Obegränsat mobilt bredband existerar inte längre?

Permalänk

Obegränsat mobilt bredband existerar inte längre?

Hej!

Jag letar efter abonnemang för mobilt bredband som inte har någon begränsning när det gäller hur mycket data man kan använda per månad. Jag har kollat upp Tele2, Telenor, Telia, och Tre. Varenda en har begränsningar i det här avseendet. Det är allt från 2 GB per månad till 20 GB månad, och så kan man t.ex. hos Telia få 20 GB till för 100 Kr/månad (notera väl att man endast kan öka sin volym, inte göra den obegränsad även om man väljer att köpa till såna där tilläggstjänster).

Vad har hänt? Är det åt det här hållet som utvecklingen går nu alltså? Att vi får 4G och därmed väldigt snabba uppkopplingar mot Internet, men att man istället får dras med kvoteringar på hur mycket man kan använda dessa fantastiska super duper hyper snabba anslutningar? Att strypa hastigheten ner till 64 Kbit/s om man använder mer data än vad som är tillåtet enligt avtalet är ju skamligt! Även 200 Kbit/s är en ren förolämpning! Att ramla ner från 100 Mbit/s till 0,2 Mbit/s (200 Kbit/s)... det är kriminellt! Jag tror att många som skaffar mobilt bredband inte känner till det här.

Senast jag kollade så hade typ alla operatörer obegränsad surf på sina mobila bredband, men då var det för 3G nätet.

Vad är nästa steg? Att börja kvotera även fast bredband? Och sen då?... börja ta betalt per MB? Eller börja ta betalt för varje minut man är uppkopplad? Som när man körde med 56K modem? Snacka om utveckling!...

Nu har jag inte kollat ordentligt men vad jag kunde se lite snabbt så erbjuder man obegränsat mobilt bredband endast till företagskunder numera. Så det finns till företag men inte till privatpersoner?

Jag ser nu att t.ex. Telenor nu också har börjat kvotera datavolymen på sina abonnemang för mobiltelefoner. Förut var de ju typ de enda i Sverige som erbjöd obegränsad volym.

Det är ju knappast så att jag använder 5000 GB på en månad. Men vafan, jag vill ju inte behöva tänka på den här skiten... om jag någon månad vill dra ner två filer på 10 GB vardera och kanske streama en och annan film från typ Lovefilm eller Viasat så ska jag väl få göra det utan att betala extra till operatören för att få några GB till? Helt sjukt!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Telenor premium 4G 80mbit, är helt obegränsat i hur mycket du får ladda per månad.

Jag använder det själv och drar ner i snitt ca 22.5gb Per Dag ...

Telenors billigare abonnemang har inte fritt med hur mycket data man får ladda ner tror jag...

ring och hör med dom

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl fortfarande på företagsabonnemang, det är bara en fråga om vad du vill betala.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Telenor premium 4G 80mbit, är helt obegränsat i hur mycket du får ladda per månad.

Jag använder det själv och drar ner i snitt ca 22.5gb Per Dag ...

Telenors billigare abonnemang har inte fritt med hur mycket data man får ladda ner tror jag...

ring och hör med dom

Saxat från Telenor:
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Permalänk
Medlem

Telenor har ett val som heter bredband stor.
http://www.telenor.se/privat/hemmalosningar/bredband-stor.htm...

Detta får du surfa hur mycket som helst. Ingen bandbredds minskning även om du tankar 2TB / dag

Testat själv, och har alldrig fått någon sänkning på hastig heten. Men kan bero på att det är inte många som använder telenor 4G mobilt bredband här. Är det många i området kan det inträffa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevvs:

Saxat från Telenor:
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Skumt, har aldrig märkt något.... har haft mitt 4G sen juni

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

jag har ett 16mb U/N från bredbandsbolaget, 100% obegränsat.

Permalänk

Alla är insnöade på Telenor nu, finns det ingen annan operatör? Nu fick jag ett tips här om Bredbandsbolaget, så det ska jag kolla på. Tack för tipset! Några fler?

Om man kollar på Telenor så står det ju "Surfvolym 50 GB/mån ingår. Fri Surf +100 kr/mån" om man tittar under fliken Priser. Där står också texten som Kevvs saxade här ovan, den står längre ner på sidan som en fotnot.

