Fiber in i lägenheten till en mediabox - kopplingsfrågor!

Permalänk

Fiber in i lägenheten till en mediabox - kopplingsfrågor!

Hejsan! Har precis flyttat in i en ny lägenhet där det finns fiber.
Har 2st fibekablar som kommer in i lägenheten, varav den ena är inkopplad till en såkallad media box i hallen som fungerar ungefär som en router med 4st lan portar ut.

Dock undrar jag varför det är 2st fiber kablar in i lägenheten men endast en utav dem är ansluter till media boxen ??

Någon som jobbar med fiber dragning som kan förklara detta ?

Finns det någon riktig router som har fiber optisk ingång och sedan wireless ut med den nya ac standarden samt dual band ?

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem

Mediaboxen fungerar inte som en router utan som en switch. Så det är meningen att du ska koppla en router till mediaboxen för att få trödlöst samt för att skapa ett lokalt nät (för att spela via LAN, skrivar- och mappdelning osv). Vad den andra fibern är till för vet jag ej. Men någon router ska du inte koppla den till.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Mediaboxen fungerar inte som en router utan som en switch. Så det är meningen att du ska koppla en router till mediaboxen för att få trödlöst samt för att skapa ett lokalt nät (för att spela via LAN, skrivar- och mappdelning osv). Vad den andra fibern är till för vet jag ej. Men någon router ska du inte koppla den till.

Kanske skrev lite knas..

Vet att mediaboxen är en switch men vill få bort den då den sänker hastigheten ganska mycket.

Har även kollar lite kring vad jag har för fiber draget till lägenheten och är en såkallad multi-mode optisk kabel men media boxen är utav single mode konstigt nog. Eller så är ena kabeln någon reservkabel :s

Letar alternativ till en sådan här router som stödjer multi mode: http://www.buday.com.tr/vigor-2110-fvn-de.html

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris23gbg:

Vet att mediaboxen är en switch men vill få bort den då den sänker hastigheten ganska mycket.

Källa på det? Den påverkar normalt inte hastigheten det minsta.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Källa på det? Den påverkar normalt inte hastigheten det minsta.

Fick låna en 1000mbit fiberswitch från en polare och fick då ut 109mbit resp. 103mbit (sitter på 100/100 fiber)
Med den där raycore mediaboxen får jag ut 56/69mbit.

Så ja, den sänker hastigheten rätt väsentligt tyvärr

Ska dubbelkolla med fiber installatören om det är single eller multi mode fiber i huset. Isåfall får de byta ut min mediabox till en multi mode variant. Då jag inte vill betala för hälften utav hastigheten.

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris23gbg:

Fick låna en 1000mbit fiberswitch från en polare och fick då ut 109mbit resp. 103mbit (sitter på 100/100 fiber)
Med den där raycore mediaboxen får jag ut 56/69mbit.

Så ja, den sänker hastigheten rätt väsentligt tyvärr

Ngt som är felkonfat o/e sönder. En dylik CPE-nod skall inte märkbart påverka din förbindelse.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Ngt som är felkonfat o/e sönder. En dylik CPE-nod skall inte märkbart påverka din förbindelse.

Verkar nästan som det ja.

Får se vad som händer.. Men tycker det är konstigt att det är 2st fiber kablar indragna men endast 1 som används. När jag flyttade in var 1 utav dem inkopplade i mediaboxen vilken inte gav någon mottagning alls under FX. Bytte till den andra fiber kabeln och fick helt plötsligt access till internet.
Så kan det vara reservkabeln jag använder nu ?

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Skrivet av Chris23gbg:

Verkar nästan som det ja.

Får se vad som händer.. Men tycker det är konstigt att det är 2st fiber kablar indragna men endast 1 som används. När jag flyttade in var 1 utav dem inkopplade i mediaboxen vilken inte gav någon mottagning alls under FX. Bytte till den andra fiber kabeln och fick helt plötsligt access till internet.
Så kan det vara reservkabeln jag använder nu ?

Troligtvis är det en reserv. De har säkert kopplat in fel i boxen när de installerade. In till min fastighet går det 198 par fibertrådar och typ 100 är vidarekopplade till 50 lägenheter så det finns också gott om reservtrådar i källaren också. Inom Framtidskoncernens här i GBG kör de single-mode fiber. Sitter ju ingen aktiv utrustning i källaren hos mig så fibertrådarna blir ju ganska långa.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

Troligtvis är det en reserv. De har säkert kopplat in fel i boxen när de installerade. In till min fastighet går det 198 par fibertrådar och typ 100 är vidarekopplade till 50 lägenheter så det finns också gott om reservtrådar i källaren också. Inom Framtidskoncernens här i GBG kör de single-mode fiber. Sitter ju ingen aktiv utrustning i källaren hos mig så fibertrådarna blir ju ganska långa.

Okej okej..
Hur kommer de göra när de ska utöka till 1gbit hastighet ? Känns som hastighets fallet blir ganska stort med så många m fiber och ca. 50-100 lägenheter :s
Bor själv i tuve där fiber precis blivit installerat.

En annan fråga som jag fundrat på. Går det på något sätt att använda både det trådlösa och fasta nätverkaskortet i datorn för att få in 2st internet signaler som används samtidigt, dvs. använda 100% utav båda ? Känns som uppkopplingen ska bli lite stabilare och någon mbit högre. Kanske är omöjligt att göra på detta sätt ?

Visa signatur

Asus G75VW w/modded bios || Bio: Onkyo 616 | Boxeebox | Canton GLE 409 5.1 | Epson TW6100 | 90" Ramspänd duk

Permalänk
Skrivet av Chris23gbg:

Okej okej..
Hur kommer de göra när de ska utöka till 1gbit hastighet ? Känns som hastighets fallet blir ganska stort med så många m fiber och ca. 50-100 lägenheter :s
Bor själv i tuve där fiber precis blivit installerat.

Vad menar du? Alla har ju en egen fibertråd till någon knutpunkt. Då det är single-mode fiber handlar det ju om flera mil innan det blir problem?

Edit: Dock måste ju mediaboxen bytas då den bara klarar 100 Mbps

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|