Ska man göra det så ska man göra det ordentligt och ta hänsyn till uppkoppling mellan router och dator också.

Samma ISP-lina i alla fyra test...
Test 1:
1. Com Hem
2. 100/10
3.

Trådlöst uppkopplad (över 5 GHz wireless n) till ASUS RT-N66U med kanalbredd tvingad till 40 MHz (kanal 36+40.) Inga övriga 5 GHz nätverk i närheten som kan störa.
Test 2:
1. Com Hem
2. 100/10
3.

Trådlöst uppkopplad över 2,4 GHz (kanal 9) till ASUS RT-N66U med automatiskt val av kanalbredd i modemets firmware, dvs routern väljer mellan 20 MHz (standardläget där endast en wifi-kanal används) och 40 MHz (kanal 9 +13) men faller tillbaks på 20 MHz om det finns störningar från närliggande nätverk. Här har modemet, helt enligt specifikationerna i 802.11n-standarden, fallit tillbaks till 20 MHz kanalbredd pga närhet till andra trådlösa nät.
Test 3:
1. Com Hem
2. 100/10
3.

Trådlöst uppkopplad över 2,4 GHz (kanal 9 + 13) till ASUS RT-N66U med tvingad kanalbredd på 40 MHz (routern faller INTE tillbaks till 20 MHz om det finns störningar i närheten utan försöker "överrösta" intilliggande nätverk.)
OBS! De routrar som till punkt och pricka följer 802.11n-standarden (dvs de flesta på marknaden) tillåter inte att användaren i firmware tvingar modemet till att sända på 40 MHz kanalbredd över 2,4 GHz-bandet! (Fy ASUS!)
Test 4:
1. Com Hem
2. 100/10
3.

Uppkopplad direkt till ASUS RT-N66U via en 1,5m gigabit ethernetkabel.
...
Har oftast mellan 15 och 30 andra synliga 2,4 GHz trådlösa nätverk i grannskapet beroende på tid på dagen och vilken dag i veckan det är. Inga andra nätverk än mitt ligger på 5 GHz-bandet. Så här stor skillnad gör i praktiken den ökande trängseln (=interferensen) på 2,4 GHz-bandet. Jag kan iofs tvinga min router att köra på 40 MHz kanalbredd över 2,4 GHz och få 90+ mbit/s ner men det är ju inte helt rätt mot grannarna eftersom jag då stör (=sänker hastigheten på) deras trådlösa nätverk genom att lägga beslag på en rätt ansenlig del av frekvensutrymmet för mig själv...
Kan väl iaf kort o gott sammanfatta att jag får den hastighet som utlovas o mer därtill från Com Hem. Väldigt stabil uppkoppling nuförtiden dessutom som inte fluktuerar mer än några Kbit i upp-/nerhastighet vid någon tid på dygnet.