Så vad fan betyder 50 GB/mån då?... är det 50 eller är det 100 GB per månad?... typ de sänker inte hastigheten om man passerar 50 GB men passerar man 100 GB så stryper de hastigheten till 0,5 Mbit/s? Varför trycker de ut då att det är 50 GB/månad?... vilket är det? De kan inte bestämma sig.

Och vad fan betyder "fri surf" i det här sammanhanget? Vad betyder det ens en gång, på vilket sätt är det fritt? Jag hatar när de slänger in såna där ord som bara förvirrar, jag blir galen på det. Det är väl inte helt fritt om man använder sig av kvotering och man kanske har 10 GB tillgodo varje månad?

Det blir ju lite grann som att köpa ett kontantkort på 100 kr för mobilen som man har tillgodo att ringa för, och sedan att man dessutom betalar någon löjlig typ "operatörsavgift" på kanske 150 kr i månaden, oavsett om man använder sina 100 kr man har på kortet eller inte. Lite extra grädde åt operatören helt enkelt, bara för att man är så snäll och villig att betala och visa sin uppskattning mot operatören. Nu hittar jag ju på här, men det finns ju faktiskt abonnemang som är på det sättet, ni vet såna där där man har en "pott" på kanske 100 kr eller mer att ringa för.

Länk: http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/4g-premium.html

(Klicka på fliken Priser.)

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Och sen tycker folk det är onödigt med fiber då de endå tänkt köra 4G.

Permalänk
Medlem

BBB använder samma nät som Telenor eftersom BBB ingår i Telenor gruppen.

Jag använder Telenor själv. Har inte sett någon begräsning än så länge och jag kan surfa väldigt mycket. Betalar 278kr/mån. Betalar lite extra för en pappersfaktura eftersom jag vill ha koll på mina räkningar. Haft mitt i 1 år. Först 3g nät och nu 4g nät. 4G/LTE nätet fungerar väldigt bra.

Telia är dyrast när det gäller mobilt bredband och kommer alltid förbli dyrast.

Sedan tycker jag det är lite oklart om du menar abonnemang till mobil eller om du menar USB sticka. Till mobiltelefoner har Telenor ändrat vilket är inget nytt. Händer hos alla bolag. Däremot om du väljer dyraste abonnemanget för din mobiltelefon hos Telenor behöver du inte oroa dig ett dugg alls. Eftersom det är nästan omöjligt att komma upp i 50-100GB om man enbart surfar. Sitter du och tankar torrents 24/7 då kan man komma upp i väldigt stora mängder annars gör man det aldrig.

Permalänk

Fan de kopierar ju varandra! Kolla vad Bredbandsbolaget skriver:

Citat:

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Bredbandsbolaget rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 50 GB under de senaste 30 dagarna. 50 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 750 timmar strömmad musik, eller 125 timmar strömmad video.

Länk: http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/hastigheter/mob...

De kopierar ju av Telenor! Fast de skriver här då att det är 50 GB på 30 dagar som gäller. Fast det är ju iofs samma företag bakom, Telenor äger ju Bredbandsbolaget.

Nu tror inte jag att jag kommer att använda 100 GB eller ens 50 GB på 30 dagar, men det är ändå löjligt att de håller på med sånt här. Okej att de kanske gör det i början när t.ex. 4G näten är precis nya och det kanske finns många användare. Men här snackar vi om 3G nätet, eller Turbo 3G. Inte ens där får man ladda ner och skicka data obegränsat.

Om ni frågar mig så tror jag att det är musikindustrin, filmindustrin, och programvaruindustrin som har blandat sig in i det här. De vet att det finns fortfarande folk som laddar ner både det ena och det andra olagligt ochd et är piraterna de vill komma åt på det här viset. Man ska ju komma ihåg att de har lyckats tvinga på en prishöjning på toma CD/DVD media för inte så länge sedan, för att täcka in förlorad inkomst pga. piratkopiering. Man ville göra det på hårddiskar köpta i affärer också ("retail", alltså ej OEM diskar). Men nu vet jag inte om de har lyckats med det också.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Fan de kopierar ju varandra! Kolla vad Bredbandsbolaget skriver:

Telenor och Bredbandsbolaget är samma företag i botten.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

"Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenorkoncernen i Sverige ingår också Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2 200 anställda."

