Verktyg Visningsval
2012-08-09, 10:51   #1

anonymsomfan

Medlem

Registrerad: jun 2012

Nätverksproblem

Tjena,

Jag hoppas jag lägger denna tråden rätt nu...

Jag har problem med mitt nätverk hemma. Jag fick nyligen 100/10 bredband via telia och har kommer upp i 96mbit/s
på bredbandskollen, med alla datorer om jag kopplar de direkt i jacket med en kabel. Men de märkliga problemet dyker upp när jag flyttar min HTPC till vardagsrummet, där kommer den enbart upp i 55-60mbit, det är visserligen en annan längre kabel
men kopplar jag samma kabel till min bärbara dator så fungerar den i 96mbit igen, så det känns inte som det är kabeln det är fel på.

Alltså, jag har kommit upp i 96mbit på båda datorerna, så jag vet att nätverkskorten klarar av det, men HTPCn verkar mer känslig till den långa kabeln (15m) trots att den är kopplad direkt i jacket. Vad kan detta bero på?

Edit: Har nu provat med ett USB-nätverkskort också, blir samma hastighet där, dåligt på HTPCn men bra på de andra datorerna. Har också provat att föra över filer mellan datorerna och detta går via samma kablar (cat5e) och alla datorerna har Gbit nätverkskort. Hastigheten när jag för över filer mellan HTPCn och min stationära är 45-50MB/s (OBS! MB inte Mbit) så det är ju inget fel på kabeln eller nätverkskortet, jag tycker det är skitskumt.

Kan man göra några separata inställningar för internet? För hastigheten i de interna nätverket tutar ju på bra. Routern ska de inte heller ha att göra med tycker jag, då jag som sagt provat utan den också, med alla datorer var för sig.

Edit 2: Jag har även provat en annan lång kabel (10m) och det blir samma problem på den, dåligt på HTPCn men bra på de andra.

Mvh
A

Senast redigerad av anonymsomfan 2012-08-09 klockan 13:00.
anonymsomfan är inte uppkopplad
2012-08-09, 15:47   #2

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Västernorrland

Registrerad: dec 2005

*Tråd flyttad till lämpligare avdelning*

2012-08-11, 10:18   #3

anonymsomfan

Medlem

Är det verkligen ingen som har någon idé???
2012-08-11, 10:35   #4

skanepiraten

Medlem

skanepiratens avatar

Plats: Tollarp

Registrerad: jul 2008

Ja med tanke på att du når över 100mbit/s på den "lokala" delen så är det nog inget fysiskt problem i dit nätverk utan verkar mer ligga i din programvara eller os i din HTPC?

Hur mäter du din bandbredd? Hemsida/or?

För att göra ett mer brett test gå in på bredbandskollen.se och välj avancerad mätning och välj 5 trådar och sedan ge resultaten på detta ( Testa både HTPC och X dator)

Sen är detta ett jätte problem för dej? ^^

Och har du uppdaterat ALLT i din HTPC? Dvs drivrutiner etc?

Vad består din HTPC av?

//skane
2012-08-11, 10:39   #5

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Västernorrland

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av anonymsomfan Visa inlägg
Är det verkligen ingen som har någon idé???
Tyvärr räknas detta som en bump och bryter mot §4 i våra regler.

Att medvetet putta trådar högre upp med inlägg utan någon ny information är orättvist och inte tillåtet hos oss.

Läs våra regler och tänk på denna och andra regler i fortsättningen.
2012-08-11, 14:53   #6

anonymsomfan

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skanepiraten Visa inlägg
Ja med tanke på att du når över 100mbit/s på den "lokala" delen så är det nog inget fysiskt problem i dit nätverk utan verkar mer ligga i din programvara eller os i din HTPC?

Hur mäter du din bandbredd? Hemsida/or?

För att göra ett mer brett test gå in på bredbandskollen.se och välj avancerad mätning och välj 5 trådar och sedan ge resultaten på detta ( Testa både HTPC och X dator)

Sen är detta ett jätte problem för dej? ^^

Och har du uppdaterat ALLT i din HTPC? Dvs drivrutiner etc?

Vad består din HTPC av?

//skane
Jag har mätt både genom bredbandskollen.se och speedtest, både visar dålig hastighet, med denna kabeln, dock inte när den stog inne på kontoret, då visade den 96mbit på dessa sidor också.

Jag ska prova en avancerat mätning, men jag tror inte jag får mer information där. Men testar såklart!!

Ja det är faktiskt ett problem, till och från ett jätteproblem till och med. De extra MB jag kan få ut om datorn kommer uppe i 96mbit som den gjorde tidigare, sparar mig en massa tid.

HTPCn består av ett fusion kort Asrock e350 tror jag det heter 8GB DDR3 och en 2TB 7200rpm Sata. Drivrutinerna är uppdaterade, men fortfarande så fungerade de i de andra rummet. Det är skitskumt. Att de sen blir detsamma om jag sätter i ett USB nätverkskort är också skumt, eller kanske inte? Det går kanske på samma protocol ändå?!?

Tack för ditt svar iaf! Jag ska testa att göra en avancerad mätning också.

Mvh
A
Sök jobb