Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-07-31, 08:08 | #1 |
PappyMedlem Plats: LKPG Registrerad: feb 2003 |
MS-protokoll för WPA2 knäckt
Microsofts protokoll för WPA2-kryptering är knäckt.
Undvik. Nu är ju inte MS kända för säkerhet så det är kanske ingen som använder, men kan vara värt att titta över om du har ett trådlöst nätverk. Byt. http://threatpost.com/en_us/blogs/ne...sswords-073012
| 2012-07-31, 09:45 | #3 |
Kr^PacManHedersmedlem Plats: QuakeNet Registrerad: jul 2001 |
Läskigt, eftersom att oavsett vad man har för säkerhet för inloggning och liknande så verkar den kunna crackas? Så kör man WPA2 med RADIUS-authensering med CHAPv2 kan man fortfarande vara såbar, som jag förstår det?
Någon som vet vilket protokoll Pfsense använder? EAP kanske? Jag har en Cisco Aironet 1231G AP och där väljer man authenseringsprotokoll som är EAP som standard om jag inte minns fel.
SWECLOCKERS.COM WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 @ X.X GHz :: 32 GB Corsair Dominator @ 1xxx MHz :: Corsair H80 :: Samsung 830 256 GB :: Samsung Syncmaster S27A950D If Quake was done today :: Blogg :: Apache-Pong med Logstalgia :: Nytt serverrum (under uppbyggnad) |
|
|
| 2012-07-31, 09:47 | #5 |
shenjinMedlem Plats: I mitt cluster Registrerad: okt 2008 |
Känns lite som att de som använder MS-CHAPv1 eller MS-CHAPv2 lite får skylla sig själv, även om det säkert används av kompabilitetsskäl ibland.
Det är långt ifrån en särskilt stark CHAP variant.
| 2012-07-31, 09:59 | #7 |
FirkraagMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jul 2002 |
Så mitt WPA-2+AES @Asus RT-N66U är inte längre säkert? Risken att någon hackar det är dock ganska liten?
Dator: Intel 3570K :: 8GB DDR3 :: GeForce GTX 670 :: Asus Xonar Essence ST :: Intel SSD 330 120GB Kring : Dell U2312HM :: Sennheiser HD598 :: Ducky G2Pro TKL MX Brown PBT :: Razer Deathadder 3.5 :: StarCraft 2 Profil :: Steam Profil :: |
|
|
| 2012-07-31, 10:04 | #8 |
Citat:
Du lär bara hitta det hos företag och kanske en och annan säkerhetsentusiast/paranoid människa. Jag repeterar, detta påverkar inte vanliga WPA2, som vissa kallar för WPA2-Personal, för de använder inte MS-CHAP alls och använder en helt annan autensieringsmetod än denna artikel är fokuserad på att knäcka.
| 2012-07-31, 10:09 | #9 |
anden12Medlem Plats: Stockholm Registrerad: jun 2005 |
Citat:
MS-CHAPv2 är lixom 15 år gammalt.. vilket nog får anses som en hyfsat okej livslängd för ett välanvänt autentiseringsprotokoll. (dock är detta knappast första säkerhetsbristen som uppdagats med MS-CHAPv2..)
| 2012-07-31, 10:20 | #10 |
XermalkMedlem Plats: Helsingborg Registrerad: aug 2010 |
Vad ni verkligen skall göra är att se till at WPS är fullständigt avaktiverat i era routrar, det brukar vara på som standard.
http://code.google.com/p/reaver-wps/ |
|
|
| 2012-07-31, 10:59 | #14 |
FirkraagMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jul 2002 |
Citat:
Dator: Intel 3570K :: 8GB DDR3 :: GeForce GTX 670 :: Asus Xonar Essence ST :: Intel SSD 330 120GB Kring : Dell U2312HM :: Sennheiser HD598 :: Ducky G2Pro TKL MX Brown PBT :: Razer Deathadder 3.5 :: StarCraft 2 Profil :: Steam Profil :: |
|
|
| 2012-07-31, 11:48 | #15 |
HokulvMedlem Plats: Göteborg Registrerad: nov 2006 |
Aldrig får man vara säker någonstans
Det är förvisso en omöjlig tanke för många idag, det vet jag, men kör med nätverkskabel om du kan. I skrivande stund hittar jag två starka anledningar till nätverkskabelns favör:
Fördelar: > Hög säkerhet > Väldigt låg förlust av bandbredd Förutsättningarna för kabelburen trafik minskar drastiskt om fler ska dela på samma uppkoppling. Det blir ju omständigt att dra kabel till höger & vänster. Idag ställer vi högre krav på tillgänglighet än tidigare och nätverkskabeln tappar därmed i populäritet. För bärbara datorer och avancerade telefoner blir istället kabeln en stor akilleshäl. Det är nästan lite "osexigt" med trådbunden trafik idag då man hellre kan sitta med trådlös uppkoppling var som helst; det ger ju fler möjligheter. Å andra sidan ökar risken för intrång, spioneri och den personliga integriteten kan sättas på spel. Friheten betyder allt - men den har ett pris. |
|
|
| 2012-07-31, 13:41 | #16 |
fb0rMedlem Registrerad: nov 2008 |
Undrar varför så många får panik över att någon ska hacka deras trådlösa?
1) Slå av WPS i routern. (Det är alltid det första jag gör på varje router jag konfigurerar.) 2) Kör WPA2 Personal med AES-kryptering. 3) Välj ett hyfsat långt lösenord (det är förvisso fullständig overkill men jag kör ett slumpmässigt lösenord på 45 stora och små bokstäver, siffror och specialtecken) som du byter någon gång om året. 4) Surfa lugnt. Vill någon objuden gäst ta sig in någonstans så går man, precis som inbrottstjuven, efter den lägst hängande frukten, dvs de som kör med ett fabriksinställt SSID och svag (WEP=att be om att bli hackad) eller ingen kryptering på sina nätverk. Om man inte har tillräckligt med koll och inte absolut har ett behov av det, så finns det ingen anledning att börja pilla med egna lösningar som ex. WPA2 Enterprise (+ RADIUS), gömma sitt SSID (vilket tvärtom kan ställa till mer problem än det löser och dessutom: om någon har kunskap/resurser/vilja nog att knäcka ditt wifi så har dom också tillräckliga kunskaper och mjukvara för att kunna hitta ditt dolda SSID) eller annat hyss. Bor mitt inne i stan med massor av folk som bor i närheten och passerar mitt fullt synliga nätverk varje dag, har rätt hyfsad koll på mina routerloggar och har aldrig någonsin råkat ut för ens ett enda hack-försök trots att jag kört trådlöst i 3-4 års tid och alltid har min router igång 24 timmar om dygnet. Citat:
Se bara till att WPS är avstängt i routern och att du använder WPA2-Personal med AES-kryptering, ett unikt SSID (signalerar om inte annat en ev. angripare att du har tagit dig tiden och mödan att ändra från fabriksinställningarna i din router vilket bara det avskräcker) och ett hyfsat starkt lösenord. |
|
|
| 2012-07-31, 15:54 | #17 |
Kr^PacManHedersmedlem Plats: QuakeNet Registrerad: jul 2001 |
För er som är mer insatta - om man använder WPA2 Enterprise med authensering mot en RADIUS-server på Linux/Unix - är man "drabbad" då? Eller handlar det bara om man kör själva RADIUS-authenseringen med MSCHAPv2 mot en Microsoft RADIUS-server? Eller har jag fått allt om bakfoten?
SWECLOCKERS.COM WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 @ X.X GHz :: 32 GB Corsair Dominator @ 1xxx MHz :: Corsair H80 :: Samsung 830 256 GB :: Samsung Syncmaster S27A950D If Quake was done today :: Blogg :: Apache-Pong med Logstalgia :: Nytt serverrum (under uppbyggnad) |
|
|
| 2012-07-31, 16:51 | #18 |
Citat:
Kör du MS-CHAPv2 eller ännu värre MS-CHAPv1 så är du rökt so to speak. Men som flera pekat ut redan, MS-CHAPv2 är ett väldigt gammalt protokoll och har blivit bevisat svagt flera gånger tidigare av bl.a bruce schneier med kollegor. För att ge lite perspektiv, det introducerades i samband med NT 4.0 SP4, och fanns som en uppdatering för Win 95/98. Det är GAMMALT ![]() Edit: Lite bokstäver som fattades lol
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes