Permalänk
Medlem

Blockera SVT's tv-sändningar

Så jag tänkte "plombera" min dator för att blockera SVT's TV på Internet.
Hur ska jag gå till väga för att blockera det i min router(är väl det bästa sättet?) ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

kontakta din Internet.leverantör och be dom spärra skiten

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

kontakta din Internet.leverantör och be dom spärra skiten

Men godkänner SVT det då och ska det gå med alla internetleverantörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Så jag tänkte "plombera" min dator för att blockera SVT's TV på Internet.
Hur ska jag gå till väga för att blockera det i min router(är väl det bästa sättet?) ?

"Radiotjänst har noterat att en Internetoperatör – Bahnhof – erbjuder sina kunder en blockeringstjänst som tar bort webbutsändning från SVT. På sin hemsida instruerar man sina kunder om hur man går till väga. Förfaringssättet bottnar dock inte i gällande lagstiftning och vi vill därför förtydliga hur det hela hänger ihop.

Det korrekta är att skyldigheten att betala radio och tv-avgiften inte är kopplad till SVT och public serviceutbudet. Radio- och tv-avgiften är en lagstadgad avgift som man är skyldig att betala om man innehar en avgiftspliktig apparat."

Källa: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Om-min-natleverantor-blockerar-SVT-vad-galler/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burtas:

Så jag tänkte "plombera" min dator för att blockera SVT's TV på Internet.
Hur ska jag gå till väga för att blockera det i min router(är väl det bästa sättet?) ?

Blockera i routern förändrar ingenting.

Permalänk
Medlem

Vet redan att dom lär inte bry sig så mycket om man "plomberar" datorn men tänkte göra det i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burtas:

Så jag tänkte "plombera" min dator för att blockera SVT's TV på Internet.
Hur ska jag gå till väga för att blockera det i min router(är väl det bästa sättet?) ?

Vad vill du uppnå med detta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Är ingen garanti på att det fungerar. Men hoppas gör man ju.

http://www.idg.se/2.1085/1.488793/bahnhof-kunder-kan-blockera...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Så jag tänkte "plombera" min dator för att blockera SVT's TV på Internet.
Hur ska jag gå till väga för att blockera det i min router(är väl det bästa sättet?) ?

Vet inte hur du går tillväga på bäst sätt. Men är det inte enkelt o smidigt att spärra det genom host-filen?

Tillägg: herrejävlar vad denna tråd gick offtopic snabbt tycka kan man göra i andra trådar där det är ämnat.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Är ingen garanti på att det fungerar. Men hoppas gör man ju.

http://www.idg.se/2.1085/1.488793/bahnhof-kunder-kan-blockera...

Lagen kommer garanterat INTE vara formulerad så att det fungerar. Det är ju bara ett billigt sätt för Bahnhof att göra reklam för sig själva.

Permalänk
Medlem

Du kan ju slita ut NICen från moderkortet... och ta sönder alla wifimoduler på internetkapabla enheter hemma. Och sen få en yrkesmans intyg på att de faktiskt är sönder. För enda sättet att slippa tv-avgift med en vanlig tv var ju att få en repratör att koppla ur motagarmodulen så att det inte gick att ta emot tv-sändningar längre.
Nu räknas väl Internetaccess som 'kapabilitet att ta emot tv-sändingar' av radiotjänst vilket jag misstänker de anser kommer gälla så länge en enhet har fungerande hårdvara (har en windowsdator som inte kan starta upp windows 'en fungerande tv-mottagare'?).

Permalänk
Skrivet av osmig:

Du kan ju slita ut NICen från moderkortet... och ta sönder alla wifimoduler på internetkapabla enheter hemma. Och sen få en yrkesmans intyg på att de faktiskt är sönder. För enda sättet att slippa tv-avgift med en vanlig tv var ju att få en repratör att koppla ur motagarmodulen så att det inte gick att ta emot tv-sändningar längre.
Nu räknas väl Internetaccess som 'kapabilitet att ta emot tv-sändingar' av radiotjänst vilket jag misstänker de anser kommer gälla så länge en enhet har fungerande hårdvara (har en windowsdator som inte kan starta upp windows 'en fungerande tv-mottagare'?).

Nej, det är en gammal osanning. En trasig TV är fortfarande licenspliktig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Du kan ju slita ut NICen från moderkortet... och ta sönder alla wifimoduler på internetkapabla enheter hemma. Och sen få en yrkesmans intyg på att de faktiskt är sönder. För enda sättet att slippa tv-avgift med en vanlig tv var ju att få en repratör att koppla ur motagarmodulen så att det inte gick att ta emot tv-sändningar längre.
Nu räknas väl Internetaccess som 'kapabilitet att ta emot tv-sändingar' av radiotjänst vilket jag misstänker de anser kommer gälla så länge en enhet har fungerande hårdvara (har en windowsdator som inte kan starta upp windows 'en fungerande tv-mottagare'?).

Rent teoretiskt säger du att att företagen som har i krav att "plombera" sina datorer, betyder alltså att de skall sätta nätverkskorten ur funktion. Tillbaka till papper och penna, sladd telefon och fax..

Sorry kunde inte låt bli...

i övrigt så har Bahnhof faktiskt besvarat svtplay uttalande kring svtstopper... (http://bahnhof.se/priv/tvstopper/radio-service)

Skrivet av Radiotjänst:

Bemötande av Radiotjänsts uttalande om Bahnhofs "TV Stopper"

Radiotjänst har på sin hemsida publicerat ett uttalande angående Bahnhofs tjänst "TV Stopper". I sitt uttalande påstår Radiotjänst att Bahnhofs tjänst inte "bottnar" i gällande lagstiftning och redogör därefter för sin egen syn på lagstiftningen om TV-avgift.

Bahnhof vill bemöta Radiotjänsts uttalande enligt följande.

Enligt dagens lagstiftning ska den som innehar en TV-mottagare betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst. En TV-mottagare är enligt lagens definition en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

Syftet med TV-avgiften är att den ska finansiera SVT. SR och UR. Trots Radiotjänsts påstående om motsatsen finns alltså en direkt koppling mellan skyldigheten att betala TV-avgift och SVT. Det finns ytterligare en koppling som har att göra med att SVT nyligen har meddelat att man avser att sända sina kanaler över Internet i februari 2013. I och med att SVT sänder sina kanaler över Internet anser Radiotjänst att även innehav av datorer och surfplattor ska omfattas av skyldigheten att betala TV-avgift. SVT:s beslut om Internetutsändningar innebär alltså att tidigare inte avgiftspliktig utrustning nu i ett slag - utan föregående lagändring - blir avgiftspliktig med påföljd att Radiotjänst kan utöva kontrollåtgärder om innehav av sådan utrustning. Bahnhof anser att detta är märkligt och visar på uppenbara svagheter i det nuvarande systemet för finansiering av SVT.

Enligt Radiotjänsts egen tolkning av lagstiftningen är innehav av en dator numera är avgiftspliktig om följande krav är uppfyllda:

  1. Internetuppkoppling.

  2. Det måste finnas en utsändning/vidaresändning d.v.s. en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rundradiosändning).

  3. Det måste finnas en utsändning av TV-program, d.v.s. ett samlat schemalagt programutbud.

Bahnhof ställer sig frågande till om dessa tre krav innebär att en dator är en sådan utrustning "som är avsedd" att ta emot sändning eller vidaresändning av TV-program som det står i lagen.

Bahnhof har dock vid utveckling av tjänsten TV Stopper tagit fasta på kraven på "Internetuppkoppling" och "sändning". Enligt Bahnhof krävs det för "sändning" att det finns en Internetkoppling som kan ta emot signaler från den server genom vilken TV-programmet förmedlas. Om denna Internetkoppling till den aktuella servern är blockerad på en kunds begäran så uppstår ingen "sändning" med påföljd att kraven på avgift bortfaller. En sådan blockering bör enligt Bahnhof betraktas på samma sätt som en TV-mottagare som gjorts obrukbar och därför enligt lagen inte omfattas av avgiftsplikt.

Lade till formatering för att enklare kunna läsa Bahnhofs uttalande
Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det finns en teknisk frågeställning i trådstarten. Det finns också visst spelrum för vad som kan räknas vara on-topic, men det är inte stort. Ytterligare en tröttsam bred diskussion om skatt, samhälle, lagen, SVT:s roll, ljuga om innehav, etc. behövs verkligen inte. Gå till Övriga ämnen och leta upp en befintlig tråd i ämnet om ni vill diskutera sådant.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Du kan blockera SVT hur mycket du vill men det gör ingen skillnad då det är själva innehavet av TV, Dator etc som gör att du måste betala.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burtas:

Så jag tänkte "plombera" min dator för att blockera SVT's TV på Internet.
Hur ska jag gå till väga för att blockera det i min router(är väl det bästa sättet?) ?

Först behöver man komma överens om begreppet "plombera".

Lägga till

127.0.0.1 svtplay.se

i en hosts-fil? Man kan bara gå till IP i stället, och det går att ändra på en sekund, så det kan inte under några omständigheter duga som "plombering".

I själva verket så har alla lösningar samma problem: vad man än gör så är det trivialt att gå förbi spärren på egen hand. Att "plombera" något handlar om att göra en aktion så att den andra parten kan veta att inget händer med produkten. Det är inte applicerbart i detta fall.

Det enda som skulle kunna göras är en lösning likt den Bahnhof under PR-former presenterade. Det är det enda rimliga sättet som det skulle gå att "plombera" åtkomst, så länge som Radiotjänst anser att de litar på Bahnhof. Dock så omöjliggör det fortfarande inte t ex proxy- eller VPN-tjänster, så det är i praktiken tandlöst. Skulle Radiotjänst tillåta detta så skulle det på en sekund dyka upp tjänster som erbjöd SVT Play via proxy för 20:- i månaden, eller enkel mjukvara som vem som helst skulle kunna sätta upp för att streama materialet vidare till de som ville. Denna problematik existerar utöver att lagen inte öht nämner just åtkomsten till SVT på något sätt, vilket är en extremt vanlig missuppfattning, trots att Radiotjänst trycker på detta så ofta de kan.

Om du hör någon som säger att de har "plomberat" sin hemdator och därmed slipper TV-avgift så antingen ljuger de eller så vet de inte vad de pratar om (vilket är överhängande vanligt i diskussioner om TV-licens, av någon anledning ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vem som helst kan väl driva enskild firma utan att faktiskt idka någon näring? Endast vinsten skattas, och utan vinst således inget mygel. Detta företag, denna enskilda firma, kan väl ändå plombera sin dator i enlighet med deras skeva synsätt?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

plombering känns lite onödigt då du fortfarande kommer att få betala samma pris varje år, det höjs inte utan du kan ha 100 stycken saker i hemmet som tar emot tv/radio sändningar och betala lika mycket som någon med 1 sak i hemmet.

Detta påminner mig dock om förr i tiden när man kunde få betala tv/radio avgiften för att man hade en spis hemma då vissa spisar tog emot radio vågorna x)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man har en dator och mobil från sin arbetsgivare och inte äger en egen dator eller mobil? Krävs man fortfarande på licenskostnad från Radiotjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vad vill du uppnå med detta?

Att försöka på ett resonabelt sätt protestera emot tv-avgiften om inte annat.

Skrivet av Grumie:

Vet inte hur du går tillväga på bäst sätt. Men är det inte enkelt o smidigt att spärra det genom host-filen?

