Får ut ca 90-95 Mbit/s över 2,4 GHz till min ASUS-laptop med ett ganska sunkigt nätverkschip från Atheros. Nu kör jag förvisso med 40 MHz kanalbredd (s.k. channel bonding) vilket höjer länkastigheten rätt rejält.
Över 5 GHz trådlöst maxar jag linan (Com Hem XXL 100/10) med drygt 112 Mbit/s ner med min MacBook Air.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Leon-The-Killer
Tänkte jämföra lite, får ut i underkant tycker jag. Får typ 55-60 Mbit/s upp och 15-20 Mbit/s ner med full signalstyrka med D-link DWA-140, och samma på tre st bärbara. Provat olika kanaler på routern utan skillnad, så vet inte riktigt nästa steg att prova. Med kabel får jag 90/80 genom routern, så det är ju något skumt med det trådlösa
Vet inte vilken router du har men värt att notera är att de flesta n-routrarna på marknaden har två lägen för kanalbredden på 2,4 GHz wifi: 20 MHz eller 20/40 MHz (auto), också kallat channel bonding.
Vid 20 MHz används alltid bara en wifikanal för datatrafik men vid 20/40 MHz kan routern, om routerns programvara tycker att sändningsförhållandena är goda nog, dvs om det inte finns några andra hyfsat starka trådlösa nätverk i närheten som kan störa(s), överföra data via två wifikanaler samtidigt. (Alltså med 40 MHz kanalbredd.)
Dock, och det här är det viktigaste att notera om man ex. bor i flerfamiljshus, så brukar detta tvåkanalsläge automatiskt avaktiveras av routerns programvara så fort det finns lite andra trådlösa nätverk i närheten. Dessutom, enligt den officiella 802.11n-standarden, så får det
inte gå att tvinga routern att koppla upp på 40 MHz utan routern
ska automatiskt falla tillbaks till en kanal (20 MHz) om det finns andra trådlösa nät i närheten.
Däremot kan man via vissa routrars programvara (som t.ex. min ASUS RT-N66U, som alltså inte följer den rekommenderade standarden) tvinga routern att använda sig av 40 MHz kanalbredd oavsett om det finns andra nätverk i närheten och då kommer jag upp i 90-95 Mbit/s. Annars ligger jag på ungefär samma på nerströmmen som du, dvs runt 50-60 Mbit/s i bästa fall. Det är kanske så att även om du ställt in din router på 20/40 MHz (channel bonding på) så faller den, som standarden föreskriver, tillbaks till 20 MHz pga att det ligger andra nätverk i närheten?