Permalänk
Avstängd

Uppgift rörande IP-Adressen.

Hej.
Jag går en gymnasial kurs som heter Nätverksteknik. Jag har fått följande fråga och jag vill få hjälp med att svara på den:

Citat:

Kontrollera vad din dator har för Ip-Adress. Vilken klass tillhör denna?
Kontrollera också om du ha en fast IP-adress eller om du har fått den från en DHCP-Server.
I det senare fallet, kontrollera även tid för lånet.

Jag gick in på hemsidan "http://www.whatismyip.com/" och såg att adressen är: 109.xxx.xxx.xx. Det betyder alltså "klass A" vilket jag ser tydligt i Läroboken här.
Fast det svåra med uppgiften är att kontrollera om jag har en fast ip adress eller om jag fått den från en DHCP-server. Hur kontrollerar jag detta?
Hur kontrollerar man tiden för det eventuella dhcp-lånet?

Permalänk
Skrivet av cosmomenal:

Hej.
Jag går en gymnasial kurs som heter Nätverksteknik. Jag har fått följande fråga och jag vill få hjälp med att svara på den:

Jag gick in på hemsidan "http://www.whatismyip.com/" och såg att adressen är: 109.xxx.xxx.xx. Det betyder alltså "klass A" vilket jag ser tydligt i Läroboken här.
Fast det svåra med uppgiften är att kontrollera om jag har en fast ip adress eller om jag fått den från en DHCP-server. Hur kontrollerar jag detta?
Hur kontrollerar man tiden för eventuella dhcp-lånet?

Det borde du veta, eftersom man ofta får betala extra för att ha en dhcp ip. (DOCK inte säker)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Hej.
Jag går en gymnasial kurs som heter Nätverksteknik. Jag har fått följande fråga och jag vill få hjälp med att svara på den:

Jag gick in på hemsidan "http://www.whatismyip.com/" och såg att adressen är: 109.xxx.xxx.xx. Det betyder alltså "klass A" vilket jag ser tydligt i Läroboken här.
Fast det svåra med uppgiften är att kontrollera om jag har en fast ip adress eller om jag fått den från en DHCP-server. Hur kontrollerar jag detta?
Hur kontrollerar man tiden för det eventuella dhcp-lånet?

Ska stå i avtalet mellan dig och din ISP annars kan du ringa dom och fråga:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Det borde du veta, eftersom man ofta får betala extra för att ha en dhcp ip. (DOCK inte säker)

Jag går kursen för att lära mig saker. Det står inte i Läroboken hur man kontrollerar en IP-adress ifall den är fast eller från DHCP.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det borde du veta, eftersom man ofta får betala extra för att ha en dhcp ip. (DOCK inte säker)

Nej, man får betala för fast IP. I princip allt använder dynamiska addresser idag.

tryck windows+r och skriv cmd i rutan / alt. sök i win7 startbar. skriv i CMD ipconfig -all. där står om du har DHCP eller ej, dock endast för ditt lokala nät. Men hade du haft en statisk IP till din ISP hade du vetat om det.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Jag tror att läraren menar din dators interna ip, för om du ska få fram tid osv för den externa ip måste du nog ha tillgång till routern.

Intern ip med all info kan du se med "ipconfig /all" i kommandotolken.

Edit: För långsam.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så skall du använda dig av ipconfig via kommandotolken.

Start -> Alla Program -> Tillbehör -> Kommandotolken

alt.

WinKey+r -> cmd -> "enter"

ipconfig /all

Ger följande:

Ethernet-anslutning Local Area Connection 1: Anslutningsspecifika DNS-suffix . : xxxx.se DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 10.10.10.5(Standard) Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 23 oktober 2012 15:53:39 Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 23 oktober 2012 18:53:38 Standard-gateway. . . . . . . . . : 10.10.10.1 DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.10.10.1 DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 10.10.10.1 *Några rader bortklippt

Vad du då ska kika på är:

IPv4-adress
DHCP aktiverat
Lånet erhölls
Lånet upphör

Samt vilken klass det är, men det verkar du ha koll på

Class Range of first octet (decimal) A 0–127 B 128–191 C 192–223

http://en.wikipedia.org/wiki/IP_address

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

Tack för svar allihopa.

Jag vill nämna att vi använder Oracle VM Virtualbox. Det är faktiskt väldigt bra program som låter dig att köra flera virtuella datorer med OS.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med gymnasieskolor, speciellt kommunala viket det här verkar vara.

Klassystemet lades ner 93 så det känns ju nice att det fortfarande ingår i uppgifterna.
Var det historielektion du var på?

Att dessutom inte skriva vilken IP adress du ska kolla på och hur du ska göra det är
också ett skämt. Det man kan säga till lärarnas försvar är väl att de har så jäkla
dålig koll själva så de inte vet att lektionen de håller är värdelös.

Permalänk
Medlem

IP-adressen din dator har är inte den du ser på whatsmyip och liknande. Det du ser där i nätverkets utgående adress, dvs den du fått från ISP'n.

Gå in i CMD och skriv ipconfig (eventuellt ipconfig /all) för att se din dators ip-adress. Där bör du också se dhcp-uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

OffTopic: Visst fan ska vi göra sverige till ett U-land igen! Arrogant tanke att tro vi skulle vara färdigutvecklade i vår del av världen

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

OffTopic: Visst fan ska vi göra sverige till ett U-land igen! Arrogant tanke att tro vi skulle vara färdigutvecklade i vår del av världen

Äntligen nån som inte misstolkar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Äntligen nån som inte misstolkar den

Va bra! Förstår inte vad som kan misstolkas med det om man tänker en mm utanför näsan

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Alltid trevligt med gymnasieskolor, speciellt kommunala viket det här verkar vara.

