Verktyg Visningsval
2012-08-09, 10:06   #1

GrizzlyBear

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2008

Linksys WRT160NL begränsar hastigheten

Har precis skaffat 100/10Mbit Internet via Fiber och testade det med Bredbandskollen med ett bedrövligt resultat. 16-18Mbit ner och 9-11Mbit upp Jag var precis på väg att ringa leverantören och fråga vad det var för !"#¤¤% tjänst de levererade när jag läste att man skulle testa att koppla datorn direkt till bredbandsdosan i väggen. Gjorde det och fick en aningens bättre resultat: 89-95Mbit ner och 10-11Mbit upp.
Uppenbarligen är det något i routern som begränsar hastigheten! Jag testade både med kabel och trådlöst med samma resultat. Jag har även testat olika kablar mellan bredbandsdosan och routern.
Jag vet att routern inte är känd för att vara den snabbaste på marknaden med det här var ju en värdelöst!
Är det någon som känner igen detta?

Jag ska erkänna att jag inte haft tid att kolla så mycket själv ännu då jag håller på att flytta så det kanske är något enkelt. En FW uppdatering kanske kan hjälpa (tror dock den har senaste redan)? Eller ska man gå över till en eftermarknadsfirmware? Finns det något i routerns inställningar som kan begränsa hastigheten?

Tacksam för svar
GrizzlyBear är inte uppkopplad
2012-08-09, 23:45   #2

vipers

Medlem

Plats: Göta

Registrerad: jan 2007

Dra igång en torrent och försök maxa bredbandet. Bredbandskollen kan ha fel.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb