Thomson TG789 telia bredbandstelefoni

Permalänk
Medlem

Thomson TG789 telia bredbandstelefoni

Hej. Jag får mitt internet av telia och nyligen tecknade vi ett nytt abonemang och i det ingick 8mbit internet och bredbandstelefoni. Problemet är bara router modem historian man fick med. Till att börja med så hade den coilwhine från både transformatorn och i själva enheten och sedan när jag testade spela med den så fungerade tex minecraft med hamachi server inte över huvudtaget. Så helst av allt så skulle jag vilja behålla min gamla utrustning bestående av ett zyxel modem av någon sort och en belkin router som fungerar finfint även nu när jag har bredbandstelefoni och höjd hastighet. Problemet är bara att telefonen inte fungerar då och då är frågan, finns det någon sort adapter eller annan lösning jag skulle kunna använda mig av?

Tacksam för svar. MVH

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Kan du inte brygga din Thomson och koppla in den på LAN-porten på din belkin router då?

Edit: Det finns små SIP-servrar att köpa som dom här till exempel som du ansluter till nätverket och kopplar in telefonen i:
http://www.dustinhome.se/xgroup/18441/sip-servers/

En del telefoner har SIP inbyggt istället fast dom brukar inte vara så billiga. Jag är inte så haj på VOIP så jag vet inte om dom där Cisco SIP-servrarna på Dustin stöder allt som behövs för att fungera med Telias VOIP. Nån annan kanske är säkrare på dom här grejerna...

Permalänk
Medlem

Ring telia och be dem brygga routern!

Permalänk
Medlem

Helst skulle jag vilja slippa thomson mojängen helt och hållet och då låter den där SIP servern bäst. Vi behöver nog ändå bara en eller möjligtvis 2 telefoner då jag aldrig använder den, bara mina föräldrar använder den. Men hur fungerar en SIP server, kopplar man bara den till internet med kabel och sedan en tele till den och så ska den fungera eller?

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Helst skulle jag vilja slippa thomson mojängen helt och hållet och då låter den där SIP servern bäst. Vi behöver nog ändå bara en eller möjligtvis 2 telefoner då jag aldrig använder den, bara mina föräldrar använder den. Men hur fungerar en SIP server, kopplar man bara den till internet med kabel och sedan en tele till den och så ska den fungera eller?

Ja precis du kopplar in internetanslutning på en port och sen vanliga telefoner på andra portar.

Du ser tydligt på bilden av baksidan här hur du ska koppla:
http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/voicesw/ps6790/gatecont/ps10024/ps10029/images/datasheet_C78-691106-2.jpg

"The Cisco SPA112 2 Port Adapter enables high-quality VoIP service with a comprehensive feature set through a broadband Internet connection. Easy to install and use, it works over an IP network to connect analog phones and fax machines to a VoIP service provider and provides support for additional LAN connections."

"Is compatible with all industry voice and data standards and common telephone features
Includes a simple-to-use web-based configuration utility for easy deployment"

Tycker det borde funka med Telias IP-telefoni men är inte hundra. Vet inte heller om man måste konfigurera nåt i webbgränssnittet först eller om det bara är att köra med standardinställningarna.

Permalänk
Medlem

Tack! Det låter som ett bra alternativ ska försöka kolla om det behövs något annat men annars blir det nog en sådan tror jag.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

De där SIP-servrarna kommer ej att fungera, då man inte får några uppgifter, lösen m.m. av Telia.

Så ditt bästa alternativ är att brygga Thomson-gatewayn.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej det var ju inte så bra men vad innebär det för internet funktionerna att brygga till belkin routern, kan man använda hamachi server och sådant som inte fungerade med bara thomson makapären?

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk

Jag har för mig att Telia har en egen sip-box som man kan köpa om man vill ha Telias bredbandstelefoni även om man har en annan bredbandsleverantör.

Och då menar jag inte telia smart utan en annan liten låda som de cisco prylarna på dustinhome ovan.

Som denna guide på deras hemisida: http://www.telia.se/dms/mgnl-ext-dms/www-telia-se-ui/manuals/...

Om du bara har en telefon kan man nog lägga in telias inställningar i t.ex. siemens bärbara dect telefoner med ip-telefoni, det går i alla fall med andra operatörer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men vänta nu här jag hittade en video på telias hemsida där det inte verkar som att den inte behöver vara inkopplad till internet för att en telefon ska fungera. http://www.youtube.com/watch?v=ryxzZMYOryc
Ska testa lite random saker som liknar det där och se om jag får igång någon telefon. Tack för hjälpen btw

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Men vänta nu här jag hittade en video på telias hemsida där det inte verkar som att den inte behöver vara inkopplad till internet för att en telefon ska fungera. http://www.youtube.com/watch?v=ryxzZMYOryc
Ska testa lite random saker som liknar det där och se om jag får igång någon telefon. Tack för hjälpen btw

Skaffar du ett vanligt telefoniabbonemang på Telia så kan du koppla in telefonen i vilket jack som helst sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Okej det var ju inte så bra men vad innebär det för internet funktionerna att brygga till belkin routern, kan man använda hamachi server och sådant som inte fungerade med bara thomson makapären?

Om du bryggar thomson-gatewayn kommer den fungera som ett rent modem och därför kommer den inte begränsa vilka tjänster som inte fungerar. Det blir i Belkin-routern du kommer få skapa port-forwards m.m. med sen.

Skrivet av Pejnar:

Men vänta nu här jag hittade en video på telias hemsida där det inte verkar som att den inte behöver vara inkopplad till internet för att en telefon ska fungera. http://www.youtube.com/watch?v=ryxzZMYOryc
Ska testa lite random saker som liknar det där och se om jag får igång någon telefon. Tack för hjälpen btw

Är du seriös?

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej sorry att jag inte svarat på länge. Det där som jag länkade i videon fungerade inte men nu kör jag thomson routern bryggad till belkin routern som någon sa och det fungerar bra. Tack för hjälpen:D

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Hej sorry att jag inte svarat på länge. Det där som jag länkade i videon fungerade inte men nu kör jag thomson routern bryggad till belkin routern som någon sa och det fungerar bra. Tack för hjälpen:D

Gött mos att det löste sig. Tur också att du inte köpte en sån där Cisco SIP-server då eftersom nån sa att det inte skulle funka med den.