Hej!
Jag och mina föräldrar bor i samma lägenhetshus och har börjat överväga att försöka utnyttja min internetuppkoppling istället för att båda hushållen ska betala åtskilliga hundralappar i månaden i onödan. Vi har båda trådlöst och skissar nu på en lösning som jag är mycket glad över att kunna presentera för er, och skulle bli ännu gladare om jag fick en portion experthjälp med.
Mitt hem ligger på bottenplan medan mina föräldrars ligger på den tredje (fjärde med bp inräknat). Tanken är att de säger upp sitt abonnemang
om vi får detta att fungera, dvs att vi lyckas få till en signalförstärkning som gör det fullt möjligt för dem att surfa, mejla och förflytta filer i ~5 GB relativt snabbt emellan oss. För att uppnå detta resultat har vi tänkt sätta ut två stycken signalförstärkare á la
NanoStation M5, 5 GHz outdoor AP/client 15-16dBi 150Mbps vid de två röda punkterna, på utsidan av fasaden. Den på bottenvåningen kommer stå ungefär 20 meter ifrån signalgivande Router (Netgear cg3100) och sedan förstärka signalen upp till sin motpart på tredje våningen som ska tillhandahålla en stark signal i hela lägenheten (60 m2).
Min fråga till er är om ni tror att det är möjligt, vad för hastigheter kan man räkna med?
Är signalförstärkarna för dåliga/overkill eller alldeles lagom? Vi har räknat på abonnemangskostnaden och kommit fram till att 2000:- blir en 'vinst' om en av oss säger upp sitt abonnemang.
Hör till saken gör att jag når farsans router i dagsläget, men med riktigt dålig signal. Huset är i huvudsak i betong så någon lösning 'innanför fasaden' tror jag inte är möjlig.
Tacksam för idéer och förslag!
EDIT: Jag såg nu att min router endast har 2.4 GHZ band medan angivna signalförstärkare har 5 GHZ. Betyder detta att jag inte skulle vinna någon prestanda alls utan hellre borde köra med signalförstärkare som går i 2.4 GHZ?