Tjo faderittan vad svar jag fått.
Kontrollern är en Netgear WMS5316
http://netgear.se/business/products/...t/WMS5316.aspx
Egentligen så är det optimalt för våra klienter, det finns inte mer än 200 stycken elever och lärare, men alla envisas med att koppla upp sina mobiler etc så jag vet inte om det blir så att kontrollern tar stryk när det blir över 200 användare, det vi vet är att ibland så blir folk utkastade, dom senaste dagarna har vi via fjärr suttit och kollat över internetet men till våran förvåning när dom ringde och klagade så hade vi kvar minst 30 ip adresser i spannet.
Vi kör på 2.4 och 5 GHz, vi uppgraderade hela systemet från ett av dom bättre nuvarande systemen till detta som ska fungera utmärkt för skolan. Vi har gjort mätningar extern och internt och det är inget fel på linan.
Vi kör en vanlig kod, kommer inte ihåg om det är wep eller vad vi satt, men lärarna är så dumma att dom går runt och säger till eleverna vad koden är. Sjukt frustrerande.
Vi har spärrat många sidor, så som både piratebay och utorrent. En del av snorungarna har Mac (åk 7-9) och dom i lägre ålder har knappt tillgång till datorer. Men ingen är admin, några lärare typ en per arbetslag har lokala administratörsbehörigheter. Så man tycker inte det borde vara problemet heller.
@kevvs
Vi försökte göra det lätt för oss, men när vi satte upp flera nät så vägrade dom få kontakt med varandra. Alltså skrivare, AP, server, kontroller, växel m.m på ett nät och sedan ett nät där vi ville ha alla andra enheter. Dom kunde inte kommunicera med varandra så det gick inte att skriva ut bland annat. Vi kanske gjorde något fel men chefen började jobba inom datorbranchen sent 80 och skulle döda mig om han visste att jag satt och spekulerade med er nördar!
Jag tackar för all hjälp och kommer definitivt ta åt mig all cred om vi lyckas lösa detta