Jag har iaf bara gott att säga om Skanovas tekniker. Det sista lyftet i hastighet jag fick var när grannen flyttade huset och ledningarna togs ner. Efter lite samtalande med de två teknikerna på jobbet om betydelsen av god hastighet, bytte han all kabel till nyare sorten (svart Nexans med vajer) och tänkte igenom hur han skulle dra det hela, vilket innebar enbart en stolpskarv vid min tomtgräns, och en innan stationen. Annars hade jag fått ytterligare skarvar eftersom grannens kabel var inblandad i några stolpar. Han gjorde definitivt det "lilla extra" för att hjälpa en bredbandstörstande medmänniska.
Edit: Möjligen tack vare mitt välsmorda munläder lyckades jag även få Telia att dra in deras internet på det andra paret tåtar in i huset, medan dåvarande ISP (Alltele) fick tima ut abonnemanget på det urpsrungliga paret. Detta eftersom de saknade porteringsavtal (uselt, javisst) och jag hade blivit utan internet en bra stund (vecka/veckor) annars vid bytet. Så tummen upp till Telia också!
Edit2: Vad jag vill ha sagt med detta är: Var så vänlig som möjligt, men var också tydlig och förklara noga vad det gäller, så kan man ofta få lite extra välvilja från de som ska utföra jobbet. Det är bara vanliga människor, som vi andra, och uppskattar lite extra vänlighet ibland.