Verktyg Visningsval
2012-11-24, 13:18   #1

Molgorain

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: jul 2010

Fiber i hemmet

Undrar om någon har erfarenhet av att dra fiber inne i huset, istället för vanliga nätverkskablar.
OBS! Jag vill ha kabel/fiber, så ni behöver inte dra förslag på trådlöst.

Har tittat lite på följande produkt hos kjelle.

Finns det andra likvärdiga eller bättre produkter som inte kostar alldeles för mkt för hemmabruk?
Molgorain är inte uppkopplad
2012-11-24, 13:26   #2

Ralleballe

Medlem

Ralleballes avatar

Plats: Lund

Registrerad: aug 2006

Varför betala 600 kr för "upp till 100 Mbps"? Det går ju att få Gigabit-hastiget med vanliga kablar.
2012-11-24, 13:27   #3

Arkebuzer

Medlem

Arkebuzers avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: mar 2005

" Hastighet: upp till 100 Mbps."
Blir nyfiken, och måste fråga, varför fiber och inte CAT6-e?
2012-11-24, 13:36   #4

Molgorain

Medlem

CAT-kabeln har för stor snittarea och kommer synas där jag har möjligheten att dra den, inte snyggt med synlig kabel eller lägga den i kabellist.
Med fibern kan jag lägga den bakom befintlig dörr och golvlist. CAT-kabeln får inte plats bakom golvlisten och jag har inte lust att byta all golvlist bara för att dra kabeln.

Hur många gånger har man nytta av mer än 100Mbps?
Fungerar utmärkt för mig att streama film och musik via det, så jag ser ingen nytta av att ha högre.
2012-11-24, 13:36   #5

alatan

Medlem

alatans avatar

Plats: Falun

Registrerad: jun 2011

Köp dig ett par cat5e eller cat6 kablar, funkar finfint till vad en vanlig Svensson max kan komma upp i hastighet
2012-11-24, 13:37   #6

WoXeR123

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2009

Grejen är väl att det ska vara lättare att dra dessa kablar än en vanlig CAT-5e /6. Imo känns det bättre o bara göra det ordentligt och även få 1 gbit hastighet i nätverket vilket är riktigt trevligt om du delar filer mellan datorer mm.
WoXeR123 är inte uppkopplad
2012-11-24, 13:42   #7

Molgorain

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WoXeR123 Visa inlägg
Grejen är väl att det ska vara lättare att dra dessa kablar än en vanlig CAT-5e /6. Imo känns det bättre o bara göra det ordentligt och även få 1 gbit hastighet i nätverket vilket är riktigt trevligt om du delar filer mellan datorer mm.
Precis, var inte tydlig i mitt förra svar. I huvudposten så frågade jag även efter alternativ, då detta var det ena jag hittade som inte var "grekiska" för mig.
Har tittat lite inne på ELFA, men det faller utanför mitt kunskapsområde.
2012-11-24, 13:44   #8

Zolektric

Medlem

Zolektrics avatar

Plats: Malmö

Registrerad: sep 2010

Tänk bara på att du inte kan börja dom mer än runt en snusdosa, och gärna inte så mycket än. Och dom får absolut inte utsättas på minsta risk för att bli klämda eller liknande. Håller visserligen med övriga att du borde satsa på Kat 6, men det är inte jag som ska ha det.
Får inte det plats så kör du på fibern, dock har jag ingen som helst aning om hur det funkar att sätta ihopa ändarna. Om du crimpar på dom eller limmar. Ställer mig lite frågande till att klippa dom med medföljade utrustning, men fungerar säker kanon för vanlig Svensson
Zolektric är inte uppkopplad
2012-11-24, 13:51   #9

Tanis

Medlem

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Molgorain Visa inlägg
Precis, var inte tydlig i mitt förra svar. I huvudposten så frågade jag även efter alternativ, då detta var det ena jag hittade som inte var "grekiska" för mig.
Har tittat lite inne på ELFA, men det faller utanför mitt kunskapsområde.
Platt kopparkabel kanske? http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_tr...at=0&_from=R40
Tanis är uppkopplad nu
2012-11-24, 14:00   #10

Molgorain

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tanis Visa inlägg
*Hmm* Platt nätverkskabel var en nyhet för mig, måste titta lite närmare på detta.