Räcker ju med att någon annan pluggar in sin dator i min router så har man ju kommit runt det, så lär spärra den i routern minst.

Skrivet av phz:

Först behöver man komma överens om begreppet "plombera".

Lägga till

127.0.0.1 svtplay.se

i en hosts-fil? Man kan bara gå till IP i stället, och det går att ändra på en sekund, så det kan inte under några omständigheter duga som "plombering".

I själva verket så har alla lösningar samma problem: vad man än gör så är det trivialt att gå förbi spärren på egen hand. Att "plombera" något handlar om att göra en aktion så att den andra parten kan veta att inget händer med produkten. Det är inte applicerbart i detta fall.

Det enda som skulle kunna göras är en lösning likt den Bahnhof under PR-former presenterade. Det är det enda rimliga sättet som det skulle gå att "plombera" åtkomst, så länge som Radiotjänst anser att de litar på Bahnhof. Dock så omöjliggör det fortfarande inte t ex proxy- eller VPN-tjänster, så det är i praktiken tandlöst. Skulle Radiotjänst tillåta detta så skulle det på en sekund dyka upp tjänster som erbjöd SVT Play via proxy för 20:- i månaden, eller enkel mjukvara som vem som helst skulle kunna sätta upp för att streama materialet vidare till de som ville. Denna problematik existerar utöver att lagen inte öht nämner just åtkomsten till SVT på något sätt, vilket är en extremt vanlig missuppfattning, trots att Radiotjänst trycker på detta så ofta de kan..

Borde ju vara lagligt möjligt för Radiotjänst och ISP att komma överens, man kunde ju ta emot tv-sändningar bara man hade ett metall "spröt" förr i tiden så vet inte om det håller att man kan gå runt det.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

att inte ha nätverkskort i borde i motsats till vad en del säger funka juridiskt. det förutsätter dock att det är i en egenbyggd dator, eller en känd modell som levererades utan från början eftersom formuleringen undantar eget åtgärdade av funktionalitet.

Skrivet av Burtas:

Att försöka på ett resonabelt sätt protestera emot tv-avgiften om inte annat.

reasonable protester mot hyfsat reasonabla påhitt har aldrig nånsin tidigare i världshistorien ändrat på nått påhitt tror jag, men nån gång kan vara den första. kedja fast dig i kaknästornet istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem

Plomberingar och andra tekniska spärrars legalitet regleras av lagen, det är inte radiotjänst som bestämmer eller stiftar lagar om vad som ska vara avgiftspliktigt eller hur stor avgiften ska vara eller betalningsmodellen, det är riksdagen.
Just nu saknas lagstöd för att slippa avgiften, det är apparaten som är knuten till avgiften inte om du kan nå "signalen" så var det även tidigare, en tv mottagare var avgiftspliktig helt oberoende av om det fanns tillgång till signal att se på eller inte, det spelade heller ingen roll om apparaten var trasig, den var fortfarande avgiftspliktig, så att tex förstöra nätverkskort lär inte påverka lagtolkningen, det är i princip samma sak som en trasig tv, avgiftspliktig.

Radiotjänst är en organisation som följer lagen, de hittar inte på några egna avgifter utan är bara de som administrerar riksdagens beslut inom det här området, vänd fokus mot de som beslutar istället för att klaga på de tjänstemän som är satta att utföra besluten !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burtas:

Borde ju vara lagligt möjligt för Radiotjänst och ISP att komma överens, man kunde ju ta emot tv-sändningar bara man hade ett metall "spröt" förr i tiden så vet inte om det håller att man kan gå runt det.

Det är/var aldrig antennen som avgiften gällde, utan mottagaren, så även om man hade ett metallspröt så var man inte påverkad av licenslagen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det här med att apparaten skulle vara avgiftsbelagd gäller väl fortfarande bara en enhet i ett hushåll ?
Vad är i så fall ett hushåll i mån av surfplattor och mobiltelefoner ? Räknar man det på vem som äger abonnemanget ? Går ju inte eftersom det inte behöver vara aktivt i en produkt? Om min far äger alla min släkts uppkopplingsbara prylar, borde det ju gälla som en ensam avgift eller?