Klassystemet lades ner 93 så det känns ju nice att det fortfarande ingår i uppgifterna.
Var det historielektion du var på?

Att dessutom inte skriva vilken IP adress du ska kolla på och hur du ska göra det är
också ett skämt. Det man kan säga till lärarnas försvar är väl att de har så jäkla
dålig koll själva så de inte vet att lektionen de håller är värdelös.

Bara för att sidonotation introducerades 1993 betyder det inte att ip-klasserna är irrelevanta. Tvärtom är det viktigt att ha koll på om man ska planera ip-nät, man måste ju utgå ifrån något när man subnetar med VLSM. Dessutom står det ju att han ska kontrollera datorns ip-adress vilket gör det föga troligt att det handlar om han publika adress. För övrigt förstår jag inte varför de skulle ange hur han kollar ip-adressen, det är ju del av uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Va bra! Förstår inte vad som kan misstolkas med det om man tänker en mm utanför näsan

Har hänt ett par gånger. Har tom. fått arga meddelanden från folk om hur man kan säga något sånt när människor svälter.

Skrivet av Bader:

Bara för att sidonotation introducerades 1993 betyder det inte att ip-klasserna är irrelevanta. Tvärtom är det viktigt att ha koll på om man ska planera ip-nät, man måste ju utgå ifrån något när man subnetar med VLSM. Dessutom står det ju att han ska kontrollera datorns ip-adress vilket gör det föga troligt att det handlar om han publika adress. För övrigt förstår jag inte varför de skulle ange hur han kollar ip-adressen, det är ju del av uppgiften.

Är det inte bättre att utgå från vad man ska ha än vad man kallade nätet förut?

Det finns inte många routrar idag där man routar "klasser" utan det är nätmask som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Har hänt ett par gånger. Har tom. fått arga meddelanden från folk om hur man kan säga något sånt när människor svälter.

Är det inte bättre att utgå från vad man ska ha än vad man kallade nätet förut?

Det finns inte många routrar idag där man routar "klasser" utan det är nätmask som gäller.

Klasser är fortfarande relevanta. Han läser nätverksteknik, då ska man ha koll på klasser. Det spelar ingen roll att de flesta routing-protokoll är klasslösa. Du måste ändå ha koll på klasserna om du designar nätverk. EIGRP konfigureras t ex default klassfullt. Hur ska du kunna förstå de automatiska route summaries om du inte kan ip-klasserna? Discontiguous networks? Förstå enkel dokumentation tom? Jag vet inte hur många prov jag skrivit där det står "Du har en klass x adress och behöver z antal nätverk med minst y hostar i varje etc. Anledningen till att jag säger det är för att det är viktigt att ha koll på om han tar sina studier seriöst och definitivt inte, som du försöker få det att låta som, irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Klasser är fortfarande relevanta. Han läser nätverksteknik, då ska man ha koll på klasser. Det spelar ingen roll att de flesta routing-protokoll är klasslösa. Du måste ändå ha koll på klasserna om du designar nätverk. EIGRP konfigureras t ex default klassfullt. Hur ska du kunna förstå de automatiska route summaries om du inte kan ip-klasserna? Discontiguous networks? Förstå enkel dokumentation tom? Jag vet inte hur många prov jag skrivit där det står "Du har en klass x adress och behöver z antal nätverk med minst y hostar i varje etc. Anledningen till att jag säger det är för att det är viktigt att ha koll på om han tar sina studier seriöst och definitivt inte, som du försöker få det att låta som, irrelevant.

Jag ger mig. Men jag håller inte med. Route summaries är ju bla. varför man övergav klassystemet. I route summaries använder man nätmaskar (ofta förkortade som tex. 192.168.0.0/22).
Du tar upp prov som exempel vilket var precis det jag argumenterade emot. Att det används i skolor men sällan i "riktiga världen".

Självklart menade jag aldrig att studier var irrelevanta, det är alltid bra med kunskap.
Men man skulle kunna få effektivare studier som låg bättre i tiden och skulle göra mer nytta.

Men som sagt jag ger mig. Jag kommer inte argumentera mer i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag ger mig. Men jag håller inte med. Route summaries är ju bla. varför man övergav klassystemet. I route summaries använder man nätmaskar (ofta förkortade som tex. 192.168.0.0/22).
Du tar upp prov som exempel vilket var precis det jag argumenterade emot. Att det används i skolor men sällan i "riktiga världen".

Självklart menade jag aldrig att studier var irrelevanta, det är alltid bra med kunskap.
Men man skulle kunna få effektivare studier som låg bättre i tiden och skulle göra mer nytta.

Men som sagt jag ger mig. Jag kommer inte argumentera mer i den här tråden.

Vill bara klargöra en sak, jag tror vi har kommit dit vi ska med diskussionen. Med prov och dokumentation menar jag inte nödvändigtvis skolor, jag gjorde precis ett Cisco-prov hos Cornerstone där klasser förekom på väldigt många frågor. Det används alltså för utbildning och liknande även i riktiga världen. Förstår du inte dem hämmar du rejält din förmåga att utvecklas, vilket ju är a och o inom teknik. Dock är det ju ett icke-problem då klasser är så enkelt ändå.