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Och sen tycker folk det är onödigt med fiber då de endå tänkt köra 4G.

Fiber är absolut inte onödigt! Det är det bästa som finns! Men ibland kan det strula för jämnan, och av de rapporter jag sett så har det sällan strulat på det mobila nätet.

Jag har t.ex. Alltele via något som heter ViaEuropa (öppet nät). Just nu är jag ansluten över det mobila nätet med min mobiltelefon som modem. De har driftstörningar sedan typ klockan 15:00 idag i "Stockholm, Gävle, Göteborg, med omnejd". Jag befinner mig i Norrköping och jag har uppenbarligen drabbats jag också.

Det här är andra gången på kort tid som min uppkoppling här hemma bara dör utan förvarning. Senast var det för några månader sedan, i somras, och då ringde jag supporten och efter typ en timme så var det löst. Det var nog bara jag som var drabbad den gången, för jag fick IP av ViaEuropas gateway och kunde komma in i deras portal, men inget IP från Alltele. Nu kommer jag inte ens in i ViaEuropa portalen.

Jag har länge funderat på att skaffa mobilt bredband för hemmabruk. Bara för att bli mer självständig liksom. Nu finns det ju t.ex. hemtelefoni via mobilnätet från Tele2 som kanske kan vara en bra ide för min del.

Jag har just nu bredbandstelefoni från Tele2 och eftersom jag inte har Internet så kan jag inte ringa och ingen kan nå mig på telefonen här hemma. Men mobiltelefonin och det mobila bredbandet har alltid fungerat för mig när det har krisat.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Skumt, har aldrig märkt något.... har haft mitt 4G sen juni

Jag tror att Telenor förbehåller sig rätten att strypa hastigheten på internet om man överstiger 100GB/månad.

För när jag och min rumskompis skulle testa vad som hände när vi översteg 100GB på en månad, så laddade vi ner så många spel och serier vi kunde men Telenor har fortfarande aldrig strypt vårat internet.

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Fiber är absolut inte onödigt! Det är det bästa som finns! Men ibland kan det strula för jämnan, och av de rapporter jag sett så har det sällan strulat på det mobila nätet.

Jag har t.ex. Alltele via något som heter ViaEuropa (öppet nät). Just nu är jag ansluten över det mobila nätet med min mobiltelefon som modem. De har driftstörningar sedan typ klockan 15:00 idag i "Stockholm, Gävle, Göteborg, med omnejd". Jag befinner mig i Norrköping och jag har uppenbarligen drabbats jag också.

Det här är andra gången på kort tid som min uppkoppling här hemma bara dör utan förvarning. Senast var det för några månader sedan, i somras, och då ringde jag supporten och efter typ en timme så var det löst. Det var nog bara jag som var drabbad den gången, för jag fick IP av ViaEuropas gateway och kunde komma in i deras portal, men inget IP från Alltele. Nu kommer jag inte ens in i ViaEuropa portalen.

Jag har länge funderat på att skaffa mobilt bredband för hemmabruk. Bara för att bli mer självständig liksom. Nu finns det ju t.ex. hemtelefoni via mobilnätet från Tele2 som kanske kan vara en bra ide för min del.

Jag har just nu bredbandstelefoni från Tele2 och eftersom jag inte har Internet så kan jag inte ringa och ingen kan nå mig på telefonen här hemma. Men mobiltelefonin och det mobila bredbandet har alltid fungerat för mig när det har krisat.

Mitt internet har var nästintill felfritt i 4år sen föreningen slängde ut Blixtvik. Nertid på nån timme när proppen gick i switchrummet. Annars har det funkat bra.

Permalänk

Om det nu är så att Bredbandsbolaget och Telenor har samma ägare, hur vet man då vilka man ska teckna abonnemang hos? Nu har jag inte jämfört priserna än, men förutom eventuellt priserna, vad mer kan skilja mellan att teckna hos Telenor och Bredbandsbolaget?

Skrivet av furuliden:

Jag tror att Telenor förbehåller sig rätten att strypa hastigheten på internet om man överstiger 100GB/månad.

För när jag och min rumskompis skulle testa vad som hände när vi översteg 100GB på en månad, så laddade vi ner så många spel och serier vi kunde men Telenor har fortfarande aldrig strypt vårat internet.

Aha! Så det är liksom en ren formalitet? Får man fråga, när var det här, eller när tecknade du ditt avtal? Det kan ju vara så att det har ändrats under tiden. De ändrar ju på villkoren hela tiden.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Mitt internet har var nästintill felfritt i 4år sen föreningen slängde ut Blixtvik. Nertid på nån timme när proppen gick i switchrummet. Annars har det funkat bra.

Blixtvik känner jag till sedan tidigare. Var det inte de som blev uppköpta av Alltele? För Alltele är vad jag har nu. Jag hade Bredaband2 innan och de hade också en eller två avbrott på typ 1 år, plus att man måste använda port 2525 istället för vanliga 25 för POP synkronisering av e-post. Det är likadant med den nya operatören, att man använder 2525 istället för 25 porten trots att jag då både bytt operatör, dator och lägenhet. Det kanske är dags för mig att byta operatör en gång till.

Vilket nät och vilken operatör har du nu?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Har haft stadsnät. Tyckte det var för dyrt för mina behov. Kollade Telenor och slog till. I början när det var 3g var det lite ostabilt medan nu idag när det är 4g som gäller och som finns nästan överallt i Sverige så är nätet ruskigt bra.

Under den tiden som jag har haft Telenor har jag inte sett någon strypning till den hastighet som står i avtalet.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Har haft stadsnät. Tyckte det var för dyrt för mina behov. Kollade Telenor och slog till. I början när det var 3g var det lite ostabilt medan nu idag när det är 4g som gäller och som finns nästan överallt i Sverige så är nätet ruskigt bra.

Under den tiden som jag har haft Telenor har jag inte sett någon strypning till den hastighet som står i avtalet.

Använder du det bara hemma då eller till en bärbar dator när du är ute och vill kunna surfa, eller kanske både och? För att använda mobilt bredband i hemmet så måste man väl först ha bra signal och sedan måste man ha en speciell router som har stöd för 3G eller 4G.

Det finns inte speciellt många routrar ute som kan ansluta sig till 4G. Jag hittade 14 stycken på Prisjakt. Av de lite bättre märkena så har D-Link en, Netgear har en, och Asus har 2 stycken.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s98366786

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Använder det enbart i hemmet. Enbart 1 dator som består av en HP laptop. Jag använder USB modem, Huawei E398 har jag för mig det heter. Finns en ny modell på marknaden tyvärr är det bara Telia som har tillgång till modemet än så länge.

Har bäst signal på ett speciellt ställe i hemmet, där jag har det riktat mot närmaste mast. Skall du ha fler datorer i hemmet så måste man har 4G router. Vilket ingår i vissa av paketen som erbjuds.

Huawei router erbjuds i hem paketet från Telenor och BBB. Annars är Dovado populärast.

Permalänk

Ja, jag har mer än en dator hemma som måste kunna få Internet. Dessutom har jag bredbandstelefoni från Tele2, och jag måste använda deras egen ATA/telefonidosa för att kunna ringa. Så den måste också kunna kopplas in. Det funkar ju inte med en sån där USB stick. Då måste jag ha en riktig router med minst en eller två LAN portar som kan prata 4G/3G.

Jag hittade en "hemmalösning" hos Telenor som heter Bredband Stor. Där ingår en sån där 4G router i abonnemanget. De har D-Links DWR-923 som kostar runt 2300 kr i butik. Den får man gratis om man binder upp sig på 24 månader.

Länk: http://www.telenor.se/privat/hemmalosningar/bredband-stor.htm...

I och med att det är mobilt bredband så underlättar det också om man flyttar ofta. Då behöver man inte tänka på uppsägningstider när man ska flytta. Man tar med sig routern och så funkar den lika bra på nya adressen också.

Upp till 80 Mbit/s för 349 kr i månaden. Det verkar vettigt. Jag kommer nog slå till på det här.

Tack för alla svaren!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna: http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/hastigheter/bre...

Har haft det några dagar nu, fungerar mycket bra, även i lite ostadiga väder. Obegränsad nedladdning, bortsett från det finstilta. Klar uppgradering från mitt tidigare 8/1 adsl, fick t.o.m. bättre pingtid. Rekommenderas!

