Undrar varför så många får panik över att någon ska hacka deras trådlösa?
1) Slå av WPS i routern. (Det är alltid det första jag gör på varje router jag konfigurerar.)
2) Kör
WPA2 Personal med AES-kryptering.
3) Välj ett hyfsat långt lösenord (det är förvisso fullständig overkill men jag kör ett slumpmässigt lösenord på 45 stora och små bokstäver, siffror och specialtecken) som du byter någon gång om året.
4) Surfa lugnt.
Vill någon objuden gäst ta sig in någonstans så går man, precis som inbrottstjuven, efter den lägst hängande frukten, dvs de som kör med ett fabriksinställt SSID och svag (WEP=att be om att bli hackad) eller ingen kryptering på sina nätverk.
Om man inte har tillräckligt med koll och inte absolut har ett behov av det, så finns det ingen anledning att börja pilla med egna lösningar som ex. WPA2 Enterprise (+ RADIUS), gömma sitt SSID (vilket tvärtom kan ställa till mer problem än det löser och dessutom: om någon har kunskap/resurser/vilja nog att knäcka ditt wifi så har dom också tillräckliga kunskaper och mjukvara för att kunna hitta ditt dolda SSID) eller annat hyss.
Bor mitt inne i stan med massor av folk som bor i närheten och passerar mitt fullt synliga nätverk varje dag, har rätt hyfsad koll på mina routerloggar och har aldrig någonsin råkat ut för ens ett enda hack-försök trots att jag kört trådlöst i 3-4 års tid och alltid har min router igång 24 timmar om dygnet.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Firkraag
Så mitt WPA-2+AES @Asus RT-N66U är inte längre säkert? Risken att någon hackar det är dock ganska liten?
Som shenjin redan svarat: nej.
Se bara till att WPS är avstängt i routern och att du använder WPA2-Personal med AES-kryptering, ett unikt SSID (signalerar om inte annat en ev. angripare att du har tagit dig tiden och mödan att ändra från fabriksinställningarna i din router vilket bara det avskräcker) och ett hyfsat starkt lösenord.