Tack!
2012-11-24, 14:09   #11

Frazig

Medlem

Frazigs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2009

Citat:
CAT-kabeln har för stor snittarea och kommer synas där jag har möjligheten att dra den, inte snyggt med synlig kabel eller lägga den i kabellist.
Med fibern kan jag lägga den bakom befintlig dörr och golvlist. CAT-kabeln får inte plats bakom golvlisten och jag har inte lust att byta all golvlist bara för att dra kabeln.
Kolla hur mycket du kan böja kabeln innan du köper den. När jag låg i lumpen och vi drog fiber fick vi inte böja den mer än runt en snusdosa ungefär men de kablarna kanske använde en äldre teknik.
Frazig är inte uppkopplad
2012-11-24, 14:19   #12

Ralleballe

Medlem

Ralleballes avatar

Plats: Lund

Registrerad: aug 2006

Har du funderat på nätverk via elnätet? Då slipper du en del av kablarna. Typ detta. Kolla dock vad man får ut för hastighet i verkligheten på en sådan lösning.
2012-11-24, 14:30   #13

Molgorain

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ralleballe Visa inlägg
Har du funderat på nätverk via elnätet? Då slipper du en del av kablarna. Typ detta. Kolla dock vad man får ut för hastighet i verkligheten på en sådan lösning.
Har testat det. Grannen har sådan i sitt hus och för honom fungerar det, men det hackar för mig. Inte kul när man tittar på film
2012-11-24, 15:58   #14

serpent29

Medlem

Plats: Örnsköldsvik

Registrerad: feb 2006

Citat:
Har tittat lite på följande produkt hos kjelle.
Hmm, intressant produkt, visste inte att det fanns sådant.

Gogglade lite på det, och POF (Plastic Optical Fibre), verkar ju kunna bli ett alternativ i framtiden om man ska bygga ett hemma-nätverk.
Om det sedan kommer switchar/uttag/apparater/m.m anpassade till POF så man slipper ha omvandlardosorna, blir det ju väldigt intressant.
http://fiberopticpof.com/pages/home_network.asp

youtube video
http://fiberopticpof.com/pages/home_network_youtube.asp

I videon säger han att fibern klarar Gigabit, men tekniken i omvandlardosorna begänsar till 100Mb, men att de jobbar på att förbättra.
Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 7/64 Ultimate.
serpent29 är inte uppkopplad
2012-11-25, 11:10   #15

Molgorain

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av serpent29 Visa inlägg
Hmm, intressant produkt, visste inte att det fanns sådant.

Gogglade lite på det, och POF (Plastic Optical Fibre), verkar ju kunna bli ett alternativ i framtiden om man ska bygga ett hemma-nätverk.
Om det sedan kommer switchar/uttag/apparater/m.m anpassade till POF så man slipper ha omvandlardosorna, blir det ju väldigt intressant.
http://fiberopticpof.com/pages/home_network.asp

youtube video
http://fiberopticpof.com/pages/home_network_youtube.asp

I videon säger han att fibern klarar Gigabit, men tekniken i omvandlardosorna begänsar till 100Mb, men att de jobbar på att förbättra.
Intressanta länkar.

Med hjälp av dem så hittade jag följande sida.
2012-11-25, 11:57   #16

eckim

Medlem

eckims avatar

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2004

jobbar med fiber dagligen, det där är skojjar produkter. Långt ifrån "äkta" fiber! Hade försökt fixa det med cat5e kablar på ett snyggt sätt. Du kanske känner någon händig poolare som kan hjälpa dig?
eckim är inte uppkopplad
2012-11-25, 14:41   #17

Molgorain

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eckim Visa inlägg
jobbar med fiber dagligen, det där är skojjar produkter. Långt ifrån "äkta" fiber! Hade försökt fixa det med cat5e kablar på ett snyggt sätt. Du kanske känner någon händig poolare som kan hjälpa dig?
CAT-kablar kan jag dra själv, inga problem att sätta ihop från meterrulle och lösa kontakter. Men det var inte det som var frågan från början.

Visst det är inte "glasfiber", men om det är tillräckligt för att lösa någons behov. Hur är det då en skojarprodukt?
2012-11-25, 14:57   #18

kyre

Medlem

kyres avatar

Plats: Fab 3

Registrerad: maj 2005

Citat:
CAT-kablar kan jag dra själv, inga problem att sätta ihop från meterrulle och lösa kontakter. Men det var inte det som var frågan från början.

Visst det är inte "glasfiber", men om det är tillräckligt för att lösa någons behov. Hur är det då en skojarprodukt?
Platta kopparkablar var ju en bra idé. Var de för tjocka ändå? Skulle du kunna använda stämjärn och hyvla ut utrymme för de platta kopparkablarna? Gigabit är väl användbart när du flyttar filer eller skickar till backup möjligtvis, annars ser jag inte mycket nytta heller för det.

Citera när du svarar, tack!
kyre är inte uppkopplad
2012-11-25, 15:11   #19

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Det är väl bara att köpa riktiga "pro" delar så kan du använda fiber, jag har fiberinterface i mina Cisco switchar, men de är ju inte billiga, det är väl inget som man direkt väljer om man har tight budget, men visst går det, man kan även ha nätverkskort med fiberinterfae om man vill, det handlar mest om behov och prisklass.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb