Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Demnok
Väldigt upplysande! Hoppas bara att fadern tar mod till sig och kollar igenom tråden! Men jag kan dock notera att han aldrig nämnde någonting om bekvämlighet eller enkel access med en trådlös uppkoppling eller något av det du nämnde som berör det förstnämnda. Utan allting handlade om hastighet, kvalite, stabilitet.
EDIT: Hur är det med tråd vs trådlöst i ericssons server-hallar? Vad är att föredra måntro?

Jag har förövrigt lagt till flera av hans många teorier i första inlägget.
EDIT: Och nu är överklockning en korkad sysselsättning. Eftersom att det är en garanti på att komponenterna förr eller senare går sönder. Man ska aldrig överstiga komponenterna "normala" kapacitet. Han tog som exempel upp mitt grafikkort som har varit stabilt och överklockat en lång tid. "Då har han bara haft tur."

?!
Jag har inte hört någon som kör trådlöst i en serverhall. Tror det beror på tre saker:
* Det är enkelt att dra kabel inne i en sådan oerhört genomtänkt byggnad som en server hall är.
* Man vill inte blanda olika sorters trafik på samma nät. Notera att ett trådlöst nät är ett delat medium, och man skulle aldrig blanda de olika LANen, intern och extern trafik, etc på ett delat medium.
* Stabil, skalbar och garanterad prestanda. Delade medier är suveräna när man har stötvis kommunikation (bursty), men i en serverhall har man kontiunerliga höga flöden. Den multiplexering/trunkering som man kan få i ett WLAN (accessnät) genom att olika användare kör stötvis finns inte längre "upp" i nätet - där har de stötvisa accesserna kombinerats ihop till ett jämt flöde. Då blir det ev delade mediet snabbt överlastat. MEd kablar kan man dessutom enkelt skala kapaciteten genom att stoppa dit en sladd till. Om man jämför en 10-20 st 10Gbps linor in i en serverhall med hur mycket WiFi spektrum man skulle behöva så pratar vi nog om 50GHz, och det är typ 100 gånger mer än vad ITU delat ut...
Vad gäller överklockning så är ju enda problemet kylning. Det finns ju en produktionsspridning, så den klockningen som är fabriksinställt är ju ytterst pessimistisk (skall garantera max några procent fallerande i produktion). Däremot är jag lite skeptisk till att dra upp matningsspänningen - det kan ju ge sekundära effekter på kringliggande komponenter - även om chippet fungerar stabilt så finns det andra komponenter som faktist har en accelerad åldring vid högre temperaturer. Jag sökte lite på åldringskaraktäristik på halvledarchippar vs temperatur men hittade inget seriöst. Andra komponenter, såsom elektrolytkondingar, har ju ökända tråkiga kurvor... Men jag antar att det finns många andra trådar i risker med överklockning på det här forumet...