Hoppas du hittar rätt till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Ja, jag har mer än en dator hemma som måste kunna få Internet. Dessutom har jag bredbandstelefoni från Tele2, och jag måste använda deras egen ATA/telefonidosa för att kunna ringa. Så den måste också kunna kopplas in. Det funkar ju inte med en sån där USB stick. Då måste jag ha en riktig router med minst en eller två LAN portar som kan prata 4G/3G.

Jag hittade en "hemmalösning" hos Telenor som heter Bredband Stor. Där ingår en sån där 4G router i abonnemanget. De har D-Links DWR-923 som kostar runt 2300 kr i butik. Den får man gratis om man binder upp sig på 24 månader.

Länk: http://www.telenor.se/privat/hemmalosningar/bredband-stor.htm...

I och med att det är mobilt bredband så underlättar det också om man flyttar ofta. Då behöver man inte tänka på uppsägningstider när man ska flytta. Man tar med sig routern och så funkar den lika bra på nya adressen också.

Upp till 80 Mbit/s för 349 kr i månaden. Det verkar vettigt. Jag kommer nog slå till på det här.

Tack för alla svaren!

Den jag precis länkade, det är precis samma sak, dock endast 12 månaders bindningstid! Värt att tänka på, inför framtiden.

Permalänk
Medlem

Olika erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Men här snackar vi om 3G nätet, eller Turbo 3G. Inte ens där får man ladda ner och skicka data obegränsat.

Om ni frågar mig så tror jag att det är musikindustrin, filmindustrin, och programvaruindustrin som har blandat sig in i det här. De vet att det finns fortfarande folk som laddar ner både det ena och det andra olagligt ochd et är piraterna de vill komma åt på det här viset. Man ska ju komma ihåg att de har lyckats tvinga på en prishöjning på toma CD/DVD media för inte så länge sedan, för att täcka in förlorad inkomst pga. piratkopiering. Man ville göra det på hårddiskar köpta i affärer också ("retail", alltså ej OEM diskar). Men nu vet jag inte om de har lyckats med det också.

Blir smått road av hur du har noll koll om hur överbelastad Sveriges (Telia/Tele2 + BBB/Telenor) 3G nät är.

Suck -_-

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Om det nu är så att Bredbandsbolaget och Telenor har samma ägare, hur vet man då vilka man ska teckna abonnemang hos? Nu har jag inte jämfört priserna än, men förutom eventuellt priserna, vad mer kan skilja mellan att teckna hos Telenor och Bredbandsbolaget?

Aha! Så det är liksom en ren formalitet? Får man fråga, när var det här, eller när tecknade du ditt avtal? Det kan ju vara så att det har ändrats under tiden. De ändrar ju på villkoren hela tiden.

Jag skaffade 4G från Bredbandsbolaget i Augusti 2012.

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Blir smått road av hur du har noll koll om hur överbelastad Sveriges (Telia/Tele2 + BBB/Telenor) 3G nät är.

Suck -_-

Nähe?... vadå då? Varför är det överbelastat? Du som har så bra koll kan väl upplysa oss lite istället för att bara sitta och sucka? Äh, du vet inget! Du bara hittar på! Hade du vetat så hade du sagt det.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Om man inte kan få fast bredband och bara mobilt bredband återsår som alternativ varför ska man då begränsas till en viss datamängd?
Det är ju inte rättvist att de med fast bredband ska kunna strömma hur mycket film och musik som helst medans vi med mobilt bredband ska begränsas med max datamängd, höga latenser och låg bandbredd. Nu är man en riktig gnällspik

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på att när man tog fram "3G" nätet så hade man nog ingen tanke i att det skulle slå så stort som det har gjort. Samtidigt som utvecklingen har gått framåt. Där LTE nätet råder bot på det som det gamla nätet fallerar på. Det nya är mer gjort för internet än vad det andra nätet är.

Det har inte med överbelastning att göra. Det finns utrymme. Det är bara det att operatörerna håller undan med sådan statistik för egna syften. Allt annat är bara bullshit i mina öron.

Ni kanske skall testa LTE nätet innan ni ens försöker ge er på att säga att det är dåligt.