Om han då väljer att "plombera" sitt hemmanätverk via banhofs modell och alla andra abonnemang ligger hos oss andra. Borde vi inte kunna hävda att vi inte äger uppkopplingsbara prylar och han att han inte har tillgång till utbudet eller för den delen om de inte godkänner banhofs metod bara ska betala en avgift ?

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallswe:

Det här med att apparaten skulle vara avgiftsbelagd gäller väl fortfarande bara en enhet i ett hushåll ?
Vad är i så fall ett hushåll i mån av surfplattor och mobiltelefoner ? Räknar man det på vem som äger abonnemanget ? Går ju inte eftersom det inte behöver vara aktivt i en produkt? Om min far äger alla min släkts uppkopplingsbara prylar, borde det ju gälla som en ensam avgift eller?

Om han då väljer att "plombera" sitt hemmanätverk via banhofs modell och alla andra abonnemang ligger hos oss andra. Borde vi inte kunna hävda att vi inte äger uppkopplingsbara prylar och han att han inte har tillgång till utbudet eller för den delen om de inte godkänner banhofs metod bara ska betala en avgift ?

Angående vad som räknas till ett hushåll...

Vem ska betala radio- och tv-avgift?

SVAR: Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.
Du får ha hur många tv-mottagare som helst i hushållet, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift. Till ett hushåll räknas de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort.

Radio- och tv-avgiften är lika för alla. Det finns alltså ingen student- eller pensionärsrabatt.
(kopierat från http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s... )

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallswe:

Det här med att apparaten skulle vara avgiftsbelagd gäller väl fortfarande bara en enhet i ett hushåll ?
Vad är i så fall ett hushåll i mån av surfplattor och mobiltelefoner ? Räknar man det på vem som äger abonnemanget ? Går ju inte eftersom det inte behöver vara aktivt i en produkt? Om min far äger alla min släkts uppkopplingsbara prylar, borde det ju gälla som en ensam avgift eller?

Om han då väljer att "plombera" sitt hemmanätverk via banhofs modell och alla andra abonnemang ligger hos oss andra. Borde vi inte kunna hävda att vi inte äger uppkopplingsbara prylar och han att han inte har tillgång till utbudet eller för den delen om de inte godkänner banhofs metod bara ska betala en avgift ?

gäller bara förutsatt att ni antingen bor i samma bostad hela släkten, eller bara lånar grejerna i x dagar. (tror det är 3 eller så)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

gäller bara förutsatt att ni antingen bor i samma bostad hela släkten, eller bara lånar grejerna i x dagar. (tror det är 3 eller så)

Ok så oberoende av vem som äger produkten eller uppkoplingen så ska produkter som befinner sig i ett hushål betalas för av de som befinner sig i hushållet tillsammans med produkterna?

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskenb01:

Angående vad som räknas till ett hushåll...

Vem ska betala radio- och tv-avgift?

SVAR: Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.
Du får ha hur många tv-mottagare som helst i hushållet, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift. Till ett hushåll räknas de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort.

Radio- och tv-avgiften är lika för alla. Det finns alltså ingen student- eller pensionärsrabatt.
(kopierat från http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s... )

Ok så jag är avgiftsbelagd om jag äger mottagaren eller lånat den. Om produkten förvaras i mitt hushåll utan att användas är jag alltså int skyldig att betala?

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nallswe:

Ok så jag är avgiftsbelagd om jag äger mottagaren eller lånat den. Om produkten förvaras i mitt hushåll utan att användas är jag alltså int skyldig att betala?

Jo, det är du. Det inkluderas i begreppet "låna".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.