Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Laggeman
Även jag har drabbats av detta enormt irriterande fel, och även jag har Telia som bredbandsleverantör.
När jag kontaktade kundtjänst så fick jag till svar att mitt modem från dem hade ingen garanti längre, men jag kunde få ett nytt med inbyggd router och ip-telefoni och det skulle inte kosta mig ett öre ifall jag bytte till just ip-telefoni istället. Däremot skulle jag komma ner 50kr i månadsavgift.
Min misstanke när man läser denna tråden är att Telia med flit sätter en bugg i sina kunders system och "tvingar dem" till att nappa på ett "bättre" erbjudande. I mitt fall är det även så att vårt avtal går ut om 2 månader.
Jag kan även lägga till svärfars system som fick samma bekymmer med en likadant modem (Zyxel) för ett par månader sedan i deras sommarstuga, även där fick de erbjudandet om att få ny router gratis mot att de kopplade upp sig på ip-telenonen istället. (Detta går dock inte då de har larm kopplat och behöver linan där intakt i fall strömmen skulle gå.)
Det är ingen bugg, det är helt enkelt 2 års garanti på Zyxel som man äger själv. När den går ut kan du köpa ett nytt Zyxel för 495 eller skaffa Smart för 29kr/mån, men du slipper den sistnämda kostnaden om du omvandlar till IP-tele samtidigt. Det är inte helt ovanligt att Zyxel ger upp efter några år i drift..
Sen att routerfunktionen i Thomson (Telia Smart) kanske inte uppskattas av alla kunder är en annan sak, du kan dock få den bryggad och använda egen router.