Verktyg Visningsval
2012-08-04, 09:55   #1

Sergioboy

Medlem

Registrerad: jun 2012

Ny router förstör internet..

Hej!

Fick för någon vecka sedan en ny router av mitt internetbolag, fråga mig inte varför men den behövdes byttas ut enligt dem.

När jag sedan fick den nya routern så blev mitt internet både segt och icke användbart på många delar utav mitt hem. Kunde förut surfa utan problem vart som helst i huset, nu kan jag knappt surfa alls, nån som vet vad problemet är? Har mitt kontor Ca 15 meter ifrån routern och Internet försvinner lite när som härifrån och om inte det försvinner så är det otroligt segt.. Har även införskaffat mig en Mac Air och där är Internet ännu segare än vad den va på PC som redan var seg där.. Kan tilläga att när jag är i samma rum som routern så flyter internet på hur bra som helst..

Nån som vet vad problemet kan vara? Någon inställning eller dylikt eller är det routern som det är fel på ?

Alternativt, finns det något man kan köpa och lägga i tex mitt kontor för att få upp signalen bättre?

Tack i förhand!

EDIT: Routern i frågan är en zyxel p-2601hn-f1 från Glocalnet.

Senast redigerad av Sergioboy 2012-08-04 klockan 10:11.
Sergioboy är inte uppkopplad
2012-08-04, 10:04   #2

IQTRM

Medlem

Registrerad: jul 2006

Eftersom du inte har gett nån form av information om vilken router du hade innan eller vilken du har nu så kan det vara svårt för nån att hjälpa dig.

Men det låter ju som att du har dålig sändning/mottagning till din nya router. Det är inte så enkelt att du inte har skruvat dit antennerna?
IQTRM är inte uppkopplad
2012-08-04, 10:05   #3

netbuddy

Medlem

netbuddys avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: aug 2009

Ring din leverantör och klaga istället. Du har uppenbarligen fått en undermålig router. Vilken router har du nu och vilken hade du innan? Vilken leverantör är det?
Om du inte vill byta av någon anledning så kan du köpa en accesspunkt för att förlänga ditt trådlösa nätverk.

Men som sagt, ring din leverantör och tala om att den nya routern suger och begär att få en ny eller använd den gamla om du kan.
2012-08-04, 10:07   #4

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: jul 2011

Om du kör med trådlöst skulle en range extender eller något med liknande funktion kunna hjälpa. Men det är svårt att veta vad som hjälper om du inte ger mer information som vilken router det är samt vad och hur du ansluter. Om du ger lite mer tekninsk information så kanske någon kan ge mer konkreta tips.
2012-08-04, 10:10   #5

Sergioboy

Medlem

Oj är inte så teknisk som ni ser, så självklart glömde jag det viktigaste .. Routern heter Zyxel zyxel p-2601hn-f1. Har glocalnet och innan tror jag att jag hade en router med deras märke på.

Ja signalen har blivit så mycket sämre, kan tex inte ha wifi på mobilen på andra våningen längre, förr kunde jag ha det en bit ut på gatan..
2012-08-04, 10:12   #6

tingkan

Medlem

tingkans avatar

Plats: Grönahög

Registrerad: nov 2008

Vilken trådlösteknik har du inställt i routen då?
2012-08-04, 10:23   #7

Sergioboy

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tingkan Visa inlägg
Vilken trådlösteknik har du inställt i routen då?
Hur ser man det ?
2012-08-04, 21:36   #8

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sergioboy Visa inlägg
Hur ser man det ?
Du får ansluta till routern med en webläsare och se hur den är konfigurerad. Troligen är ip-addressen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 och användarnamn brukar vara admin. Defaultlösenordet står troligen i manualen och kanske även på routern, jag är inte säker men jag tror Zyxel ofta använder 1234 som lösenord.

En anledning till det kan bli dålig anslutning kan vara att andra har trådlösa nätverk i närheten, om dessa använder sig av samma kanal så stör de varandra extra mycket. När du ansluter kan du kanske se andra nätverk och vilken kanal de har om möjligt välj en kanal som du är ensam på eller som bara används av svaga nät.
2012-08-05, 00:24   #9

Sergioboy

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mattsingen Visa inlägg
Du får ansluta till routern med en webläsare och se hur den är konfigurerad. Troligen är ip-addressen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 och användarnamn brukar vara admin. Defaultlösenordet står troligen i manualen och kanske även på routern, jag är inte säker men jag tror Zyxel ofta använder 1234 som lösenord.

En anledning till det kan bli dålig anslutning kan vara att andra har trådlösa nätverk i närheten, om dessa använder sig av samma kanal så stör de varandra extra mycket. När du ansluter kan du kanske se andra nätverk och vilken kanal de har om möjligt välj en kanal som du är ensam på eller som bara används av svaga nät.
Tack för tipset!

Fanns 13 st kanaler så ska testa och se om det blir någon skillnad
2012-08-05, 08:23   #10

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sergioboy Visa inlägg
Tack för tipset!

Fanns 13 st kanaler så ska testa och se om det blir någon skillnad
En liten varning dock med kanal 13. Det finns vissa enheter som inte klarar mer än till kanal 12, till exempel Nintendo Wii.
Men man märker ju ganska snabbt om det inte alls fungerar...
2012-08-09, 10:11   #11

Sergioboy

Medlem

Har provat att byta kanaler utan större framgång nu.. Ska ligga på 12-25 mb/s men ligger oftast på runt 5-6 och mindre. Har inte ens internet i vissa rum.. Känns som att det är ett problem som inte går att lösas själv eller finns det något mer som kan göras ?
2012-08-09, 10:24   #12

Hellspawned

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2008

Detta är ett problem som oftast går att lösa, men det kan kräva en del meckande.
Har du pratat med glocalnet?
Hellspawned är inte uppkopplad
2012-08-09, 10:26   #13

ZheatoZ

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2009

Har likadan router, och tydligen ska det bara vara massa problem med den. tex kan inte öppna portar (även om man stänger av brandväggen är portarna blockerade) och massa annat skit.. jag kör iaf på en router efter modemet så funkar mitt trådlösa helt okej. iofs har jag inte mer än 12mbit
ZheatoZ är inte uppkopplad
2012-08-09, 10:27   #14

qrnis

Medlem

qrniss avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2008

om routern är på golvet, testa att sätta den högre upp närmre taket.
jag själv gjorde så och har det mycket bättre nu
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE
qrnis är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb