Permalänk
Medlem

Wi-Fi strul

Någon som vet vad det kan vara för knas när Wi-Fi:t jag har hemma funkar på mobilerna men inte på datorn?
I normala fall funkar allt som en klocka, men när vi haft svägerskan med respektive på besök så har detta problem uppstått. De har använt Wi-Fi:t när de varit här. Fattar inte vad som kan vara fel. Tidigare har problemet läkt av sig självt. Men denna gång verkar det inte ge med sig. Jag har startat om allt flera ggr och testat att göra om inställningarna i routern men inget funkar! Börjar bli vansinnig nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Prova att ladda ner och installera drivrutinerna till WiFi sändaren

Visa signatur

Maskin 970 Strix | 4770K | 16 GB DDR3 | NH-D15
Nöje Panasonic GX-80 | Samyang MF 14/2,8 | Lumix G 25/1,7 + 35-100/4-5,6
Gear GM900 RGB | GMMK PRO+Gateron Yellow | AKG K7XX+xDuoo TA10-R

Permalänk
Medlem

du måste kanske rensa i klientlistan inne i routern.
kan vara så att Routern uppnåt högsta antalet klienter och din dator valdes att kickas...

är inte så kunnig så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zetrri:

du måste kanske rensa i klientlistan inne i routern.
kan vara så att Routern uppnåt högsta antalet klienter och din dator valdes att kickas...

är inte så kunnig så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Det kan vara så, man kan ha ett "minne" som ger samma ip nummer till samma macadress, om man då uppnår max antal ip nummer i dhcp poolen så tar de "slut" till listan rensas, har man en lång tid eller aldrig så kan man behöva gå in och rensa bort klienterna eller tilldela mer adresser.

Om ni inte ändrat nått på något sätt i nätet så kanske det funkar om ni gör en fabriksåterställning på routern, alltså inte bara en omstart.
För det har väl fungerat ok innan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Routern läkte av sig själv igen. Undrar fortfarande varför det blir så? Jag har haft hemma lite nytt folk som använt Wi-Fi:t och det har inte vart något problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrgaffe
Om ni inte ändrat nått på något sätt i nätet så kanske det funkar om ni gör en fabriksåterställning på routern, alltså inte bara en omstart.
För det har väl fungerat ok innan ?

Första gången detta hände gjorde jag en fabriksåterställning utan resultat...

Permalänk
Medlem

Du kan ha routern inställd på att välja standard automatiskt (B/G/N). Kan vara så att dina bekanta sitter med N-standard enheter medans din dator endast klarar B/G - då tar det ett tag innan routern faller tillbaka till B/G-standard. Lösning på problemet: Fixa en N-standard WIFI-sticka till datorn - (får du bättre hastighet oxå).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Provat det som mrqaffe föreslog att rensa dhcp-tabellen.

Om du har en modem och ett bredband/internet med x antal ip-nummer direkt kopplat till internet utan router funktionen så kommer bara x antal kunna surfa samtidigt.
Skulle kunna vara scenariot i ditt fall.
Vad har du för;
Internetleverantör?
Modem/router?
Hur många enheter är anslutna till nätverket när det fungerar? (Mobiler/laptopar/osv.)

Hoppas vi kan hitta en lösning.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