Verktyg Visningsval
2012-08-09, 10:50   #1

santacruz

Medlem

Plats: Gbg

Registrerad: feb 2008

Router vägrar fungera med IP-telefoni

Sedan ca en vecka tillbaka har jag bredband och IP-telefoni via fiber, Framtidens bredband i Gbg, isp Universal Telecom.
Jag har hållt på att laborera med olika inställningar för att få det att funka men av nån anledning vägrar min router (Netgear WNR1000) att släppa igenom IP-telefonin, då har jag ändå satt telefonboxen som DMZ. Är det nån som har något tips?

Jag har varit i kontakt med Universals support (mycket trevliga och kunniga måste jag säga) men de är också förvånade över att det inte funkar.
santacruz är inte uppkopplad
2012-08-09, 11:05   #2

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Använder de vlan? wnr 1000 är inte det en modell som operatörer delar ut ? varifrån komemr den och är den konfad för nått annat bolag?
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-08-09, 12:28   #3

santacruz

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Använder de vlan? wnr 1000 är inte det en modell som operatörer delar ut ? varifrån komemr den och är den konfad för nått annat bolag?
Nej nej, det är en vanlig router jag köpte för ett antal år sen.
2012-08-09, 12:55   #4

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Men hur funkar ip tele tjänsten har du några detaljer om den ?
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-08-09, 13:01   #5

DegenSHT

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2012

Vissa routrar kör en egen sipserver eller eget sip-protokoll för att försöka hjälpa till. Detta gör vanligtvis bara allting sämre. Kolla om netgearen har någon inställning för SIP och slå av allt sånt.

Edit: En snabb googling på den routern visar att många verkar ha liknande problem.
https://www.google.se/search?q=netge...ient=firefox-a

Senast redigerad av DegenSHT 2012-08-09 klockan 13:02. Anledning: mer info
DegenSHT är inte uppkopplad
2012-08-09, 13:03   #6

TwiceFire

Medlem

TwiceFires avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2007

Ip telefoni och ip tv brukar aldrig funka utan att först ha routern från själva isp leverantören.
[Chassi: NZXT Phantom Black],[PSU:Corsair 620W], [Moderkort:MSI Z77A-GD65], [CPU: Intel Core i5-3570K], [CPU Kylare: Noctua NH-U12P SE2], [Minnen: Corsair 8GB DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC], [Grafikkort: GTX680], [SSD: Samsung 840 120gb] [2TB Samsung EcoGreen F3 x2], [OS: Windows 8 64-bit] [Skärm: Dell U2713hm +Dell UltraSharp U2312HM ] !
TwiceFire är inte uppkopplad
2012-08-09, 13:14   #7

santacruz

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DegenSHT Visa inlägg
Vissa routrar kör en egen sipserver eller eget sip-protokoll för att försöka hjälpa till. Detta gör vanligtvis bara allting sämre. Kolla om netgearen har någon inställning för SIP och slå av allt sånt.

Edit: En snabb googling på den routern visar att många verkar ha liknande problem.
Jag ska kolla upp det när jag får chansen. Tack för tipset!
2012-08-09, 13:56   #8

santacruz

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DegenSHT Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen inskrivet av santacruz Visa inlägg
Jag ska kolla upp det när jag får chansen. Tack för tipset!
Fan, routern verkar ökänt inkompatibel med VOIP...
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb