en gammal 486:a klara av. Som någon här sa, bygg en liten låda med atom eller liknande och skaffa en ap istället, alternativt en router som får agera som en ap eftersom ap's verkar ha blivit dyrare.
pfsence är utmärkt till detta ändamål. |
|
|
| 2012-07-10, 14:49 | #10 |
Jag tackar för era svar! Nu har jag definitivt mer kött på benen och förstår mer hur det fungerar. Tar gärna emot fler åsikter givetvis!
Edit: Gjorde en tabbe. Priserna på soekris.eu va som standard exkl.moms. Så räkna man på momsen blev de något dyrare. Ca 6200:- och då har jag inte räknat på hårddiskarna (bara en SSD Flash 20gb). Plus eventuellt miniITX chassi. Senast redigerad av m0gg3 2012-07-10 klockan 18:42. |
|
|
| 2012-07-11, 06:58 | #12 |
Blir nog att köra alternativ 2.
SSD ville jag ha för att vara garderad. Som jag nämnde tidigare, bara som exempel så skulle jag få för mig att hosta en minecraft server, så är SSD en stor fördel istället för att köra servern i ramminnet. Även om jag troligtvis inte kommer hosta nån MCserver igen så utgår jag från att vara välutrustad för att slippa så mycket uppgraderingar som möjligt. |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes